JV B proef paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

JV B proef paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-03 11:33

In mijn protocol krijg ik opmerkingen over aanleuning, tact, impuls, stelling, buiging... dit moet allemaal beter. Oke daar hebben ze gelijk in maar in hoeverre mag je dit verwachten in een B proef?
Ik was in de veronderstelling dat nageeflijk lopen en nette overgangen voldoende was.
Kunt u misschien duidelijk uitleggen wat er verwacht wordt als je B rijdt?

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty


cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 11:41

Ik heb mij dat ook wel eens afgevraagd maar dan op een andere manier. Voor mijn volte rechtsom in rechter galop kreeg ik een 6. Die volte liep hij compleet met zijn hoofd naar links en er stond ook op het protocol 'verkeerde stelling'. Uiteraard vond ik het wel leuk om een 6 te krijgen maar dat leek mij niet echt reeel in deze situatie.

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 12:58

- ook in het B moet je stelling en buiging conform de wending laten zien. Er worden ook geen scherpe wendingen gevraagd, zodat de hoeveeheid stelling en buiging ook beperkt blijft.

- nageeflijkheid, tact en impuls zijn een basisvoorwaarde om een dressuurproef te kunnen rijden (tactfouten zijn echt ernstige fouten!) dus ook die tellen mee in het B.

Kortom, alle elementen die je noemt worden wel degelijk verwacht in een B proef, alleen zijn de eisen nog minder hoog. Maar hoe kun je anders een nette volte rijden of een goede overgang als je geen stelling en buiging toont en onvoldoende impuls hebt?

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 12:59

De B word nog best streng gejureerd, en mij verbaast t ook weleens wat voor commentaar er op staat.Zelf heb ik dat nog maar 1 x gehad, zolang er maar een redelijk cijfer staat vind ik het niet erg.En als ik ook iets heb aan het commentaar ben ik tevree.
Nageeflijk lopen en nette overgangen is belangrijk, maar als je elke volte met de verkeerde stelling neemt, slingerend afwendt etc. dan heb je natuurlijk geen wp te pakken.Wat waren je punten dan?
En natuurlijk moet er ook wel met een beetje impuls gereden worden, als je paard doods door de bak heen sloft dan kost dat natuurlijk wel punten, dat geeft een slecht beeld.

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 13:01

In het boekje staat een goede omschrijving van de B-proef.
Daarin staat dat de B staat voor Beginnend en niet voor Beste van het Beste. Moet je dat even lezen.
Ik heb zelf wel eens een paard gezien in de B dat gewoon helemaal uit elkaar gevallen was, dat was gewoon niet goed. Dat was goed recht dat die geen hoge punten had.
Ik hou in ieder geval in mijn hoofd wat er in het proevenboekje staat! Haha!

:* Astrid Alida - fashion & beautyblog: astridalida.com
/3 Haflingersdressuur (Subtop): Happy Haflingers (Instagram)

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 13:05

Ik vraag me af wat je in hemelsnaam moet laten zien om op het volgende [ tussen C en H overgang maken naar arbeidsdraf ], een 7 te kunnen scoren.
Volgens mij is een 6 het hoogst haalbare....

B is tegenwoordig een heel lastige klasse om door te komen. Als je paard al niet verkant op de AClijn staat bij het groeten zit er al geen 6 meer in.

En die passage in dt proevenboekje, over dat "kleine oneffenheden in de proef graag vergeven worden" als het paard mooi ontspannen en aan het been loopt...dat is onzin. In praktijk geven jurys wel punten onder de 6, niet erboven. Ja, pas bij het poetsen. Dan kan je ineens wel een 7 krijgen.
Het is niet leuk, de B.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 13:19

In mijn ogen vind ik dat ook een B ruiter een nette proef moet kunnen laten zien,die sekuur is uitgevoerd,dus netjes op de letter en vlotte goed ogende overgangen,met daarbij een correct zit en correcte hulpen.Maar.....

Ik vind ook dat een B ruiter net zo goed kan winnen van iemand die een jong paard in de B uitbrengt en zelf al veel hoger is geklasseerd.

Een ruiter die de kneepjes allemaal al kent en het paard super kan laten bewegen hoeft niet eens altijd zijn proef netjes neer te zetten.Bv niet op de letter,de oefening niet helemaal correct.Kortom wat slorig.
Daarin tegen zijn er ook echte B ruiters die zich thuis uit de naat werken maar het allemaal nog moeten leren.Wel nageeflijk rijden en de proef super wegzetten.Mooi op de letter,de overgangen zo secuur mogelijk,maar toch oogt het als B ruiter.

Ik vind dat daar ook wel een punt zit.Goed te kijken naar de ruiter.De een kan het heel makkelijk en de ander zie je gewoon keihard werken.
Dan zou ik op dat moment op een gelijke stand uitkomen,omdat de een het allemaal kan laten zien,maar de proef is slordig gereden,de ander is nog niet zover maar de proef is super.

Ondanks dit vind ik ook dat een B proef afgewerkt moet zijn.Dus ook vierkant,mooi de letters pakken,overgangen flitsend enz.

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 13:25

Dees schreef:
Ik vraag me af wat je in hemelsnaam moet laten zien om op het volgende [ tussen C en H overgang maken naar arbeidsdraf ], een 7 te kunnen scoren.
Volgens mij is een 6 het hoogst haalbare....



Ik scoor daar weleens een 7 voor! Ze kijken naar of je de overgang goed voorbereid, of je paard niet uit elkaar valt, of het beeld er ontspannen uitziet etc.

(L)

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 13:52

Dees schreef:
Ik vraag me af wat je in hemelsnaam moet laten zien om op het volgende [ tussen C en H overgang maken naar arbeidsdraf ], een 7 te kunnen scoren.
Volgens mij is een 6 het hoogst haalbare....

B is tegenwoordig een heel lastige klasse om door te komen. Als je paard al niet verkant op de AClijn staat bij het groeten zit er al geen 6 meer in.


Ik heb daar niet zo'n moeite mee. Ik heb meestal 2 wp voor een proef (bij ons zijn geen wedstrijden waar je 2 proeven kunt rijden). Ik heb mijn paard gewoon mooi nageeflijk en voorwaarts lopen, en let goed op de stelling en de buiging. Goed opsluiten in de overgangen.

Als ik een paard in de ring krijg dat niet zuiver loopt (taktfouten), daar kan ik niks mee. Een paard moet zuiver zijn in zijn gangen.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 13:54

Dees schreef:
Ik vraag me af wat je in hemelsnaam moet laten zien om op het volgende [ tussen C en H overgang maken naar arbeidsdraf ], een 7 te kunnen scoren.
Volgens mij is een 6 het hoogst haalbare....

B is tegenwoordig een heel lastige klasse om door te komen. Als je paard al niet verkant op de AClijn staat bij het groeten zit er al geen 6 meer in.

En die passage in dt proevenboekje, over dat "kleine oneffenheden in de proef graag vergeven worden" als het paard mooi ontspannen en aan het been loopt...dat is onzin. In praktijk geven jurys wel punten onder de 6, niet erboven. Ja, pas bij het poetsen. Dan kan je ineens wel een 7 krijgen.
Het is niet leuk, de B.


Dit is niet helemaal waar, de laatste keer had ik een 8 voor het binnenkomen, toen stond ie niet vierkant, wel was het gewicht eerlijk verdeelt over de 4 benen, dat is wel belangrijk.Maar ook ene keer iemand wiens paard met zn achterbeen in de rusthouding ging staan (hoe krijg je t voor elkaar) had ook nog een 6.Je moet dan wel een rechte lijn rijden.
Ik vind wel dat je moeilijk aan die 8 komt, maar het lukt me meestal zown 3/4 punten in de proef.Dat moet dus nog verbetert worden.

Ik heb ook t gevoel dat voor de verzorging bijna altijd standaard een 7 wordt neergepleurt (vorige keer wel 8).
Een 7 is over t algemeen wel haalbaar, maar soms heb je voor iets wat minder goed ging hogere punten, echt consequent wordt er niet door iedereen gejureerd, maar ik ben ook al zat jury;s tegengekomen die dat wel deden.

Ik rijd over t algemeen netjes op de letters, maar met de ene pony heb ik de mazzel dat hij mooi kan bewegen, al wil hij soms teveel op de voorhand hangen, daarin kan hij best lastig zijn, maar oefening baart kunst kom ik achter.Ik denk dat de punten wel makkelijker te halen zijn met een goedbewegend dier dan eentje die amper voor een 6 verruimt.Die komt zichzelf later anders nog wel tegen.

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 14:00

Ik heb over het algemeen een 7 voor binnenkomen en groeten (en bij afgroeten weer). Dat zijn dus al 14 punten die ik zo binnen heb.

Bij A-X halve grote volte links, X-C halve grote volte rechts had ik bij alletwee een 6. En dat terwijl wij bij de X-C halve grote volte rechts gedeelte ongeveer met contrastelling, door mn binnenbeen heenvallend hoekig de bocht door kwamen zetten.

Tot nu toe kloppen mn punten meestal wel met mn gevoel. En ja, de impuls en aanleuning opmerkingen heb ik ook op mn protocollen.


Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 14:29

Ctal schreef:
Ik denk dat de punten wel makkelijker te halen zijn met een goedbewegend dier dan eentje die amper voor een 6 verruimt.Die komt zichzelf later anders nog wel tegen.


Maar dat is toch fout? Het is toch gen paardenkeuring, maar een rijtechnische beoordeling?

Nou, ik weiger te denken dat mijn overgangen goed beoordeeld worden, met een 6 voor de overgang stap naar draf. Ik rijd hem vanuit het been naar voren, waarbij de aanleuning vriendelijk en constant is, het paard komt met de kop niet omhoog en duikt ook niet op de voorhand. Misschien spatten we niet indrukwekkend weg, maar het is wel een rustig, ongedwongen plaatje. Wat wil een jury dan anders zien in de B?

Ik kom tegenwoordig op de jury af, al denkende...'gvd, gvd,gvd', opdat ik dan misschien overkom al rijd ik met lef. Werkt beter dan gewoon erop toerijden en lief glimlachen. Ik moet me kennelijk eerst aso opfokken. het paard houd er geen pas anders om halt. Nou ja, en rijd ik brutaal, ben ik weer te paardonvriendelijk....
Het zal wel aan mij liggen, ik zal naast mijn wekelijkse starts ook nog wel meer priveles erbij nemen.
Arm paard. Rot B.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 14:34

Ik lag wel altijd lief naar de jury maar die punten haal ik ook wel Haha!
Het is geen paardenkeuring nee, maar als je een paard hebt dat kort stapt ziet het er al snel krabbelig uit, wat zich in een lager cijfer uitdrukt.
Kan je paard niet goed verruimen, jammer dan, het is ook niet reeel om een spectaculair verruimend paard een 8 te geven en een ronduit slecht verruimende ook een 8 te geven,...omdat ie t neit beter kan.
De jury weet de achtergrond niet, die ziet dit voor zich en geeft daarvoor punten.

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 21:10

Dees schreef:
Nou, ik weiger te denken dat mijn overgangen goed beoordeeld worden, met een 6 voor de overgang stap naar draf. Ik rijd hem vanuit het been naar voren, waarbij de aanleuning vriendelijk en constant is, het paard komt met de kop niet omhoog en duikt ook niet op de voorhand. Misschien spatten we niet indrukwekkend weg, maar het is wel een rustig, ongedwongen plaatje. Wat wil een jury dan anders zien in de B?

Ik kom tegenwoordig op de jury af, al denkende...'gvd, gvd,gvd', opdat ik dan misschien overkom al rijd ik met lef. Werkt beter dan gewoon erop toerijden en lief glimlachen. Ik moet me kennelijk eerst aso opfokken. het paard houd er geen pas anders om halt. Nou ja, en rijd ik brutaal, ben ik weer te paardonvriendelijk....
Het zal wel aan mij liggen, ik zal naast mijn wekelijkse starts ook nog wel meer priveles erbij nemen.
Arm paard. Rot B.


Jij bent wel heel erg negatief. Als jij niet hoger als een 6 scoort in je proeven is er met je rijden waarschijnlijk toch iets mis. Ik heb afgelopen weekend in Exloo B pony's gejureerd, maar ik kon veel zevens en ook achten kwijt! Als je in de B een volte rijdt, je paard loopt netjes in balans, met goede buiging en hij blijft in het zelfde tempo, dan heb je al snel een 7 of een 8 te pakken. Als je met binnenkomen netjes recht en over de AClijn loopt en je paard staat netjes en recht stil, dan scoor je hoger als een 6, ook als je paard niet vierkant staat! Laat je proef anders eens filmen en kijk er thuis kritisch naar.
Laatst bijgewerkt door KarinvdM op 25-08-03 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Kijk niet om naar wat is geweest,
leer te leven met vreugde, zorgen en pijn,
kijk naar morgen, een nieuwe dag waarin je gelukkig kan zijn

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 22:19

KarinvdM schreef:
... Als je in de B een volte rijdt, je paard loopt netjes in balans, met goede buiging en hij blijft in het zelfde tempo, dan heb je al snel een 7 of een 8 te pakken. Als je met binnenkomen netjes recht en over de AClijn loopt en je paard staat netjes en recht stil, dan scoor je hoger als een 6, ook als je paard niet vierkant staat! Laat je proef anders eens filmen en kijk er thuis kritisch naar....


Doe ik en heb ik gedaan...
Zoals gezegd, ik snap nog steeds niet waarom de punten niet vallen.
Ik hoop je eerdaags eens te treffen als jury - je geeft me hoop.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Anne_GTI

Berichten: 18198
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 22:51

Ctal schreef:
Citaat:
Ik lag wel altijd lief naar de jury


Nu weten we gelijk hoe het moet!!! Niet lachen maar liggen....

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 07:25

ohh wat erg Bloos
Als ik vaak op de computer zit dan ga ik fouten maken..

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 07:26

Ctal schreef:
Ik lach wel altijd lief naar de jury maar die punten haal ik ook wel Haha!
Het is geen paardenkeuring nee, maar als je een paard hebt dat kort stapt ziet het er al snel krabbelig uit, wat zich in een lager cijfer uitdrukt.
Kan je paard niet goed verruimen, jammer dan, het is ook niet reeel om een spectaculair verruimend paard een 8 te geven en een ronduit slecht verruimende ook een 8 te geven,...omdat ie t neit beter kan.
De jury weet de achtergrond niet, die ziet dit voor zich en geeft daarvoor punten.


Schijnheilig

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131994
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 08:37

Juist de basis (dus tact, impuls, stelling, buiging, nageeflijkheid etc.) is erg belangrijk, om hoge punten te scoren moet dit aardig voor elkaar zijn.
Dit zijn echt de basisbegrippen van de dressuur en het is imo. logisch dat hier goed op gelet wordt.
Jong geleerd is tenslotte oud gedaan en het is onlosmakelijk verbonden met dressuur rijden, of het nu om B of om Z gaat.

Ik ben ook zo vrij geweest om even naar de foto's van je debuut te kijken op ITP Knipoog
Tact en impuls kun je helaas moeilijk beoordelen vanaf een foto.
Stelling en buiging kun je beter zien, en op sommige foto's zie je dat je paard duidelijk kantelt met zijn hoofd.
Dat is toch een teken dat dit helaas nog niet in orde is, en het jammere is dat je dit toch in haast elk onderdeel moet laten zien.
Of het nu om een volte gaat of om van hand veranderen, er komt een moment dat je moet tonen dat de stelling en buiging in orde zijn.
Ik denk dat als je hier goed mee aan het werk gaat en dit "probleem" kunt verhelpen, je punten meteen een stuk hoger uit zullen komen.
Veel succes !

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 08:44

bij mij staat dat er eigenlijk nooit echt op, tact is regelmatigheid?
Maar die dingen doe je toch ook niet zo snel fout?

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131994
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 08:53

Ctal schreef:
bij mij staat dat er eigenlijk nooit echt op, tact is regelmatigheid?
Maar die dingen doe je toch ook niet zo snel fout?


Als je dit commentaar nooit krijgt, dan zal het bij jou waarschijnlijk wel in orde zijn, in elk geval voor de klasse waarin je rijdt.
Toch moet je tact en regelmatigheid niet onderschatten hoor, en dan doel ik op de opmerking "die dingen doe je toch niet zo snel fout" Knipoog
Niet alleen in de B, maar juist in de hogere klasses zijn tact en regelmatigheidsfouten imo. een van de grootste spelbrekers voor een goede score.
Daarom vind ik het ook heel belangrijk dat er ook in de B al heel goed op gelet wordt, het is tenslotte je basis voor nu en later wanneer er moeilijkere oefeningen gevraagd gaan worden.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 09:18

Ja als je moeilijkere oefeningen doet, maar ik bedoel in de B.

Kelan

Berichten: 1625
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 13:44

Dees schreef:
En die passage in dt proevenboekje, over dat "kleine oneffenheden in de proef graag vergeven worden" als het paard mooi ontspannen en aan het been loopt...dat is onzin. In praktijk geven jurys wel punten onder de 6, niet erboven. Ja, pas bij het poetsen. Dan kan je ineens wel een 7 krijgen.
Het is niet leuk, de B.


Mijn ervaring is (gelukkig) anders, ik heb in de B toch een aantal dikke winstpunten (rond de 165) gereden met wat fouten in de proef: verkeerde galop, keertje aangalloperen in middendraf e.d.
Dit waren juryleden die voor de slechte onderdelen rustig een 3 of een 1 durfden te geven, en voor de goede onderdelen 7ens en 8en. En dan kun je dus, ondanks een enkel foutje, nog aan een dikke winstpunt komen.

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 14:07

Dees schreef:
Ik vraag me af wat je in hemelsnaam moet laten zien om op het volgende [ tussen C en H overgang maken naar arbeidsdraf ], een 7 te kunnen scoren.
Volgens mij is een 6 het hoogst haalbare....

B is tegenwoordig een heel lastige klasse om door te komen. Als je paard al niet verkant op de AClijn staat bij het groeten zit er al geen 6 meer in.

En die passage in dt proevenboekje, over dat "kleine oneffenheden in de proef graag vergeven worden" als het paard mooi ontspannen en aan het been loopt...dat is onzin. In praktijk geven jurys wel punten onder de 6, niet erboven. Ja, pas bij het poetsen. Dan kan je ineens wel een 7 krijgen.
Het is niet leuk, de B.


Niet zo depri! ik krijg nog regelmatig een 7 (volte in galop) en zelfs nog wel eens een 8! (A - X binnenkomen in arbeidsdraf, tussen X - G halthouden en groeten) Toch heb ik over drie wedstrijden pas 1 wp. Ook krijg ik wel eens een 4. Over het algemeen vind ik de cijfers wel terecht. Ik heb slecht 1 keer echt een probleem gehad met een jury, maar dat is eerder al besproken.
en dat 'poetsen' gaat over de verzorging. Ik heb een zwart paard dat van nature enorm glimt (gezond). De ene keer krijg ik daar een 7 voor, de andere keer een 8. Trouwens, kijk ook eens naar de houding van de ruiter, zuiverheid van de gangen en het gereden in het algemeen!?

Instructrice heeft ruimte voor nieuwe leerlingen. Stuur een pb voor meer informatie. (Regio Utrecht.)

"Wrede mensen noemen we beesten, maar we kunnen beter wrede beesten mensen noemen."

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 14:53

volgens mij krijg je daar bijna standaard een 7 voor..


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Trendiction en 70 bezoekers