Linkergalop is 'weg'???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
EllenR
Berichten: 79
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-01 12:23

Ik weet dat dit een probleem is dat lastig 'achter de PC' op te lossen is, maar het duurt nog 3 weken voor mijn instructrice weer komt en ik hoop dat jullie er toch iets zinnigs over kunnen zeggen.

Het probleem is dat mijn paard 'plotseling' niet meer aanspringt in de linkergalop, de rechtergalop is geen probleem.
Nu schrijf ik 'plotseling', maar ik ben op het moment bezig nogal wat qua rijstijl te veranderen. Ongetwijfeld zit daarin de oorzaak van dit probleem.

Even kort waar ik mee bezig ben:
- rechtop zitten (ik zat teveel achterover geleund)
- strenger zijn (mijn paard was niet genoeg voor mijn been)
- drijven met het binnenbeen (ik ben erg 'rechts', dus ik gebruikte mijn linkerbeen nauwlijks (linker- of rechthand; drijven deed ik met rechts) )

Als ik probeer links aan te galopperen, schiet ze direct naar voren in een (mooie Haha! ) uitgestrekte draf... Ik heb het idee dat ze me niet begrijpt, want ze vind galopperen altijd leuk, in ieder geval leuker dan een uitgestrekte draf!
Als ik daarna van hand verander, springt ze wél netjes aan. Frusty

Nu is er nog één punt dat misschien invloed heeft: in de vakantie is ze twee weken gereden door mijn bijrijdster. Zij heeft 'slechte' knieeën waardoor ze weinig kracht heeft in haar rechterbeen. Zij heeft géén problemen met aanspringen! Frusty

Zou mijn rechterbeen te sterk en mijn linkerbeen te zwak door komen? Ik heb geprobeerd hard te duwen met links, maar ook dan springt ze niet aan. Of zou ik nu teveel naar voren zitten? Maar waarom doet ze het dan maar op één hand niet??? Verward Verward Verward

Tips?


Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 12:40

Ik denk het haast wel.
Ik laat mijn paard altijd aanspringen op het binnebeen. dus ookal geef ik wel de juiste galop hulp maar meer druk met buiten dan het binnenbeen springt ie in de ' verkeerde' galop aan.
Als ie in de uitgestrekte draf gaat zou ik 'm toch ook wat meer opsluiten.
verder zou ik het eigenlijk niet weten vanaf het beeldscherm succes

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

priscilla

Berichten: 1639
Geregistreerd: 05-09-01
Woonplaats: zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 12:50

spring aan in een hoek of wending binnenbeen goed op singel buiten been achter singel en ophouding binnenteugel en dan druk je m door met binnenbeen!

lukt dat nog niet probeer dan voordat je de hoek in gaat zijn kont naar binnen te zetten van je binnen teugel afblijven en dan binnenbeen op singel buitenbeen erachter!

moet lukken zo! laat m niet te vaak verkeerd aanspringen aanleren is makkelijker dan afleren. zo gauw hij harder gaat draven vang je m meteen weer op op je buitenteugel hij mag niet in galop "vallen" .....

good luck!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 13:44

Ik bereid mijn paard altijd voor door hem 2 hele snelle er korte tikjes te geven met mijn binnenbeen. Daarna leg ik mijn buitenbeen iets naar achteren [niet drijven] en dan springt hij aan. Misschien dat je er iets aan hebt.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 14:09

Je moet hem inderdaad niet weg laten draven want dan 'valt' hij in galop en is hij ook helemaal niet compact meer. Ik heb enkele mogelijkheden, je kunt uitproberen welke het beste werkt bij je paard:
- laag sprongetje in een wending leggen, uit de sprong beland je meestal in de goede galop;
- schouder naar buiten zetten, dus handen naar rechts brengen;
- eerst goed voorbereiden door veel stelling aan te vragen, dus werken aan de binnen lengtebuiging;
- op de volte zitten, naar buiten wijken en in het wijken in galop aanzetten.

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 15:15

Ik heb het probleem met mijn paard gehad dat ze in de rechtergalop altijd verkeerd aansprong en dat hebben wij opgelost, zoals Desiree zegt, door een volte te vergroten en te verkleinen en vanuit het wijken aan te galopperen. Best doe je dit wanneer je op de kleine volte bent en als hij in de goede galop zit maak je direct de volte terug groot.
Maar het is inderdaad erg moeilijk om dit vanachter de computer op te lossen! Alvast veel succes!

Een paard zonder ruiter, blijft een paard.
Een ruiter zonder paard, is alleen maar... een mens


parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-01 12:48

Probeer ervoor te zorgen dat de binnenschouder vrij is.
Als je teveel stelling naar binnen hebt dan heeft de buitenschouder veel meer ruimte dan de binnenschouder en heeft het paard het makkelijker om het buitenvoorbeen (verkeerd aanspringen dus) eerst naar voren te springen, dus goed je binnenhand nageven.


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: parnassia op 2001-09-20 14:49 ]</font>

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-01 16:46

Citaat:
Op 2001-09-19 12:50, schreef priscilla:
...ophouding binnenteugel ...


Ik heb dit topic nog eens overlezen toen ik dit zag staan.

Ik heb altijd geleerd om een ophouding met de buitenteugel te maken omdat de binnenschouder toch het verste naar voren grijpt en dus door moet kunnen, als je dan een ophouding gaat maken houdt je de binnenschouder tegen en zal hij niet in galop gaan of anders de verkeerde galop!
Of zie ik dit verkeerd? Verward

Een paard zonder ruiter, blijft een paard.
Een ruiter zonder paard, is alleen maar... een mens

Corona

Berichten: 781
Geregistreerd: 01-08-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-01 16:50

hoi, ik heb geleerd buitenbeen achter de singel, binnenbeen op de singel, goed met je binnenbeen aanSPOREN (misschien werken die?) en dan een tikje met een zweepje op zijn binnenschouder of buitenbil. en dit alles op de volte of in een hoek, linksom dus wel te verstaan.
doet ie het aan de longe trouwens wel?

EllenR
Berichten: 79
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-01 20:26

Ik heb gisteravond flink geoefend (het was wonder boven wonder even droog) en het ik me gelukt haar twee keer linksom aan te galopperen.
Nog niet echt geweldig dus, maar er zit verbetering in!

Ik heb eerst geprobeerd om veel stelling te vragen, maar dat hielp niet. (Ik kon haar bijna dubbelvouwen, maar aanspringen; ho maar).
Daarna heb ik het wijken op de volte geprobeerd en dat hielp uiteindelijk (ben er wel een hele tijd mee bezig geweest).

Het viel me wel op dat ik een flinke ophouding moest maken (met twee teugels). Verder (of misschien wel daardoor) kwam ze flink met haar hoofd omhoog. (Alsof ze ergens over heen moest springen). Na twee keer aanspringen heb ik haar maar flink beloond en heb verder niet aangedrongen. Hopelijk valt het 'kwartje' volgende keer wat sneller!

Bedankt voor de tips!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-01 11:22

Ik heb ook zoals Dorien geleerd (en dat moet ik nu nog als ik rechts wil aanspringen in galop) een ophouding te maken met de BUITENteugel. En ik moet er ook nog steeds op letten om de schouder naar buiten te zetten.

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-01 14:01

Ik maak een ophouding met de BINNENteugel, maar houd de BUITENteugel er wel heel constant en goed aan! Zodra ik die laat verslappen kan ik het shaken.

priscilla

Berichten: 1639
Geregistreerd: 05-09-01
Woonplaats: zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 22:00

jaaa sorry was er niet helemaal bij volgens mij met t typen...Het is inderdaad halve ophouding buitenteugel. Bloos


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 bezoekers