paard met hernia: bereden worden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

paard met hernia: bereden worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-03 19:44

heeft een paar met hernia pijn als het bereden wordt? ik weet niet of het paard in kwestie het in erge vorm heeft. naja dat zal wel want recht lopen kan ze niet. ze springt nog over een meter, en ze dressuurt basisniveau. ze heeft een lange rug, en vaak pijn als er hobbelruiters opzitten. maar onder een goede ruiter lijkt ze er geen last van te hebben. kan dit paard nog door? als ze goed gereden wordt?

Enya - Daya :-)


taverno

Berichten: 4216
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 20:08

Wat denk je nu zelf?Ga zelf eens werken met een hernia.Je zegt recht lopen kan ze niet en heeft vaak pijn . Natuurlijk laat je zo`n paard niet werken

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-03 20:19

neen, maar wanneer ze goed gereden wordt, lijkt ze geen pijn te hebben. dat bedoel ik eerder. is ze dán nog in staat van te werken, kan het verbeteren ofzo? wanneer ze dus alleen maar goed bereden wordt.

Enya - Daya :-)

Paduc

Berichten: 447
Geregistreerd: 28-04-03
Woonplaats: Maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 20:26

Is deze hernia een optisch vastgestelde of een symptomatische. Goede raad, doe het paard een plezier en ga er niet opzitten, voordat hij/zij in een goede kliniek is nagekeken en bepaald is wat de ernst van deze aandoening is.

I love my Arabian horses

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-03 20:49

hmz ja, dat kan dus niet. ik zal me even verduidelijken. paard in kwestie is een manegepaard. maar is me heel erg nauw aan het hart gelegen, om speciale redenen. ik weet dat er vanalles verkeerd zit in haar lijf, maar vooral de hernia oid stoort haar. maar nu vroeg ik me af, als ik haar zou kopen, en ik rijd onder begeleiding (dus in principe rijd ik haar goed), kan ze dan nog lopen zonder pijn? want als dat niet kan zou ik haar natuurlijk ook nooit overkopen, we hebben geen constante weidegang, dus moet ze bereden worden voor een deel van haar beweging. die situatie dus. nu heeft ze vaak duidelijk pijn. kan ik nog met haar rijden dan? kan de pijn verminderen bij een hernia of zelfs weggaan?

Enya - Daya :-)

supertygetje

Berichten: 2918
Geregistreerd: 24-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 21:15

Ik heb geen idee... maar waarom vraag je het niet eens aan een professional?

desiree1
Berichten: 5
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 21:32

hoi,

ook al denk je dat ze het niet voelt, een hernia zal in ieder geval eerder genezen als ze niet bereden wordt.

groetjes, desiree

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-03 22:22

supertygetje schreef:
Ik heb geen idee... maar waarom vraag je het niet eens aan een professional?


op bokt zitten er toch een hele zooi die dat kunnen weten hoor Haha!

dus het kan genezen desiree? da's al een.

Enya - Daya :-)

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 10:18

laat je veearts er eens naar kijken, of zoek hulp in de fysiotherapie, of misschien acupunctuur. dit is allemaal te vaag

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

Paduc

Berichten: 447
Geregistreerd: 28-04-03
Woonplaats: Maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 11:26

Als je en heel bijzondere binding hebt met het paard, daar het niet gebruikelijk is , een paard te kopen, dat blijkt een heleboel afwijkingen te hebben, zou ik hem maar eens bij een hele goede kliniek laten nakijken en vragen naar een duidelijke en eerlijke prognose. Dat kost geld, maar minder dan een verpleegpaard zonder toekomst en met PIJN !! En als je paard van je manege wilt kopen, heb je recht op een keuring naar keuze.

I love my Arabian horses


ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-03 12:51

ik heb idd een heel bijzondere binding met haar, denk ik te mogen zeggen, dat is natuurlijk subjectief maarja daar gaat het niet om. het was puur om te weten of ik haar nog zou kunnen rijden zonder pijn, omdat het niet mogelijk is voor ons een paard te houden zonder het te rijden. blijkt dat het probleem dus erg verschillend kan zijn, dat wist ik niet meteen. ik zal haar dan als het zover is natuurlijk laten keuren, volledig en goed, want met dit paard neem ik gezien haar verleden enorme risico's, ja. bedankt voor alle antwoorden.

Enya - Daya :-)

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 20:54

ponyzotje schreef:
heeft een paar met hernia pijn als het bereden wordt? ik weet niet of het paard in kwestie het in erge vorm heeft. naja dat zal wel want recht lopen kan ze niet. ze springt nog over een meter, en ze dressuurt basisniveau. ze heeft een lange rug, en vaak pijn als er hobbelruiters opzitten. maar onder een goede ruiter lijkt ze er geen last van te hebben. kan dit paard nog door? als ze goed gereden wordt?


Hernia bij paarden is absoluut uitgesloten!Die bezitten ze nl niet Haha!

Dus er is iets anders aan de hand waar ze last van heeft.
Laat maar eerst grondig nakijken en dan een correcte werkwijze instellen.
succes!

Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 21:17

een paar dat scheef loopt belast zijn benen onregelmatig. daardoor krijgt ze dus over belasting op het been waar het gewicht op zit tijdens het rijden. maar het scheef lopen kan ook uit de rug komen. veel paarden hebben last van hun rug. je weet niet zeker dat het hernia is ik heb het trouwens nog nooit gehoort bij paarden. kan het niet zoals ik zij door pijn in de rug komen. je krijgt dan dat het paard op allerlij manieren de druk wil verlichten waardoor hij dus kan gaan scheef lopen enz.

ik denk zelf dat als je hem koopt eerst veel aan grond oefeningen moet doen om hem wat sterker te maken en dan rustig te gaan beginnen met rijden. ik denk dat het wel zeker mogelijk is. ten minsten ik weet niet hoe oud ze is. hoe ouder hoe langer het duurt maar dat is logisch.
laat haar in ieder geval goed na kijken voordat je haar koopt.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-03 22:44

ze is al redelijk 'oud', zeker 11-12 jaar.
Gerrie, hernia, dat zei mijn instructrice. maargoed, dat zal idd fout zijn, maar dus iets aan haar rug. tja als het geen hernia is kan ik jullie ook niet vragen of het overgaat, aangezien ik niet weet wat het is Haha!
maar ik zou haar dan laten keuren, inderdaad. zij kunnen het het beste vaststellen.

josien, het is een feit dat ze haar (veel te lange) rug heel erg wegdrukt, en dat ze scheef loopt. onlangs heeft ze twee maand stilgestaan, vanwege een peesblessure, en ik reed haar om haar weer rustig te laten wennen op een buitenrit, en ze liep veels en veels rechter. dus daarmee vermoedde ik dat het goed zou moeten kunnen komen, maar wou toch even jullie advies. bedankt voor alle antwoorden!! ik laat haar in ieder geval dus zeker checken.

Enya - Daya :-)

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 11:04

Gerrie schreef:
[Hernia bij paarden is absoluut uitgesloten!Die bezitten ze nl niet Haha!

Dus er is iets anders aan de hand waar ze last van heeft.
Laat maar eerst grondig nakijken en dan een correcte werkwijze instellen.
succes!
[/quote]


Inderdaad, een paard KAN GEEN hernia hebben.

Ben eerder dit jaar naar een cursus over rugproblemen bij paarden geweest. Moet eerlijk zeggen dat ik eerst even m'n aantekeningen erbij moet pakken om te kunnen vertellen hoe het precies zit. Bloos!
Maar een paard kan geen hernia hebben. Er blijven nog heel wat andere rugproblemen over, waar een paard last van kan hebben Scheve mond

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 13:24

Ik heb de informatie ook opgedaan bij een lezing van Rodinde over rugproblemen bij paarden.

De paarden missen zoals bij mensen de zgn kern in een wervel de Nuclei pulposi.
Een hernia wordt medisch altijd aan geduid als zijnde een HNP (hernia nuclei pulposi)

Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-03 11:28

hmja, dan moet het iets anders zijn. iig iets waarvan ze pijn heeft (zadel 'ruw' opleggen, lichtrijden (bonken), niet soepel doorzitten,... is geen ongemak meer, maar pijn) en scheef gaat lopen.
dat laat ik dan natuurlijk onderzoeken. ik wist helemaal niet dat een paard geen hernia kon hebben.

Enya - Daya :-)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 66 bezoekers