Scheerpatronen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Scheerpatronen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-03 13:38

Welke scheerpatronen bestaan er allemaal?

En hoe scheer jij je paard altijd? Wat wel wat niet.

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!


boytjeh
Berichten: 949
Geregistreerd: 19-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 13:43

ik scheer dat stukje dat bij de zadel zit nooit haha

ukkiepuk

Berichten: 4217
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 13:48

Ik scheer alles. incl hoofd en zadeldekje....behalve de binnenkant van de oren

Luna *21/06/2018 zadelmak
Donovan *01/07/2009 - ꝉ 23/06/2021(paarden) M2+10 (pony's) L2+11 kringkampioen 2018 klasse B, kringkampioen 2019 Klasse L1, reserve regiokampioen 2019 Klasse L1
Zorro *26/06/1990 - ꝉ 29-12-2014


Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 13:50

patronen zijn volgens mij:
- zadel
- deken
- en helemaal kaal

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 14:06

Zoals relliej is het denk'k, maar je hebt ook mensen die vlekken scheren, echt geweldig lelijk vind ik dat

    “Drive away and try to keep smiling. Get a little rock and roll on the radio and go toward all the life there is with all the courage you can find and all the belief you can muster. Be true, be brave, stand.”

Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 14:12

Mientjeuh schreef:
Zoals relliej is het denk'k, maar je hebt ook mensen die vlekken scheren, echt geweldig lelijk vind ik dat


Whahahahaha Haha!, willen ze dat het koeien zijn ofzo?! Verward
Hoe zou het staan bij een bont paard?
Bij deze foto het witte OF bruine scheren. Haha!

Afbeelding

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30595
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 18:31

Mijn pony is vorig jaar geschoren. Ik heb zijn benen erin laten zitten, en zijn hoofd. Ook een gelpadvorm. Vooral omdat het de eerste keer was heb ik tot de keellijn laten scheren. Niet teveel stress, maar hij was erg braaf.
Dit jaar wil ik denk hoofd tot de bakstuklijn. En benen mogen er ook in blijven, voor de rest alles eraf.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

palousa_boy

Berichten: 10417
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 21:31

de volgende modellen zijn het meest voorkomend:

helemaal geschoren.. meestal eerste scheerbeurt;
jachtmodel.. zadel, en benen blijven ongeschoren;
dekenmodel.. alleen het haar van de hals en de buik wordt afgeschoren;
streepmodel.. het haar van de buik, bovenkant benen en de helft van de hals en flanken wordt geschoren;
hals en buikmodel.. haar op de keel en de buik wordt weggeschoren.

verder kan je zelf allerlei leuke figuren bedenken als je dat leuk vind.
je kan met een beetje oefening zelfs zijn naam op zijn flanken zetten Haha! maar dan moet je wel ff oefenen.

wat je dus niet moet scheren zijn zijn tastharen, vetlokken en de binnenkant van zijn oren.

veel suc6 als je gaat scheren.

greetz jef

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 21:33

Als je je paard niet door wilt rijden onder het zadel, zal ik bij wat voor model je ook wilt doen, het zadel altijd laten staan.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 21:40

Ik doe altijd alles scheren. Ook het hoofd en benen.
Behalve (dus wat ik niet scheer):
- de oren uitscheren
- de tastharen afscheren
- een zadelvorm laat ik staan (belangrijk, ziet toch niemand onder het rijden, en je hebt niet zoveel kans dat je hem doorrijd)
- een driehoekje bij de staart laat ik staan (is wel belangrijk om te weten als je nog nooit geschoren hebt, want het is geen gezicht als je dat meescheert)

En bij het paard van m'n zusje (heeft een hele gevoelige huid) doen we zijn hoofd niet scheren. Dus vanaf de bakstukken niet meer scheren. (als we wel verder zouden scheren ligt heel zijn hoofd open van het hoofdstel. Zelfs de plekken waar de teugels langs zijn hals lopen, zijn afgeschuurt, omdat zijn huid zo teer is)

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 22:34

Als je de naam van je pony wilt scheren moet ie wel een korte naam hebben.
Weet ik dat voor de volgende keer!!! Haha!:j:D

ukkiepuk

Berichten: 4217
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 17:54

Relliej schreef:
Als je de naam van je pony wilt scheren moet ie wel een korte naam hebben.
Weet ik dat voor de volgende keer!!! Haha!:j:D


Ik heb 2 jaar geleden bij Zorro de Z op zijn bil laten staan, was echt stoer om te zien, ik heb er volgens mij ergens nog een foto van maar dan moet ik ff ver zoeken....

Luna *21/06/2018 zadelmak
Donovan *01/07/2009 - ꝉ 23/06/2021(paarden) M2+10 (pony's) L2+11 kringkampioen 2018 klasse B, kringkampioen 2019 Klasse L1, reserve regiokampioen 2019 Klasse L1
Zorro *26/06/1990 - ꝉ 29-12-2014

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 18:18

Dennis scheer ik meestal eerst half. Enkel kaak, hals, buik en een streep over zijn billen. Moet je maar ff op http://members.lycos.nl/dennishengst en dan bij foto's kijken.
Voor de hengstenkeuring scheer ik hem helemaal. Maar dan ook echt helemaal, tot aan zijn oren aan toe.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-03 20:31

Ik denk dat ik die van mij niet ga scheren Haha!
Ze is namelijk vos snowflake en ik ben bang dat ze harstikke vaal wordt
Enne lettertjes laten staan is altijd leuk (evenals een hartje op de bil Haha!)
Maar dat zal je bij die van mij niet zo goed zien. Dat is pas echt mooi bij een donker effen gekleurd paard lijkt me.

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

Liekje1981

Berichten: 2281
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 11:51

Scheerpatronen

Hierbij nog twee scheerpatronen

Jachtpatroon

Afbeelding

Bij dit patroon worden alleen de gebieden onder het zadel en de benen niet geschoren. De rest van het lichaam wordt wel geschoren zodat het paard veel zweet kwijtkan en dus een betere conditie heeft. Een paard met dit scheerpatroon moet een deken om in de winter. Het mag bovendien alleen voor korte perioden naar buiten, tenzij ook de hals is bedekt met een halsstuk.

Dekenpatroon

Afbeelding

Dit patroon wordt het dekenpatroon genoemd omdat het hetzelfde effect heeft als een uitrijdeken, welke ook alleen de achterhand bedenkt van het paard. Tijdens het werk kan de zweet ongestoord verdampen terwijl de achterhand niet te snel afkoelt. Wanneer het paard op stal staat, moet het wel een deken dragen.

Strengenpatroon

Alleen de gebieden waar zweet zich ophoopt zijn geschoren bij het strengenpatroon. Dat zijn dus de onderkant van de hals, de borst, de onderkant van de buik en een deel van de bil. Indien je nog minder wilt scheren kun je alleen de buik en de keelgang scheren. Wanneer het paard op stal staat heeft het geen deken nodig. Ook buiten kan het zonder deken lopen, mits het redelijk weer is. Bij zeer slecht weer moet het een deken om.

Scheren van een patroon

Het scheren van een patroon is niet makkelijk. Een patroon is symmetrisch en zie dat uit de losse hand maar eens voor elkaar te krijgen. Het beste kun je met krijt het patroon op het paard tekenen. Kijk dan goed of dit patroon aan beide kanten hetzelfde is. Je kunt de staart invlechten of bandageren indien je ook de billen gaat scheren en geen hinder wilt ondervinden aan de staart.

Je kunt het best bij de schouder beginnen met scheren, daar het paard het scheerapparaat vaak wel op die plek tolereert. Scheer tegen de haren in, en houd het mes van het scheerapparaat parallel aan de huid van het paard. Wanneer je schuin naar beneden scheert kan er huid tussen de mesjes terecht komen (dat is pijnlijk voor het paard) en wanneer je schuin omhoog scheert, snijden de mesjes niet optimaal.

Op sommige plekken zit het paard wat ruim in het vel. Trek daarom de huid strak met de ene hand en scheer de plek met de andere hand. Een nog lastigere plaats zijn de ellebogen van het paard. Je kunt een ander vragen het been op te tillen waardoor het vel strakker komt te staan, en dus makkelijker is te scheren.

Bron Colin's Horse page.

Brechfa Felicia 02-10-2016 Welsh Partbred / Wilana(15-05-2003) 21-02-2013 Met pensioen (27-06-2015) CarlandxBayard / Zazu R.I.P knappe meid (25-05-2004) (04-02-2010/29-11-2012) CarlandxVoltairexJoost / Noureyev R.I.P. kanjer (12-02-1995)(28-03-2003/12-10-2009) TCN PartoutxSymfonie

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 12:10

Ik scheer altijd alles behalve een stuk bij de schoft, hoofd en benen en een stukje bij de staart.
In mijn profiel kan je dat zien, zal ff een foto plaatsen...

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 12:12

Tuurlijk, de uploadsite van MSN ligt eruit, helaas...! Kijk zelf nog maar een keer in mn profiel als het weer werkt!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler, Incroyable, Vagabondo en 26 bezoekers