hoe zie je dat een zadel past?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
bayaatje

Berichten: 1329
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: geel

hoe zie je dat een zadel past?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-03 14:21

hoi,
ik heb een nieuw zadel, maar ik twijfel of het echt wel heel goed past. ik ben donderdag les geen nemen en het laatste kwartiertje heb ik het nieuwe zadel geprobeert en mijn lesgeefster zei dat het wel paste, maar er hingen nog geen stijgbeugels aan en dan heb ik zo even gedraaft. nu heb ik vandaag terug gereden en in draf ging het vrij goed, maar ze ging niet goed voorwaarts. in galop ging het helemaal niet. ze sprong wel aan ,maar viel heel de tijd uit galop en was niet rustig te krijgen.ze is nog maar 3 en half en doet wel vaker tegen, maar ik wil er toch zeker van zijn dat ik geen miskoop doe en het voornaamste dat het goed zit voor mijn paardje. eigenlijk zou ik dit al lang moeten weten Bloos ik rij intussen al 14 jaar en heb zelf 4 paarden waarvan ik er 2 in een prive les rij,maar ja ik laat altijd iemand komen om te passen Pling . willen jullie zo vlug mogelijk reageren? ik moet de zadel deze avond gaan betalen.
groetjes


ellen_vg

Berichten: 133
Geregistreerd: 12-08-03
Woonplaats: turnhout (B)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 15:13

HEY, een zadel moet ten eerste voldoende ruimte (ongeveer 4 vingers) tussen de 2 kussens hebben zodat het niet op de ruggegraat ligt. en ten tweede moet je tussen de schoft en het zadel 3 vingers ruimte hebben. Als je achter je paard staat en je kijkt tussen je zadel moet je zonder onderbreking kunnen kijken, maw het zadel mag niet op de ruggegraat liggen, je moet ook zien dat het zadel nergens de schouders hindert, want dat kan de bewegingen van het paard storen. Allé da is wa ze tege mij hebbe gezegd,hé Groetjes

Aimee

Berichten: 11795
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 18:41

En het dieptepunt moet mooi in het midden liggen, dus niet voor- of achterover kieperen. Denk ook aan genoeg ruimte bij de schouder, pfff en nog veel meer, als je twijfelt niet doen!

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 18:44

ik heb als tip gekregen toen ik mn dressuurzadel kocht, gaan rijden zonder shabrak, gewoon even tot ze warm is zegmaar en dan zadel eraf en kijken of het niet op de schoft drukt. Dan staat de afdruk er een beetje in (werkt beter op winterharen trouwens *LOL*)
Er moeten bij een nieuw zadel ik geloof 2/3 vingers tussen passen, bij een 2ehands iets minder.
Verder natuurlijk nergens klemmen of iets
als je het zeker wilt weten laat iemand zo snel mogelijk naar kijken.

en idd, als je twijfelt niet doen.


Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 20:07

'Dat zie jij niet dat ziet een goede deskundige!

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 21:01

laat er idd iemand naar kijken die er verstand van heeft, want dat gaat je een hele hoop ellende schelen.
misschien kan je ook verschillende deskundigen laten kijken, want bij de ene ruitershop zeggen ze misschien wat anders.. mij hebben ze iig een verkeerd zadel verkocht Boos! dus meerdere meningen kan geen kwaad

rust zacht, mijn lieve willem. we zullen je nooit vergeten.
je blijft voortleven in onze gedachten.
dag, lieve vent 13-6-1988 - 23-11-2007

twinducklin
Berichten: 2338
Geregistreerd: 30-04-02
Woonplaats: Zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 21:29

Citaat:
ik heb als tip gekregen toen ik mn dressuurzadel kocht, gaan rijden zonder shabrak, gewoon even tot ze warm is zegmaar en dan zadel eraf en kijken of het niet op de schoft drukt. Dan staat de afdruk er een beetje in (werkt beter op winterharen trouwens )
Er moeten bij een nieuw zadel ik geloof 2/3 vingers tussen passen, bij een 2ehands iets minder.
Verder natuurlijk nergens klemmen of iets
als je het zeker wilt weten laat iemand zo snel mogelijk naar kijken.


Dat was dus ook de tip die ik kreeg. Zodra ze warm zijn en een beetje zweten komt er talg (??? geloof dat het zo heette, ziet wit uit) en kun je precies zien waar het zadel zit en of het dus niet drukt ergens. Veel succes ermee!!!

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 21:36

als je het niet zeker weet, zou ik gewoon nog een paar mensen er naar laten kijken die er verstand van hebben. Dan weet je zeker dattie goed ligt.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 23:05

misschien moeten we zelf eens zorgen voor meer kennis dan het alleen bij 'de deskundigen' te laten? Is wel zo handig. Lachen

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

pmarena

Berichten: 47935
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 11:13

Nou , als je paardje zo reageerd , onrust , niet lekker losjes en vloeiend lopen...dan lijkt het me duidelijk dat ze er niet echt blij mee is Lachen

Als je duidelijk verschil merkt , dat ze met dit zadel minder lekker loopt ,
dan zou het mij al niet meer schelen of ''het past'' want het dier loopt er al niet lekker mee. Zegt dan al genoeg eigenlijk Lachen

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 12:11

We hebben hier een keer mensen van het fjordenstamboek gehad die ons vertelden hoe je kon zien of het goed lag of niet!
We moesten het zadel zonder shabrak op het paard leggen, zoals het hoort te liggen. Dan moesten we erachter gaan staan (desnoods op verhoging) en dan moet je er van achter naar voren doorheen kunnen kijken en de kussens van het zadel allemaal netjes en comfortabel aansluiten. Is dit niet het geval, dan ligt het zadel niet 100% goed!

WWW.BVANDENBERG.NL
Kekke design voor een te gekke prijs! - www.abellistic.com - Feel invited!
Geluk is de vrucht van intens werk.

Alja

Berichten: 25521
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 12:45

ik denk dat het beste is dat je een deskundige naar laat kijken, want het is natuurlijk niet goed als je merkt dat je paard anders reageerd op een nieuw zadel...

ONDERSCHRIFTLOOS

aurian

Berichten: 269
Geregistreerd: 19-05-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 15:32

En met een deskundige zullen bovengenoemde mensen vooral iemand bedoelen die GEEN zadels verkoop. Een onafhankelijke zadelmaker bijvoorbeeld.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 16:03

De meeste verkopers zullen denk ik wel eerlijk genoeg zijn, tenminste de echte vakmensen met hart voor hun zaak, die willen geen rotzooi verkopen hoor.

Aimee

Berichten: 11795
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 17:45

Helaas, heb de ervaring dat zadelverkopers je vooral het duurste zadel willen aansmeren. Meestal onder het motto: "het is een zadel van een bekend merk, dus het is goed".
Tja, gelukkig heb ik op dit moment geen zadelprobleem, want ik zou de oplossing niet weten.

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 09:18

aurian schreef:
En met een deskundige zullen bovengenoemde mensen vooral iemand bedoelen die GEEN zadels verkoop. Een onafhankelijke zadelmaker bijvoorbeeld.


Wij hebben een zadelmaker hier die echt niet voor de duurste prijs gaat. Hij verkoopt tweedehands zadels, maar is er voornamelijk om zadels aan te passen, op te vullen etc.....Absoluut geen afzetter en hij gaat speciaal opzoek naar een zadel wanneer je een paard hebt die niet alles past (fjord of haf bijv). Ook wanneer je zelf een zadel te koop hebt, kun je het via hem verkopen en houdt hij de prijs aan die je er voor vraagt. Is deze te hoog of te laag, dan adviseert hij, maar het blijft je eigen beslissing!!Echt OK dan!

WWW.BVANDENBERG.NL
Kekke design voor een te gekke prijs! - www.abellistic.com - Feel invited!
Geluk is de vrucht van intens werk.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: xLiez, YandexBot en 47 bezoekers