Laag en Diep - Ingezonden brief in De Hoefslag

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Laag en Diep - Ingezonden brief in De Hoefslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-03 16:58

Dr. Ulrieke Thiel heeft een bijzonder interessante brief ingezonden naar De Hoefslag. Ik vraag mij af of hij enkele uitspraken doet nav het onderzoek waar ze het in Bit ook over hebben of dat hij e.e.a. uit eigen ervaring heeft. Zijn ongerustheid over mensen "die elk op hun eigen manier de methode van 'laag en diep' toepassen kan ik helemaal delen.

Zelf kan ik niet een goed onderbouwde motivatie voor of tegen het LDR rijden geven, ik ken het niet en degene die ik het in de praktijk heb zien uitvoeren waren niet bepaald mensen die op een verantwoorde manier bezig waren (zonder begeleiding, zelf aanklooien).
Ik ben wel heel benieuwd wat de mensen die zelf volgens het LDR systeem rijden vinden van deze ingezonden brief.

Voor degene die De Hoefslag niet hebben zal ik nog een stukje citeren:
(Mijn scanner is kapot, misschien kan iemand anders het hele stuk inscannen)
"Het gaat mij er niet om dat een paard even iets lager en ronder wordt ingesteld om het geconcenteerder te maken en hem te helpen zich met opgebolde rug te geven .
Het gaat mij over paarden die op een fysiologisch, medisch en psychologisch onverantwoorde wijze worden beroofd van hun balansstang (=hals), waarbij het paard als vluchtdier geen kans geboden wordt verder dan een meter voor zich uit te kijken. Dat zijn halswervelkolom dusdanig onfysiologisch worden gebogen dat het ligament waarmee de wervels op hun plaats worden gehouden gigantisch worden overbelast, met name in de nek. Dat met de stang het paardenhoofd in een onverantwoorde houding wordt gefixeerd, waarbij de neus het borstbeen raakt en het pijn doet in de dichtgesnoerde kaken.


mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 21:59

bedoelt de schrijven van het artikel dan juist dat: LDR goed is of juist niet? Wat ik eruit opmaak, niet... maar ik ben een beetje blonT Haha! In het artikel in de Bit heb ik ook gelezen, ik was het er wel gedeeltelijk mee eens, alhoewel je niet alle ruiters over een kam kunt scheren... maar ja.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 22:03

hij bedoelt dat hij vaak ziet dat het verkeerd wordt gedaan volgens mij.
maar tegenwoordig is alles wat wij doen met paarden dusdanig bijgeschaafd dat het niet meer natuurlijk is en misschien moeten we maar wat minder met de natuur gaan vergelijken. maar daarmee verliezen we ook het punt uit het oog alles op een pijnloze manier te doen. (wat in de natuur gebeurt), omdat ten eerste het paard niet kan zeggen dat het pijn doet, maar dat soms zelf niet weet! (vgl wij mensen die constant 'in elkaar gezakt' lopen, maar dat geeft pas later problemen).
mensen zijn in zoveel dingen slecht bezig over de hele wereld, en er zijn zoveel mensen in de hele wereld, dat dit een van de dingen is die men niet kan verhelpen, alleen aankaarten en uitleggen.

Enya - Daya :-)

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-03 22:07

Hiji schrijft dat hij de laatste maanden veel foto's en video's heeft bekeken en is geschrokken van trainingssituaties gebaseerd op 'laag en rond'- rijden van het paard.

Verder eindigt hij met "het is geen kwestie van iemand niet zijn succes gunnen of het bewust zwartmaken van bepaalde methoden. Het gaat erom dat we praten over wat van een dressuurpaard fysiologisch en psychologisch in de training gevraagd mag worden in relatie tot de
FEI-doelstellingen met betrekking tot dressuur. Met een dergelijke discussie zijn vele paarden en ruiters geholpen".

Verder kun je zijn mening denk ik heel goed uit het eerste bericht halen.

Coolio

Berichten: 353
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: In het mooiste (en waarschijnlijk kleinste) dorp van Nederland :P

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 22:07

kvond het ook een beetje een vaag stuk, maar volgens mij bedoelde hij idd dat er veel ruiteers zijn die niet precies weten hoe ze het moeten doen en het dan dus fout doen.

Many people will walk in and out your live, but only true friends leave footprints...

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-03 22:11

Volgens mij heeft het over alle paarden die heel diep worden ingesteld, met het hoofd (bijna) op de borst dus.
Dat haal ik tenminste uit het verhaal.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 22:14

ThePast03 schreef:
Met een dergelijke discussie zijn vele paarden en ruiters geholpen".


laten we aan het discussiëren slaan. maar zoals velen al weten is dat al gebeurd. trouwens, welke mensen nemen deel aan die discussies? juist, de 'betere' ruiters. al doen zij het niet altijd beter, zeg ik er wel bij. maar de vele kleine particuliertjes met hun pony'tjes en ruitertjes die heel ver willen komen, niet. die zagen het mooie prentje, en oh ja, wat aan teugel is weten ze ook wel (naja, het hoofdje loodrecht, desnoods goed trekken). dus kunnen ze dat ook wel eens proberen. lukt het niet, prima. maar als ze in een bepaalde fase zitten, of een bepaald paard hebben, "lukt" het wel!!! bra-vo, bra-vo! je bent sterk bezig je paard naar de klooien te rijden.

voor wie is LRD dan weggelegd? mag niemand het zomaar proberen? nee. altijd goede instructie. maar hoe weet je dat je goede instructie hebt? tenslotte heb je voor iemand gekozen die over meer kennis beschikt dan jij (maw jij hebt die kennis niet en weet niet hoe het zit). wie is er juist bezig? ziet alleen een derde persoon het, toevallig? reageert die erop? nee, die roept 'jah, z'is verkeerd bezig!' (of hij). maar verder?

straatje zonder einde.

Enya - Daya :-)

meisje333

Berichten: 662
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 22:16

Volgens mij heb ik dat stuk in de bit wel gelezen, ging dat niet over dat de dressuur sport kapot zou gaan als we zouden weten hoe je een paard sloopt met het rond rijden van een paard??
Ik heb zoiets een paar maanden geleden gelezen in het bit en ik vond dat een beetje een raar stuk, net alsof iedereen zijn paard aan het slopen is.
Ik zie mijzelf gewoon (en ik denk dat velen met mij zo zijn) als een hobby ruiter en dan hoeft je paard niet als ie er nog niet aan toe is binnen no time voor de verkoop in een houding "gezet" te worden.
Die paarden sloop je als ze via handige trucjes voor het oog beter lopen maar ze het eigenlijk niet aankunnen.
Oke deze topic gaat over het diepe rijden, heeft er ook mee te maken een paard kan wel langzaam opgerekt worden maar niet binnen een korte tijd. Een kwestie van systematisch trainen. Het ene mens is ook leniger door training dan het andere. Je moet het alleen niet forceren.


Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 22:25

Kan iemand het stuk helemaal overtypen?

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-03 22:25

Trainingsmethode's van de groten worden altijd gekopieerd, dat is altijd al zo geweest helaas.
Er zullen altijd wel mensen blijven die denken dat als ze maar op dezelfde manier gaan trainen ze vanzelf wel de nieuwe Anky worden *LOL*

De vraag hier is alleen is het echt schadelijk voor de nek?

Ik denk dat die 'groten' best wat meer mogen waarschuwen, zoiets als:
'don't try this at home'.
Anky en Sjef doen dit wel degelijk in hun interviews maar ik ben bang dat daar veel overheen gelezen wordt.
Aan de andere kant lijken ze ook hun best te doen om dit systeem te promoten, het komt mij allemaal een beetje dubbel over van hun kant.
Misschien zouden alleen mensen in dit systeem les moeten geven als ze zelf daarin les gehad hebben van Anky, Sjef of een van hun directe leerlingen?

De brievenschrijver zegt ook jurylid te zijn en ook de gevolgen van het verkeerd LDR steeds vaker in de ring te zien. Misschien moeten de juryleden dat harder afstraffen?
Hoe dan ook schijnt het wel helemaal 'in' te zijn en dat lijkt me nooit goed.



ponyzotje schreef:
voor wie is LRD dan weggelegd? mag niemand het zomaar proberen? nee. altijd goede instructie. maar hoe weet je dat je goede instructie hebt? tenslotte heb je voor iemand gekozen die over meer kennis beschikt dan jij (maw jij hebt die kennis niet en weet niet hoe het zit). wie is er juist bezig? ziet alleen een derde persoon het, toevallig? reageert die erop? nee, die roept 'jah, z'is verkeerd bezig!' (of hij). maar verder?

straatje zonder einde.

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-03 22:26

Ik zal een poging wagen, even geduld aub.

Jacksel schreef:
Kan iemand het stuk helemaal overtypen?

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 22:27

ehm...Dr Ulrieke Boon Thiel is een 'zij', en geen 'hij'. en ze is nog aardig ook. Ik hecht grote waarde aan haar woord, al is ze soms ietsjes soft.

LDR kan goed zijn, maar heeft zijn beperkingen. Net als constant te hoog ingesteld laten rijden. Beetje van beiden, daarmee kom je een heel eind.
Ik pak van alle theorien maar wat mij het beste past op dat moment, en let erop dat ik ondertussen mooi stil zit en mijn handen lief houdt tov mijn paard. Ik houd niet van trekkerij, hoe mijn paard zijn kop ook draagt.

Dat ik niet meedoe aan de trekkerij, wordt me trouwens niet in dank afgenomen op de wedstrijden - degene met de grootste krul krijgt te vaak de punten..Scheve mond

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-03 22:33

Ingezonden brief, De Hoefslag, 21 augustus 2003:

'Laag en diep'

Ik heb veel bewondering voor de sportieve prestaties van Anky van Grunsven en ik heb bij ontelbare wedstrijden enthousiast aan de kant gestaan vanwege haar manier van rijden en haar mentaliteit om eruit te halen wat erin zit. Desondanks moet je open staan voor kritiek op bepaalde trainingsmethoden. Daarom reageer ik op de column van Sjef Janssen (Hoefslag 31 juli 2003). De laatste maanden heb ik veel foto's en video's bekeken. Ik ben geschrokken van trainingssituaties gebaseerd op 'laag en rond'-rijden van het paard.
Het gaat mij er niet om dat een paard even iets lager en ronder wordt ingesteld om het geconcenteerder te maken en hem te helpen zich met opgebolde rug te geven .
Het gaat mij over paarden die op een fysiologisch, medisch en psychologisch onverantwoorde wijze worden beroofd van hun balansstang (=hals), waarbij het paard als vluchtdier geen kans geboden wordt verder dan een meter voor zich uit te kijken. Dat zijn halswervelkolom dusdanig onfysiologisch worden gebogen dat het ligament waarmee de wervels op hun plaats worden gehouden gigantisch worden overbelast, met name in de nek. Dat met de stang het paardenhoofd in een onverantwoorde houding wordt gefixeerd, waarbij de neus het borstbeen raakt en het pijn doet in de dichtgesnoerde kaken. Over paarden die in deze lichaamshouding gedwongen niet meer instaat zijn om hun ledenmaten en rug zodanig te gebruiken als dit in de dressuur wenselijk en voor het paard niet schadelijk is. Ik heb foto's gezien die mij hebben geshokeerd. Als instructeur word ik steeds weer met leerlingen geconfronteerd die elk op hun eigen manier de methode van 'laag en diep' rijden toepassen. Meestal gaat dat ten koste van paarden, die met een verkeerde knik in de hals, zeer kort in de hals en achter de loodlijn lopen, omdat zij door de ruiter in deze positie worden getrokken, of niet meer durven zich naar het bit toe te rekken. Om die reden is het belangrijk dat gedicussieerd wordt over het voor en tegen van bepaalde rij- en africhtingsmethoden. Het is geen kwestie van iemand zijn succes niet gunnen of het bewust zwartmaken van bepaalde methoden.
Het gaat erom dat we praten over wat van een dressuurpaard fysiologisch en psychologisch in de training gevraagd mag worden in relatie tot de
FEI-doelstellingen met betrekking tot dressuur. Met een dergelijke discussie zijn vele paarden en ruiters geholpen".

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-03 22:34

Oeps, had ik kunnen weten, Ulrieke klinkt niet bepaald mannelijk Knipoog

Verder denk ik dat ik het heel goed met je eens kan zijn

Dees schreef:
ehm...Dr Ulrieke Boon Thiel is een 'zij', en geen 'hij'. en ze is nog aardig ook. Ik hecht grote waarde aan haar woord, al is ze soms ietsjes soft.

LDR kan goed zijn, maar heeft zijn beperkingen. Net als constant te hoog ingesteld laten rijden. Beetje van beiden, daarmee kom je een heel eind.
Ik pak van alle theorien maar wat mij het beste past op dat moment, en let erop dat ik ondertussen mooi stil zit en mijn handen lief houdt tov mijn paard. Ik houd niet van trekkerij, hoe mijn paard zijn kop ook draagt.

Dat ik niet meedoe aan de trekkerij, wordt me trouwens niet in dank afgenomen op de wedstrijden - degene met de grootste krul krijgt te vaak de punten..Scheve mond

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 11:47

Dat ik niet meedoe aan de trekkerij, wordt me trouwens niet in dank afgenomen op de wedstrijden - degene met de grootste krul krijgt te vaak de punten..

da's vaak nog waar. jury's staren zich der soms blind op. schuld van die jury? hun onwetendheid?

alles moet snel, liever vandaag dan morgen.
gun de tijd om je paard deftig op te leren. werk voldoende aan de basis.

niemand is gebaat bij het in de krul getrokken paard, of het gedwongen LDR paard.

je voelt toch wel het verschil?
waar rij je het prettigste mee? een paard dat zich concentreerd op jou en met kleine hulpen direct het gevraagde doet?
of eentje waar je aan moet trekken en dwingen het koppie naar beneden te doen, het liefst met z'n neus tot tegen z'n knieën en dan maar sleuren om een volte te rijden???

mss neemt die 'jury' het niet in dank af, je paard wel!!!

staar je der niet blind op: er zijn nog steeds mensen die op de bank gaan voor een hengst die met de staart op de rug, de kop in de lucht en weggedrukte rug door de baan met reuzepassen draaft.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 12:36

Weer een reactie van een wetenschapper die niet helemaal past bij de visie van de meeste mensen.
Deze man heeft het over het achter de LL rijden, hoe confronterend dat voor velen ook zal zijn. Dat is ook precies wat ik probeer duidelijk maken. Maar er zijn weinig mensen die geloven dat het anders zou moeten en sterker nog dat het anders kan. Dat vind ik erg jammer, al is het moeilijk te geloven wij kunnen laten zien en willen dat ook graag dat het wel kan!!! Nu al weer een Dr. die zegt dat het achter de LL rijden slecht is en ook dat stuk van die Pr laat hierover geen twijfel bestaan. In mijn reactie nu, wil ik nog even benadrukken dat het niet gaat om die DR, niet om die PR en ook niet om mij, maar alleen om de paarden...om dat onnodige leed te voorkomen. Er is dus geen enkel eigen belang.
Ik ben ook geschrokken van de foto's van Pr. Weiler, die liegen er niet om. Daar word je werkelijk naar van. Als al die mensen die voorstander zijn van de slof, zouden weten wat zo'n ding aanricht als je hem gebruikt(=geen discussie over goed og slecht gebruik. Een slof is schadelijk!) zouden ze zelf na het zien van de foto's ook schrikken. Daarnaast kunnen de resultaten alleen maar beter als je de bewegingen van het paard laat zijn!

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 12:38

kattebeest schreef:
Dat ik niet meedoe aan de trekkerij, wordt me trouwens niet in dank afgenomen op de wedstrijden - degene met de grootste krul krijgt te vaak de punten..

da's vaak nog waar. jury's staren zich der soms blind op. schuld van die jury? hun onwetendheid?

alles moet snel, liever vandaag dan morgen.
gun de tijd om je paard deftig op te leren. werk voldoende aan de basis.

niemand is gebaat bij het in de krul getrokken paard, of het gedwongen LDR paard.

je voelt toch wel het verschil?
waar rij je het prettigste mee? een paard dat zich concentreerd op jou en met kleine hulpen direct het gevraagde doet?
of eentje waar je aan moet trekken en dwingen het koppie naar beneden te doen, het liefst met z'n neus tot tegen z'n knieën en dan maar sleuren om een volte te rijden???

mss neemt die 'jury' het niet in dank af, je paard wel!!!

staar je der niet blind op: er zijn nog steeds mensen die op de bank gaan voor een hengst die met de staart op de rug, de kop in de lucht en weggedrukte rug door de baan met reuzepassen draaft.


Niet voor niets stelt die Pr dat als je het goed wil doen alles op z'n kop moet!!! Maar de aanhouder wint, daar ben ik van overtuigd...dus Kattebeest volhouden, houdt de eer aan jezelf!!!

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

fokfanaat

Berichten: 20205
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 13:06

Aqua8horse schreef:
Weer een reactie van een wetenschapper die niet helemaal past bij de visie van de meeste mensen.
!


Ik vind dat jij het wel heel zwart-wit stelt, de dame die bovenstaand stuk schreef geeft duidelijk aan waarover zij spreekt (Dat zijn halswervelkolom dusdanig onfysiologisch worden gebogen dat het ligament waarmee de wervels op hun plaats worden gehouden gigantisch worden overbelast, met name in de nek. Dat met de stang het paardenhoofd in een onverantwoorde houding wordt gefixeerd, waarbij de neus het borstbeen raakt en het pijn doet in de dichtgesnoerde kaken. of met een verkeerde knik in de hals, zeer kort in de hals en achter de loodlijn lopen, omdat zij door de ruiter in deze positie worden getrokken)
En dus niet iedereen die het paard op bepaalde stukjes van de training, laag en ontspannen wat ronder instellen (Wat in mijn ogen de grootste groep mensen betreft, het is maar een kleine groep die, met ondersteuning van instructie, echt diep en rond werken, en de groep die met een inelkaar getrokken paard achter de loodlijn rijden vallen m.i. niet onder het topic nl. diep en rond)

Het is wel een grote groep (en daar doel jij op met je sneer naar meeste mensen ) die een paard af en toe wat ronder instellen en daar is (mits in training) M.I. niets mis mee, sterker nog, je kunt een jong paard niet direct hoog (nageeflijk en soepel) instellen, daar moeten ze eerst sterker voor worden.

Voor alle duidelijkheid zal ik mijn mening met fotoos onderbouwen:, een 4 jarig paard, 1e fotoos zijn in mei genomen de andere, precies zelfde moment, zijn vorige week genomen, je kunt zien dat nu het paard meer kracht heeft, je hem hoger in kunt stellen en het nu ook niet meer nodig is hem wat dieper door te vragen:

Galop mei-------------------------------augustus
AfbeeldingAfbeelding

Draf mei-----------------------------------augustus
AfbeeldingAfbeelding

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-03 14:03

Blijkbaar lezen wij wat anders in deze brief.
Als ik het volgende stuk lees:

"Het gaat mij er niet om dat een paard even iets lager en ronder wordt ingesteld om het geconcenteerder te maken en hem te helpen zich met opgebolde rug te geven .
Het gaat mij over paarden die op een fysiologisch, medisch en psychologisch onverantwoorde wijze worden beroofd van hun balansstang (=hals), waarbij het paard als vluchtdier geen kans geboden wordt verder dan een meter voor zich uit te kijken. Dat zijn halswervelkolom dusdanig onfysiologisch worden gebogen dat het ligament waarmee de wervels op hun plaats worden gehouden gigantisch worden overbelast, met name in de nek."

Denk ik toch echt dat jij tot het eerste stuk behoort. Iemand die zijn paar af en toe even iets lager en ronder instelt. Dat lijkt me heel normaal en wordt volgens mij in elk trainingssysteem toegepast.
Ik begrijp uit haar stuk dat ze het toch echt heeft over de mensen die (zoals Anky) het paard af en toe met het hoofd helemaal op de borst laten lopen om de rug te gymnastiseren.
Of het laatste wel of niet verantwoord is voor het paardenlichaam of de paarden geest weet ik niet, zover rijkt mij kennis helaas niet.
Ik vind het wel verschrikkelijk om te zien, ook bij Anky, gewoon mijn gevoel.


Samsam schreef:
Ik vind dat jij het wel heel zwart-wit stelt, de dame die bovenstaand stuk schreef geeft duidelijk aan waarover zij spreekt
(Dat zijn halswervelkolom dusdanig onfysiologisch worden gebogen dat het ligament waarmee de wervels op hun plaats worden gehouden gigantisch worden overbelast, met name in de nek. Dat met de stang het paardenhoofd in een onverantwoorde houding wordt gefixeerd, waarbij de neus het borstbeen raakt en het pijn doet in de dichtgesnoerde kaken. of met een verkeerde knik in de hals, zeer kort in de hals en achter de loodlijn lopen, omdat zij door de ruiter in deze positie worden getrokken)

En dus niet iedereen die het paard op bepaalde stukjes van de training, laag en ontspannen wat ronder instellen (Wat in mijn ogen de grootste groep mensen betreft, het is maar een kleine groep die, met ondersteuning van instructie, echt diep en rond werken, en de groep die met een inelkaar getrokken paard achter de loodlijn rijden vallen m.i. niet onder het topic nl. diep en rond)

Het is wel een grote groep (en daar doel jij op met je sneer naar meeste mensen ) die een paard af en toe wat ronder instellen en daar is (mits in training) M.I. niets mis mee, sterker nog, je kunt een jong paard niet direct hoog (nageeflijk en soepel) instellen, daar moeten ze eerst sterker voor worden.

Voor alle duidelijkheid zal ik mijn mening met fotoos onderbouwen:, een 4 jarig paard, 1e fotoos zijn in mei genomen de andere, precies zelfde moment, zijn vorige week genomen, je kunt zien dat nu het paard meer kracht heeft, je hem hoger in kunt stellen en het nu ook niet meer nodig is hem wat dieper door te vragen:

fokfanaat

Berichten: 20205
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 14:10

ThePast03 schreef:
Blijkbaar lezen wij wat anders in deze brief.
Als ik het volgende stuk lees:

"Het gaat mij er niet om dat een paard even iets lager en ronder wordt ingesteld om het geconcenteerder te maken en hem te helpen zich met opgebolde rug te geven .
Het gaat mij over paarden die op een fysiologisch, medisch en psychologisch onverantwoorde wijze worden beroofd van hun balansstang (=hals), waarbij het paard als vluchtdier geen kans geboden wordt verder dan een meter voor zich uit te kijken. Dat zijn halswervelkolom dusdanig onfysiologisch worden gebogen dat het ligament waarmee de wervels op hun plaats worden gehouden gigantisch worden overbelast, met name in de nek."

Denk ik toch echt dat jij tot het eerste stuk behoort. Iemand die zijn paar af en toe even iets lager en ronder instelt. Dat lijkt me heel normaal en wordt volgens mij in elk trainingssysteem toegepast.
Ik begrijp uit haar stuk dat ze het toch echt heeft over de mensen die (zoals Anky) het paard af en toe met het hoofd helemaal op de borst laten lopen om de rug te gymnastiseren.



Ik denk dat de meeste mensen tot het eerste stuk gehoren en dat de opmerking van aquahorse "Weer een reactie van een wetenschapper die niet helemaal past bij de visie van de meeste mensen" nergens op slaat ! Hij doet of iedereen behalve de aanhangers van zijn theorie zo rijden!

En zo vertroebeld de discussie helemaal!

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-03 14:15

Ik hoop het echt dat de meeste mensen zo rijden als in het eerste stuk!
Bij de stallen waar ik de laatste jaren ben geweest (niet zoveel meer hoor) zag ik vrij veel mensen die wel met het hoofd op de borst (getrokken!) rondreden en daar werd ik niet blij van.
Laten we hopen dat dit inderdaad een kleine groep is en dat mijn ervaring niet representatief is!

Samsam schreef:

Ik denk dat de meeste mensen tot het eerste stuk gehoren en dat de opmerking van aquahorse "Weer een reactie van een wetenschapper die niet helemaal past bij de visie van
de meeste mensen
" nergens op slaat ! Hij doet of iedereen behalve de aanhangers van zijn theorie zo rijden!

En zo vertroebeld de discussie helemaal!

fokfanaat

Berichten: 20205
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 14:22

ThePast03 schreef:
Ik hoop het echt dat de meeste mensen zo rijden als in het eerste stuk!
Bij de stallen waar ik de laatste jaren ben geweest (niet zoveel meer hoor) zag ik vrij veel mensen die wel met het hoofd op de borst (getrokken!) rondreden en daar werd ik niet blij van.
Laten we hopen dat dit inderdaad een kleine groep is en dat mijn ervaring niet representatief is!


Mijn ervaring is, dat deze groep gewoon niet op een verantwoorde manier met de sport bezig is en dat dit ook niet onder begeleiding van kundige instructie is, dit zijn mensen die snel resultaat willen zien en het paard koste wat het kost naar beneden willen krijgen en dit dmv rop en trekwerk voorelkaar krijgen, wat vaak ook resulteerd in een paard wat achter de teugel loopt, dit heeft meer te maken met te weinig ondersteuning van de voorwaartse drang dat dat dit bewust gedaan wordt!

Dit staat volledig los van de trainingsmethode LRD.

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-03 14:31

Ik ben het met je eens dat dit soort rijden los staat van het serieuze LDR rijden. Alleen wordt het door die mensen ook wel degelijk LDR rijden genoemd. En sommige hebben zelfs met dat in elkaar trekken succes op de wedstrijden, in ieder geval gaan ze behoorlijk snel de laagste klassen door. Uiteindelijk zullen ze best wel vast lopen. Dat mag ik tenminste toch hopen.

Als er al door sommige mensen (waaronder ook wetenschappers dus) wordt getwijfeld of goed LDR rijden wel gezond is voor het paard dan hou ik mijn hart vast wat het betekend voor een paard wat rustig een uur lang met zijn kop naar de borst wordt getrokken.

Het serieuze LDR rijden doet mij overigens een beetje denken aan de vroegere turnsters uit het Oostblok. Allemaal kampioenen die onverslaanbaar waren en ongeloofelijk los en lenig.
Iets waar je met open mond naar zat te kijken, todat je hoorde en zag hoe die meisjes van jongs afaan werden getraind.


Samsam schreef:
Mijn ervaring is, dat deze groep gewoon niet op een verantwoorde manier met de sport bezig is en dat dit ook niet onder begeleiding van kundige instructie is, dit zijn mensen die snel resultaat willen zien en het paard koste wat het kost naar beneden willen krijgen en dit dmv rop en trekwerk voorelkaar krijgen, wat vaak ook resulteerd in een paard wat achter de teugel loopt, dit heeft meer te maken met te weinig ondersteuning van de voorwaartse drang dat dat dit bewust gedaan wordt!

Dit staat volledig los van de trainingsmethode LRD.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 14:37

ook nu nog worden veel turnsters met 40 uur per week getraind. soms bikkelhard. en ook hun lichamen zijn eraan. maar zij kiezen ervoor, ja.

Enya - Daya :-)

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 16:54

Samsam"]
[quote="Aqua8horse schreef:
Weer een reactie van een wetenschapper die niet helemaal past bij de visie van de meeste mensen.
!


Ik vind dat jij het wel heel zwart-wit stelt, de dame die bovenstaand stuk schreef geeft duidelijk aan waarover zij spreekt (Dat zijn halswervelkolom dusdanig onfysiologisch worden gebogen dat het ligament waarmee de wervels op hun plaats worden gehouden gigantisch worden overbelast, met name in de nek. Dat met de stang het paardenhoofd in een onverantwoorde houding wordt gefixeerd, waarbij de neus het borstbeen raakt en het pijn doet in de dichtgesnoerde kaken. of met een verkeerde knik in de hals, zeer kort in de hals en achter de loodlijn lopen, omdat zij door de ruiter in deze positie worden getrokken)
En dus niet iedereen die het paard op bepaalde stukjes van de training, laag en ontspannen wat ronder instellen (Wat in mijn ogen de grootste groep mensen betreft, het is maar een kleine groep die, met ondersteuning van instructie, echt diep en rond werken, en de groep die met een inelkaar getrokken paard achter de loodlijn rijden vallen m.i. niet onder het topic nl. diep en rond)

Het is wel een grote groep (en daar doel jij op met je sneer naar meeste mensen ) die een paard af en toe wat ronder instellen en daar is (mits in training) M.I. niets mis mee, sterker nog, je kunt een jong paard niet direct hoog (nageeflijk en soepel) instellen, daar moeten ze eerst sterker voor worden.

Voor alle duidelijkheid zal ik mijn mening met fotoos onderbouwen:, een 4 jarig paard, 1e fotoos zijn in mei genomen de andere, precies zelfde moment, zijn vorige week genomen, je kunt zien dat nu het paard meer kracht heeft, je hem hoger in kunt stellen en het nu ook niet meer nodig is hem wat dieper door te vragen:

Galop mei-------------------------------augustus
AfbeeldingAfbeelding

Draf mei-----------------------------------augustus
AfbeeldingAfbeelding
[/quote]

Beste mensen ik heb het inderdaad over dat achter de LL rijden. Iedereen mag van mij denken wat ze willen, maar ik blijf mijn standpunt dat het hoe dan ook niet goed is voor een paard. Dat is mijn goedrecht om dat te vinden. Dat de voorstanders het goed vinden komt omdat ze kijken naar hun doel, dat ik het slecht vind komt omdat ik dat begrijp en dat ondersteund zie door wetenschappelijk bewijs(nl Foto's)
"Daar waar de rijtechniek ophoudt, beginnen de hulpteugels" geeft dat ook nog eens duidelijk aan. Dit is aleen oud gezegde dat heb ik niet bedacht gelukkig. Het enige wat ik wil aangeven is in het algemeen dat het anders kan, dus zonder hulpmiddelen. In de meeste gevallen is het grijpen naar hulpmiddelen een gevolg van het feit dat diegene er samen met het paard niet meer uitkomt. Daar is niets mis mee, en zeker geen schande maar grijpen naar een hulpmiddel is de gemakkelijke oplossing.
Persoonlijk kan ik daar voor mezelf geen waardering in vinden, omdat ik dan het idee heb dat ik het toch niet zelf doe en kan. Maar dat is mijn gedachte en die wil ik graag van mij houden. Verder moet iedereen zelf weten wat hij of zij doet, ze moeten immers ook zelf de verantwoording dragen?

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 bezoekers