Wandelzones bij je paard !!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Loop je voor of naast je paard of ervoor?

voor het paard
11 (22%)
naast het paard
38 (77%)

Totaal aantal stemmen: 49


Xyris

Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Wandelzones bij je paard !!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-03 22:14

Hallowa,

ik wil even van jullie weten waar jullie wandelen als je je paard aan de hand neemt, naast het paard (bij ong de schouder tot het hoofd) of VOOR het paard!? (waarom ik dit vraag krijgen jullie welte horen als ik weet wat mensen het meeste doen)

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023


Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 22:16

Als ik ga wandelen met een paard of ik ga opzadelen ofzo loop ik er altijd naast, heb weleens gezien dat iemand die ervoor liep, haar paard ging stijgeren en plantte ff haar voorbenen bij die persoon in de nek dus ik zal der nooit voor lopen tenzij ik geen keus heb...

Je bent niet sterker dan je paard, maar wel slimmer en sneller.

Berdien en Daphne: Zusjes en Kei hippe Yostipaardenmiepjes in hart en nieren!

Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 22:25

Oehoeeeeeee... dat doet pijn!!!!!!!!!!!!! Ik heb voor naast gekozen, dat doe ik standaard.

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 22:32

ernaast, maar bij smalle doorgangen ervoor
en soms loop ik er ook gewoon voor, als hij niet zo'n haast heeft en ik wel Haha!

Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 22:34

Ik doe hetzelfde als SharirBobby
Maar dan schuin voor haar als ze snel moet lopen
nooit echt recht voor haar
Laatst bijgewerkt door Relliej op 24-08-03 22:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessie88
Berichten: 3312
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 22:46

Ik loop altijd voor mijn paard... noujah, ook best vaak naast Schijnheilig Behalve bij Koos; als ik hem ga 'uitlaten' (:P) dan mag hij voor mij lopen, want dan heb ik een lang touw en loopt hij als een hond voor mij uit Haha!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 22:53

Ernaast of als ze sloom is schuin voor haar.
In ieder geval nooit recht voor haar.

Ik wil zien wat ze doet en als ze ergens van schrikt of wat dan ook lijkt het me niet echt prettig als 500 kg paard je omver rent of steigert.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Xyris

Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-03 22:56

Nou, om even de sluier op te lichten Lachen dit is een nieuwtje voor mij hoor, zi ehet plaatje hieronder:

Afbeelding

In een kudde is het zo dat het voor lopende paard het hoogst in rang is (een merrie), het geld ook voor het achterlopende paard (de hengst)

als paarden in een kudde een lagere rang hebben als een ander paard, maar ze willen toch bij het betreffende paard zijn dan gaan ze NAAST het paard lopen waar ze de laagste rang hebben, waar ze zichzelf ondergeschikt opstellen. zo kijkt een paard ook naar mensen Haha! nou zal dit niet voor ieder paard gelden hoor! Maar misschien verklaart dit bepaald gedrag bij paarden die veel in een kudde staan.

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 23:00

Hihihi, ik had zoiets wel verwacht.
Heb het eerder gehoort.

Enige probleem hieraan vindt ik toch wel het ondergelopen worden mochten ze eens een keer schrikken, geen goed systeem van de paarden dus Knipoog

Als we los in de bak volgen, volgt ze wel altijd achter mij en nooit naast me, dus dat is dan toch wel best wel positief? *LOL*

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Xyris

Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-03 23:04

Sily"]
Hihihi, ik had zoiets wel verwacht.
Heb het eerder gehoort.

Enige probleem hieraan vindt ik toch wel het ondergelopen worden mochten ze eens een keer schrikken, geen goed systeem van de paarden dus Knipoog
[/quote]

Als de machtverdeling tussen je paard en jou goed is zal dit niet gebeuren Haha!

[quote="Silly schreef:
Als we los in de bak volgen, volgt ze wel altijd achter mij en nooit naast me, dus dat is dan toch wel best wel positief? *LOL*


de machtverhouding (wat klinkt dat dramatisch) is in dit geval idd positief Haha! doet mijn verzorgpaard ook, komt dan in gallop achter me aanrennen maar gaat wel netjes stilstaan als ik stop, ook als ik volop in de rem ga.
Een meisje die dit paard ook verzorgde had dit niet, paard wandelde weg van haar en ging andere dingen doen, ze heeft dan ook een keer een flinke schop gehad (machtsverhouding dus FOUT)

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 23:11

Maar zelfs met een goede machtsverhouding kan je het toch hebben dat een paard kan schrikken?
Nou moet ik bij mij er wel bij zeggen dat het een jong paard is en dat ze eerder in me dan over me heen kruipt maar ikzelf voel me er veiliger bij.

Par ziet dan trouwens elk mens boven haar staan, want bij de meeste volgt ze wel, alleen bij sommige stopt ze na een tijdje en wandelt ergens anders heen en bij mij en nog een paar blijft ze volgen...al duurt het uren.
En ze stopt idd als ik stop, begint te draven als ik ren.
Maar verleden keer heeft ze ook een half uur achter een meisje aangelopen dat ze helemaal niet kon.
Beetje off-topic maar dat heeft dan neem ik aan ook een betekenis.
Zet ze zichzelf dan zo laag in rang vergeleken met mensen dat *bijna* iedereen waar ze het mee kan vinden boven haar staat?
Want anderen mensen negeert ze bv weer volkomen.

IN het land bij de anderen is ze niet onderdanig te noemen eigenlijk, ze weet daar juist weer wel wat ze wilt en wandelt achter niemand aan.
Beschermt wel heel lief het shetje wat er tussendoor huppelde.

Lang verhaal maar vindt dat wel interresant om te weten.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Xyris

Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-03 23:18

Een mens is iets anders dan een paard, al beschouwt ze de mens wel als een paard (alleen dan op 2 benen) maar het kan zo zijn dat jouw paard alles op 2 benen beschouwt als zijn meerdere (dit is niet negatief hoor)
maar wat hierboven staat over die dominantie, dat is slechts een onderdeel van een heel proces, een paard zal dit herkennen omdat het in een kudde leeft, of heeft geleefd, of in ieder geval het instinct heeft.

Ik heb deze informatie gehaald uit het boek: Natuurlijk paardrijden verzamelen aan de losse teugel van klaus ferdinand hempfling. (en een beetje van mezelf natuurlijk Haha!)

en in princiepe zal een paard je altijd ontwijken in een val of als hij opzij springt. Knipoog

vragen staan vrij, dus vraag maar raak

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 23:23

Dat ze alles wat op 2 benen als meerdere aanvaart lijkt me zelfs wel prettig in plaats van negatief Haha!
Toen ik haar kocht zeiden een heleboel mensen wel dat ze een vrij onzeker paard was, en echt een leidend *iets* nodig had, idd dus buiten de andere paarden om.

Kwa voor of naast haar lopen zal het wel in mijn hoofd zitten, en nu ik er over nadenk bij ons op de mange werd ook altijd aangeleert naast het paard te lopen tenzij je door een smalle doorgang moest, dan pas ervoor.

Je leert hier nog eens iets he Knipoog

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Xyris

Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-03 23:32

ja Lachen is zo, maar ik vind ook wel, zie bovenste van nadhir, dit zal zeker wel eens voorkomen, alleen dan klopt er gewoon iets niet betreffende de dominantie als zoiets gebeurd. Ik denk dat van daaruit is voort gekomen dat men naast het paard moet lopen, en ook omdat de mens altijd alles wilt weten en kunnen zien, naast je paard kun je je paard beter in de gaten houden als dat je ervoor loopt. Ik denk dat dat de bewegingsredenen zijn die geleid hebben tot naast het paard lopen

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 23:39

En als vaststaat wie de "meerdere" is dan kan je wel gewoon er naast gaan lopen?
Of is er dan een kans dat het paard "denkt" dat je afzwakt *kuddegedachte Haha! * en zich dan boven je gaat plaatsen?

Hele rare gedachte misschien.
Maar je hoort een heleboel mensen zeggen dat ze boven hun paard staan en daarom dus wel bepaalde dingen anders kunnen gaan doen.
Maar als ik het me goed herinner is de leider in een kudde de leider zolang die dat kan waarmaken, als die dus zou "afzwakken" op verschillende manieren zou een ander paard van de kudde toch kunnen "denken" dat ze hun kans waar kunnen nemen?

Is dat dan bij ons ook zo, of is dat weer het verschil tussen mens en paard en paard en paard?

Ik ga plat en ga morgen eens even lezen...want als dit zo is kan een paard wat jarenlang normaal naar je luistert opeens de baas uit gaan lopen hangen Verward hahahaha ik denk niet moeilijk Knipoog

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Xyris

Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-03 23:46

hehe, jeetje, dat van naast het paard lopen weet ik niet, mensen hebben natuurlijk ook wel andere manieren om het paard te laten weten wie er de baas is (zie zweepje, slaan, paard kort houden enz. dus ik denk niet dat het paard snel zal gaan denken dat jij een mindere bent zodra je naast het paard gaat lopen, maar het zou kunnen zijn dat het paard ineens denk "hey laat ik eens kijken wat ik kan" maar ik acht die kans klein hoor Haha! Er zit ook zeker een onderdeel van respect in hoor, en bovendien, jij zorgt ervoor dat het paardje lekker te eten krijgt, dat zijn ook factoren die meespelen.
Verder vinden paarden het zelfs prettig om overheerst te worden, want de taak als kuddeleider is een zeer zware taak, die zware taak neem jij over en er wordt ook een zeker vertrouwen bij ingelegd!!!

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 23:47

Loop er meestal schuin voor. ter hoogte van het hoofd ongeveer. Neus van het paard zit naast mijn arm. Kan die merrie van me ook lekker in de war brengen in de bak door erachter te gaan lopen. Ze wringt zich dan in allerlei bochten om weer achter me te komen. Lol met je knol laten we maar zeggen. Overigens heb ik mezelf aangeleerd om zo ver naar voren te lopen met van die jonge dieren. Je hebt dan net een fractie van een seconde meer tijd om in te grijpen en vaak is dat net genoeg om ze voor altijd baas te blijven.

Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 23:48

owjee heb weer ruzie met de comp..... zucht... heb ik nou altijd, doe mij maar een paard die kan ik tenminste baas...

Xyris

Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-03 23:54

hehe met jou en je paardje zit het dus wel goed begrijp ik Haha! en waarom heb jij jezelf aangeleerd voor jonge paarden te gaan lopen? (behalve dan dat je meer tijd hebt om in te grijpen) Haha! ben ik wel nieuwsgierig naar.

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 23:54

lunatje schreef:
hehe, jeetje, dat van naast het paard lopen weet ik niet, mensen hebben natuurlijk ook wel andere manieren om het paard te laten weten wie er de baas is (zie zweepje, slaan, paard kort houden enz. dus ik denk niet dat het paard snel zal gaan denken dat jij een mindere bent zodra je naast het paard gaat lopen, maar het zou kunnen zijn dat het paard ineens denk "hey laat ik eens kijken wat ik kan" maar ik acht die kans klein hoor Haha! Er zit ook zeker een onderdeel van respect in hoor, en bovendien, jij zorgt ervoor dat het paardje lekker te eten krijgt, dat zijn ook factoren die meespelen.
Verder vinden paarden het zelfs prettig om overheerst te worden, want de taak als kuddeleider is een zeer zware taak, die zware taak neem jij over en er wordt ook een zeker vertrouwen bij ingelegd!!!


Was nog even wakker, te nieuwsgierig Haha!
Maar naast haar lopen is dan bv van de wei naar de stal.....en dan loopt ze meestal los naast me met het touw om haar nek geslagen Verward
Ze loopt niet weg en volgt trouw, maar is dus ook weer niet een manier om haar te laten zien dat ik meer ben dan haar *klinkt ook wel raar Haha! *
Met een zweep uit het land halen is ook niet echt geweldig..niet nodig ook want ze volgt toch wel.

Ze is 1 keer buiten heel erg geschrokken, toevallig liep ik voor haar omdat het heet was en zij dus sloom voor haar doen.
Er kwamen opeens een paar eenden uit het riet gevlogen en zowel ik als zij schrokken ons wild.
Ze rende om me heen *daar heb je dus gelijk in* gleedt uit op het asfalt, trok mij en ik lag dus ook, en in alle chaos liet ik het touw nog los ook.
Ze rende 10 meter weg, snel opgestaan en haar geroepen.
En toen kwam ze weer teruggedraaft, toch ook weer naar de plek waar dat enge net gebeurt was omdat ik daar stond.
Voor mijn neus stopte ze en alles was weer goed.

Ingewikkeld iets hoor die dominantie en rangorde.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Xyris

Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-03 23:55

btw ik ga nu slapie doen Slapen

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 23:58

Ik bedoelde ernaast trouwens zoals annegti zegt..met de neus naast mijn arm. Dat is toch naast?
Hoop niet dat ik het hele systeem nou naar de knoppen geholpen heb Haha!
Ben afentoe een beetje onduidelijk in uitleggen Bloos!

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"


Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 01:13

lunatje schreef:
Citaat:
hehe met jou en je paardje zit het dus wel goed begrijp ik en waarom heb jij jezelf aangeleerd voor jonge paarden te gaan lopen? (behalve dan dat je meer tijd hebt om in te grijpen) ben ik wel nieuwsgierig naar


Alleen daarom denk ik, maar ik zie wel dat ik in verhouding tot anderen veel verder naar voren loop. De meesten lopen naast de hals of naast de schouder. Op de plek waar ik loop kun je makkelijk je elleboog haaks in de halsspieren zetten en het paard zo om je heen draaien. Je pakt hem dan op twee punten nl. halster/hoofd en hals. Het is gewoon een handigheidje. Als de neus voor komt corrigeer ik meestal gewoon met een rukje aan het halster en als het gedram dan nog niet afgelopen is krijgen ze een tik op de neus. Tenzij ze echt schrikken ofzo, dan draai ik ze dus om mijn elleboog heen. Met monsteren loop ik overigens wel naast de schouder. Een paard neemt je in de draf dan ahw mee. Het loopt iig veel makkelijker en je kunt ze nog meer aan het showen krijgen door zelf je passen steeds iets te verlengen, paard volgt hier dan meestal wel in. Als je een paar keer oefent zien de meeste paarden de lol van dit spelletje wel in en kun je ze dus veel mooier laten zien.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 07:31

Ik loop altijd naast een paard. Alleen ervoor als ik een smal pad op ga, oid.

* To Belg, or not to Belg *

mandymonica

Berichten: 801
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 09:31

Sily schreef:
Maar zelfs met een goede machtsverhouding kan je het toch hebben dat een paard kan schrikken?


Dat kan, maar ze zullen niet op je gaan staan!! Ik heb dat 1 keer met recht aan den lijve kunnen ondervinden....

Het was winter, 's avonds, in de bak. De bak was bevroren, dus in plaats van rijden, was ik een beetje werk aan de hand aan het doen, gewoon in stap. Ineens ritselde er ergens iets en een ritsel als het 10 graden vriest veroorzaakt bij mijn pony een dubbel zo grote ontploffing als normaal. Ze sprong omhoog, mijn kant op. Het gebeurt allemaal in een fractie van een seconde, maar toch was ik in staat om eerst te schrikken en bijna zelf ook weg te springen en vervolgens te besluiten om toch te blijven staan, omdat dat de enige manier zou zijn, waarop ze nog op mijn aanwezigheid zou kunnen inspelen. Vraag me niet hoe ze het deed, maar in haar opzij springen keek ze me aan en veranderde in de lucht gewoon van richting om niet bovenop mij terecht te komen.

Het gebeurde allemaal heel snel, maar het was zó overduidelijk! Een stalgenootje riep zelfs dat dit toch wel heel bijzonder was, zij zag me haast platgestampt worden... en die pony op het laatste moment wegdraaien.
En ik denk toch echt dat dat enkel te danken is aan de superband tussen mij en mijn pony, waarbij ik idd de ranghogere ben, zonder een dweep van een pony te hebben. Ik moet er wel echt wat voor doen, want in feite is ze best dominant. Dat was echt een bijzondere ervaring, waarvan ik zeker weet dat 'ie heel wat slechter af had kunnen lopen!

**TROTS** Mijn eigen toko! Hulp nodig bij ziekteverzuim? Vitendo Casemanagement!
Lieve lieve Moon, rust zacht **15-06-1993 - 12-09-2019** Voor altijd in mijn hart...
Dag gouden mensenvriendje, veel te vroeg heb ik je moeten laten gaan. Nooit meer pijn.
Ceskiyo D'leh **20/06/2018-19/09/2023**


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Trendiction, YandexBot en 46 bezoekers