Verslag van een dagje kliniek met Razinda

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-01 17:26

Oke ik begin helemaal bij het begin! Vanmorgen was ik om iets over 9 op stal. Laura (Jasmijn) ging mee en die kwam niet veel later aan. Ik had de trailer aangekoppeld, nummerbord erop gedaan, dat soort dingen. Razinda heb ik peeskapjes om gedaan want ze is niet gewend aan transportbeschermers. Ik liep de trailer op en ze liep voetje voor voetje achter me aan. Zo loopt ze altijd de trailer op, terwijl Jur en in springt. Grappig dat ze allebei hun eigen manier hebben! Maar in ieder geval heb ik 2 paarden die makkelijk laden, dat is wel heel fijn! Cool

We vertrokken stipt om half 10 en waren er stipt om 11 uur, geheel volgens planning dus! Pling
We moesten een uur wachten voor we werden geholpen. Niet dat dat iets nieuws is! *LOL* De arts zei dat ik hem mocht slaan maar dat heb ik maar niet gedaan! }>

Razinda was wel wat onrustig in die wachtruimte en stond alsmaar te schrapen en omhoog te komen en te hinniken. Toen mochten we een ruimte in waar ze zou worden behandeld. De arts die haar 1,5 jaar geleden als eerste heeft onderzocht was er nu bij. Razinda moest gesedeerd want ze was erg onrustig. Toen kreeg ze zo'n sperding om (hoe heet dat ook alweer??). Vond ze niet echt leuk. Ik heb trouwens een hele fotoreportage gemaakt van Razinda in de kliniek. Laura schaamde zich dood volgns mij en bleef op een veilige afstand zodat mensen niet zouden denken dat ze met mij mee was, he Laura? Knipoog Haha!
Razinda werd onderzocht en het bleek dat ze nog met de melkkiezen kauwde, op zich is dat normaal want ze wisselen die als ze 3,5 / 4 jaar zijn. Maar bij Razinda blijven ze waarschijnlijk een jaar of 2 langer zitten omdat de volwassen kiezen er niet boven liggen en worden ze er dus ook niet uit gedrukt. Het is dus even afwachten hoe zich dat gaat ontwikkelen. Razinda moest een tweede keer gesedeerd worden want ze werd weer wat lastig. Een van de chirurgen die haar hebben geopereerd is er ook nog bij gekomen en heeft ook gekeken wat zij er van dacht. Daarna hebben ze Razinda haar kiezen nog bijgevijld. Er werd ook even gekeken of het mogelijk was om een scopie te doen, zodat ze konden kijken of de slokdarm goed was, of beschadigd. Dat kon gelukkig dezelfde middag nog. We moesten 3 kwartier wachten en zijn wat gaan eten.

Toen we op het bankje in de wachtruimte bij Razinda gingen zitten, kwam er een kennis van mij met 3 paarden, voor rontgenfoto's. Laura en ik moesten alvast op het eerste paard letten terwijl hij de andere 2 van de wagen ging halen. Maar dat paard werd helemaal gek, trok zich los, probeerde om te draaien, sloeg naar achteren en zat helemaal klem. Paniek alom dus. Maar even later kwam dat weer goed. De tijd vloog wel om op deze manier! Haha!

Razinda was weer aan de beurt en ze moest een heel smal hokje in, een soort opvoelbox. Dat vond ze heel eng maar we kregen haar er in. Toen moest de scope in haar neusgat. Ze deden hem rechts er in, maar het bleek dat dat niet kon omdat daar die botwoekering zit en blijkbaar was er geen doorgang meer naar de slokdarm. Andere neusgat dan maar, dit ging wel goed. Ik moest er alleen niet naar kijken want anders ging het niet goed! Haha!
Ik heb wel op het scherm gekeken en hoewel ik het eerst wel vies vond om te zien, vond ik het ook wel interessant. Met de slokdarm was alles goed en we hebben daarna met de internisten staan praten over hoe het verder moet. Laura heeft ze nog even verbaasd toen de internisten in makkelijke termen probeerden uit te leggen wat er aan de hand was en Laura gooide er even wat moeilijke medische termen doorheen! }>
Maar het komt er dus op neer dat ze de rest van haar leven op aangepast voer moet. Frusty Verdrietig Geen stro meer maar zaagsel, geen hooi meer maar gras of kuilgras (dit is veel zachter) en geen droge biks meer maar geweekte of slobber. En al helemaal geen wortels meer! Maar die mag ik wel fijn malen, dus die doe ik dan maar in de keukenmachine. Scheve mond\

Wel jammer allemaal, wordt nog lastig als ik ooit een andere stal zoek, met 2 van die lastige paarden. Maar goed, het is niet anders. Verder moet ze regelmatig gecontroleerd worden en hoe het met haar gebit verder gaat zal de toekomst uitwijzen. Eventueel moet ze nog eens worden geopereerd. Maar alles moet dus worden aangepast. Verdrietig

Nou ja, ik ben al lang blij dat ze daar niet hoefde te blijven enzo. De terugreis ging ook goed, hoewel het de hele dag regende. Razinda was heeeeel erg blij dat ze weer thuis was! Lovers

Binnenkort volgen er foto's Haha! en allemaal bedankt voor het meeleven! Party!!
Misschien heeft Laura nog aanvullingen of verbeteringen want ik heb geloof ik niet alles helemaal gehoord enzo...

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl


Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 17:32

Nee hoor, je hebt alles wel verteld. En ja, wat die foto's betrefd, wie wil er nu foto's van zijn paard die helemaal met zijn hoofd op de grond staat van de verdoving en ook nog een mondsperder in Verward Foto's van paard dat bijna omvalt door verdoving Verward Verward Foto's van paard dat in de wachtruimt zich druk staat te maken Verward Verward
Ik wil altijd leuke foto's en foto's waarop hij heel mooi is, maar ja ik heb het fotogravenvirus geloof ik gewoon niet. *LOL*

Navragen is beter dan afvragen.

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 17:34

Misschien lees ik niet goed maar wat was nou de uiteindelijke diagnose?
En in welke kliniek was je geweest? In Utrecht?

Voor de rest wel jammer dat Razinda nu ook op speciaal strooisel moet en ander voer, maar als je haar daar goed mee kunt houden is de keuze niet zo moeilijk.
Suc6!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-01 17:39

Citaat:
Op 2001-09-19 18:32, schreef Jasmijn:
Nee hoor, je hebt alles wel verteld. En ja, wat die foto's betrefd, wie wil er nu foto's van zijn paard die helemaal met zijn hoofd op de grond staat van de verdoving en ook nog een mondsperder in Verward Foto's van paard dat bijna omvalt door verdoving Verward Verward Foto's van paard dat in de wachtruimt zich druk staat te maken Verward Verward
Ik wil altijd leuke foto's en foto's waarop hij heel mooi is, maar ja ik heb het fotogravenvirus geloof ik gewoon niet. *LOL*



Hahaha *LOL*
Ach ja, that's me! Haha!

Ik heb ook lugubere foto's van Razinda onder narcose. Iemand zien?? Schijnheilig

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-01 17:44

Fitzroy, de diagnose is zeg maar dat doordat ze niet goed kan kauwen door die afwijking aan het gebit (hoewel het kauwvlak op zich wel goed was), ze makkelijk te grote brokken naar binnen kan krijgen en daardoor dus een slokdarmverstopping. Dat het niet altijd goed zou blijven gaan had ik kunnen verwachten, maar dit had ik niet verwacht. Ik dacht dat ze misschien nog eens geholpen zou moeten worden, dat er kiezen getrokken zouden moeten worden, maar ze moet dus heel ander eten krijgen. Ik ben inderdaad in Utrecht geweest.

Ik heb alles voor haar over hoor, het is alleen jammer dat het nu allemaal zo duur gaat worden. Verdrietig

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 17:54

Nou nou arme Razinda het zit haar ook niet mee. Arme meid en toch niet weer een operatie he Verdrietig .

nouverwend haar maar flink met knuffels komende tijd want zo te horen is ze super braaf geweest *LOL* .

Ene de foto's lijken me wel leuk om te zien en ook wel LEERZAAM Verward . Kan begrijpen hoe laura zich voelde maar voor Maartje is dit al normaal. triest eigenlijk he.

BTW ik ben er nog nooit geweets met een paard en wil ik ook voorlopig zo houden Lovers .

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-01 17:55

Tja ik ben echt kind aan huis daarzo! Verdrietig

Maar ik zal eens wat foto's neerzetten. Ik maak trouwens van alles foto's (vraag maar aan Maarten Haha! ).

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 17:56

Ik vind alles ook heel leerzaam als het om een paard gaat wat ik niet ken, maar mijn eigen paard wil ik zo niet op een foto zien hoor. Lachen

Navragen is beter dan afvragen.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 17:59

Onze hoefsmid heeft een video opname gemaakt van de OCD operatie van een paard...

Gelukkig dat het allemaal nog te doen is met een heleboel aanpassen en niet direct een operatie!
Maar zoals Fitz zegt, 'als je haar daarmee goed houdt' ...Gaan haar kiezen en tanden dan niet te snel groeien? omdat ze niet echt hard afslijten dan?

Ik las laatst ergens iets engs over slokdarmverlamming....

Sterkte en geef haar maar lekker wat appelmoes met worteltjespuree Knipoog
Mijn paard is op het moment ook alles nat wat hij eet.

_________________
<FONT COLOR="white">*Experience: something you don't get....until after you need it.*</FONT>
<FONT COLOR="purple">[img]../upload/19/925.gif[/img]*Moderator Verslag van de Dag*</FONT>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: orri op 2001-09-19 19:06 ]</font>

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 18:02

Hmm, ik had eigenlijk gehoopt te lezen dat het allemaal wat makkelijker op te lossen was. Maar het is fijn te lezen dat je nu iig weet waar je aan toe bent. Wel fijn dat ze direct weer mee naar huis kon want niets is zo vervelend om je paard daar achter te laten.

oh ja, en wat die foto's betreft. Ik kijk er helemaal niet raar van op dat Maartje die foto's graag wil hebben en laten zien Haha!

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 18:02

zo dat is niet niks. maar je weet nu wat je moet doen.

Toen ik daar met Julius was heb ik meteen een stalletje gevraagd. We moesten namelijk ook wachten. hij mocht toen in een koliek stal. Die zijn reuze groot. ik was wel blij kon ie ook even rusten van al die artsen. jamer genoeg kreeg ie niet veel rust omdat ie een 'ntressant' geval was.

maar ben blij iets te horen. heb de hele dag aan je gedacht

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-01 18:05

Wat lief van je Heike!

Razinda moest ook heel misschien daar een nachtje blijven maar omdat ze de scopie meteen konden doen hoefde dat gelukkig niet! En als ik haar in een stal zet voor een paar uur gaat ze toch alleen maar schrapen.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 18:25

Jep ik had ook al 2x aan suus gevraagt of ze al wat wist en ik kwam bianca tegen in de auto op weg naar de bus. Cool

Tja er hebben heel wat bokkers met je meegeleefd hoor *LOL*

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 18:29

Nou, blij om te horen dat je weet wat 't is, want niets is zo erg dan in onzekerheid zitten. Ik heb de hele dag zitten spieken of er al nieuws was.

Het is niet het fijnste nieuws, maar ja, Razin hoefde iig niet te blijven gelukkig.

Geef haar maar een lekkere knuffel van me!

Taart naar eigen ontwerp? www.yourcake.nl / Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel :D
A fool-proof method for sculpting an elephant: first, get a huge block of cake; then you cut away everything that doesn't look like an elephant...

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 19:18

Gelukkig maar dat het achteraf 'meeviel'. Tuurlijk, het is niet leuk dat ze alles aangepast moet worden, maar je kunt tenminste wat doen! De toekomst blijft dan wel onzeker, maar dat is vaak zo met paarden die een aandoening hebben. Ben iig opgelucht dat ze weer lekker fijn op haar eigen stal staat!


Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-01 21:07

Ik vind het echt geweldig lief van jullie dat jullie zo meeleven, ik kan het gewoon niet uitdrukken in woorden...

Maar weet je wat ik zo verdomd moeilijk vind..?
Ik kan nooit meer Razinda een worteltje geven als ze haar best heeft gedaan met rijden of zomaar als ik aankom op stal. Als ik haar gras geef heeft ze dat binnen 10 minuutjes op terwijl de andere paarden nog lekker een uur kunnen genieten van hun hooi. Hoe kan zij nou ooit begrijpen waarom ze dat allemaal niet heeft? Waarom kan je dat een paard nou niet uitleggen? Ik zit nu naar een foto te kijken van Razinda en schiet alweer vol. Verdrietig
Ik ga elke dag wortels fijnmalen in een keukenmachine ofzo, zodat ze toch wortels kan eten. En dan maar een handje gemalen wortels na het rijden. Maar ik wil dat zij ook lekker een tijd kan genieten van haar hooi. Maar dat kan gewoon niet meer en dat zal ik moeten accepteren. Hoe moet dat nou als ik ooit naar een andere stal verhuis? Wil een stal wel 2 van zulke probleempaarden? En ik zal altijd bang zijn dat ze het niet goed doen, het voeren. Of dat er 's nachts iets mis gaat. Sorry maar ik zit nu even in een dip... Huilen

_________________
Life is too short to regret
all the things you haven't done or said *Judith*

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Jura op 2001-09-19 22:08 ]</font>

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 21:37

hey bah gelukkig is het niet iets heel ergs enne als ze kuilgras mag kan ze daar toch net zolang over doen als over hooi?
als ze gewisseld is is er dan nog een mogelijkheid dat ze weer terug kan op normaal voer?

gelukkig dat het toch goed verlopen is allemaal ik moest ookal steeds aan je denken

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 21:37

Kop op, Jura!!
Je hebt 2 schatten van paarden en welke stal zal die nou weigeren?
Weet je, tegenwoordig zijn de stallen steeds meer erop gericht om het de mensen naar de zin te maken. Ze kunnen meestal al op zaagsel en er wordt toch ook al best veel kuilgras gevoerd en dat mag Razinda toch wel?

Het komt best allemaal in orde met je beesies, houd de moed er in!

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 21:39

Ik kan me goed voorstellen dat je in een dip zit nu. Het was ook veel om op een dag te horen, maar probeer het zo te bekijken: eigenlijk is er sinds de operatie niets veranderd, alleen heeft ze een iets grotere kans op slokdarmverstopping, die ze nu na anderhalf jaar ook een keer gehad heeft.
Als je met voer gewoon rekening houdt, neem je dat risico weg. Als je het kuilgras in een hooinet doet, is ze ook best wel een tijde bezig om het op te krijgen hoor, dus ze hoeft echt niet zo lang naar etende buren te kijken. Die wortels is idd jammer, maar met een beetje dicipline, kun je best aanwennen een wortel gewoon heel klein te snijden, dat hoeft niet eens met een keukenmachine, als je er hele kleine stukjes van snijdt, kan ze het best eten.
De slokdarm zag er perfect uit, dus die anderhalf jaar hiervoor heeft ze het eten prima kunnen verwerken (echt mager is ze ook niet Haha! ) dus als je nu extra voorzichtig bent, is de kans op ongelukken minimaal.
En vergeet niet dat je vandaag te horen hebt gekregen dat ze best een stang en trens hoofdstel in kan, dus kom op he, op naar de Z.

Navragen is beter dan afvragen.

Ineke2

Berichten: 33041
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 21:58

Nu weet je tenminste wat er aan de hand is en er valt denk ik best mee te leven, gewoon rekening meehouden. Dan komt het vast wel goed, en wie heeft het nou over verhuizen? Je hebt het toch prima naar je zin op die stal? Nou dan! Geen problemen maken die er niet zijn hoor Knipoog
Gelukkig hoefde ze niet te blijven, dat is alweer een opluchting! Als ze gewisseld heeft word het dan beter of is daar bijna geen kans op?

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 22:47

Wat een dag zeg, maar gelukkig ook nog goed nieuws. Voorlopig sta jij dus met bakjes met geraspte appel en wortel, beetje geprakte banaan, in sinaasappelsap geweekt brood, etc. Als je niks meer weet, vraag maar hoor, ik weet altijd wel iets smakelijks te verzinnen. Scheutje appelstroop en Razinda is blij, kan ze urenlang haar voerbak uitlikken Knipoog Knipoog .
Dat je foto's maakt van een gesedeerd paard, kan ik wel begrijpen, maar ik zou er niet naar kunnen kijken want ik vind het zo erg als mijn paard gesedeerd is, mijn hart breekt in 10000 stukjes.

Jet

Berichten: 11942
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 23:38

Ik snap heel best dat het allemaal moeilijk voor je is op het moment, het is niet alleen zo dat jij haar niets zomaar mag geven, jij moet er al steeds bij nadenken wat je geeft en hoe, maar ook anderen die langs haar box lopen. Niet effe snel een hand hooi over de deur, of een handje biks of iets dergelijks. Of een worteltje of een appel. Op deze stal hoef je daar volgens mij niet bang voor te zijn met zo weinig mensen die daar komen, maar op een eventuele volgende stal moet er zeker een bordje met uitleg komen. Nou ja, het is met aangepast strooisel en voer op te lossen, het had ook anders kunnen zijn. Gelukkig is haar slokdarm goed, zelfs nu al niet die verstopping van laatst! Dat is heel positief vind ik, dus veell succes met die lieverd van je ( en natuurlijk ook met haar mams).

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-01 06:46

he, een pak van m'n hart dat het voorlopig allemaal "meevalt"!
en je gaat je vast prima aanpassen: een plakje brood ipv een worteltje, gras ergens indoen, zodat madam het eruit moet pulke en zo net zolang kan eten als Jur, is zeg maar wat domme dingen!

Leuk is het niet allemaal, maar ben blij dat er geen schade is aan haar slokdarm!

Ennuh: lief avn Laura dat ze met je mee is geweest, dat scheelt vast al de helft aan spanning!!!!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-01 06:54

Wat maakt het uit?
Voor de rest heeft ze toch gezonde levenslust?!

Nu eventjes je best doen om iets zachts en toch lekkers te vinden waarmee je haar na het werk kan belonen, wie weet houd ze wel banaan ofzo? Vork

Ben iig errug blij dat er geen problemen verwacht hoeven te worden met de slokdarm!

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-01 08:02

Eigenlijk best goed nieuws als je er over nadenkt. Waarschijnlijk zie je het zelf nog even niet zo, maar ik ken paarden die een slokdarmverstopping hebben gehad waardoor schade aan de slokdarm is ontstaan met littekenweefsel tot gevolg. Door dit littekenweefsel is de slokdarm plaatselijk nauwer en bestaat er meer kans op een slokdarmverstopping juist op die plek. Na dit onderzoek weet jij in ieder geval dat Razinda geen schade aan haar slokdarm heeft opgelopen en dat is heel positief.

Deze paarden eten gewoon dagelijks een berg kuilgras, zonder problemen! Zelfs biks krijgen ze weg, maar goed, deze paarden hebben geen mondproblemen natuurlijk.

Ik ben ervan overtuigd dat als je het eten aanpast het allemaal heel goed blijft gaan. Een scheutje zonnebloemolie door het eten is bijv. heel goed, idee?

In ieder geval kan ze dus wel een stang en trens in! Op naar de Grand Prix! Moet lukken in jouw geval!

Groetjes Mieke


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Vagabondo en 31 bezoekers