Met merrie uit rijden en afspenen???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Met merrie uit rijden en afspenen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-03 17:52

Sinds een week staan Luna en Senna op een andere stal om Luna in te rijden.
Met Luna gaat het heel goed alleen Senna is een groot probleem.
Kon ik Luna thuis gerust een paar uur meenemen en Senna alleen in de wei of op stal laten, hier gaat ze vreselijk tekeer en gaat overal doorheen/overheen om terug naar haar moeder te kunnen.
Door de schrikdraad, over de sloot, over de wand van de stal echt nergens blijft ze achter.
Hoe kan ik dit oplossen?
Senna is nu toch bijna 4,5 maand oud dus oud genoeg om gespeent te worden.
Ik zou haar naar huis kunnen brengen eventueel, maar de vraag is of ze daar nu al niet te lang weg is om zich op haar gemak te voelen.
Ik zit echt met de handen in het haar want we kunnen door Senna's geklier niet veel met Luna doen.
Leonoor heeft gisteren gereden met Senna dr los bij in de bak maar dat durf ik niet want Senna durft ook gewoon tegen Luna (of mij) op te springen of in je benen gaan bijten.
Wie weet wat te doen?
Ik vind gewoon echt dat ze nu wel de leeftijd heeft om in ieder geval eventjes een uurtje alleen te zijn.


Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-03 19:14

Niemand tips?
Of ervaringen?

Dance like no one is watching. Sing like no one is listening. Live like there is no tomorrow.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 19:22

Nou, het is mij duidelijk dat Senna een bazig typje is, die inmiddels gewend is dat ze haar zin krijgt.
Ik zou met een dergelijk probleem, elke dag mijn merrie even bij het veulen weghalen, het veulen achterlatend in een GOEDE box, liefst met een wakend persoon in de gang voor het geval het toch te mal gaat. Begin emt 5 minuten, dan een kwartiertje, dan een uur.
Dat veulen moet zich erbij neerleggen dat wat de mens besluit te doen, simpelweg gebeurt. Of ze dat nou wel of niet accepteert. Of ze daarbij nou stampij gaat schoppen of gelaten wacht tot haar moeder weer terug is.

Mores leren. ze went er maar aan. HAd ze maar geen paard moeten worden.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?


MissStynk

Berichten: 478
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 08:52

Ik ken het probleem een klein beetje mijn hengst veulen is het er ook niet mee eens als ik ga rijden met de merrie en mijn merrie staat ook te stampen als ze zonder haar veulen staat. Toch geef ik niet toe en ga ik gewoon mijn gang het veulen is nu drie maanden en erg mans voor zijn leeftijd dus hij kan zich prima redden een uurtje zonder zijn moeder.

Ik zorg meestal dat hij wat te eten heeft op stal, wat hooi of een schepje brok en doe de bovendeur dicht ! met de merrie doe ik gewoon de gebruikelijke training. Als beloning laat ik ze na het rijden samen in de bak nog even uitrazen..

Ze moeten er maar aan wennen nog een maand en dan gaat de hengst toch weg dus dan moeten ze ook zonder elkaar !

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 19:22

Ik heb het nu met mijn veulen en zijn half zusje.
Ze zijn nu ± 5 maanden oud en zijn nog nooit uit elkaar geweest.
Ze kunnen haast niet zonder elkaar lijkt wel.
We zetten ze elke dag even apart in een box en bouwen de tijd op.
Ze staat te hinneken , te steigeren en met hun voorbenen te schrapen.
Mijn veulen lijkt wel door de meur te willen en hij zet echt al zijn kracht op de deur.
Echt zielig om te zien.
Vandaag hebben we ze wat biks gegeven terwijl ze apart stonden en dat hielp een beetje.
Maar we gaan gewoon door.....ze moeten er maar aan wennen.

Je bent wat je diepe, bezielende wens is en zoals je wens is, zal je wil zijn.
Zoals je wil is, zullen je daden zijn en zoals je daden zijn, zal je lot zijn.

recreatie +2

Sanny

Berichten: 215
Geregistreerd: 28-09-01
Woonplaats: Winschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 14:15

Als je echt bang bent dat als je het veulen alleen in de stal laat dat ze eruit komt, kun je er ook een longeerlijn aan vast doen en "bestraffen" als ze eruit probeert te komen.

Britty
Berichten: 1665
Geregistreerd: 18-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 14:21

Misschien is het helemaal geen slecht idee om je veulen naar huis te brengen. Als ze de moeder niet meer zien of horen zijn ze vaak wel stil (merk ik aan mijn veulen). En thuis was/is ze in een vertrouwde omgeving. Blijf er in ieder geval even bij. Senna is misschien ook wel al een beetje verwend, het is haar in ieder geval al een aantal keren gelukt om op deze manier bij haar moeder te komen.

suc6!

Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-03 14:49

Senna gaat zaterdag naar haar nieuwe baasjes.
Dat is een paar honderd kilometer weg dus dan horen en zien ze elkaar zeker niet meer.

Dance like no one is watching. Sing like no one is listening. Live like there is no tomorrow.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 102 bezoekers