Zadeldieven nu ook in West-Friesland

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Zadeldieven nu ook in West-Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-03 15:18

Zadeldieven slaan toe in W-Friesland
Van onze verslaggeefster
ANDIJK-De zadeldieven die eerder de Noordkop onveilig hebben gemaakt lijken nu West-Friesland te hebben gevonden. Afgelopen weekeinde zijn 's nachts enkele paardenhouderijen in Andijk en Enkhuizen bezocht. In een geval is een kast leeggehaald. Elders zijn de daders gestoord.

Astrid Groenewoud uit Enkhuizen werd zondagochtend door haar schoonzus gewaarschuwd. Het boerenbedrijf aan de Rikkert, waar haar paard staat, bleek 's nachts bezocht. Haar kast was opengebroken en alles van waarde verdwenen, waaronder een zadel van 2300 euro, hoofdstel, longeerspullen. ,,Ze wisten precies wat waarde had. De poetsspullen hebben ze bijvoorbeeld laten staan.''

Vanwege eerdere publicaties over zadeldiefstallen waren de paardenliefhebbers al gewaarschuwd. ,,We hebben destijds drie weken lang uit preventie alles mee naar huis genomen, maar die zadels zijn niet te tillen. En de boel was goed afgesloten, we hebben een hond op het erf.'' Het mocht niet baten. De kast van Groenewoud-'precies de middelste'-bleek leeggehaald. Zelf vermoedt ze dat de daders wellicht zijn gestoord. ,,Elders hebben ze immers wel vijftien zadels meegenomen.'' 'Ook in Andijk staan veel meer paarden, maar de andere spullen zijn ongemoeid gelaten.

Buurvrouw
,,Daarom dacht ik eerst dat het tegen míj gericht was.'' Maar de volgende nacht kreeg een buurvrouw, even verderop bezoek. Zij was inmiddels gewaarschuwd en had haar spullen mee naar huis genomen. ,,In het voorjaar is ook bij haar ingebroken en wél veel weggenomen. We vrezen dus dat ze hier ook gewoon terugkomen.'' Inmiddels heeft ze een aantal mensen gebeld en gewaarschuwd. Zo blijkt bij een andere buurman eveneens nachtelijk bezoek te zijn geweest. ,,Hij is speciaal 's nachts nog eens gaan kijken. Toen zijn ze gevlucht. Een van de zadels lag al op het erf klaar om mee te nemen.''

Manege Goedhart in Andijk heeft onlangs 's avonds bezoek gehad van twee auto's uit Friesland. Eigenaar Niels Goedhart heeft uit voorzorg de politie ingelicht. ,,Ik weet niet wat ze kwamen doen.'' Hij vraagt zich af of de huidige inbrekers dezelfde zijn als in de Noordkop. ,,Daar namen ze veel meer zadels tegelijk mee. Je zou zeggen dat het hier bekenden zijn als ze precies weten welke kast ze moeten openbreken.'' Hij heeft een hond rondlopen en sluit 's nachts het hek aan de weg af. ,,Verder kun je toch weinig doen.''

Astrid Groenewoud is zwaar gedupeerd. Ze had net voor haar paard een startbewijs aangevraagd en zou wedstrijden gaan rijden. Bovendien waren haar spullen niet verzekerd. ,,Dat bleek heel moeilijk. De verzekering dekt dit niet, dan moet ik het via mijn paard doen en dat is heel duur. Ik zal het uit eigen zak opnieuw moeten betalen. Voorlopig kan ik het wel vergeten, ik heb helemaal niets meer. Vanwege de hoge schoft had ik een speciaal zadel op maat laten maken, daar gaat veel tijd in zitten.''

Ze heeft aangifte gedaan, maar wil vooral ook anderen waarschuwen. ,,Zelf zullen we om tafel gaan zitten om te kijken wat we preventief nog kunnen doen. Maar hoe kun je je hier tegen wapenen? Ze weten nu waar wat te halen valt. Het is echt verschrikkelijk. Zelf ben je zo zuinig op je spullen, je werkt er hard voor en in één klap is alles weg.''

Volgens politiewoordvoerder Leon Veldt worden de recente diefstallen in West-Friesland meegenomen in het totale onderzoek. Een speciaal team van twee mensen houdt zich met alle diefstallen bezig en vergelijkt bijvoorbeeld de sporen en de gebruikte methode in Andijk met die in de Noordkop. In totaal zijn inmiddels 153 zadels in de hele regio ontvreemd. ,,Nu we weten dat ze hier ook actief zijn, zijn we extra alert en nemen we bijvoorbeeld poolshoogte als we 's nachts een vreemde auto bij een paardenbedrijf zien staan.''

Hij wijst erop dat elk zadel een uniek registratienummer heeft. ,,Mensen moeten dat opschrijven. Dan kunnen ze het vermelden bij hun aangifte. Als wij dan een verdachte handelaar aanhouden, hebben we zo het bewijs.''

dinsdag 19 augustus 2003, 08:11

Uit het Enkhuizer Dagblad!

Mensen uit omgeving Hoorn-Enkhuizen-Andijk-Medemblik weest gewaarschuwd!

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 19:20

ooh sjit dat is om de hoek dus Scheve mond
ik hou mijn hart vast.

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 22:40

jeetje
alles maar weer mee naar huis dus