Wintervacht

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sassa
Berichten: 177
Geregistreerd: 12-06-03

Wintervacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-03 16:07

Dit is misschien een stomme vraag maar waarom zijn er zoveel mensen die het erg vinden als hun paard wintervacht krijgt.
Dat hoort er toch gewoon bij, elk dier krijgt een dikkere vacht voor de winter. Als je ze bijv. scheert moeten ze een deken op omdat het anders te koud is, ik zou denken dat het voor het paard fijner is om zijn eigen wintervacht te hebben dan zo'n deken op....

Soph12

Berichten: 4076
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 16:10

bij het rijden zal een paard veel sneller gaan zweten met een wintervacht, daarom scheren ze!

Artemiss
Berichten: 1093
Geregistreerd: 17-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 16:13

sophie_kurk schreef:
bij het rijden zal een paard veel sneller gaan zweten met een wintervacht, daarom scheren ze!


Wou ik ook zeggen Haha!

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 16:21

Ze drogen ook moeilijker met die dikke vacht.

sassa
Berichten: 177
Geregistreerd: 12-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-03 16:24

Ok ze zweten sneller, maar als je ze gewoon goed uitstapt zijn ze gewoon weer droog

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 16:57

Tsja,

soms is dat "gewoon uitstappen" en "gewoon droog" niet zo vanzelfsprekend hoor ... Mijn Tinkertje is in de winter (als ik er niets aan doe) echt een teddybeer qua vacht.
Vandaar dat ze nu alweer 's nachts binnenstaat en vanaf begin september gaat er weer een dekentje op (wat gelukkig ook het voordeel heeft dat er geen extra vlekken ontstaan Knipoog )

Groetjes!

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 17:16

Camilla krijgt ook een ontzettend dikke vacht in de winter. Ik ben best actief in de wedstrijdsport en dan vind ik gewoon dat dat eraf moet. Maar bijv. bij Robin, die staat lekker op een weilandje met een stal, loopt een paar x in de week maar niet meer actief, en die mag zijn wintervacht houden hoor! Geen probleem.
Maar met Camilla train ik toch meerdere dagen in de week redelijk intensief en dan is het niet praktisch om zon dikke teddyberen vacht te hebben. Zowiezo zweet ze super snel, en is een stuk sneller moe omdat ze het zo warm heeft door die vacht. Het drogen is vaak niet zon probleem, maar ze ziet er ook écht niet uit met zon dikke vacht. Clown Eraf dus!
Afgelope 2 winters heb ik haar geschoren maar ik ga nu vroeg beginnen met dekens, hopelijk is het dan niet nodig.

Flower

Berichten: 9277
Geregistreerd: 05-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 17:49

Ik heb eens op de site van www.paardnatuurlijk.nl gekeken.
Wat die man daar zei beviel me wel, maar volgens mij keek hij meer naar het paard van ' vroeger ' . Eigenlijk zijn onze paarden nu al verziekt met een middeltje dit en een dekentje dat. Maar als je logisch gaat nadenken scheer je je paard, hij krijgt dan een wollen deken op en dat wol is weer van een schaap..dus ook vacht.

Maar om even op je vraag te komen, mensen scheren hun paard of omdat ze het mooier vinden dan een lange dikke vacht of omdat hun paard teveel zweet en het paard dan bijna niet droog te krijgen is.

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 17:57

Vaak is een echt dikke wintervacht ook gewoon te dik voor de redelijk milde winters in Nederland. Dit heeft als gevolg dat de dieren ook op stal staan te zweten en dat is natuurlijk voor zo'n dier niet prettig.
En ook het droogstappen is een probleem. Een paard met een ECHTE wintervacht krijg je na een flinke training niet droog binnen een uur.. Zoveel tijd hebben de meeste mensen niet dus dan maar eraf..

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 19:16

Ja, ze zijn niet droog te krijgen. Trouwens de paarden zijn al zo gedomestieerd, hoe je het ook schrijft, dat er een aantal generaties overheen gaan voordat de edele rassen nog nat van het zweet, wel uitgestapt, de wei in kunnen. Zoals ze met dat natural horsemanship zeggen.

xxLisaxx
Berichten: 1840
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Zeewolde/Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 19:28

op wedstrijden vind ik het niet mooi als je daarmet zon pony in teddy beer vacht aan komt, en idd ze zijn niet droog te krijgen met zon vacht! en als ze dan bezweet zijn en niet goed droog zijn kunnen ze ook nog kou vatten...

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 20:12

ik heb wel geluk met mickey,is een volbloedje en die heeft gewoon geen wintervacht,of heel dunnetjes,daarom met ik ook vroeg met dekens beginnen en laat stoppen.
maar als mickey wel een dikke wintervacht zou hebben zou ik haar idd ook scheren,alleen al met rijden,omdat ze anders lang nat blijft,en met me wedstrijden,ik vind dat niet zo mooi uitzien,geschoren ziet dan verzorgde uit.

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 21:00

Ik ben niet actief in de wedstrijdsport, maar toch ga ik proberen om Ivanka dit jaar niet zo dik als vorig jaar in het haar te laten komen...
Ik kon toen nooit lang en intensief rijden, want anders zou ze niet meer droog te krijgen zijn.. Ze had wel zo'n ongelooflijke teddyvacht!
Ga dit jaar iets eerder met een deken beginnen, ben vorig jaar pas na de herfstvakantie begonnen, was iets te laat denk ik Schijnheilig

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 21:08

ik heb een paard dat nog redelijk dicht bij de natuur staat, ze worden streng geslecteerd gefokt en de mijne heeft in Oostenrijk altijd zonder deken buiten gestaan.

Van mei tot september op de alm en van sept. tot mei bij de boerderij. In de winter moest ie voor de slee, werken dus.

Ik kreeg hem in februari met een behoorlijke vacht en hij pastte zich in een paar dagen aan aan het milde Nederlandse weer. Dit wordt zijn eerste winter hier, die ik inga zonder dekens en ik verwacht dat zijn vacht zich netjes aanpast aan het klimaat.

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 22:57

ik vind t niet echt die wintervacht hoor. Dan issie zo'n lekker zacht teddybeertje. Maar als hij begint teverharen...dat krijgt ik zelf een wintervahct Haha!

sharir

Berichten: 2576
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 11:10

ik vind het schattig staan. maar ze staan bij ons 24/7 per week op de wei. dus dan vind ik het niet handig zo'n deken. en we rijden toch niet echt intensief.

sassa
Berichten: 177
Geregistreerd: 12-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-03 13:20

Ja bij ons staan de paarden ook 24/7 buiten, zonder dekens dus krijgen wel altijd een wintervacht. Ik heb er nooit zo'n last van dat ze niet droog te krijgen zijn, maar wij rijden dan ook niet zo heel intensief en geen wedstrijden.
Ik kan me op zich best voorstellen dat je je paard zou scheren en een deken opleggen.
Maar ik hoor ook wel ens van mensen die een deken opleggen omdat hun paard het anders te koud zou hebben, (zonder dattie geschoren is) dit vind ik eigenlijk nergens op slaan. Bij ons staan ook arabieren buiten zonder deken en ze zijn nooit ziek, paarden zijn meestal niet zo'n mietjes als veel mensen denken

sassa
Berichten: 177
Geregistreerd: 12-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-03 13:20

Ja bij ons staan de paarden ook 24/7 buiten, zonder dekens dus krijgen wel altijd een wintervacht. Ik heb er nooit zo'n last van dat ze niet droog te krijgen zijn, maar wij rijden dan ook niet zo heel intensief en geen wedstrijden.
Ik kan me op zich best voorstellen dat je je paard zou scheren en een deken opleggen.
Maar ik hoor ook wel ens van mensen die een deken opleggen omdat hun paard het anders te koud zou hebben, (zonder dattie geschoren is) dit vind ik eigenlijk nergens op slaan. Bij ons staan ook arabieren buiten zonder deken en ze zijn nooit ziek, paarden zijn meestal niet zo'n mietjes als veel mensen denken

sassa
Berichten: 177
Geregistreerd: 12-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-03 13:21

Oeps dubbel....