spullen schoonhouden???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

spullen schoonhouden???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-03 17:28

Ik vraag me gewoon iets af:

een gewoon sjabrakje gooide ik na 1 x rijden met dit zweterige weer in de was, hoe doen jullie dat met je westernpads?

Ik heb 1 pad met aan de onderkant stof en aan de bovenkant iets neopreeachtigs (nee, hij kan niet andersom, hij is voorgevormd), met 1,5 cm gel erin, die kan dus niet in de wasmachine (denk ik)

1 "deken" die je dubbel vouwt, die kan je dus 4 keer gebruiken, je kan hem een keer omdraaien en dan de andere kant nog 2 x gebruiken (snappen jullie???)

Nu mijn bijrijdsters beiden ziek zijn Verward neem ik na het rijden de boel mee naar huis, laat het drogen en borstel de haren en het zweet eraf, maar als ze weer beter zijn, moet het weer in het kastje op stal en de dames gaan echt niet poetsen.....

Mijn paard is gewoon een zweterig ventje die ik na het rijden gewoon onder de spuit zet, of anders met een nat sponsje afneem, maar hij heeft een dun huidje en snel last van drukplekjes en met die (in mijn ogen) "vieze" pads vrees ik snel het ergste Huilen

*hellllup*


Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 17:31

Ik doe altijd de pad afborstelen als er veel haar op zit, of de slang erop.
Ik heb geen ervaring met westernpads in de was, want wij hebben simpelweg maar een kleine wasmachine die er niet inpast

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 17:33

Mijn equitex gaat wel in de wasmachine en bij de rest gaat gewoon de slang erop. Het is maar water Lachen En als 1 dag drogen te kort is gewoon nog een pad erbij nemen zodat je kan wisselen.

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 17:41

Ik laat hm drogen en ga er voor het rijden, dus de dag erna, overheen met een borstel. Dan is het weer lekker zacht. Ik heb ze eigenlijk nog nooit gewassen.. ik mag ze van mn moeder niet in de wasmachine proppen Haha!. Maar er zitten geen harde plekken in hoor en stinken doen ze ook niet. Ze ruiken lekker naar paard!

DubbelFun

Berichten: 88474
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 17:52

Mijn OF-pad gaat wekelijks onder de stofzuiger door Lachen, die haalt het meeste vuil er wel uit. Hij is na 6 jaar nog steeds niet gewassen (niet nodig).
Mijn Dixie gaat na gebruik onder de waterspuit even uitlekken en schoon is Dixie weer Lachen

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-03 18:10

heee goeie tip Sugar, de stofzuiger daar had ik nou niet aan gedacht, ik ga het meteen doen!

Een pad erbij is wel een optie, want als ik hem in de wasmachine stop (daar gaat alles in, als er een slaapzak in past, past er ook een pad in Haha! ) is ie nooit de volgende dag droog, na een regenbui ook niet denk ik....

Nog een vraagje, het gaat echt serieus regenen van de week en ik hoorde net op tv dat het natste najaar ooit wordt verwacht, hoe doe je dat met de suede zit van je zadel als het flink regen???

Ik heb een lange waxjas, maar of die het droog houdt????

(domme vragen hè, dat krijg je als je als leek ineens western gaat Knipoog )

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 18:28

smurf schreef:
Nog een vraagje, het gaat echt serieus regenen van de week en ik hoorde net op tv dat het natste najaar ooit wordt verwacht, hoe doe je dat met de suede zit van je zadel als het flink regen???



Niet rijden in de regen..................daar los je alles mee op!!! Ik kijk echt goed dat het niet gaat regenen voordat ik erop zit, een natte kont vind ik erggg fout rijden, jakkie!!! En dat suede is de volgende dag nog niet droog, tenzij je je zadel binnen bij de verwarming kunt leggen, Haha! .

Trollen rollebollen als dollen in de drollen....

DubbelFun

Berichten: 88474
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 18:39

Ik ga iig niet weg als het regent (watje Lachen ), maar ja af en toe 'vang' ik weleens een bui.
Mijn zadel staat altijd binnenshuis in een verwarmde hal en de zitting is de volgende dag gewoon weer droog.

Margee

Berichten: 5710
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 18:40

Toklat Coolback pads!!! Die kunnen in de wasmachine EN in de droger!
De zitting van je zadel zit je bovenop en verder goed je je jas erover heen houden.....

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-03 18:52

ha tricky dus, die regen wordt echt een probleem, mijn andere zadel is een Australian Stock en die heeft vilten kussens, mag ook al niet in de regen.....binnenbak heb ik niet, dus...... ik ga iets bedenken

Als ik eruit ben, laat ik het jullie wel weten...... *LOL*

Als er nog iemand een goed heeft.........??????

DubbelFun

Berichten: 88474
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 18:58

Een echte' oil-slicker' aanschaffen. Jij blijft droog en je zadel ook.
En je valt goed op buiten Lachen

Margee

Berichten: 5710
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 19:14

Ik heb dus een lange waxjas. Die hou mij droog en de achterkant van mijn zadel maar bij echte hoospartijen loop het voorlangs zo mijn zadel en dus broek naar binnen. Dat voelt echt heel Yak!
Plastic zak fabriceren met knop!
Of zo'n zadelhoes!!! en er gewoon bovenop zitten.
Lekker binnenblijven bji P- weer

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-03 19:16

een wattu????? oil-slicker???? ik ben misschien wel erg Blond , maar wat is dat????

goed ik heb een zadelhoes èn een lange waxjas!

Ik blijf ook liever binnen met ***weer, maar ja, ik heb geen binnen, dus weinig keus!

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 19:29

Onder de pad, een wollen op maat geknipte deken leggen.

DubbelFun

Berichten: 88474
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 19:38

Een 'oil-slicker' is een lange fel gele jas gemaakt van dat dikke 'zuidwester' spul waar je ook regenpakken van hebt.
De flappen van die jas kun je ook om je benen vastmaken.

Het draagt misschien minder prettig (behoorlijk stug), maar is super waterdicht en kleeft niet aan je lichaam.
En veel minder onderhoud en gewicht als een waxjas.

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-03 20:32

*hahaha* ja zo'n jas, maar dan wel in neon oranje of groen Clown

Ik heb mijn pad gestofzuigd, hij is weer helemaal haarloos!!! Ik dacht wel, wat veel witte haren op 1 kant, maar dat was de kat die erop lag te pitten Slapen , komt ervan als je je Nerd niet opzet!

met de kat is het inmiddels weer goed hoor..... Schijnheilig

Signe

Berichten: 5797
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 20:42

Margee schreef:
Toklat Coolback pads!!! Die kunnen in de wasmachine EN in de droger!
De zitting van je zadel zit je bovenop en verder goed je je jas erover heen houden.....


Ik heb de mijne nog maar twee weken , maar ben helemaal tevreden!

Ik illustreer en maak kunst http://www.signeofhorses.com
En ben parttime viking op Instagram @signeofhorses

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 07:20

Sjonge zeg, had ik niet van jullie verwacht Lachen Ik rijd altijd, ongeacht het weer. Als het regent trek ik gewoon mijn rubberen pakje aan en om de 1 of andere reden hebben pride en ik altijd de grootste lol als het echt plankhard aan het gieten is. Ik moet altijd een klein stuk langs de polderwegen (lees: zeer open gebied) en als het echt hard gaat gaat bij hem de rem erop en staat hij even 10 min met zijn bips tegen de regen in. En het zadel? Tja, had het maar geen zadel moeten worden. Gewoon bij terugkomst even goed afdrogen en dat is het dan weer. Met goed onderhoud kunnen ze er echt wel tegen. Toen ik ooit bij HO een zadel kocht vroeg ik daar speciaal om, nou je had die gezichten moeten zien Knipoog Ik vind het juist mooi om door de regen en de blub te crossen Lachen


Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-03 08:22

ik ben echt een mooi-weer-ruiter! Ik haat regen en modder, mijn paard (model leopard tank) glijdt enorm uit......

ik heb vorig jaar mijn Wintec vz zadel uitgeleend aan iemand die enorme regen heeft gehad onderweg en toen ik 3 dagen later zelf op dat zadel stapte, zoog mijn broek meteen vol water, lang leve Wintec Boos!

Ik vond de tip om met de zadelhoes over het zadel te rijden wel goed, ff die hoes waterafstotend spuiten van de week en dan.....hopen dat het suede droog blijft!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 08:24

Let er dan wel goed op dat de zadelhoes niet giga gaat schuren op de zitting tijdens het rijden. (helaas ervaring mee) Mijn paard gleed in het begin ook wel eens uit maar ik heb hem gewoon met compleet losse teugel telkens rondgestuurd dus toen moest hij wel beter gaan lopen Schijnheilig Nu vind hij het heerlijk, zeker als er een helling is waar we van af kunnen glijden.

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-03 09:20

ik ga het van de week es proberen met die hoes, die heb ik toch bij een goed adres gekocht Knipoog dus die zou geod moeten zijn Schijnheilig

Mijn tankje weegt 600 kilo en loopt erg op de voorhand, met een droog bergje aflopen valt ie bijna op zijn bek! Hij is niet erg terreinvat te noemen, hoe hij dat vorige jaren in Oostenrijk op de alm deed is me een raadsel Ziek , zo zal hij ook wel aan zijn "slechte"linkerachterbeen zijn gekomen

Maar ik hoor net Jan Versteegt op de radio en haal je regenequipment maar uit de kast mensen!!!!!! vanaf donderdag gat het plenzen!!!! Boos! Huilen

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 09:22

Tja, inmiddels is pride ook wel verwend hoor. We hebben een regendeken gekregen van iemand die ik met lusjes aan zijn oren moet hangen en tot voorbij zijn staart loopt. Ook hangt dat ding een aantal cm's onder zijn buik dus hij is dan echt een 'ridderpaard' Lachen

missquarter
Berichten: 276
Geregistreerd: 22-01-03
Woonplaats: boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 14:32

ik gebruik ook de standaard zadelhoes die je bij je nieuwe zadel krijg in de regen. Daarover nog een Lange waxcoat en laat het maar sorten hoor.
Aangezien we een nieuw zadel hebben houden we hem zo netjes.
Alleen mijn spijkerbroeken geven af aan het zadel en dat moet ik af en toe even wegpoetsen.

missquarter
Berichten: 276
Geregistreerd: 22-01-03
Woonplaats: boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 14:33

storten bedoel ik uiteraard!

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-03 15:03

mijn zadel geeft af aan mijn paard, precies op de plekken waar hij wit is natuurlijk Verward ik heb een lichtbruin zadel dat een beetje rose afgeeft, lekker stoer kleurtje voor een Noriker Clown

en *uh* mijn Wrangler heb ik nu (met omgeslagen broekspijpen) aan naar mijn werk, als nette broek Haha!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 bezoekers