Waar dienen bandages voor? En waarom scheren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Waar dienen bandages voor? En waarom scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-03 19:50

1. Waar dienen bandages voor? Verward
2. En waarom scheer je eigenlijk een pony? Verward

Lianne007

Berichten: 2886
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 20:40

1. Grotedeels voor de steun tijdens het werk.
2. sommige paarden zweten veel,vooral wedstrijdpaarden worden geschoren,zodat ze sneller drogen en op stal kunnen,of de kans op verkoudheid te verminderen.

voor een uitgebreid antw. kun je de zoekfunctie gebruiken.

Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-03 20:58

1. Maar als je bandages nodig hebt betekend toch dat je pony geen sterke, oftewel zwakke benen heeft?

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 20:59

1. Om de benen te beschermen, steun geven ze nauwelijks.
2. als het paard een dikke vacht heeft gaat het eerder zweten. Dit is niet handig tijdens trainingen in de winter omdat je dan heel lang droog moet stappen.

Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-03 21:16

1. Bandages heb je dus wel nodig?! Of moet dat niet persé?
2. En als je in de winter een zweet- en winterdeken gebruikt, is dan ook het beste om je paard te scheren? Als je je paard nooit scheert, maar wel zweet- en winterdekens gebruikt, blijven zijn haren dan (ong.) hetzelfde als in de zomer? Of heeft hij dan alsnog een dikke vacht. Wil namelijk in de winter wel (onderlinge?) wedstrijden rijden.

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 21:18

Als je optijd begint met dekens op te doen zal je paard geen lange vacht krijgen.

Bandages zijn niet nodig. Als je paard zich aanstoot kun je beter peesbeschermers kopen. Deze zijn makkelijker om te doen en beschermen beter.

Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-03 21:32

dank je (allebei)!!! OK dan!

Lianne007

Berichten: 2886
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 14:53

Haha!

Andy_livez

Berichten: 51
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 15:02

1. Voor bescherming en een beetje steun. Dat een paard bandages om heeft betekend niet dat deze zwakke benen heeft.
2. Scheren is inderdaad omdat het paard dan minder zweet in mijn vach vasthoud, waardoor het minder snel verkouden word. In de winter moet je dan wel een deken opleggen.

callippo

Berichten: 3200
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 15:10

kijk eens op www.paardnatuurlijk.nl en dan bij verzorging.
Onderaan staat heel mooi uitgelegd wat het nut is van dekens.

Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-03 19:12

Dankje allemaal!!!!
Callippo, bespaart me weer geld!! Haha! OK dan!

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 19:17

Feetje: als bandages geen steun geven, waarom zegt men dan dat paarden van bandages wel zwakkere benen krijgen? Ik neme aan dat als ze geen steun geven dat de benen dan zelf het werk moeten doen.. en ik neme aan dat ze daar dan weer sterker van worden

Ik vat er nu helemaal niks meer van Verward

*ben blond*

Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-03 19:29

DUS je hoeft eigenlijk niet persé bandages en dekens te nemen, als ik het goed begrijp.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 20:21

Kyralovertje schreef:
Feetje: als bandages geen steun geven, waarom zegt men dan dat paarden van bandages wel zwakkere benen krijgen? Ik neme aan dat als ze geen steun geven dat de benen dan zelf het werk moeten doen.. en ik neme aan dat ze daar dan weer sterker van worden

Ik vat er nu helemaal niks meer van Verward

*ben blond*


bandages kunnen de pezen zwakker maken, als je ze verkeerd omdoet. En gezien veel mensen niet precies weten hoe ze goed om moeten en hoe strak...

Volgens mij worden ze niet zwakker en niet sterker van bandages. Het steun deel van ook wel mee, het helpt vooral om de pezen niet te overstrekken. Ze hebben dan ook vooral nut bij zijgangen en strekken. Zo is het mij tenminste geleerd...

Je moet inderdaad helemaal geen dekens of bandages te gebruiken. Iets om de benen heb je alleen nodig als je paard zijn benen aan tikt, langs elkaar strijkt of als bescherming tegen overstrekken bij de wat lastigere dressuuroefeningen. Of uit voorzorg tegen aantikken bij springen. Ik denk dat het dat was...
Dekens moet je ook zelf weten. Wil je dat je paard een dikke wintervacht krijgt en vind je het niet erg om lang uit te moeten stappen na het rijden in de winter, dan hoeft het niet. Wil je dat je paard niet te dik in de wintervacht komt en daardoor dus sneller naar stal kan, dan gebruik je er wel een.

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 23:22

2. wij hebben hier een pony op stal die moeilijk uit zijn vacht komt in de zomer, daarom scheren we hem, anders loopt hij de hele zeomer met een wintervacht.

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 19:47

Bedankt voor de uitleg.. Haha! Mij is dus wijs gemaakt, op Bokt, dat bandages superslecht zijn. Zelf had iik altijd het idee dat het wel mee valt.. zolang je ze dus goed om doet Lachen Aangezien ik vaak op de manege wel complimentjes krijg over de bandages die Arco draagt (nee.. niet door pennymeisjes maar door instructice Knipoog ) dat die goed zitten neem ik maar aan dat het 'goed' is zoals ik ze aanbreng. Haha!

Ben toch benieuwd hoe alle bokkers er over denken.. maar daar start ik wel een nieuw topic over Knipoog