Traag, Flegmatiek paard, wat te doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Traag, Flegmatiek paard, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-03 22:14

Ik kamp al 11 jaar met het probleem met mijn eigen paard Mozart:
hij staakt in de bak.
Ik heb er profs bijgehad, echte durfals, maar erdoorheen slaan werkt echt niet.
Ik kan hem longeren, en priveles erop geven, dan is hij superbraaf maar ook supertraag.Ik moet heel de tijd mee blijven lopen ( hij denkt zoiets als: ik afvallen dan jij ook Cool )
Een tik met de zweep daarvan is hij niet onder de indruk.Ik moet hem gewoon kort aan de longe houden, en zo dicht mogelijk erbij meelopen, dan gaat het.
Lesser erop, die denkt dat ie al heel goed op Moos kan rijden, maar zodra ik wegloop staat ie stil en dit rustig een half uur lang.Hij vertrekt geen spier als ze dan zitten te drijven of slaan.
Ik kan er zelf nog alleen op rijden, maar dan ben je echt bekaf na 5 minuten, en dan krijg ik er alleen zo'n tergend langzaam drafje eruit.
Totdat ie de trailer ziet, dan staat ie er zo op, want dan weet ie dat we naar het bos gaan.
In het bos is hij fijn, werkwillig en looplustig, een totaal ander paard.
Het is niet dat ik geen goede band met hem heb.Als ik zeg galop dan gaat ie tergend langzaam, dat wel, maar in galop, als ik dan roep kom maar, staat ie in een mum voor mijn neus, met of zonder ruiter op zijn rug.
Verder is ie al verschillende malen veterinair onderzocht, en ook andere hulpverleners op het alternatieve vlak zijn er al bijgeweest.
Ik heb nog niet zo lang geleden een Hulsebosch zadel op maat laten maken, perfect, maar HIJ BLIJFT TRAAG.
Je hebt ook geen zin meer om even te gaan rijden op deze manier.


Iemand nog een idee?

Bekijk Stal Doorstap bij De Hollandse nieuwe :
https://youtu.be/OD6m-gWbMvk


796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 22:25

Volgens mij verveelt je paard zich te pletter in de bak. Kan je niet iets verzinnen wat hij interessant vind om te doen (ik noem maar wat, mijn paard voetbalt graag. Zodra de bal in de bak ligt heb ik z'n interesse) en daaromheen af en toe wat dressuur oefeningen doen? Misschien elke keer na een korte training even een rondje bos? (moet je wel mogelijkheden voor hebben)
Als je doel is om dressuur wedstrijden te rijden dan heb je hier waarschijnlijk gewoon niet het juiste paard aan, het klinkt alsof hij gewoon absoluut geen zin heeft in 'bakwerk' en veel liever recreatief gereden word. Als je je hierbij niet neer kan leggen (of geen mogelijkheden hebt om regelmatig het bos in te gaan) dan is je paard misschien meer iets voor iemand die er recreatief mee aan de gang wil?

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-03 23:15

Recreatief, tja meer vraag ik ook niet van hem.
ik heb een speciale paardenvoetbal, voor onder het zadel dus, en hier is hij een kei in.
Toch blijft hij niet voorwaarts daarbij.Misschien ook omdat ik een keer bijna hard gevallen ben, hij zat op zijn knieen, toen ik op hem de bal in galop probeerde voort te stuwen.Durf ik hem niet meer voorwaarts te laten gaan achter die bal, omdat het een ponyvoetbal is eigelijk, en net te klein voor een paard van 172.

Bekijk Stal Doorstap bij De Hollandse nieuwe :
https://youtu.be/OD6m-gWbMvk

manon_lin
Berichten: 382
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 12:35

Dit komt me wel bekend voor. Ik had met mijn huidige paard hetzelfde probleem. Heel traag en totaal niet willen werken. Maar waar hij eerst stond mochten de paarden maar hooguit een uurtje per dag naar buiten en dan het liefst geen paarden samen in 1 wei. Doordat hij op een gegeven moment een ernstig vitamine E tekort had en mijn da adviseerde hem voor een tijd op het land te zetten (vit E bijvoeren hielp niet, want dat nam hij niet op in zijn bloed) kwam hij bij kennissen te staan. Bij hun lopen de paarden de hele dag buiten en met zijn allen bij elkaar (totaal 6 paarden). Aangezien mijn paard een echte socio is vond hij dit helemaal geweldig. Hij en nog twee andere ruintjes stonden dan ook de heel dag te spelen. Sindsdien is mijn paard helemaal opgeleefd!! Hij is veel vrolijker en werklustiger geworden, ook nu hij weer van stal is veranderd (waar hij nog steeds de hele dag buiten loopt alleen maar met 1 andere). Verder krijgt hij nu sportbrok en blijvend vit E bijgevoerd. Ik kan nog wel even doorratelen, want ook dankzij andere training is mijn paard een heel stuk veranderd onder het zadel. Wil je nog meer weten (ander komt hier een wel heel lang verhaal te staan Tong uitsteken ) dan mag je altijd een pb sturen.

Succes ermee!!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48209
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 13:24

ik heb met Banjer hetzelfde gehad... en je weet hoe we er bovenop gekomen zijn.... Knipoog

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 14:30

Hoi, mijn paard heet ook Mozart Haha!
Vindt je paard springen wel leuk? Misschien kun je dat tussen het dressuurrijden door doen. En veel afwisseling, vaak naar het bos en idd lekker naar buiten iedere dag. Zeker in de bak met lange teugel rijden.
Verder zou ik het ook niet weten. Ik ken wel hele slome paarden, maar dit........?

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-03 18:17

manon_lin schreef:
Dit komt me wel bekend voor. Ik had met mijn huidige paard hetzelfde probleem. Heel traag en totaal niet willen werken. Maar waar hij eerst stond mochten de paarden maar hooguit een uurtje per dag naar buiten en dan het liefst geen paarden samen in 1 wei. Doordat hij op een gegeven moment een ernstig vitamine E tekort had en mijn da adviseerde hem voor een tijd op het land te zetten (vit E bijvoeren hielp niet, want dat nam hij niet op in zijn bloed) kwam hij bij kennissen te staan. Bij hun lopen de paarden de hele dag buiten en met zijn allen bij elkaar (totaal 6 paarden). Aangezien mijn paard een echte socio is vond hij dit helemaal geweldig. Hij en nog twee andere ruintjes stonden dan ook de heel dag te spelen. Sindsdien is mijn paard helemaal opgeleefd!! Hij is veel vrolijker en werklustiger geworden, ook nu hij weer van stal is veranderd (waar hij nog steeds de hele dag buiten loopt alleen maar met 1 andere). Verder krijgt hij nu sportbrok en blijvend vit E bijgevoerd. Ik kan nog wel even doorratelen, want ook dankzij andere training is mijn paard een heel stuk veranderd onder het zadel. Wil je nog meer weten (ander komt hier een wel heel lang verhaal te staan Tong uitsteken ) dan mag je altijd een pb sturen.

Succes ermee!!

Bedankt!
Maar dit is niet het probleem.
Moos staat nu 24/7 buiten, in de winter alleen overdag, we hebben een handelsstal en dus elke keer weer nieuwe vriendjes, met wie hij altijd kan opschieten.Hij is heel lief en sociaal tegen andere paarden en pony's, stelt ze direct op hun gemak, en speelt ermee.

Bekijk Stal Doorstap bij De Hollandse nieuwe :
https://youtu.be/OD6m-gWbMvk

Ratjetoe
Berichten: 1525
Geregistreerd: 07-03-03
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 18:24

Wellicht helpt een schepje haver in deze zaak???

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 18:28

heb je soms een Noriker? Bij dat ras komt dit verhaal me heel bekend voor!

De mijne is ook enorm flegmatiek, totdat ie ineens heet gereden wordt en dan heb je een ongeleid projectiel onder je kont..... Verward

Overigens wordt de mijne ook actief als ie de trailer aangekoppeld ziet staan: hij gaat meteen aan de loop, want hij wil er absoluut niet in

Ik heb dus zo'n Noriker en voor mij hoort het er gewoon bij, ik wist het van tevoren, want dat was de reden dat ie verkocht werd, die man wilde marathon rijden en dat zit er bij Moritz gewoon niet in , we gaan nu trail rijden, daar is ie wel geschikt voor OK dan!

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-03 18:31

Taygalover schreef:
Hoi, mijn paard heet ook Mozart Haha!
Vindt je paard springen wel leuk? Misschien kun je dat tussen het dressuurrijden door doen. En veel afwisseling, vaak naar het bos en idd lekker naar buiten iedere dag. Zeker in de bak met lange teugel rijden.
Verder zou ik het ook niet weten. Ik ken wel hele slome paarden, maar dit........?


Leuk dat je paard ook Mozart heet! wat is het voor paard?

Springen ja, dat doet hij wel graag, al blijft hij sloom tussen de hindernissen door.
Naar het bos gaan is niet zo eenvoudig, omdat het een half uur rijden is, en ik er dus een hele middag of ochtend voor uit moet trekken.
Buiten is hij wel verkeersmak, maar te verkeersmak.Als ie in de berm iets ziet, gooit hij heel zijn logge lijf in de strijd om er zo ruim mogelijk omheen te lopen, ofdat er nu een auto aankomt of niet.
Ik ben zelf niet verkeersmak.Dus pak ik de trailer om naar t bos te gaan.Helaas komt t er vaak niet van, omdat er altijd wel weer iemand komt op stal die ik dan weer moet helpen. Boos!
Een pensionklant geef ik nu sinds een tijdje op Moos les, en dat gaat heel goed, zolang ik er maar achter mee blijf lopen.Ik ben dan bekaf na de les.
Vandaag wilde ik hem idd actiever maken met die lesklant (beginner) op zijn rug.
Cavalettie gingen goed, Moos werd al wat actiever, al stopte ie meteen als ie eroverheen is.
Toen een kruisje
Moos weigerde of liep dwars door alles heen, totdat ik zei kom er maar af tegen lesser, ik zeg nog: ik denk dat hij bang is dat jij eraf valt.(zo goed is zijn karakter echt)
Dus ik moos attent gemaakt, springt ie zo bijna bovenin de lat
en ik was daarna bekaf van het rennen haha!!
Dus lesser er weer op, kruisje weer gemaakt, lesser gezegd dat ie nu echt gaat springen, of ie er klaar voor was en dat ie de manen vast moest houden.......
Moos kijkt mij zo aan van wil je dit echt?Nou dan doe ik het wel en hij springt en lesser ( volwassen man) kan niet blijven zitten en valt eraf.. Bloos!
Man is niet lenig en te dik en kwam ongelukkig terecht,en Moos deed alles om te voorkomen dat ie niet op die man ging staan.
I ieder geval heb ik hem vandaag actiever gekregen, maar nog steeds als ik zelf meeren.....

Bekijk Stal Doorstap bij De Hollandse nieuwe :
https://youtu.be/OD6m-gWbMvk

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-03 18:37

Haver al geprobeerd, maar daar wordt ie alleen drakeriger van.
Ben ik eenmaal in het bos kan ik hem soms bijna niet houden,zo fel is ie dan (heerlijk)
Moos is een Kwpn er.
Vader Symphonie schijnt ook zon karakter gehad te hebben.
150 parcoursen springen, en dan ineens ermee kappen en gaan staken.

Bekijk Stal Doorstap bij De Hollandse nieuwe :
https://youtu.be/OD6m-gWbMvk

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 19:05

Ik zou hem proberen wat electrischer voro het been te maken. Dmv been geven, geen reactie *RAM* zweep erop en spoor erin. Ik hoop dat ie dan wel in beweging komt Knipoog, ook al is het maar tijdelijk. Hij reageert dan toch wel?
Kotm ie dan weer terug uit tempo, weer been geven. Reageert ie dan weer veel te lauw *RAM*, weer zweep erover en spoor erin.
Onder het motto "Geen respect? Dan maar angst".

Het klinkt erg hard en paard onvriendelijk maar; 99 % van de flegmatieke paarden verbeteren na een paar van dat soort ritjes wel. Dit soort ritjes zijn trouwens alleen voor de ruiters die wel een behoorlijk heftige reactie van een paard kunnen uitzitten, want als ze dan eindelijk reageren, kan het wel even spaans gaan...Haha!

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 19:27

Citaat:
Buiten is hij wel verkeersmak, maar te verkeersmak.Als ie in de berm iets ziet, gooit hij heel zijn logge lijf in de strijd om er zo ruim mogelijk omheen te lopen, ofdat er nu een auto aankomt of niet.
Ik ben zelf niet verkeersmak


het is alsof ik mezelf hoor Haha!

Die laatste tip van Dees werkt inderdaad bij mijn paard heel goed, ik heb zo'n instructrice, van-dik-hout-zaagt-men-planken-type, maar het werkt echt als een tiet!!!!!

Overigens wordt mijn knol van haver helemaal gestoord en springen, tja, daar heeft ie geen talent voor, ieder balkje dat ik de bak in sleep, sleept hij eruit, (desnoods met zijn tanden)!

Hij is namelijk altijd boomsleeppaard geweest in Oostenrijk en over die dingen heenspringen, nee daar begint ie niet aan Lachen

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-03 19:50

Dees schreef:
Ik zou hem proberen wat electrischer voro het been te maken. Dmv been geven, geen reactie *RAM* zweep erop en spoor erin. Ik hoop dat ie dan wel in beweging komt Knipoog, ook al is het maar tijdelijk. Hij reageert dan toch wel?
Kotm ie dan weer terug uit tempo, weer been geven. Reageert ie dan weer veel te lauw *RAM*, weer zweep erover en spoor erin.
Onder het motto "Geen respect? Dan maar angst".

Het klinkt erg hard en paard onvriendelijk maar; 99 % van de flegmatieke paarden verbeteren na een paar van dat soort ritjes wel. Dit soort ritjes zijn trouwens alleen voor de ruiters die wel een behoorlijk heftige reactie van een paard kunnen uitzitten, want als ze dan eindelijk reageren, kan het wel even spaans gaan...Haha!

Nou, hij reageert alleen met een serie bokken, en daarna is ie weer niet vorwaarts.

Ik moet eigelijk een zweep hebben met stroom erop ofzo, Scheve mond

Bekijk Stal Doorstap bij De Hollandse nieuwe :
https://youtu.be/OD6m-gWbMvk

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 19:54

Hij reageert tenminste, dat is iets Haha!
Nee joh, geen stroomzweepje nodig; je moet gewoon tijdens die boksalvos door gaan met rijden. Let maar op mijn woorden, als je je niet van de wijs laat brengen door wat protest, leert je paard snel dat bokken niets uithaalt en zal hij gaan reageren op de manier die je wenst, nl voorwaarts.

Daar moet je dus 'even' door heen. Daar heb je geen 'prof' voor nodig als in sportruiter, maar een handige knaap die geen angst kent. Te vinden bij menig springconcours.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 19:56

Dees schreef:
Daar moet je dus 'even' door heen. Daar heb je geen 'prof' voor nodig als in sportruiter, maar een handige knaap die geen angst kent. Te vinden bij menig springconcours.


geweldig en zooooo waar. Haha!

rhijnauwen

Berichten: 5043
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 20:02

je zou het misschien ook in een hele andere hoek kunnen zoeken, ik ben zelf niet zo´n `zwever`maar je zou er best eens baat bij kunnen hebben om je paard na te laten kijken- fysio, arts, ortho, magnetiseur, natuurarts- bv. Margriet Cremers www.silverlinde.nl in elk geval heel veel succes

facebook: https://www.facebook.com/StalRhijnauwen
pensionstal sinds 1981 met veel buiten (hele jaar-hele dag)voor de paarden en overdekte bak nabij de Uithof/Science Park

manon_lin
Berichten: 382
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 20:09

Natasha schreef:
Nou, hij reageert alleen met een serie bokken, en daarna is ie weer niet vorwaarts.

Ik moet eigelijk een zweep hebben met stroom erop ofzo, Scheve mond


Dat bokken is dus duidelijk teken van verzet en eigenlijk moet je net zo lang doortikken tot hij ophoudt met bokken en voorwaarts blijft. Zodra hij terugvalt meteen weer zweep. Deze strijd kan lang duren, maar het is wel de enige weg. Hij zal eerst respect voor je been en de zweep moeten gaan krijgen. Ik zou dus (zoals Dees al opperde) toch eens een goede instructeur erbij halen. Ik heb verschillende instructeurs gehad, maar geen van allen brachten ze vooruitgang in mijn paard tot de laatste instructeur... Hij keek niet naar hoe het paard liep (mijne had de neiging zijn hals op te krullen en op het been alleen maar omhoog te hupsen ipv naar voren), maar dat ie liep. Dus echt heel consequent zijn. Niet reageren meteen ferm been erin, nog niet dan vol zweep erover. Ik heb zelfs een tijd met de zweep bovenhands gereden. Ondanks dat ik wel heel veel commentaar kreeg van stalgenoten (het zou ook eens niet) over dat ik een dierenbeul was werd na een paar maanden het resultaat wel duidelijk zichtbaar. Het is misschien even hard en gemeen tegenover je paard, maar dan weet hij wel waar hij aan toe is. Mijn paard kan ik nu wel heerlijk rijden zonder telkens met de zweep in de weer te hoeven zijn.


KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 20:34

Dees schreef:
Hij reageert tenminste, dat is iets Haha!
Nee joh, geen stroomzweepje nodig; je moet gewoon tijdens die boksalvos door gaan met rijden. Let maar op mijn woorden, als je je niet van de wijs laat brengen door wat protest, leert je paard snel dat bokken niets uithaalt en zal hij gaan reageren op de manier die je wenst, nl voorwaarts.

Daar moet je dus 'even' door heen. Daar heb je geen 'prof' voor nodig als in sportruiter, maar een handige knaap die geen angst kent. Te vinden bij menig springconcours.


Klinkt het erg l*llig als ik mezelf hiervoor aanbeveel? *LOL*
De échte actie is voor mij spijtig genoeg alweer enige tijd geleden..
(hiermee wil ik overigens absoluut niet mee zeggen dat 'ik het wel even voor elkaar krijg' ) Knipoog

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-03 19:47

rhijnauwen schreef:
je zou het misschien ook in een hele andere hoek kunnen zoeken, ik ben zelf niet zo´n `zwever`maar je zou er best eens baat bij kunnen hebben om je paard na te laten kijken- fysio, arts, ortho, magnetiseur, natuurarts- bv. Margriet Cremers www.silverlinde.nl in elk geval heel veel succes

Toevallig is een afgezant van Magriet Cremers er bij geweest!!!
Die kon niks doen aan het hele verhaal.
Vond dat Mozart heel veel vertrouwen in mij had.......

Bekijk Stal Doorstap bij De Hollandse nieuwe :
https://youtu.be/OD6m-gWbMvk

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-03 19:48

Dees schreef:
Hij reageert tenminste, dat is iets Haha!
Nee joh, geen stroomzweepje nodig; je moet gewoon tijdens die boksalvos door gaan met rijden. Let maar op mijn woorden, als je je niet van de wijs laat brengen door wat protest, leert je paard snel dat bokken niets uithaalt en zal hij gaan reageren op de manier die je wenst, nl voorwaarts.

Daar moet je dus 'even' door heen. Daar heb je geen 'prof' voor nodig als in sportruiter, maar een handige knaap die geen angst kent. Te vinden bij menig springconcours.

Ik heb dus echt meerdere van zulke springruiters erop gehad, en het maakte niks uit.
Vechten,vechten , vechten, maar nog niet voorwaarts.

Bekijk Stal Doorstap bij De Hollandse nieuwe :
https://youtu.be/OD6m-gWbMvk

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-03 19:56

manon_lin"]
[quote="Natasha schreef:
Nou, hij reageert alleen met een serie bokken, en daarna is ie weer niet vorwaarts.

Ik moet eigelijk een zweep hebben met stroom erop ofzo, Scheve mond


Dat bokken is dus duidelijk teken van verzet en eigenlijk moet je net zo lang doortikken tot hij ophoudt met bokken en voorwaarts blijft. Zodra hij terugvalt meteen weer zweep. Deze strijd kan lang duren, maar het is wel de enige weg. Hij zal eerst respect voor je been en de zweep moeten gaan krijgen. Ik zou dus (zoals Dees al opperde) toch eens een goede instructeur erbij halen. Ik heb verschillende instructeurs gehad, maar geen van allen brachten ze vooruitgang in mijn paard tot de laatste instructeur... Hij keek niet naar hoe het paard liep (mijne had de neiging zijn hals op te krullen en op het been alleen maar omhoog te hupsen ipv naar voren), maar dat ie liep. Dus echt heel consequent zijn. Niet reageren meteen ferm been erin, nog niet dan vol zweep erover. Ik heb zelfs een tijd met de zweep bovenhands gereden. Ondanks dat ik wel heel veel commentaar kreeg van stalgenoten (het zou ook eens niet) over dat ik een dierenbeul was werd na een paar maanden het resultaat wel duidelijk zichtbaar. Het is misschien even hard en gemeen tegenover je paard, maar dan weet hij wel waar hij aan toe is. Mijn paard kan ik nu wel heerlijk rijden zonder telkens met de zweep in de weer te hoeven zijn.
[/quote]
Ik moet idd een passende instructeur zien te vinden.
De laatste, vrouwelijke, begon hij echt aan te vallen, en met die instr. erbij is het nog veel meer verslechterd.
Ik moet een mannelijke instr hebben, met een zware, volle stem.Iemand een idee?

Over dat door blijven slaan:
ik ben er niet zo happig meer op! Bloos!

Ik heb Kablom (bokt) een tijd geleden gevraagd of zij dat durfde, dat ze er eerst over na moest denken, maar ze durfde.
Die is er toen gigantisch van af gevallen, en mede door Moos een angst overgehouden voor grote paarden.

Bekijk Stal Doorstap bij De Hollandse nieuwe :
https://youtu.be/OD6m-gWbMvk

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-03 19:58

KellyenXena"]
[quote="Dees schreef:
Hij reageert tenminste, dat is iets Haha!
Nee joh, geen stroomzweepje nodig; je moet gewoon tijdens die boksalvos door gaan met rijden. Let maar op mijn woorden, als je je niet van de wijs laat brengen door wat protest, leert je paard snel dat bokken niets uithaalt en zal hij gaan reageren op de manier die je wenst, nl voorwaarts.

Daar moet je dus 'even' door heen. Daar heb je geen 'prof' voor nodig als in sportruiter, maar een handige knaap die geen angst kent. Te vinden bij menig springconcours.


Klinkt het erg l*llig als ik mezelf hiervoor aanbeveel? *LOL*
De échte actie is voor mij spijtig genoeg alweer enige tijd geleden..
(hiermee wil ik overigens absoluut niet mee zeggen dat 'ik het wel even voor elkaar krijg' ) Knipoog
[/quote]

Het spijt me Kelly, maar zelfs jij krijgt dit niet voor elkaar.

Ik modder al 11 jaar aan!!

Bekijk Stal Doorstap bij De Hollandse nieuwe :
https://youtu.be/OD6m-gWbMvk

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48209
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 19:58

Mel... misschien is NH of clickertraining iets voor jou en Moos?
Geloof mij... Banjer was ook behoorlijk flegmatiek en niet voorwaarts... nu loopt ze als een tiereliertje... en ik heb het op die manieren aangepakt...

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-03 20:05

Met het NH tussen Moos en mij is absoluut niks mis.

Het gaat erover dat hij het niet snapt dat ik dezelfde Mel ben als ik erop zit........
Ik kan IEDEREEN lesgeven op Moos, als ik er maar bij blijf.Niet dat hij dan voorwaarts is, maar hij doet wat ik vraag, als ik maar meeloop.
Gek he?

Bekijk Stal Doorstap bij De Hollandse nieuwe :
https://youtu.be/OD6m-gWbMvk


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 bezoekers