Hoe kom ik van mijn angst af?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Hoe kom ik van mijn angst af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-03 14:54

Eigenlijk begint het gedrag van Ozis mij steeds duidelijker te worden. De laaste 2 weken heb ik nogal wat problemen gehad met haar, continu wegspringen op dezelfde punten, er afvallen etc. Bij mijn schoonzusje was dit probleem er niet zo, dat terwijl ze toch vrijwel niets anders doet als mij.

Waarschijnlijk voelt Ozis mijn angst gewoon vreselijk goed aan waardoor ze zelf onzeker wordt. Ook na een stuk gelezen te hebben van ''natuurlijk paardrijden'' van Hempfling begint mij dit steeds duidelijker te worden. Nu ik zelf begin te begrijpen dat dit probleem bij mij ligt (wist ik al wel, maar weet nu wat precies mijn probleem is) wil ik hier natuurlijk graag iets aan doen. Nadat ik 2 keer erg hard ben gevallen denk ik continu op diezelfde plaats: ''oei, als ze er nu maar niet vandoor gaat''.... Ik reageer op een reactie van Ozis niet boos maar bang, in tegenstelling tot mijn schoonzus die van Ozis wel alles gedaan krijgt. Wanneer Ozis er dan daadwerkelijk vandoor schiet ga ik ook voorover in plaats van achterover zitten, iets wat ik voorheen nooit deed..... Scheve mond

Ergens weet ik best dat ik het kan, maar ik ben gewoon te onzeker over mijn eigen kunnen. Heeft iemand tips zodat ik meer durf krijg en dus meer gezag kan ontwikkelen? op deze manier zal ik namelijk nooit de baas over welk paard dan ook kunnen worden Huilen . Alvast bedankt

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 14:59

Misschien kan je eerst een paar keer op een ander paard gaan rijden, dat hielp bij mij wel aardig goed. Of misschien ben je wat zekerder als je schoonzusje je paard eerst rijd en je daarna begeleid. Het kan ook helpen dat je je paard eerst longeert voordat je erop gaat.
succes.

blancatje

Berichten: 575
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 15:01

Weet je,..probeer gewoon is een paar lessen te rijden. En vooral: probeer veel met hem bezig te zijn, zodat je hem op een andere manier gaat vertrouwen, het vertrouwen begint vanop de grond.

Vraag ook misschien even een andere ruiter, die geen angstr voor hem heeft hem en tijdje te rijden. Zodat hij even kan gecorrigeerd worden. Dan zou ik er pas terug opgaan. En probeer dan een lesgever te vragen om je tips te geven wanneer je hem berijdt. (beste zou zijn, diegene die hem eerst is bereden heeft, of zijn 'trucjes' kent) probeer ook om eerst aan de longe ofzo hem te rijden, dan voel je je misschien wat geruster, dat je weet dat iemand hem mee vast heeft. Bouw rustig je vertrouwen op, overhaast het niet. Maar probeer gewoon er zoveel mogelijk mee bezig te zijn vanop de grond.

Ik kan je verder echt geen tips geven. Ik ken jou niet, ik ken je paard niet. Probeer wel je angsten te onderdrukken, een paard is op dat punt ENORM gevoelig. Als ik ook maar een beetje stress, twijfel of schrik heb op Ursula, dan kan ik het vergeten, dan doet ze niets anders dan stijgeren, dankzij Ursula heb ik zelfvertrouwen en vertrouwen in haar gekregen. Het lukt je echt el! VERTROUW OP JEZELF EN OP JE PAARD! Je kan het best!!

Suc6! Voor vraagjes ofzo,...Stel ze gerust!!!!

xxx

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 15:24

Ik sluit me bij mobick aan! gewoon op een ander paard je zelf vertrouwen weer terug vinden!
Ga gewoon een keertje een manege les rijden op het makte paard van stal en probeer op andere makke paarden te rijden en ga vooral veel met je eigen beestje om zodat jullie elkaar leren vertrouwen

blancatje

Berichten: 575
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 15:29

ben ik het volkomen mee eens!!

_Priscill_

Berichten: 5715
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 15:32

jouw probleen kinkt het zelde alswat ik heb gehad
mijn paard die inmiddels als verkocht is
het hetzelfde op mijn oude stal
iedere keer bij de a achter in de bak ging hij er vreselijk van door waardoor ik maar zelde bleef zitten was dus ook banmg om op hem te gaan rijden.
dus ierdere keer liet ik er dan iemand anders op en die reed er zo mee weg en meneer dee helemaal niets
ik heb op het punt gestaan om hem toen te verkopen maar niet gedaan mocht niet van mijn ouders ik moest doorzetten want dan kwam ik er wel.
en ik kwam er ook achter dat het aan mij zelf lag omdat ik bang was.
en later werd het erger want het gebeurde niet alleen bij de a maar overal toen heb ik 1 maand niet gereden en toen gingen we verhuisen en toen kwam hij op een andere stal dus ik de vfolgende dag erop(best bang)maar niet super en toen was hij super braaf .
ik weet niet of jullie andere bakken hebben dan die en of het in ierde bak doet anders moet je eens probeeren in de andere ban te gaan rijden ofzo
veel succes ermee

gr

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-03 16:23

Deze angst heb ik eigenlijk alleen maar bij Ozis... Scheve mond Van de week, na mijn val, heb ik namelijk nog wel een keer op mijn oude lease paardje gereden. Hier had ik helemaal geen problemen mee, Pam is overigens wel een ontzettend rustig paardje. Het is voor mij ook gewoon heel erg wennen, Ozis is nu eenmaal geen ''mak-manege'' paardje zoals ik over het algemeen gewend was. Wanneer ik op Ozis rijdt is het niet zo dat ik continu bang ben, maar wel op die betreffende plaats... het is duidelijk dat het aan mijn angst ligt, ze springt dan ook alleen maar op die plek weg en ik kan het niet helpen om dan ook precies daar zenuwachtig te gaan doen... Want tja, wat als .... Ik ga zowiezo proberen om weer even helemaal van voor af aan te beginnen, er is natuurlijk niets belangrijkers dan een goede, stabiele band tussen ons.

Er hebben overigens al 2 andere mensen op Ozis gereden. Bij de een zorgde dit voor enkele kleine probleempjes, wat onder haar uitlopen geen controle over haar snelheid e.d. Bij mijn schoonzusje was er echter geen enkel probleem en liep ozis als een tierelier *LOL* . Ze deed wel een beetje moeilijk op de plaats waar ik er tot twee keer toe vanaf geknikkerd ben maar na wat vastberadenheid van mijn schoonzusje was dat ook over. Het ligt volgens mij dus echt aan mijn eigen gedachten en angst Scheve mond