goed voeren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Anoniem

goed voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 22:24

Ik vroeg me eigenlijk heel sterk af of "we" Macha wel goed voeren.
Macha is een 3 jarige fjordenbeestje Lachen . Ze loopt al voor de kar en ik ben sinds 2 maandjes bezig haar in te rijden. Ze meet 1.38,5 m. Ze is mooi in proporties gespierd en totaal niet overbouwd. Niet te dik niet te dun. Ze is sinds 14 juni gedekt en uit de scan kwam dat ze dus daadwerkelijk dragende is Lovers .
Haar voer dagelijk is:
- dag en nacht op normale tot schrale wei.
- halve schep (gewone voerschep) basisbrok.
- en na het rijden/aanspannen krijgt ze nog een kwart tot halve schep bix bij.
(s winters staat ze alleen s avonds binnen en krijgt ze over de hele dag
5-6 plakken hooi + de bovengenoemde voer)

Nu vroeg ik mij af, omdat het een jong diertje is en drachtig, Is het niet beter om iets te zoeken met iets meer voedingswaarde erin? Zo ja, waar kan ik dan het beste naar kijken...
Of moet ik hier pas over een paar maanden over nagaan denken.


missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 22:27

nee hoor, hier moet ze genoeg aan hebben, vooral als ze ook nog graast....
in de winter heeft ze natuurlijk geen gras mee, dan kun je zoals nu doorgaan, in principe mag ze zoveel hooi hebben als ze opkan, verder brokjes is genoeg, misschien zou je kunnen overgaan voor bix voor een dragende merrie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 22:30

Missnynke: met 5-6 plakken hooi bedoelde ik ook dat ze dan zoveel kan eten als ze opkan, want ze heeft in haar wei een kruiwagen staan gevuld met kuilhooi (van die grote groene pakken) en als ze die bijna op heeft krijgt ze weer nieuwe.

En bix voor een dragende merrie wanneer zou ik daar het beste mee kunnen beginnen?

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 22:36

wel oppassen met kuil, daar zitten best veel eiwitten in, ik meende dat dat ook scahdelijk kan zijn voor het veulen, ook heb ik gehoord dat er meer miskramen zijn door het plastic wat er om zit (mijn haf heeft dit jaar ene miskraam gehad, en ook kuil gegeten)
hooi is beter dus.....

over het bix, misschien kun je eens op de verpakking kijken?
of op www.pavo.nl?

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 22:40

heb even op de pavo site gekeken, je hoeft pas met merriebrok te beginnen vanaf de 9e maand


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, Jannie79, Jennii92 en 112 bezoekers