I-Study Braiding Les 1 : Intro, etc.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

I-Study Braiding Les 1 : Intro, etc.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-03 12:43

I-study Braiding.

Les 1. Intro, materialen en gereedschap.

Ik stel voor :
1. Dat alle deelnemers even aangeven dat ze meedoen. Wel zo leuk.
2. Dat we als eerste “project” een broeksriem gaan maken. We zijn allemaal cowboys die onze jeans moeten ophouden.
3. De riem krijgt in het achterste deel een 4-string in-lay braiding. In een latere fase kunnen we dan voor de liefhebbers links en rechts van de sluiting nog een motief in het leer aanbrengen.

Benodigd materiaal voor de riem / braiding:
1 Een sluiting (gesp) voor een riem van 4 cm breed.
2 Een strook tuigleer. Naturel. 3 a 4 mm dik. 4 cm breed. De lengte gelijk aan je taillemaat PLUS 25 cm.
3 Een strook tuigleer. Naturel. 1 a 1,5 mm dik. 10 cm breed. 1 meter lang.
4 Een stukje ijzergaren (50 cm).

Benodigd gereedschappen voor de riem / braiding:
1 Een slagpijpje (ook wel holpijpje genaamd) gat diameter 2 a 2,5 mm.
2 Een stanleymes. Zo een waar mesjes van ±10 cm in gaan en waar je steeds ± 2 cm van af kan breken.
3 Een hamer. Het beste is een hamer met een kunststof slagdeel aangezien een normale hamer je slagpijpje helemaal kapot maakt.
4 Een grote pincet met een lange spitse punt.
5 Een broodplankje van wit kunststof. Dat kun je bij het gaatjes slaan onder je leer leggen, zodat je je holpijpje niet meteen bot slaat.
6 Een stevige plank van 20 x 40 cm.
7 Een plank van 20 x 100 cm
8 Een stuk hoekprofiel 1 meter lang, 3 x 3 profiel, te gebruiken als geleide bij het snijden met het stanleymes.

Gesp.
Deze kun je nemen van een oude riem (heb je die niet, zoek dan bij de dump store, blauwe mier, 2e hands kleding dump, o.i.d.) of nieuw kopen (fourniturenwinkel).

Leer.
Waarschijnlijk leveren onderstaande bedrijven alleen grote stukken, maar lief vragen help vaak. Aan de andere kant wil je in de toekomst wel wat meer maken (hoop ik) en een goed stuk leer is dus nooit weg. Als het niet lukt moeten we even overleggen of ik jullie niet kan voorzien. Ik heb alleen op dit moment helemaal geen voorraad meer van dit materiaal en ik kom pas a.s. weekend weer bij mijn leverancier. Dus eerst even proberen a.u.b.

Schinsleder BV Leveren onder rembours.
Handelsstraat 6
6361 KC Nuth
Tel. 045 – 5244464

Lederfabriek Driessen Oosteind BV Leveren onder rembours.
Provincialeweg 122
4909 AM Oosteind
Tel. 0162 – 477977

Gereedschappen:
Slagpijpje Schinsleder BV Leveren onder rembours.
Stanleymes Bouwmarkt
Hamer Bouwmarkt, autogereedschappen
Grote pincet Bouwmarkt, drogisterij
Broodplankje Blokker, V&D, Hema
Planken Bouwmarkt
Hoekprofiel Bouwmarkt


Voor het verkrijgen van materiaal en gereedschap reken ik op 10 dagen.
Laat even onder deze topic weten dat je meedoet en dat je de spullen allemaal hebt.

MVG Louis

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 13:27

Ik doe mee Lachen

Sablou is het niet handiger voor ons beginners om gewoon een gladde riem te kopen en vandaar uit te gaan werken Verward

sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-03 14:20

Dat kan.

Echter :
- Het moet echt leer zijn (veel riemer LIJKEN op leer Verward ) anders scheurt het in bij het vlechten.
- Je bent voor een echte leren riem waarschijnlijk meer geld kwijt dan voor een tuigleren strook.

MVG Louis

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 15:47

Kan je dan ook al meteen van die showgespen eraan zetten? Want die setjes zijn wel los te koop.

sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-03 19:03

Ja hoor. Als ze maar geschikt zijn voor een riem van 4 cm breed. Zijn ze smaller, kun je eventueel op de plaats waar de gesp komt de riem iets smaller maken.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 19:03

Of meteen een mooie buckle eraan zetten Lachen

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 19:08

Kan het niet simpeler? Bij jou een kant en klaar begin pakketje aanschaffen Lachen

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 19:40

Dat zou zeker handig zijn! Haha!
Leer zal wel het moeilijkste worden. Ben afgelopen jaar op zoek geweest naar leer voor chaps en dat is blijkbaar heel moeilijk te vinden, voor particulieren dan.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 19:46

Bij mij gewoon op de markt . Het moet even gestreken worden want het ligt op een hoop Lachen

little

Berichten: 323
Geregistreerd: 21-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 21:39

Lijkt me leuk!! Heb je ook een foto van wat je (we) ongeveer gaan maken. Ik vind het altijd moeilijk me een voorstelling van iets te maken.Blond

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 21:43

Ik geef me hierbij op voor deze geweldige I-studie! Komt er nu ook zo'n vent bij me in de auto..? Net als in de reclame hihi...
Die buckles, waar haal je die? Gewoon bij een westernzaak?

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 21:45

Ja je kunt buckles in een westernzaak kopen, maar ook op Ebay.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 21:55

Sugarmiss schreef:
Bij mij gewoon op de markt . Het moet even gestreken worden want het ligt op een hoop Lachen


Kunnen we het niet bij jou bestellen dan?!

Ik ga wel even navragen bij de paardensportzaak hier. Die repareert ook tuigen, zal hij het toch wel hebben?

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 22:00

ik doe ook mee.

en in amsterdam-noord zit ooke een leer zaak.
ze verkopen daar ook gespen , haakjes, drukkers enz......
alles wat je maar voor leer kan gebruiken
alleen geen leerbewerkings spullen.

keijzerof met een andere y Verward in de Wittebolstraat.

Signe

Berichten: 5807
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 00:13

Een goede fournituren zaak heeft gespen en buckles. ( vd Lee in hilversum en op de oude gracht/tolsteeg Utrecht zitten goede)

Leren riem als basis goed idee....maar! bedenk dan wel dat door het vlechten de riem een stuk korter wordt.

Ben helemaal voor kant en klare pakketjes via sablou, maar dan moet hij dat wel willen....
Holpijpje... dat mag vast ook een goede gaatjestang zijn?

Ik ga bellen met leerleveraars....

sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-03 11:30

De riem wordt niet korter hoor. We gaan OP de riem vlechten en niet MET de riem.

Een gaatjes tang is goed. Alleen : een goede gaatjestang kost heel veel geld. Die je bij de bouwmarkten kan kopen zijn na 50 gaatjes in zwaar tuigleer gewoon kapot....(ik heb er al wat versleten en zweer dus bij holpijpjes).

Ik kan leer setjes maken, maar zoals aangegeven kan ik op dit moment niet "leveren". Laat diegene die dat willen dit a.u.b. aangeven (kosten Euro 10,00 excl porto) dan ga ik met spoed "inkopen" doen.

MVG Louis

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 11:58

Past het in een envelop? Dan heb je nl. het gewone tarief, anders moet je pakettentarief betalen.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 12:23

Citaat:
3 Een strook tuigleer. Naturel. 1 a 1,5 mm dik. 10 cm breed. 1 meter lang.

Gaan we hier eerst zelf strookjes van maken?
Want die kun je ook kant-en-klaar kopen bij veel schoenmakers. Of bij handwerkzaken (de goeie) heb je ook leren riempjes op een klos (zoals Tandyleather ze verkoopt.)

Semmie
Berichten: 171
Geregistreerd: 08-01-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 13:08

Ja, lijkt me erg leuk maar ik kan me echt nog niet voorstellen hoe het eruit gaat zien dus graag even een foto!

sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-03 15:35

Sugarmiss schreef:
Citaat:
3 Een strook tuigleer. Naturel. 1 a 1,5 mm dik. 10 cm breed. 1 meter lang.

Gaan we hier eerst zelf strookjes van maken?
Want die kun je ook kant-en-klaar kopen bij veel schoenmakers. Of bij handwerkzaken (de goeie) heb je ook leren riempjes op een klos (zoals Tandyleather ze verkoopt.)


Tandyleather (en anderen) leveren dit ook. Alleen dan moet je vaak gelijk een hele klos kopen en heb je dus 1 maat. In 1e instantie hebben we 5mm breed nodig, maar later 3 a 4 mm. EN zelf snijden langs een aluminium (of ijzeren) strip is kinderlijk eenvoudig en voor mij al een onderdeel van werken met leer....

MVG Louis

sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-03 15:40

Laat diegenen die voor Euro 10,00 van mij beide stukken leer willen kopen, dit even duidelijk laten weten.... anders gaat het fout.... Verdrietig

Koop je zelf, let dan op de juiste maten en diktes, anders gaat het op een andere manier fout en dat zou jammer zijn. Bloos!

MVG Louis

sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-03 21:48

Aan diegenen die het leer bij mij willen kopen Pling :

Ik stuur het naar je op (franco) en dan maak jij na ontvangst het geld over. Stuur me a.u.b. je adresgegevens naar sablou@wxs.nl anders zie ik door de bomen het bos niet meer Verward .

MVG Louis

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 21:58

sablou schreef:
Een stuk hoekprofiel 1 meter lang, 3 x 3 profiel, te gebruiken als geleide bij het snijden met het stanleymes.

MVG Louis


Van wat voor materiaal moet het hoekprofiel zijn? (vraag van echtgenoot die al zijn gereedschappen ziet verdwijnen)

sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-03 22:07

Dat kan een gewoon hoekprofiel van aluminium zijn (1 meter lang profiel 2 bij 2 cm). Het kan ook ander materiaal zijn, als je er maar met een stanleymes langs kan gaan om van de onderliggende laag leer een strookje leer van 5 mm (netjes recht) af te kunnen snijden.

Een normale lineaal werkt niet, omdat je daar prompt in zal snijden.
Ik heb mijn aluminium strip gewoon bij de bouwmarkt gekocht (€ 7.00).

MVG Louis

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 07:40

Is het verstandig om meer leer te hebben voor het geval je je strookje fout snijdt ? Lachen