***ril-ril-ril... koud?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-01 18:15

Toen ik daarjuist naar de pony's ging, was er eentje aan het rillen. Mira heeft dat nog wel eens in "de winter". Het wijst meestal op een te kort aan ruwvoer. Maar deze keer zou dat me verbazen.

De pony's staan nu op een weide waar meer dan genoeg gras is. Het gras heeft niet bepaald een hoge voedingswaarde, maar het is voldoende voor een paardenwei en de pony krijgt ook nog ongeveer 0.65 liter krachtvoer bij, wat nog vermeerderd zal worden wanneer het echt koud wordt.
De pony's hebben een zeer ruime en goede schuilstal, maar Mira gaat zelden of nooit naar binnen. Ze is een echte buitenpony en vaak is zij nat na een regenbui en zijn de 2 anderen droog in de stal. Ze kan gerust de stal in als ze wilt en wordt er ook niet uitgejaagd door de anderen. De pony's lopen het hele jaar door buiten en Mira is de enige die daar last van ondervindt. Mira moet ook geen inspanningen doen (in tegenstelling tot een van de anderen).


Het opvallende is dat ze zo'n rilbui altijd heeft als ze nat is. Zou haar vacht niet waterafstontend genoeg zijn ofzo? Ze heeft nog geen wintervacht, maar het probleem heeft zich ook al voorgedaan wanneer ze die wel had en het op haar gesneewd had Frusty .


Is dit een probleem en hoe ernstig is dit en wat kan ik doen om mijn paardje meer te beschermen. Ze kan absoluut niet op stal, want ze is erg klaustrofobisch en ze heeft haar hele leven al 'in het wild' doorgebracht (op een natuurreservaat).
Ik vind dat een welshpony er wel moet tegen kunnen om het hele jaar buiten te lopen, temeer dat deze pony in het wild geleefd heeft.


[img]../upload/313/pony's_010.jpg[/img]
(altijd leuk om te weten over welk paardje het nu echt gaat! *LOL* )


Femke


visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-01 18:22

Oja, over een maand ofzo, wanneer het gras ongeveer op is en het niets meer waard is, beginnen wij met het voeren van ons eigen hooi. *LOL*

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 19:31

Mijne stond vanmiddag ook te rillen (waarschijnlijk toch door de kou en nattigheid) en dat kwam echt niet door een tekort aan ruwvoer... hmm.
Ik vond het zo zielig dat ik hem maar in de stal gezet heb.
Collega-paard (ook ijslander) heeft nergens last van en staat er dan ook gewoon altijd buiten. Ik heb dit eigenlijk nog nooit eerder meegemaakt met een paard/pony, het is echt heel naar om naar te kijken... ik weet altijd heel goed hoe ik mezelf voel als ik het koud heb.

carola

Berichten: 8684
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 20:58

Ik heb ook zo'n rilkanon.... Zelfs in de zomer staat ze te rillen, maar bij haar is het meer een vorm van stress. (en dat heeft ze heeel vaak).

In de wei heeft ze het ook wel vaak. Maar al leg je er een vliegendeken op, dan houd het op. Voor haar is het meer het idee van een deken op hebben.

Maar ja, Snoops is gewoon een nogal vreemde pony af en toe...

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 23:04

tijdelijk een regendekentje opleggen misschien?

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-01 10:50

Gisteren moesten bij ons alle paarden naar binnen, ze stonden allemaal te trillen als een rietje
20 paarden trilden en waren zeik nat!!!
een gekloot met dekens en handoeken.
Maar gelukkig hebben we ze warm gekregen.
Ik zou hem als het kan lekker binnen zetten.
Vooral als er allemaal blubber is
echt link als ze uitglijden!!
Is bij ons ook gebeurd gisteren 2 paarden in sloot
eentje heeft er 4 uur ingelegen en is er door de brandweer uitgetrokken en de ander is er slecht aan toe( mijn oude bijrijdpaard)
(diepe wond tot op het gewricht)NEEM GEEN RISICO

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-01 11:14

Ik denk dat het idd gewoon de kou was. Het weer is zo drastisch omgeslagen in veel regen en wind en gewoon een stuk lagere temperatuur.
Het ene paard kan er beter tegen dan de ander, wij hebben er ook één die snel staat te shaken. Op stal of regendeken is de enige optie.

Von

Berichten: 1188
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-01 11:43

Ik heb twee echte "buiten" paardjes, hebben allebei al een aardig bontvachtje gekregen....maar gister kwam ik bij het land, ze zagen me op de weg aankomen en kwamen als een idioot hinnikend naar het hek (doen ze anders nooit), koppies gingen bijna vanzelf de halsters in, je hoorde ze bijna roepen: ik wil naar binnen!!!! en ja, ze stonden allebei te rillen. Dit heb ik echt nog nooit bij ze gezien, maar ik denk echt dat de combinatie van zoveel regen achterelkaar met de wind erbij niet echt lekker meer voor ze is.
Heb ze dus ook gisteravond maar op stal gezet.

Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-01 12:18

Mijn paarden staan op het moment ook nog buiten maar hebben een regendeken op en hebben nergens last van en de ene is echt een koukleum.
Dus misschien is een regendeken wel een goede optie (Bucas smartex rain tip!)

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-01 23:19

Ik weet niet echt goed hoe dat zit met dekens. Kan een pony een helewinter gewoon een regendekentje op, of is dat gevaarlijk (om wille van zweten of niet warm genoeg enz.)?
Zijn er nog andere oplossingen en hoe erg is dat 'rillen' ? Verward

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-01 23:33

Rillen is niet schadelijk, maar het is niet echt fijn voor een paard. Ga maar eens bij jezelf na als je in de kou en de regen hebt gefietst en je hebt het koud. Dan ga je ook rillen, en het enige dat je wil is warmte. Een regendeken is wel goed, hij hoeft niet perse dik te zijn, gaat erom dat het regen tegenhoud. Je kan hem de hele winter omlaten.

Groetjes Ymke

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

DubbelFun

Berichten: 88596
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-01 20:10

Citaat:
Op 2001-09-21 23:33, schreef #Ymke#:
Een regendeken is wel goed, hij hoeft niet perse dik te zijn



Ik wil hier toch even op reageren. Een regendeken helpt tegen de regen en hierdoor hebben de paarden minder energie nodig om zich droog te houden/maken. Het helpt niet om een paard warm te houden. Integendeel. Als een paard het koud heeft zal hij zijn vacht 'opblazen' om zo meer warmte tussen de haren vast te houden. Met een regendeken op lukt dit niet, omdat de deken de haren platdrukt. Dus ook een paard met een dikke wintervacht kan het onder een regendeken koud hebben. Ik doe 's winters als het echt vriest (-10) en de wind staat op de stal altijd een warme onderdeken onder de regendekens. Overdag kunnen ze buiten door beweging zich warm lopen, 's nachts op stal lukt dat dus niet. Ook extra hooi voeren brengt bij paarden een extra 'warmte'-afgifte te weeg.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-01 13:34

Heel erg bedankt Sugarmiss. Dat is een antwoord waar ik al heel lang op wacht. Ik vermoedde al dat een regendeken niet veilig is, maar niemand zag daar een probleem in.
Nu weet ik in elk geval dat ik geen regendeken op mijn paard moet leggen, als ik alleen wil dat hij droog blijft. Clown

Femke

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 23:32

dan wil ik ook nog wat kwijt, een regendeken leg je tuurlijk op wanneer je paard droog is, hooi zorgt niet voor een warmteafgifte, 's winters geef je extra koolhydraten omdat je paard meer energie nodig heeft om zich om temperatuur te houden, en we hebben het nu niet over de winter toch.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-01 18:25

Wat bedoel je nu precies met "warmteafgifte"? Dat je paard het er gemakkelijker warm mee krijgt?
Onze dierenats zegt in elk geval dat het rillen komt van te weinig ruwvoer en toen Mira het vorig jaar IN DE WINTER had, was ze inderdaad weggejaagd door de andere pony's, zodat ze geen ruwvoer gekregen had. Nu krijgt ze het hooi altijd buiten de stal, zodat ze wel aan haar trekken komt.

Maar het rillen waar ik het HIER over gaat, kan ik niet echt plaatsen omdat ze nog volop op de wei staat, dus ruwvoer genoeg. Hte is niet winter, maar er is wel een plotse 'omslaging' van het weer.

Een regendeken op een droog paard is niet goed omdat het de natuurlijke bescherming tegen de koude, namelijk een 'termisch laagje' tussen de rechtopstaande haren verhindert (platdrukken). En voor de rest sluit het de huid ook wel erg af, waardoor warmte- (wanneer je paard het in zijn hoofd gekregen heeft om kilometers de wei door te crossen) en koude transport soms verhinderd wordt.
*LOL*
Tot zo ver wat ik erover denk/dacht. Zeg het gerust als ik het volgens jullie verkeerd heb. Schijnheilig *LOL* Clown

diana
Berichten: 2205
Geregistreerd: 21-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-01 21:16

hallo,
Ik vraag me af waneer ze genoeg ruwvoer krijgt bij de ene is het veel de ander weinig,krijgt ze alleen hooi,ik zelf vind dat wat weinig want er zit niet meer zoveel in het gras,en een waterafsotende deken helpt denk ik wel hoor Party!!

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-01 09:08

de pony staat 24h/24 op een wei waar nog meer dan genoeg gras is. Het is geen rijk gras, omdat voor paarden het beter wat rustiger gehouden wordt. Reken maar op een grasbuikje Knipoog .
Een paar weken geleden is er zlef een pony bevangen geraakt op die wei... maa die had er wel wat aanleg voor Frusty Frusty .

Het is wel een keer in het voorjaar bemest met paarden-mestofkorrels. Aan ruwvoer komt ze dus niet te kort. De vitaminen worden aangevuld met krachtvoer en een liksteen.
In de winter (= als het gras in al de weides op is) krijgt ze hooi (met hun drieën 1 baal per dag), stro (weet ik nog niet hoeveel precies) en bieten (meerdere bieten per pony er dag) en natuurlijk krachtvoer. Party!!
Dan komt ze toch niets te kort? Verward

diana
Berichten: 2205
Geregistreerd: 21-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-01 13:39

Haha! hoi ja dat lijkt me genoeg,mischien wil een vitamine stoot wel helpen je weet wel zo,n spuit Party!!

Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-01 15:04

Je hebt regendekens met een lichte voering en die goed ademend zijn en daar blijven ze ook goed warm onder.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: anji, Dolce_pony, Esther_r20, goldenarrow, JudithO, kusjemariska, Lotje033, madiekk, NorwayFjord, OlleBolle, Samantha89, SentiBot en 112 bezoekers