Bit probleem?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Michelle

Berichten: 1652
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: otterlo

Bit probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-03 09:48

Hallo,

Sinds kort rij ik weer op mijn fjord...(elvis).. wat een naam he.. Haha! maargoed, hij was vroeger en nu nog steeds erg sterk in de mond. Ik rij nu op een enkel gebroken bustrens (een gewoon bitje dus) maar tijdens draf, galop of stap naar huis... draven overigens ook van huis. is hij niet te houden. hij brengt zijn hoofd iets omhoog en ik kan trekken wat ik wil maar meneer stapt gewoon door.... op zijn dondergeven helpt overigens niet... Nu was mijn vraag is dit een bit probleem? zo ja welk bitje zal dan beter helpen of is er een hulpteugel die hier bij van pas komt. Het is namelijk erg storend. omdat hij in princiepe niet te houden is. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Michelle

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 10:17

Pak dan eens 1 teugel ipv 2 Lachen

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 10:21

waarscheinlijk kan dit niet echt verholpen worden door het bit, elvis heeft natuurlijk een reden waarom hij normaal wel te houden is, maar richting huis niet. Hij mist dus duidelijk iets als hij weggaat van zijn stalplaats, dit kunnen zijn; zijn (paarden)vrienden, zijn voer, of hij kan gewoon heimwee hebben.
wat je kan proberen is een keer een paard waar hij erg aan gehecht is mee te nemen en kijken of elvis in zijn aanwezigheid nog steeds zo stormt, zo ja is het iniedergeval geen verlatingsangst.
als je hem na het rijden bij aankomst op stal bijna direct voer geeft kan hij ook gewoon honger hebben, nou ja, denkbeeldige honger, probeer hem dan eens na het rijden op de plek waar je rijd voordat je naar zijn stal vertrekt zijn voer te geven, stormt hij dan nog zo, kan het ook geen hongergevoel zijn.
heimwee is niet veel aan te doen, hij moet natuurlijk op zijn rijplaats wel op zijn gemak zijn.

hij zal altijd wel een beetje doordenderend blijven, het is nu eenmaal een Fjord, maar als je echt denkt dat je alles geprobeerd hebt kun je onder begeleiding (heel belangrijk: onder goede begeleiding) wel een keer een stangetje proberen. Mits je niet te hard in zijn mond rijd, en niet met hulpmiddelen; slof, elastiek enz. wanneer je deze hulpmiddelen er dan afhaalt is hij helemaal niet meer te houden.
en nogmaals voor een stang als bit is goede les vereist

en tijdens de draf kan het ook zijn dat jezelf tijdens het lichtrijden te veel aanspant, of je benen niet goed stilhoud, en dat hij daarom nog meer voorwaartse drang krijgt

Michelle

Berichten: 1652
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: otterlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-03 10:44

Elvis doet het ook op de heenweg dus verlatingsangs, honger o.i.d is het denk ik niet..... Stalgenootjes ook niet hij staat namelijk alleen. Een stangrijden wil ik absoluut niet meer, hij gooit dan zijn tong over het bit met alle gevolgend vandien. ik heb ook wel eens met een thiedemanbit gereden maar ook hier hetzelfde verhaal. ik zelf heb het idee dat hij het doet omdat hij zo'n hoofd ook iets omhoog gooit. hij geeft je het gevoel met een halster te rijden. Dat hij altijd eigenwijs blijft weet ik het is niet voor niets een fjord, maar een beetje veilig rijden zou wel fijn zijn. en een bit met een tonglepel???? zou dat wat afleiding geven?

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 10:57

een tonglepel zou ik niet proberen, als hij een klap in zijn mond krijgt gaat hij waarscheinlijk alleen nog maar harder, probeer eens een rolletjes bit, of tongenspeler
wissel eens wat af en maak het niet te saai, als hij te wijs word en al weet wat er gaat gebeuren, en welke route hij moet lopen, gaat hij het steeds sneller doen omdat hij het saai vind, zet eens een wijkgangetje in, maak eens wat tempo wisselingen, rij eens een andere route
maak er een spelletje van, hij moet een uitdaging hebben, en anders is het rolletjes bit denk ik de beste uitkomst, maar heel belangrijk, hou hem alert op jou gericht, zorg voor afwisseling, blijf rijden

Michelle

Berichten: 1652
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: otterlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-03 11:03

Een rolletjes bit dus.... maar wat bedoel je met een klap in de mond krijgen van een tonglepel bit?

We rijden pas sinds kort weer want ik heb heel lang niet op hem gereden...(omdat hij gewoonweg niet te houden was) dus het kan ook zijn dat hij het gewoon leuk vind.... maar ik vind een rem wel heel beangrijk of hij het nu gewoon leuk vind of niet. het nadeel aan hem is dat hij (vroeger heel erg nu iets minder) stijgert... gelukkig heeft hij het nu nog geen een keer gedaan tijdens het rijden, maar schrikken een een bok geven doet hij nog steeds. dit heeft natuurlijk niets met het bit te maken, maar ik wil hem gewoon bij me kunnen houden na een schrikreactie en als ik niet wil dat hij zo "hard" gaat. Hebben er nog andere mensen advies? of ervaring met dit soort dingen??? alle advies is welkom..

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 11:04

Kun je geen martingaal proberen of heb je dat al geprobeerd?

Michelle

Berichten: 1652
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: otterlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-03 11:06

Nee dat heb ik nog niet geprobeerd... is misschien wel een idee dan houd hij in iedergeval op met zijn kop in de lucht gooien... Alleen is dit niet gevaarlijk want hij stijgert heel soms wel eens.????

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 11:08

als je met een tonglepel rijd geeft deze bij de juiste druk een tik in de mond, waarscheinlijk word hij hier alleen nog maar gekker van

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 11:08

Waarom zou dat gevaarlijk zijn?
Je kunt in elk geval blijven sturen en remmen

Michelle

Berichten: 1652
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: otterlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-03 11:13

en proberen ga je waarschijnlijk niet dood aan...hahahaha, maar weet je wat zo vervelend is, je maakt soms zoveel kosten en uiteindelijk heb je er niets aan..(soms) zoals met bitten bijvoorbeeld... je zal ze steeds aan moeten schaffen voordat je weet of het werkt... vandaar dat ik hoopte dat er meerdere mensen ervaring mee hadden en daar een zeker werkende oplossing voor hadden, maarja ieder paard is anders dus dat hoeft ook weerniet te betekenen dat het bij mij werkt... maarja in ieder geval bedankt, ik hoop dat er nog meer adviezen komen.

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 11:14

Misschien kun je gewoon een martingaal van iemand op stal lenen?

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 11:15

heeft hij dit ook tijdens het (gewone) rijden, lees dan eens onderaan bij mijn paard loopt door de hand, hier staan een paar rij oefeningen

Michelle

Berichten: 1652
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: otterlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-03 11:18

bij het gewoon rijden is hij dwars... wil jij links gaat hij rechts... je kent het wel dat echte fjorden gedrag...hahaha. maar dan ook zit er vaak niet een rem op en is hij vrijwel stuurloos... en dat irriteert me, ik wil een paard wat ik kan sturen en niet gevoelloos in de mond is. zeg maar....

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 11:20

Om hem zachter in de mond te maken kun je veel overgangen, tempowisselingen en figuren maken.
Als jij links wil en hij rechts moet je hem even aanpakken. Hij heeft naar jou te luisteren, fjord of niet!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 11:30

Hoi, ik zie dat je in otterlo woont, daar zijn nogal eens clinics van parelli. Misschien kan je daar eens gaan kijken? Overigens geloof ik zelf nooit zo in de opmerking 'het is een fjord dus.....'. Elk paard kan licht aan de hulpen staan en zich netjes gedragen.

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 13:25

misschien als je hem zijn zin geeft, is de lol er voor hem vanaf. (tenmiste dat was toch ook bij nolka, loulou?) hij ging telkens in een hoek stilstaan vanuit galop. En zodra je hem zijn zin gaf was het over, vanaf toen galopeerde die gewoon door... (tsjah ik vind het ook vreemd, maar misschien valt het es een x te proberen).

Michelle

Berichten: 1652
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: otterlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-03 13:46

lijkt mij in dit geval niet echt de oplossing, om hem dan maar zijn gang te laten gaan.... hij assoiseert dit dan met "he he ik krijg eindelijk mijn zin"... dus met andere woorden als hij maar lang genoeg vervelend is krijgt hij zijn zin.... nee denk niet dat ik daar mee verder kom. En het rijd ook niet fijn als je een pony hebt die je niet tot stiltand krijgt, en die dus als een wezeloos door dat bos gaat crossen....ben namelijk niet alleen op de wereld....

Wopje
Berichten: 34
Geregistreerd: 14-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 14:21

Gewoon zonder doen, dat schijnt te kunnen!

Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 15:36

Misschien een tiedeman. Deze trekt zijn hoofd naar benede naarmate de teugels strakker worden getrokken. Je moet wel oppassen omdat hij niet gewend aan is.

Als hij hier goed op reageert zal hij snappe dat als ie sterk is zijn hoofd naar benede moeten doen en als hij rustig is niet.
Doet hij zijn hoofd naar beneden en rent hij door kan je de thiedeman strakker proberen te doen.

Mijn vorige pony was ook altijd sterk en reed ik in het bos met thiedeman.

Michelle

Berichten: 1652
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: otterlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-03 16:12

wopje schreef:

Citaat:
Gewoon zonder doen, dat schijnt te kunnen!


wat bedoel je precies????

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 18:01

Ik denk dat hij/zij zonder bit bedoelt.
Zou het (nog) niet proberen Knipoog

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 19:30

waarom begin je niet op de grond. want waarscheinlijk is hij ook bijna niet te houden als je voor hem loopt. op het moment dat hij moet stoppen aan de hand zet je een stap naar voren richting hem en gooi je naden omhoog en zeg ho. stopt hij belonen en na een tijdje oefenen moet hij al gaan stoppen als jij stopt. en daarna als je schuin achter hem loopt moet hij op jouw stil staan en je ho stoppen. pas dan kan je het onder het zadel gaan proberen. hij moet weten dat hij moet luisteren maar dan om zijn eigen best wil.

Sanne9489

Berichten: 1022
Geregistreerd: 15-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 20:01

hoe dunner het bit hoe scherper hij wekt neem steeds een dunner bitje en kijk welke er het beste werkt! veel succes

Livado
Berichten: 1735
Geregistreerd: 14-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 20:18

misschien kun je een x een martingaal van iemand lenen en kijken hoe het dan gaat !