3-jarige merrie dominant tegenover oudere paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
blossem
Berichten: 45
Geregistreerd: 20-08-03
Woonplaats: Emmen

3-jarige merrie dominant tegenover oudere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-03 17:39

Hoi hoi,

Ik rij een 3-jarige merrie, die erg dominant is tegenover andere paarden in de wei.
Ze valt zelfs oudere merrie's aan en zelfs een hengst, dit vindt ik wel jammer, want ze verwacht volgend jaar een veulen en dan zou het natuurlijk leuk zijn als alle paarden (incl. hengst) en veulens bij elkaar kunnen staan in 1 weiland.
Met rijden is ze wel te hanteren, als er een ander paard door de bak heen moet, ( ik moet er wel bij zeggen dat ze tot nu toe alleen in de bak heeft gereden).
Zou dit ook met angst temaken kunnen hebben, misschien als veulen zijnde, ik heb er ook al aangedacht, dat ze misschien, toen ze nog een veulen was, nooit met andere paarden heeft gestaan.
Maar goed, als iemand weet hoe ik of liever gezegd de eigenaresse, dit kan oplossen hoor ik het graag.

taverno

Berichten: 4216
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 21:11

Drachtige merrie`s doen wel vaker wat agressief of dominant tegen andere paarden.Vaak is dit een hormonen kwestie.

blossem
Berichten: 45
Geregistreerd: 20-08-03
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-03 23:04

maar het probleem is dat ze dit ook al deed voor dat ze drachtig was

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 12:20

hoe is ze zelf opgevoed? Sommige paarden die niet in groepsverband zijn opgevoed kunnen een "sociaal" gebrek hebben.

danifur

Berichten: 2204
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: oostzaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 13:16

ja inderdaad

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 15:19

Lastig, sommige paarden zijn gewoon dominant van karakter.

Bij ons lopen 2 merries samen en merrie 1 terroriseerd merrie 2 de hele dag. Soms loopt merrie 3 er nog bij en die speelt op haar beurt weer de baas over 1 en 2 (vooral nr. 2 moet het weer ontgelden). Het grappige is wel, dat als nr 3 weer eens nr. 2 aanvalt, dat nr. 1 haar dan wel gaat verdedigen. (is het nog te volgen???)

sassa
Berichten: 177
Geregistreerd: 12-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 20:24

Inderdaad sommige paarden zijn dominant, nix aan te veranderen. Maar als je in een kudde staat zijn er waarschijnlijk ook wel andere paarden die het op een gegeven moment niet meer pikken en dr een rotschop geven, Dat soort dingen lossen ze meestal onder elkaar wel op