Eigen paard, bijrijder?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Eigen paard, bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-03 10:36

N.a.v. dit topic:

[VMR] Ik wordt bijrijder voor redelijk bedrag?

vroeg ik me eigenlijk een beetje af (gewoon nieuwsgierig Haha! ) welke Bokkers met een eigen paard een bijrijder/verzorger hebben en om welke reden (of om welke reden niet).

Ik heb zelf een eigen paard en geen bijrijder, ik ga er elke dag naast mijn fulltimebaan en huishoudentje zelf heen. Ik sta op een stal waar je zelf moet uitmesten en je paard er uit moet doen, dus sowieso moet er elke dag iemand heen en dat doe ik het liefste zelf.
Alleen als ik echt niet kan doet iemand anders mijn paard.
Ik weet dat dit een hoop tijd kost en je er andere dingen voor moet laten, maar ik vind het gewoon het prettigst om het zelf te doen.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe jullie het doen en waarom!


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 11:24

Ik heb mijn paard nu 5 jaar, en de eerste jaren heb ik haar alleen gedaan. Na drie jaar kreeg ik last van een slijmnbeursontsteking in mijn rechterschouder, zo erg, dat ik na een kwartier de teugels vasthouden mijn hand niet meer voelde. Ik werk fulltime achter de computer dus dat is ook niet bevorderlijk. Er kwam RSI overheen, dus het werd er allemaal niet beter op.
Het was intussen hartje winter, en mijn paard stond hele dagen op stal. Ik moest er toch wat mee, want voor mijn paard is het niet leuk om hele dagen in de box te staan, en iedere dag alleen maar gelongeerd te worden. Dat is gewoon dodelijk saai voor zo'n dier.

Ze was op dat moment drachtig, dus i.v.m. de dracht heb ik haar toen afgebouwd qua rijden en longeren. Ze heeft een veulen gehad en heeft de hele daaropvolgende zomer op het land lopen moederen. Na het spenen van het veulen ben ik zoetjes aan weer begonnen met rijden, maar de slijmbeursontsteking in mijn schoduer is intussen redelijk chronisch geworden. Zes dagen in de week haar in mijn eentje doen is gewoon lichamelijk niet mogelijk. De pijn in mijn schouder is redelijk uit te houden met behulp van chiropractor en acupunctuur, maar ik moet het niet forceren. Daarom heb ik iemand die haar drie dagen in de week rijdt, de overige drie dagen doe ik haar, en een dag in de week heeft ze vrij. Ik ben evengoed elke dag op stal te vinden, want een dagje mijn paard niet zien overleef ik nauwelijks.

Je suis Charlie.


Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 11:45

Hoi,
Ik heb zelf twee paarden en ze staan bij kennisen in een hele grote wei met een grote loopstal. Ik vezorg ze helemaal zef. Ik rijd maar 1 paard en de ander longeer ik. Zij kan niet rijden. In de winter voer ik ze s'ochtens ook. Ik heb geen bijrijdster of verzorgster. En ik zou er ook geen een willen denk ik. Doe liever alles zelf. Je weet toch niet wat er precies gebeurt. Niet dat ze slecht zijn hoor, ik ben ook zes jaar bijrijster geweest Tong uitsteken
Daarbij is het paard, die niet kan rijden super eenkennig Verward

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-03 12:28

Taygalover schreef:
Hoi,
Ik heb geen bijrijdster of verzorgster. En ik zou er ook geen een willen denk ik. Doe liever alles zelf. Je weet toch niet wat er precies gebeurt. Niet dat ze slecht zijn hoor, ik ben ook zes jaar bijrijster geweest Tong uitsteken


nee, dat wil er ook echt niet mee zeggen hoor!
Ik heb zelf ook jaren paarden van anderen verzorgd en gereden en ik was daar altijd heel trouw in en ontzettend blij mee, want voor een eigen paard had ik toen nog geen geld.

Ik ben gewoon een beetje benieuwd hoe anderen het hier doen, ik doe nl. net als jij het liefste alles zelf. Maar ja, dat kan nou eenmaal niet altijd...

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 12:31

ik heb 2 haflingers en een tinker en heb een bijrijdster, de normale dingen (voeren, uitmesten) doe ik zelf(tenzij de verzorgster het graag wil doen/is ook wel fijn), maar vind het fijn zodat de jongste haf meer bereden wordt en ik vind het ook veel gezelliger om samen te rijden.....
en met een bijrijdster rij ik zelf ook meer...

flubber
Berichten: 261
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 14:25

missnynke schreef:
ik heb 2 haflingers en een tinker en heb een bijrijdster, de normale dingen (voeren, uitmesten) doe ik zelf(tenzij de verzorgster het graag wil doen/is ook wel fijn), maar vind het fijn zodat de jongste haf meer bereden wordt en ik vind het ook veel gezelliger om samen te rijden.....
en met een bijrijdster rij ik zelf ook meer...


hoi ik heb drie grote shetten en heb ook een verzorgster;gewoon voor de gezelligheid.Ik ga zelf elke dag naar de pony's dus daar hoef ik haar niet voor te hebben,..alleen de extra aandacht en de gezelligheid,...Daar gaat t om!!We hebben altijd de grootste lol met de pony's als we samen zijn en daarom ben ik ook hartstikke blij met haar!!! Dus Sas,...als je dit leest: ik vind t toppie OK dan! dat je nog steeds trouw komt,..ondanks dat je er niet op kan rijden en je al wat ouder wordt(vriendjes enzo Haha! ze is 15)

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 15:58

ook ik heb een bijrijdster. Ik heb de ziekte van Bechterew, een reumavariant in mijn beken. Ik heb dus nog al een slast van mijn rug, vooral in het najaar/winter. Eerst was ik ook niet zo voor een bijrijdster, totdat mijn fysio zei dat ik minstens 6 weken niet mocht rijden. Hmm Prisca 6 weken stil zetten was geen goed plan, dus heb ik een meisje dat hier op de manege rijdt gevraagd of ze voortaan met Pris mee wilde rijden.

Zo kan ik ontspannen aanklooien als ik wel last van mijn rug heb, omdat ik weet dat ze haar energie al deels kwijt is en heeft zij en leuk paard om mee te lessen. Ze rijdt meestal dus 1x in de week, behalve als ze zelf heel veel zin heeft, of ik niet kan, dan vaker. Ideaal dus.

Komend schooljaar helemaal als ik na mijn werk ook nog 2 avonden zelf naar school ga. Staat ze mooi niet stil.


Dribbelkont

Berichten: 7350
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 18:30

ik heb ook een berijdster voor Coco.
i.v.m. dat ik tot februari niet mag rijden.
(hernia)
zo een goede oplossing.
straks als ik weer mag rijden doen we haar gewoon samen.
het klikt zo goed.

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 18:38

ik heb 2 bijrijdsters, 1 voor 2 dagen in de week die ik zelf niet kan doen i.v.m. werk en 1 voor 1 dag in de week, gewoon voor de gezelligheid en zij kan mijn paard veel leren.

Ik ga er zelf wel iedere dag naartoe, voeren, kijken hoe ie erbij staat enz. Ik wil ook weten hoe het rijden is verlopen (ligt een agenda).

Mijn 2-dagen bijrijdster heeft een drukke baan en is veel ziek, dus die meldt zich zeer regelmatig af en dan is het wel prettig om 1 dag in de week niets te "hoeven".

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 18:49

Ik heb 2 paarden en 2 verzorgsters.
Ik vind het belangrijk dat mijn paarden elke dag meerdere keren hun stal uit komen in de winter.
En ik alleen ga dat niet redden.

Je bent wat je diepe, bezielende wens is en zoals je wens is, zal je wil zijn.
Zoals je wil is, zullen je daden zijn en zoals je daden zijn, zal je lot zijn.

recreatie +2

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 18:57

ik heb 1 paard en 1 bijrijder hoewel hij op dinsdag springt met
de dochter van mijn buurvrouw (haar paard staat naast de mijne maar
springt niet die vind het niet leuk dus mag ze op de mijne omdat hij het
echt geweldig vind en wij 2-en vinden het niet zo)

ik rijd zelf 3/4 x in de week en mijn bijrijder ook we wisselen gewoon af want ook ik heb een huishouden, een fulltime job en jahoor een vriend die
paarden nix vind dus ook hem moet ik aandacht geven hihihi

zij betaalt de helft vd stalling en mag alles met hem doen wat ze wilt geen probleem we doen alles in overleg maar ik heb de eindverantwoording en we leren zo best veel van mekaar hebben ook een afspraak Mango gaat altijd voor dus ik wil dat hij gewoon er altijd schoon bij staat enz..
het gaat harstikke goed gelukkig zo heb ik toch een paard maar ook tijd voor andere dingen gelukkig!!

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 19:30

Ik heb een paard en momenteel niet echt een bijrijder.
Naast een full time baan en een huishouden, vind ik dat soms best zwaar.

Nu staat mijn paard overdag in de wei, dus dat scheelt heel wat tijd. Maar over een paar weken zal dat niet meer het geval zijn.
Ik heb wel iemand die ik kan bellen als ik geen tijd heb, maar ik zit er toch wel over te denken om voor 2 vaste dagen iemand te zoeken.
Als ik dan tijd en zin heb, kan ik alsnog naar mijn paard gaan, maar dan hoef ik me in elk geval niet schuldig te voelen als ik een keer een avondje wat anders ga doen, of (iets wat helemaal weinig voorkomt) een avondje niets!
Ik heb liever dat iemand anders met m'n paard aan de slag gaat, dan dat ze een dagje (bijna) geen aandacht en beweging krijgt. Ben niet van mening dat ik de enige ben die goed voor m'n paard kan (probeer te) zorgen.

Claudia19

Berichten: 5131
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 20:08

ik heb er geen echte goede reden voor maar ik ag wel voor stoere (shetlander) een verzorger zoeken als hij beleerd is.
want de eerste reden is dat ik niet elke dag op hem kan rijden vanwege mijn lengte.
de tweede reden is ik heb ook heel veel paarden mogen verzorgen dus waarom zou ik het een ander niet gunnen??? zolang ze goed voor mn paardje zorgen is alles goed.
ik ga dus voor kleinen mensjes.. hahahahha
verder zal ik hier dan geen kosten voor vragen (het is mijn paard dus mijn kosten)

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 20:31

ik heb ook sinds kort een verzorgster, ik heb Evita tot nu toe (het laatste half jaar, zolang ik haar alleen heb) elke dag zelf gedaan, maar ik ga nu aan een nieuwe opleiding beginnen (fysiotherapie) en omdat ik verwacht dat ik dan minder tijd heb en mijn pony weer op stal gaat, heb ik nu een verzorgster voor ongeveer 2 dagen in de week. Ik zou eigenlijk niet zomaar iemand alleen voor mijn pony laten zorgen die ik niet ken.. vind ik niet zo'n fijn idee maar ik ken dit meisje al best wel een tijd, en ik weet dat ze supergoed met Evita omgaat! ze mag opzich alles met Evita doen, alleen buitenrijden voorlopig nog niet, maar dat komt vanzelf wel. ze mest ook de stal uit en dat soort dingetjes die dagelijks moeten gebeuren, daarom vraag ik er ook geen bijdrage voor, ik ben zo al blij genoeg met haar!!

juval

Berichten: 13184
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 20:43

Ik heb mijn paard de eerste 7 jaar helemaal zelf verzorgd en bereden, meestal wel zo'n 6 dagen per week...... en toen werd ik zwanger dus ben ik op zoek gegaan naar een bijrijdster.
Het meisje dat ik had gevonden zou 2 keer in de week van me overnemen en daarvoor 75 gulden per maand gaan betalen. Van dat meebetalen is niets gekomen, vond ik op zich niet zo'n ramp, maar ik vond het wel vervelend dat ze heeeel vaak afbelde, en dan op het laatste moment, (ze belde dan s-avonds om 8 uur dat ze het die dag niet meer zou redden om erheen te gaan) dan baalde ik dus wel.
Toen ik zwanger werd van mijn 2e kindje is mijn zus (sprintje) fulltime voor mijn paard gaan zorgen. Het was wel de bedoeling dat ik na de zwangerschap zelf weer zou gaan rijden maar dat is er niet meer van gekomen, ik heb toen wegens geld en tijdgebrek en ook omdat het rijden toch niet meer zo goed ging besloten om mijn paard te verkopen

[IM] Zoëy, onze gouden stippelpony

don't bite the hand that feeds you

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-03 22:19

Leuk om te lezen hoe jullie het allemaal oplossen en er over denken!
Ik kan me goed voorstellen dat als je om een of andere reden een poosje zelf weinig met je paard kunt doen je iemand zoekt om hem beweging te geven, dat zou ik absoluut ook doen. Liever iemand anders erop dan dat ze de box niet uitkomt!
Ook voor de gezelligheid is het denk ik inderdaad een hele goeie oplossing, vooral als je paarden thuis staan of ergens waar je altijd alleen bezig bent.

Ik heb trouwens wel de afspraak met een stalgenootje dat als zij er op een andere tijd is dan ik (en dat proberen we zoveel mogelijk), dat zij dan mijn paard los of in de molen zet en als ik dan kom doe ik dat met die van haar.
Zo komen ze er toch bijna alle dagen 2x per dag uit, en op de dagen dat ik dan wat minder tijd heb hoef ik me ook niet schuldig te voelen dat ik haar er wat korter uit heb gehad.
Dus eigenlijk hebben we allebei een eigen paard en een beetje een verzorgpaard Haha! !

Scylla
Berichten: 1220
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Sliedrecht, t baggerdurp van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 22:43

Ik heb geen verzorgster en heb dat ook absoluut niet nodig! Als ik een dag niet kan longeert mn zus hem en anders heeft hij gewoon een dagje vrij. Uit zijn stal komt hij toch wel, dus daar hoef ik me niet druk over te maken. Mijn instructrice rijd hem zon 3/4 keer in de maand en daar ben ik heel erg blij mee, want zij kan hem een hoop leren. Daarentegen rijd ik haar paard ook 1 keer of meer in de week, als zij geen tijd heeft.

Ik zou zeker geen onbekend iemand nemen voor mn paard, ben daar heel kritisch in. Zelfs mn zus die al langer rijd dan mij heeft nog nooit op hem gereden, vind ze niet erg, want zij heeft die van haar en ik die van mij. Mijn paard is 4 en af en toe flink gestoord, zeker in de winter, dan ben ik al blij als ik er zelf op kan rijden. Zal dan ook nooit een meisje van een jaar of 12 er op laten rijden, vind dit gewoon riskant, of heb ik dat nou verkeerd???

Anne_GTI

Berichten: 18198
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 01:41

Heb sinds maart een bijrijdster. Bevalt me prima. Heb het ook erg getroffen met haar. Als het zo'n miepje was had ze de proefmaand ook niet overleeft...

scylla schreef: Zal dan ook nooit een meisje van een jaar of 12 er op laten rijden, vind dit gewoon riskant, of heb ik dat nou verkeerd???

Ze is dertien maar rijden joh OK dan! Sinds ze die van mij is gaan rijden krijgt ze er hoe langer hoe meer aangeboden. Komt wel goed met haar. Ze heeft nu een ideaal leerpaard onder het gat en over een paar jaar zien we wel weer verder. [/quote]

essiedepessie

Berichten: 2628
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 01:45

zijn er nog mensen in de buurt van volendam ook die een ideaal leerpaard hebben.. ohw ben zo jaloers... het is hier echt niet te vinden..

Anything less than I love you is lying, Morris 2007-2010

www.facebook.com/fotosessie

Anne_GTI

Berichten: 18198
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 02:15

Weet nog wel een super pony, maar alleen voor hele serieuze fanatieke leergierige lieve ruiter of amazone. ( m-springen, z-dressuur)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 08:00

Voordat ik een eigen paard had ben ik wel bijrijdster geweest. Maar ik zou zelf geen bijrijdster willen hebben. Ik ben zelf vreselijk secuur en serieus in de verzorging en de training. Om die redenen heb ik ook altijd bonje gekregen met de eigenaren waarvoor in bij-reed [onenigheid over het voeren, bijhouden van de stal, verdeling van de arbeid over de week, onderhoud van leer en dekjes, noem maar op].
Ik vind het rijden en alles wat er bij komt kijken veel te leuk! Ik zou niet weten wat een bijrijdster toe zou kunnen voegen.
Al moet ik eerlijk bekennen dat ik nu ook wel eens zit te piekeren als ik eens een week-end weg zou willen.

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 09:28

Ik heb op het moment 2 bijrijdsters Haha!
Sinds ik Johan heb kan ikzelf niet meer zoveel rijden en aangezien ik 1 bereden fjord heb en 1 die we nu aan het beleren zijn en nog 2 shets die voor de kar lopen red we het niet met ons 2en Lachen
Ik vind het echt super gezellig en ga nu echt met nog meer plezier naar de ponys toe als de meiden er zijn.
We doen de verzorging elke dag wel zelf.
Heerlijk straks als de jongste fjord onder het zadel is met elkaar de bossen in.......kan er nu al naar uitkijken OK dan!

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 10:13

Nee ik heb geen bijrijder, eigenlijk nooit gehad. Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik daar ook niet om zit te springen, ik doe het veel te graag allemaal zelf, ik werk trouwens ook gewoon full-time.

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 11:20

Ik ben zelf bijrijder geweest en ik vond het verschrikkelijk...

Dan heb je het paard net weer lekker aan het lopen en dan gaat er weer een ander op... je mag er niks van zeggen want het is mijn eigen paard niet maar toch niet echt leuk. Ziek

Nou rij ik voor iemand anders een paard.. die man doet er verder niks mee en vind het gewoon leuk dat ik het paard zoveel leer... het is gewoon mijn eigen paard..

Maar zou nooit een bijrijder nemen vind het zelf allemaal net iets te leuk

Paduc

Berichten: 447
Geregistreerd: 28-04-03
Woonplaats: Maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 12:05

Ik heb 4 volbloedarabieren, waarvan er drie verzorgd worden, of liever 2 1/2, daar Bianca, zo heet de verzorgster, nadat ze 10 jaar bij mij was, voor de helft meedeed bij de laatste aankoop.Met een gaat ze naar de shows,de ander is voor recreatief gebruik en de andere , die we samen gekocht hebben, wordt klaargemaakt voor de endurance. Met recht mag ze nu ook van mij...van "mijn paarden"praten en ze heeft nog erg veel zin in voorzetting en daar ben ik heel blij om.

I love my Arabian horses


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: lanouska, SemrushBot en 147 bezoekers