Afstammelingenkeuring

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Afstammelingenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-03 18:55

Het afgelopen weekend was mij zwaar gevallen en het zag er naar uit dat ik de afstammelingenkeuring van Riant, Rhodium en Sir Corland moest missen. Maar naar goed onderzoek in het ziekenhuis gisteren en vandaag nog 2 bezoeken aan de huisarts heb ik dan alsnog toestemming gekregen om naar de afstammeleingenkeuringen te gaan. Dus vanmorgen met veel pijn en moeite naar Riant gegaan. De Afstammelingenkeuring van Riant was bij hengstenhouderij Ardts/ Bardoel in Haps en was voor mij vlak bij. In totaal waren er 14 veulens op de keuring verschenen welke alle door het kwpn waren aangewezen. Over het algemeen was ik niet echt te spreken over de gehele collectie veulens. Daarbij moet ik wel vertellen dat er na mijn mening ook niet de beste merries bij deze hengst gebruikt zijn. Ik vond het moeilijk om een totaal beeld van te krijgen van "echte" Riant veulens. Vond ze nogal eens verschillen van elkaar. Over het algemeen vond ik ze voldoende kunnen draven maar vond ik de stap over het algemeen vrij slecht. Op een enkel uitschieter na vond ik het geen fantastische veulens.

Na deze keuring ben ik weer naar de huisarts gemoeten vanwege de pijn. (waarschijnlijk last van niersteen koliek) Maar na een flinke dosis pijnstillers meegekregen te hebben kon ik weer op pad richting de Dalhoeve. Daar verschenen als eerste tien veulens van Sir Corland. Ik moet eerlijk bekennen dat ik hier niet al te goed naar heb gekeken omdat deze veulens mij totaal niet aanspraken. Vond ze niet mooi in de beweging en vrij wisselend in type. Ik geloof dat ik van de 10 twee goede heb gezien.

Na Sir Corland verscheen Rhodium, de hengst waar ik ook voor gekomen was. Van deze hengst waren veel meer veulens te bekijken aangezien zijn dekaantal ook flink wat hoger lag. Hier waren niet alleen veulens te zien die het kwpn had uitgekozen maar ook veulens die de eigenaar van Rhodium had geselecteerd. Ik zelf was erg te spreken over deze collectie veulens. Over het algemeen veel rassige veulens met een goede tactmatische draf. Kwa bouw spraken ze me erg aan. Mooi front, mooie boven lijn, hoogbenig en mooi hals. Wat opviel is dat vrijwel alle veulens een bles hadden en redelijk veel wit aan de benen. De stap vond ik over het algemeen redelij voldoende en ook de galop was naar mijn mening ook voldoende. Over de totale collectie veulens kon je toch een goed beeld vormen van een Rhodium veulen, daarmee bedoel ik dat ze kwa type redelijk veel op elkaar leken. Natuurlijk waren niet alle veulens fantastisch maar ik vond het een mooie colletie. Daarnaast was het ook zo dat de door de eigenaar geselcteerde veulens niet beter waren als de geprikte veulens. Overigens viel wel op dat de veulens een erg brutaal karakter hadden.

Ik ben natuurlijk geen jury en ik kom nog maar net kijken in de fokkerij maar van de veulens die ik gezien heb vandaag vond ik die van rhodium veruit het beste. Nu maar hopen dat ik de plank niet al te ver mis sla, achja misschien dat ik het dan kan relateren aan de gigantische pijn die ik vandaag heb moeten lijden, maar het was het zeker wel waard.

Gelukkig hoef ik vrijdag pas weer op pad want dan ga ik iig naar San Remo en volgendeweek dinsdag naar Redford. Of ik naar nog meer hengsten ga kijken dat weet ik nog niet maar dan heb ik er iig toch al weer 5 gezien.

Ik ben trouwens heel benieuwd wie er nog meer naar de afstammelingenkeuring zijn geweest of nog gaan en naar welke hengsten ze gaan. Ik ben ook heel erg benieuwd wat men van veulens vond.

Ik geloof dat de uitslag van de keuring vanavond al op internet te vinden is.



petraaken

Berichten: 44203
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 19:27

Staat er op dit moment toch nog niet op. Wie gaat er op 1 september naar de afstammelingenkeuring van Rubiquil? Had heel graag daar geweest maar ik geen verlof krijgen. Wil er iemand een verslagje maken en/of enkele foto's nemen van de nakomelingen?

Franske

Berichten: 2909
Geregistreerd: 03-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 19:52

Ik ga morgen naar Silverstone omdat ik dan toch in de buurt ben , ik laat wel weten wat ik er van vond Lachen

ricoh

Berichten: 1114
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 21:42

Ik ben ook geweest, vond de Rhodium veulens ook erg mooi!!

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-03 21:47

ricoh schreef:
Ik ben ook geweest, vond de Rhodium veulens ook erg mooi!!
Naar wat ik zo om mij heen hoorde waren er erg veel mensen enthousiast. Helaas had ik iemand bij die het totaal niets vond, en de Riant veulens helemaal geweldig. (Laat diegene nu net een veulen verwachten van riant volgend jaar). Haha!:D:D Dus ik ben daarom ook erg benieuwd wat de jury ervan vond.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-03 21:56

KWPN
25-08-2003: Afstammelingenkeuringen: Lupicor, Riant, Sir Corland, Rhodium, Silverstar en Skydancer


Dagelijks geeft de hengstenkeuringscommissie haar bevindingen van de afstammelingenkeuringen middels een korte samenvatting van de rapportage. De uitgebreide rapportages zullen over enkele weken in In de Strengen worden gepubliceerd.

Lupicor (Lux x Pilot x Cor de la Bruyere)
Lupicor toonde een collectie voldoende tot ruim voldoende ontwikkelde veulens, die uniform van type zijn en ras en kwaliteit hebben. Het correct gestelde fundament heeft veel kwaliteit. In draf en galop maken de veulens veel front, hebben ze voldoende ruimte, maar zouden ze meer souplesse moeten tonen.

Riant (Jazz x Julio Mariner xx x G.Ramiro Z)
Riant toonde een uniforme collectie, voldoende ontwikkelde veulens die voldoende in het rechthoeksmodel staan. De rug is week. Het achterbeen is klein gehoekt, wordt in beweging goed gebogen maar zou verder ondergebracht moeten worden.

Sir Corland (Corland x Derrick x Zadok)
Sir Corland toonde een wisselende collectie, ruim voldoende ontwikkelde veulens die ruim voldoende in het rechthoeksmodel staan. Het achterbeen is iets lang en sabelbenig. De draf is ruim, goed van souplesse en de veulens kunnen daarin goed schakelen. De veulens galopperen makkelijk.

Rhodium (Ferro x G.Ramiro Z x Voltaire)
Een uniforme collectie voldoende tot ruim voldoende ontwikkelde, rijtypische veulens die langer gelijnd moeten zijn. De draf en galop zijn voldoende van ruimte, lichtvoetig en de veulens van Rhodium hebben afdruk en een goede houding.

Silverstar (Corland x Grannus x Nimmerdor)
Silverstar toonde een wisselende collectie matig tot voldoende rijtypische veulens met voldoende ras, die in beweging ruimte en souplesse missen.

Skydancer (Florestan I x Peter Pan x Latano)
Skydancer toonde een uniforme collectie, voldoende tot ruim voldoende ontwikkelde veulens met goed gevormde halzen. In beweging zou het lange, gebogen achterbeen beter ondergebracht moeten worden.

Zo te zien zat er ik er nog niet zo ver naast. Al vond ik de collectie van Riant wel wisselend en vond ik ze slecht in stap. In de beoordeling van Rhodium kan ik me volledig vinden en zoals ik het hieruit kan opmaken had rhodium vandaag de beste veulens. Lang gelijnder hadden ze idd mogen zijn maar dat komt waarschijnlijk ook door de lange benen (hoogbenig) dat heeft Rhodium zelf ook. Ik vond ze overigens stuk voor stuk veel op rhodium zelf lijken. Helaas was ik mijn camera vergeten anders had ik wat foto's gemaakt.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 22:34

Silverstar bites the dust, I presume?

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 22:38

De moeder van een vriendin van mij krijgt een veulen van Skydancer volgend jaar uit een Amatist merrie, ben benieuwd wat daar uitkomt..

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

Kelan

Berichten: 1625
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 08:44

De Sir Corland veulens vond ik nog niet zo verkeerd; ze galoppeerden wel lekker makkelijk, en dat lijkt me toch belangrijk voor (toekomstige) springpaarden.
De Rhodium veulens waren wat uniformer van type, en konden over het algemeen lekker bewegen, met een mooie hals er op. En inderdaad, bijna allemaal een blesje en 2 of meer witte beentjes.


En GribaldiFan, als ik jou verhaal lees (over het ziekenhuis en dat je eerst bij Riant geweest bent), denk ik dat ik de hele afstammelingenkeuring van Sir Corland en Rhodium naast je gestaan heb.......
Heb je blond haar en had je een wollen truitje aan?

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-03 09:02

Kelan schreef:
De Sir Corland veulens vond ik nog niet zo verkeerd; ze galoppeerden wel lekker makkelijk, en dat lijkt me toch belangrijk voor (toekomstige) springpaarden.
De Rhodium veulens waren wat uniformer van type, en konden over het algemeen lekker bewegen, met een mooie hals er op. En inderdaad, bijna allemaal een blesje en 2 of meer witte beentjes.


En GribaldiFan, als ik jou verhaal lees (over het ziekenhuis en dat je eerst bij Riant geweest bent), denk ik dat ik de hele afstammelingenkeuring van Sir Corland en Rhodium naast je gestaan heb.......
Heb je blond haar en had je een wollen truitje aan?
Hahaha jep idd! En een hele eigenwijze vader bij die perce op de hoek van de rijbaan wilde gaan zitten Haha! Wat een toeval!

Pippa
Berichten: 88
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 09:24

Dan heb ik ook bij jullie in de buurt gestaan, aan het begin van de lange zijde aan de slootkant met twee honden (een zwarte labrador en een ruwharige jack russel).
Vond zelf de veulens van Sir corland beter bewegen dan die van Rhodium. Die van Rhodium waren exterieurmatig weer meer mijn smaak. Vond die van Sir Corland nogal lomp. Volgend jaar wordt onze Gribaldi merrie misschien door Rhodium gedekt. Ik zoek voor haar een hengst die m.n. de afdruk en snelheid in de achterhand verbetert.

pluk de dag

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-03 09:34

Haha wat een toeval!! Tja Sam had het op je honden voorzien. Ons pap heeft nog een tijdje met je staan te praten. Wat een toeval zeg alle bokkers op een hoopje bij elkaar! Haha! Tja ik vond de sir corland veulens niet echt slecht maar ze spraken mij gewoon niet aan, kan zijn omdat het springveulens zijn. Ik zoek ook een hengst voor mijn gribaldi merrie volgend jaar en rhodium staat nu iig op mijn lijstje. Nu nog ff kijken hoe redford en san remo het gedaan hebben.

Trouwens wel leuk zo'n toevallig boktmeeting, mag ik er toch weer 2 mensen bijschrijven in mijn profiel Haha!:D Ik zei toevallig nog tegen mij vader dat we in een leuke hoek stonden met gezellige mensen, echt heel grappig Haha!

Pippa
Berichten: 88
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 09:57

da's inderdaad wel heel toevallig. Had trouwens wel het idee dat de man naast mij (jouw vader) familie van je was want ik hoorde hem praten over gribaldi's uit een sultan merrie en dat leek toch wel heel erg veel op de bloedlijn van de Grib van Sjuimpje.

Vraagje: kun je een kritische blik werpen op de nakomelingen van San Remo. Kan zelf vrijdag niet omdat mijn zusje gaat trouwen. Ben best benieuwd want hij schijnt toch wel leuk te fokken.

pluk de dag

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-03 10:06

Pippa schreef:
da's inderdaad wel heel toevallig. Had trouwens wel het idee dat de man naast mij (jouw vader) familie van je was want ik hoorde hem praten over gribaldi's uit een sultan merrie en dat leek toch wel heel erg veel op de bloedlijn van de Grib van Sjuimpje.

Vraagje: kun je een kritische blik werpen op de nakomelingen van San Remo. Kan zelf vrijdag niet omdat mijn zusje gaat trouwen. Ben best benieuwd want hij schijnt toch wel leuk te fokken.

Ja dat was mijn vader, maar de fokker van de grib van sjuim was er ook die stond aan de andere kant naast je, die kale man Haha! Haha! Ik verkoop voor hem meestal zijn fokprodukten waaronder die grib hengst. Daarnaast heb ik het ook nog gehad over de ferro merrie die bij ons op stal staat welke uit precies dezelfde moeder komt, dus ook uit die lijn.

Daarnaast zal ik zo kritisch mogelijk naar de san remo nakomelingen kijken. Tot nu toe vond ik aan wat ik heb gezien aan deze veulens nog niet echt geweldig maar ik ben daarom ook heel benieuwd wat voor nakomelingen er vrijdag te bezichtigen zijn. Welke ik tot nu toe gezien heb vond ik zelf persoonlijk vrij klein met een wat korte hals. Ik ben benieuwd of de andere san remo's daarvan verschillen. Ik ben al door meer mensen gevraagd om deze veulens te bekijken en als het lukt zal ik proberen ook wat foto's te maken. En alvast heel veel plezier op de bruiloft van je zus!

Pippa
Berichten: 88
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 10:20

Alvast bedankt namens de feestcommissie.
Ander vraagje: heb jij soms veulens van Skydancer gezien, de jonge florestan. Zo ja wat vond je daarvan?

pluk de dag

Kelan

Berichten: 1625
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 12:38

Pippa schreef:
Dan heb ik ook bij jullie in de buurt gestaan, aan het begin van de lange zijde aan de slootkant met twee honden (een zwarte labrador en een ruwharige jack russel).


He wat toevallig, dan was jij degene met die twee honden waarin die bouvier wel erg geinteresseerd was.

Pippa
Berichten: 88
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 13:16

Inderdaad, echt toevallig. Hoorde jouw nog praten over Cabochon en Van Norel. Hebben zelf een zogenaamd Van Norel-paard dus mijn oortjes waren even gespitst.
Niet alleen die bouvier zag dat duo van mij wel zitten, ook een jack russel reutje (gecastreerd) was super geïnteresseerd in Pippa (de jack russel) en sprong bovenop haar.

pluk de dag

Syllie

Berichten: 562
Geregistreerd: 12-02-02
Woonplaats: Brouwershaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 17:14

Hey Gribaldifan,

Laat me ff weten wat jij van de san remo veulens vindt aankomende vrijdag!!! Mijn moeder en mijn zusje (ik kan niet mee omdat er iemand thuis moet blijven) gaan en ze filmen misschien wel wat maar ben ook best wel benieuwd wat iemand anders d'r van vindt namelijk. Mijn zusje heeft bij van uytert stage gelopen (heeft het trouwens onwijs naar haar zin gehad) en we verwachten ook volgend jaar een veulen van san remo en ik vind het belangrijk om van iemand te horen (die er niet zelf bij betrokken is) wat die van de san remo veulens vindt!! Komt San Remo zelf ook?? Weet namelijk nog niet echt hoe die afstammelingenkeuringen werken.

xxxies
Syllie

Er zijn veel mensen met paarden maar erg weinig paardenmensen

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-03 19:31

Heey da's leuk dat je zusje daar heeft stage gelopen, misschien ken ik haar dan wel. San remo zelf zal niet op de keuring verschijnen. Hij staat daar als het goed is nog wel op stal of hij moet bij edward staan. Op de keuring worden de veulens met moeder een voor een voorgesteld aan de jury. Ze worden dan op exterieur en beweging beoordeeld. Van een weinig gebruikte hengst zijn het meestal 10 a 15 veulens die door het kwpn uitgezocht zijn. Een hengst die meer heeft gedekt ca. 200 merries mag meer veulens laten zien, ik denk dat san remo daar ook onder zal vallen. Dan zijn het ca. 20 veulens die zijn uitgezocht door het kwpn en ca. 5 die door de eigenaar van de hengst zijn uitgezocht.
Van deze keuring wordt dan een verslag gemaakt en er wordt gekeken of de nakomelingen goed genoeg zijn. Dan beslist men of een hengst mag blijven dekken of bijvoorbeeld op wacht wordt gezet.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-03 19:40

Is er vandaag trouwens iemand naar Silverstond z, Michael, Regilio, Sonique of Sydney geweest? Ben erg benieuwd hoe de nakomelingen van deze hengsten waren.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-03 22:07

KWPN
26-08-2003: Afstammelingenkeuringen: Silverstone, Michael, Regilio, Sonique en Sydney


Dagelijks geeft de hengstenkeuringscommissie haar bevindingen van de afstammelingenkeuringen middels een korte samenvatting van de rapportage. De uitgebreide rapportages zullen over enkele weken in In de Strengen worden gepubliceerd.

Silverstone (Champion du Lys x Carthago x Renomee)
Silverstone toonde een uniforme collectie ruim voldoende tot goed ontwikkelde veulens, die ruim voldoende rijtypisch zijn. De draf en galop zijn voldoende ruim en voldoende gedragen. In galop blijven de veulens wat vlak.

Michael (Zeus x Nimmerdor x Lucky Boy xx)
Een wisselende collectie veulens, die net voldoende in het rechthoeksmodel staan. De hals komt diep uit de borst. In beweging gaan de veulens op de voorhand.

Regilio (Heartbreaker x Burggraaf x Lord)
Een collectie rijtypische veulens met ruim voldoende ras en kwaliteit, die wisselend van formaat zijn. De draf heeft voldoende ruimte, de galop is ruim voldoende van ruimte en afdruk.

Sonique (Wolkenstein II x Frappant x Macho x)
Uniforme groep rassige, beknopte veulens die goed bespierd zijn. Het fundament is correct gesteld, maar teer. In beweging is er voldoende ruimte, maar zou het achterbeen meer ondergebracht moeten worden.

Sydney (Goodtimes x Alasca x Libero H)
Uniforme collectie, langgelijnde, hoogbenige veulens met uitstraling, die met veel ruimte en houding draven. Het fundament zou correcter gesteld moeten zijn.

Dit zijn de uitslagen van de veulens van vandaag, ik ben benieuwd of iemand ze gezien heeft en wat men er van vond!

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 22:27

War heb je deze info vandaan? Van een website?

- Offline -

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 07:44

wordt elke avond op www.kwpn.nl gezet.

Ik heb maandag de lupicor veulens gezien, maar alleen in stal en de laatste(uitgezochtte) groep aan de hand, mooie veulens die allemaal goed bewogen maarja de uitgezochtte veulens was dan ook wel de beste groep.
Nog 2 hengsten te gaan, nog 50 veulentjes te wassen en scheren en vlechtten.

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

Syllie

Berichten: 562
Geregistreerd: 12-02-02
Woonplaats: Brouwershaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 17:37

Hey Gribaldifan,

San Remo stond er niet toen Jennifer er stage heeft gelopen, ze heeft iets van 7 weken stage gelopen en haar laatste week was 2 a 3 weken geleden. Ze heeft het onwijs naar haar zin gehad, ze mocht de jonge hengsten rijden en ze heeft ook een paar keer paragon van anne mogen rijden dus dat was natuurlijk hardstikke gaaf. Bedankt trouwens voor de uitleg, nu snap ik het wat beter, wij zitten nog niet zo heel lang in de fokkerij en dit is dan ook de eerste keer dat mijn ma en jen naar een afstammelingenkeuring gaan. Ben benieuwd wat voor veulens er daar lopen.

xxxies
Syllie

Er zijn veel mensen met paarden maar erg weinig paardenmensen

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-03 21:12

Vandaag naar San Remo geweest. Ik moet zeggen dat ik van te voren met een beeld ging dat ik had van enkele san remo'tjes die ik gezien had. Daar was ik niet echt enthousiast over maar deze afstammelingenkeuring heeft dat beeld zeker veranderd!
Ik stond al ruim op tijd gereed met mijn camera, maar voor ik foto's kon maken was de batterij al weer leeg Boos!
Ik vond de collectie veulens erg mooi. Ik moet wel zeggen dat er wel een licht verschil was tussen de uitgezochte veulens en de geprikte veulens. De veulens die door de eigenaar waren geselecteerd vond ik extra! Ik was met name weg van de San remo x Krack C en de San remo x Contango. Over het algemeen vond ik de veulens veel rasuitstraling hebben mooie halzen en mooi hoofden, ze waren mooi gelijnd. Sommige waren wat beknopt maar over het algemeen erg mooi. Kwa lopen vond ik de veulens niet slecht, enkele waren zelfs subliem. Sommige zouden voor wat meer ruimte en lengte mogen hebben in het voorbeen. Ik het voor het over grote deel goede veulens gezien uit keur en stamboekmerries.
Het verschil tussen deze veulens was vrijwel niet te zien. Zo vond ik een san remo uit een stamboek contango erg goed. Ook was er niet veel verschil tussen de veulens met een ouderwets gefokte merrie of een "modernere gefokte merrie". Kortom ik vond het een mooie collectie ik denk dat san remo een hengst is die zeker kwa exterieur veel toe te voegen heeft maar ook kwa beweging zeker niet tegen valt!
Ik ben benieuwd wat andere mensen er van vonden!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Manny en 117 bezoekers