De knuppel in het hoenderhok? (slof)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

De knuppel in het hoenderhok? (slof)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-03 18:35

Eigenlijk is het merendeel hier wel mee eens. Een slof teugel kan een sloopteugel zijn. Maar als je hem goed gebruikt dan kan het wel. (ik weet het! de meningen zijn verdeeld)

En dan zijn er natuurlijk mensen die schrijven dat hun precies weten hoe je de slof moet gebruiken.

Nou hoe moet dat dan! Ik ben eigenlijk heel benieuwd naar de verschillen in gebruik.

En nee het moet niet weer een wellus-nietus-spelletje worden. Die berichten verwijder ik!

En niet opschrijven hoe het zou moeten. Maar wat je daadwerkelijk doet.

[edit heike]
zo al 22 keer gelezen maar niemand reageert??? Andere topics over de slof zijn in een knipoog al vijf pagina's lang. Moet ik hieruit een conclusie trekken?

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30619
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 19:34

Ik ben ook iemand die het nu heeft gelezen, maar was ook wel benieuwd naar reacties. Ik gebruik hem zelf niet, dus kan niet zeggen hoe te gebruiken. Zelf zal ik hem nooit zomaar gebruiken, alleen hoogstens in de les als mijn instructrice het nodig vind.

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 19:41

Ik gooi de slof op de brandstapel.

lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 20:40

Heike, kan jij als beheerder niet zien wie dit topic allemaal gelezen hebben }>

Over de slof.. Zou niet weten wanneer ik hem voor het laatst gebruikt heb, heb er nu geen meer, maar heb 'm zo'n 8 jaar geleden weleens als extra buitenrit-rem gebruikt (wat overigens ook niet werkte ).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 21:06

maar... er zijn nu al 4 lopende topics. Wat moet deze nog toevoegen Verward

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 21:08

Als ik de slofteugel eraan hang, hou ik hem iets langer als de gewone teugel. Dit voorkomt dat Bill zijn hoofd omhoog kan gooien en kan gaan racen, maar echt inwerken doet hij niet. Hij hangt er alleen aan om te begrenzen als hij zijn kop omhoog steekt, en voor de rest hangt hij los.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 21:19

En dat zeggen ze allemaal billy, zeg niet dat het bij jou zo niet is, maar tegendeel bewijst Lachen

Iedereen weet hoe het hoort, zegt ook dat ze dat doen, alleen zie je toch vaak andere dingen.
Niemand die hier nu gaat zeggen, ik trek zijn kop er bijna af met de slof.

verder sluit ik me bij zep aan.

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 21:29

Oke ik heb het ook gelezen Schijnheilig
Ik zou niet weten hoe je een slof moet gebruiken, heb er zelf nog nooit een gebruikt en ben dat ook niet van plan. Zou niet weten hoe die aanmoet enz enz. maar ik heb al genoeg dingen gehoord over die slof zodat ik het geen paardvriendelijk ding vind Scheve mond

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 21:34

Ik rijd nooit met een slof , maar volgens mij moet je hem zo ongeveer gebruiken als Billy zegt.. Kan zijn dat het niet zo is maar ik ben dan ook geen expert. Ik zou het niet eens weten dus als iemand hem in me handen zou douwen Bloos!

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 21:35

Zoals bij zoveel rijtechnische vragen is het simpelweg té moeilijk om het "even" via een forum uit te leggen. Het beste is nog steeds aan een goede trainer vragen hoe de vork in de steel zit.

Overigens had ik bij het lezen van deze titel zoiets van: nee he? Niet weer! Ik wordt een beetje kriegelig van de sloftopics......

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 21:42

runningkawa schreef:
En dat zeggen ze allemaal billy, zeg niet dat het bij jou zo niet is, maar tegendeel bewijst Lachen

Iedereen weet hoe het hoort, zegt ook dat ze dat doen, alleen zie je toch vaak andere dingen.
Niemand die hier nu gaat zeggen, ik trek zijn kop er bijna af met de slof.

verder sluit ik me bij zep aan.


Dan geloof je het toch niet?
Mijn doel is niet om mijn paard in no time aan de teugel te krijgen. Dat lukt me nu nog steeds lang niet altijd, en ik heb hem ruim 11 jaar. Wat ik wel graag wil is redelijk veilig rond kunnen sturen, en dat kan op deze manier.
Je zegt wel dat het bij mij niet zo hoeft te zijn, maar je impliceert he wel, en dat vind ik kwalijk.
Jij kraakt iedereen af die zegt met een slof te rijden omdat ze het wel niet goed zullen doen, maar je wilt blijkbaar niet geloven dat er mensen zijn die hem wel gebruiken zoals het hoort. Zegt meer over jou als over mij als slofgebruiker denk ik.

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 09:59

Ik heb een tuiger die zijn front er wel eens op wil zetten, zet zijn rug strak en raakt er zelf van in paniek... Teminste zo was het.. Rolleyes
Ik heb hem ook een half jaar met slof gereden. Op een gegeven moment hing hij er alleen maar aan om te begrensen. Daarna heb ik hem er tijdens mijn les afgehaalt, het vertrouwen was groot genoeg en sinddien hangt hij er allen nog om tijdens buitenritjes. Het heeft meer met mijn eigen vertrouwen te maken dan het feit dat ik hem niet naar beneden kan rijden want dat is inmiddels geen probleem meer.
Slof hing bij mij altijd losser als mijn teugel.. Maar ik merkte wel dat mijn slof bij het omhoog komen strak hing en ik het contact met mijn teugel helemaal kwijt was...
Ik moet wel toegeven dat als je paard gaat klieren en je hebt een slof erom dat je hem sneller even aantrekt om hem er doorheen te rijden. Frusty
Soms denk ik nog wel eens van zal ik hem pakken.. maar dan laat ik hem toch op stal achter.. nadat ik dan gereden heb ben ik blij dat ik hem toch heb laten liggen.. Maar bij mij ligt hij zeker niet op de brandstapel..
Als ik de slof niet had gebruikt, had ik hem niet zo kunnen rijden als dat ik hem nu doe..
Mijn omgeving snapte op een gegeven moment niet waarom ik San nog met slof reed omdat hij zo los hing.. Toen was de tijd aangebroken om hem eraf te halen OK dan!

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 10:10

Toen ik nog op de haflinger reed. Kreeg ik les om met een slof te rijden, omdat dat beessie echt haar rug zou slopen anders. Ik moet zeggen dat ik wel het idee heb om te kunnen gaan met een slof. Ik rij mijn paard zeker niet met slof! Ze is nog te jong en heeft van zichzelf een erg ontspannen rug. Ik vind een slof ook niet om je paard "aan de teugel" te rijden. Meer om het te leren dat als hij/zij het hoofd laag houdt het lekkerder loopt. Het rond rijden daarna is hoofdstuk 2!
Ik ben ook van mening dat je alleen met slof moet gaan rijden als je nstructrice het nodig vindt. En dan alleen onder begeleiding rijden ermee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 11:42

Citaat:
En dat zeggen ze allemaal billy, zeg niet dat het bij jou zo niet is, maar tegendeel bewijst

misschien komt het verkeerd over, ik bedoel dat het bij jou misschien wel goed zit
maar dat het in veel gevallen niet zo is, dat bedoelde ik met tegendeel bewijst!

wauweltje

Berichten: 264
Geregistreerd: 13-02-03
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 16:50

Rijden met een slofteugel is gewoon heel moeilijk, omdat het een probleem is om beide teugels even lang te houden. Als ik een slofteugel gebruik, bij paarden die echt niet hebben geleerd om na te geven bijvoorbeeld, dan houd ik mijn slofteugel onder mijn pink. Als het paard braaf doet wat ik van hem vraag, dan hangt hij in een boogje. Als ik de slofteugel nodig heb, pak ik hem erbij. Dan trek ik met mijn linkerhand de rechter slofteugel aan en met mijn rechterhand de linker slofteugel.
Als het paard dan doet wat ik van hem vraag, kan zijn dat het paard moet leren nageven, kan zijn dat ik het paard wil leren te verzamelen in galop (let op dit zijn enkele voorbeelden), dus als het paard doet wat ik vraag dan open ik mijn hand en laat enkel de slofteugel een stukje door mijn hand heen schuiven, zodat de slofteugel weer in een boogje komt te hangen, de trensteugel houd ik vervolgens wel op maat. De trensteugel houd ik onder het puntje van mijn duim zodat alleen de slofteugel langer wordt.
Maar ik ben het met Tyrza eens dat het gebruik van een slofteugel moeilijk is uit te leggen op papier en dat je dat aan een goede instructie-kracht moet vragen.
Ik doe dus niet mee aan het welles-nietes spelletje over het gebruik van de slof.
Overigens gebruik ik de slof alleen met ernstige probleem paarden of om een paard te leren iets door te sluiten in een verzameloefening.
Ook heb ik volgens mij zelf al 4 jaar geen slof meer gebruikt bij mijn eigen paard of bij een paard van een klant, maar heel af en toe is het wel een handige hulpteugel en als iedere instructie-kracht het gebruik goed uitlegt is een slof best wel vriendelijk, maar we mochten er geen welles-nietes spelletje van maken, daar gaat deze topic niet over.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 18:01

tja, ik zag laatst bij iemand in het profiel een foto van een haf die niet met slof gereden wordt, maar OP slof. De normale teugel hing letterlijk 100% los, ze had hem niet eens vast! (weet niet meer wie het was) Maar was duidelijk dat die persoon het igg niet begrepen had

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 18:07

Ik rijd ook met een slof. Hoe ik hem gebruik? NOu simpel. Hij mag nooit even strak, laat staan strakker, zijn dan je gewonen teugel. Dat is alvast een goed begin! Dan gebruik ik hem vervolgens om mijn paard te beletten met zijn hoofd te zwaaien als ie daar zin in heeft. Sommige paarden hebben er een handje van elke halve minuut die kop weer omhoog te gooien, en dan ben je weer een halve rondje verder voordat je weer ontspanning hebt. Met die slof kan ie dat niet, en op den duur, na een minuut of 5 doet ie het al niet meer. Vanaf dat moment gebruik ik hem dus in feite niet meer. Ik haal hem er ook niet af, dat is zo'n gedoe. Maar ler er ook vooral op dat je hem niet TE los laat, hij zou er met een voorbeen in kunnen stappen, en dan ben je verder van huis. Puur dus een hulpstuk voor mij om dat enen dingetje te verbeteren. Iets waar elke ruiter last van heeft, dat kan niemand ontkennen. Alleen met een slof is het er zo uit, gewoon omdat het paard het niet meer doet, en zonder slof ben je nog wel even bezig. Die tijd kun je dus beter benutten.

happyjoyce

Berichten: 4495
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Stuifzand

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 18:15

Ik heb nog nooit met een slof gereden en ik ben het ook niet van plan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 18:37

Ik gebruik een slof nog wel eens als "begrenzer" voor paarden die moeilijk bij elkaar komen. Ik maak hem dan aan de zijkanten vast, net onder het uiteinde van het zweetblad. Als je een paard dmv oefeningen meer op het achterbeen zet en hij vind dat moeilijk dan proberen ze er soms aan de voorkant uit te trekken. Ze halen jou dan uit balans en kunnen hun gewicht weer op de voorhand gooien en dat is dus wat je niet wil. Met een slof kan ik dan makkelijker gewoon op mijn plek blijven zitten.

Overigens zijn er nog 101 manieren meer waarop ze onder die oefening uit kunnen komen die ik niet met de slof kan begrenzen. Maar dat langer willen komen, daar komt het meeste kracht bij kijken en dat kan ik zo handig en snel oplossen.