Jeuk aan zijn knieen? (+foto v. vreselijke hoeven)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Jeuk aan zijn knieen? (+foto v. vreselijke hoeven)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 17:36

Moon heeft een hele rare gewoonte. Ze gaat heel raar staan en dan gaat ze met haar mond een beetje bijten/krabben aan haar achterknieen.
Wie weet of dit misschien iets kan zijn? Ze doet het namelijk redelijk vaak.
Ik ben net een uurtje bij haar geweest en toen heeft ze dat 3/4 keer gedaan.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-08-03 18:07, in het totaal 1 keer bewerkt


Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 17:45

Heeft ze geen mok?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 17:51

Aramat schreef:
Heeft ze geen mok?


Nee, het zit bij, ja hoe heet dat ook alweer, niet de knieen, hoe heet dat nou?

Het midden van het achterbeen zegmaar, waar het been dubbel gaat, kan even niet op de naam komen.

Ze heeft geen mok.

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 17:55

Ja dat heet de knieen, een tinker bij mij op stal doet precies t zelfde en die heeft mok, t is laag begonnen en gewoon naar boven gegaan, en omdat Moon ook van die sokken heeft zou dat misschien kunnen!

AnnaBabs
Berichten: 1363
Geregistreerd: 20-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 17:57

zijn dat niet de hakken van het paard dan (of noem je dat gemakshalve de knieen)? het zou idd mok kunnen zijn. Misschien even de DA bellen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 17:58

Maar ze heeft geen mok. Scheve mond

AnnaBabs
Berichten: 1363
Geregistreerd: 20-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 17:58

Sammm schreef:
Maar ze heeft geen mok. Scheve mond


Misschien een allergische reactie dan? Als het erger word zou ik de DA er toch echt bijhalen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 18:01

Het probleem is dat ze niet van mij is, ik verzorg haar.
De eigenaar heeft er volgens mij niet echt veel verstand van (met die wond haalden ze er ook geen DA bij, maar smeerden ze er wat op).
Ze moet ook nodig bekapt worden, maar zij zien dat helemaal niet en als ik het zeg komt er nix van terecht.

AnnaBabs
Berichten: 1363
Geregistreerd: 20-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 18:02

mm dat is wel lastig dan. Kun je de DA niet even opbellen dan? die kan je misschien wel vertellen wat het allemaal zou kunnen zijn en wat eraan te doen is. en nog belangrijker: of het ernstig is! Misschien dat je ze hiermee kan overtuigen?


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 18:03

AnnaBabs schreef:
mm dat is wel lastig dan. Kun je de DA niet even opbellen dan? die kan je misschien wel vertellen wat het allemaal zou kunnen zijn en wat eraan te doen is. en nog belangrijker: of het ernstig is! Misschien dat je ze hiermee kan overtuigen?


Goed idee, zal ik doen.

Zie hier trouwens een van haar hoeven, erg he?

Afbeelding

AnnaBabs
Berichten: 1363
Geregistreerd: 20-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 18:06

Jeetje zeg! daar moet idd echt iets aan gedaan worden!! Als ze nou echt de hoefsmid niet willen laten komen, kun je ze dan niet een beetje bijvijlen? gewoon die lossen stukken eraf verder niks. Als je verder zelf gaat lopen "klooien" krijgt ie misschien een verkeerde beenstand. Maar een beetje bijvijlen kan geen kwaad denk ik.
Succes ermee hoor!!

Coolio

Berichten: 353
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: In het mooiste (en waarschijnlijk kleinste) dorp van Nederland :P

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 18:16

Sammm"]
[quote="Aramat schreef:
Heeft ze geen mok?


Nee, het zit bij, ja hoe heet dat ook alweer, niet de knieen, hoe heet dat nou?

Het midden van het achterbeen zegmaar, waar het been dubbel gaat, kan even niet op de naam komen.

Ze heeft geen mok.
[/quote]
Heet dat niet dr sprong?? Kweet eik niet precies wat je bedoelt.

Many people will walk in and out your live, but only true friends leave footprints...

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 18:29

Knie zit in t midden van t achterbeen, aan de voorkant, en aan de achterkant heet de hak toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 19:25

Nou dan is het dus de hak.

AnnaBabs
Berichten: 1363
Geregistreerd: 20-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 22:26

Aramat schreef:
Knie zit in t midden van t achterbeen, aan de voorkant, en aan de achterkant heet de hak toch?


Ja dat dacht ik dus ook

Jessie88
Berichten: 3312
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 23:33

Haar hoeven zijn behoorlijk uitgedroogd zo te zien! Ik heb nou speciale hoefvet voor zulke uitgedroogde hoeven... ik zal morgen even kijken hoe het heet. Is iig vet dat je op een schone, droge (!!) hoef smeert en het zorgt ervoor dat de hoef extra veel vocht opneemt en vasthoud. Onze paarden hadden ook uitgedroogde hoeven, vanwege de warme perdiode... en we hebben ze een week lang elke dag behandeld met het vet, helpt uitstekend!! OK dan!
Verder zou ik zeggen: Zorg dat er snel een hoefsmid bij komt!

Groetjes Jessie

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 23:55

Sommige brokkelhoeven zijn alleen te redden met speciaal beslag, en daar moetdus idd een echte smid bijkomen, en geen klussende buurman.

Die jeuk, zitten er geen korstjes op de huid? Mok of rap oid?

Jessie88
Berichten: 3312
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 00:41

Ik heb het ff opgezocht... het spul wat ik bedoel heet 'NAF Hoefvocht'.... je kunt het bestellen bij www.paardendrogist.nl, maar ik denk ook wel dat het in de meeste paardenwinkels verkrijgbaar is. Dit is het stukje tekst dat op paardendrogist.nl staat:

De extreem droge bodem biedt uw paard of pony onvoldoende vocht voor het zacht en soeple houden van het hoorn. Met hoefvocht brengt u snel vocht in het hoorn. Voor de dagelijkse verzorging van de hoeven.

Als de bodem hard en droog is, kan het hoorn van de hoeven een tekort krijgen aan vocht. Met als mogelijk resultaat dat het hoorn minder sterk en soepel wordt waardoor het kan gaan brokkelen of barsten.

Hoefvocht is een creme op waterbasis waarmee u snel vocht in het hoorn inbrengt. Door de samenstelling van Hoefvocht blijft het vocht in de hoef aanwezig. Bovendien wordt natuurlijk vocht (water in het gras en plassen) niet afgeweerd, maar kan het goed opgenomen worden. Zuinig in gebruik. Geeft een mooie glans en verzorgt de hoef.

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 08:05

Maar ook hoefvocht zal bij deze hoeven niet meer helpen, daar moet gewoon echt een smid bij komen hoor!
Je han de hoeven er altijd wel soepeler mee krijgen maar laat je de pony zo doorlopen wordt het alleen maar erger, met of zonder hoefvocht.

Overigens heb ik altijd geleerd dat de achterknieen van een paard niet of nauwelijks zichtbaar zijn die zitten vrij hoog, in zijn kont zeg maar (wel wat lager maar ja, is lastig uit te leggen...)
Volgens mij bedoel jij het spronggewricht, de knie zit daar nog boven.
Mijn Shetje doet het ook, dat krabben met zijn tandjes, ik weet ook niet precies wat het is maar hij heeft sinds kort zomerexceem en krijgt nu ook over zijn hele lichaam plekken, ik denk ook dat hij daardoor ook jeuk heeft aan zijn spronggewricht, misschien is dat bij die van jouw ook zo?

Ik hoop echt dat je de eigenaar zo ver kan krijgen dat er een hoefsmid bijgehaald wordt want ik schrok best van de foto, vind het hele erge hoeven!

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 08:11

Ik denk eerder aan mijt ipv van mok! maar voor de zekerheid de da even laten komen!

Jessie88
Berichten: 3312
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 09:15

T@nj@ schreef:
Maar ook hoefvocht zal bij deze hoeven niet meer helpen, daar moet gewoon echt een smid bij komen hoor!


Uiteraard moet er zeker een smid bij komen... dit is een echt probleem dat je niet zelf kan gaan oplossen... maar hoefvocht is in het algemeen erg goed om dit te voorkomen Knipoog

Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 10:13

Hoe is het mogelijk dat de eigenaar niet ziet dat deze hoeven dringend verzorging en een hoefsmid nodig hebben??
Arm beest!! Misschien kun je toch blijven aandringen bij de eigenaar....dat het echt heel hard nodig is!!!!

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 13:39

Jeetje, wat een schrik van die hoeven!!!! Ik zag trouwens in je profiel dat dit paard dus (vaker?) last heeft van zulke slechte voeten! Het lijkt erg op brokkelhoeven, ik zou er ijzers onder laten zetten hoor! (spreek uit ervaring met eigen paard) En eventueel biotine bijvoeren en vaak en goed natmaken en invetten (na het natmaken).
Over de jeuk, het lijkt op een soort allergie of allergische reactie op iets. Is het aan de vier benen? Is het been warm (voor zover te voelen door al die lange haren heen!)? Tja, als het aan mij lag zou ik die sokken er af halen om te kijken wat zich eronder afspeelt, maar ik snap dat dat misschien een beetje teveel gevraagd is...? (maar misschien ook aan het welzijn van het paard denken en niet alleen aan het "mooie" uiterlijk?? Hint!)

manon_lin
Berichten: 382
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 13:43

Aramat schreef:
Ja dat heet de knieen, een tinker bij mij op stal doet precies t zelfde en die heeft mok, t is laag begonnen en gewoon naar boven gegaan, en omdat Moon ook van die sokken heeft zou dat misschien kunnen!


De knieƫn van een paard zitten inderdaad nog een stukje hoger (de ronding die naar voren uitsteekt net voor het been overgaat naar de bil). Het deel waar jullie het over hebben heet dus het spronggewricht.
Voor de jeuk zou je teershamppo eens kunnen proberen (wel goed uitspoelen!!). Daar heb ik goede ervaringen mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 15:34

Ik zal idd blijven aandringen bij de eigenaren. Ik verzorg haar ook nog niet zo lang, maar toen ik haar voo het eerst zag had ze het ook al, heb ik toen ook meteen gezegd.

Ik vind idd ook dat er echt een smid bij moet komen. Ik zou me zelf wel doodschamen om met zo'n paard bij de smit te komen! Ik snap niet dat ze het zo ver laten komen!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Kairos, maaikemuis en 66 bezoekers