WA vraag, wie helpt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

WA vraag, wie helpt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-03 22:43

Sjaak leent paard uit aan Pieter.
Pieter neemt paard mee naar huis en heeft de volledige verzorging over paard. Sjaak is alleen nog eigenaar, maar verder niets.

OP een mooie zonnige dag gaat Pieter leuk uit rijden met paard. Paard heeft al vaker heel braaf een rondje gelopen, maar vandaag schrikt het paard van wat was ergens aan een waslijn in een tuin. Paard deinst achteruit, toevallig het fietspad op en prompt schrikt een fietser die pardoes in de belendende sloot rijdt.
Resultaat; Pieter geschrokken, fiets kapot en een boze fietser.

Wiens WAverzekering moet nu de schade van de boze fietser (kapotte fiest) betalen? Die van Sjaak of die van Pieter?
Wie helpt?
Graag met onderbouwing....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?


Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 22:49

Sjaak
Het paard valt onder de WA van de eigenaar van het paard omdat hij onder het kopje huisdieren valt.
Helaas het is zo ik heb het bij interpolis laatst eens nagevraagd.

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 22:52

Dat dacht ik ook. Als je je huisdier uitleent aan iemand anders blijf je als eigenaar altijd zelf verantwoordelijk.

Mijn vriend ziet het anders en zegt dat je zodra je met het paard de weg opgaat je een bestuurder bent en volgens hem is het dan net zoiets als dat je je auto uitleent. Dan is de bestuurder verantwoordelijk en niet de eigenaar.
Maar volgens mij gaat dat bij paarden niet op.

Diana_Mabel schreef:
Sjaak
Het paard valt onder de WA van de eigenaar van het paard omdat hij onder het kopje huisdieren valt.
Helaas het is zo ik heb het bij interpolis laatst eens nagevraagd.

Anne_GTI

Berichten: 18199
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 02:02

Citaat:
Dan is de bestuurder verantwoordelijk en niet de eigenaar.


Zo zit het dus net niet. De eigenaar blijft verantwoordelijk voor de gedragingen van de bestuurder. Het zit er na al die jaren nog steeds in geramt.

Overigens is het in dit soort gevallen wel handig als je een ruiterbewijs hebt. Je bent ten aller tijde verzekerd en de verzekeringen zoeken het onderling wel uit zonder jou er al te veel mee lastig te vallen.

Ik vraag me nu ineens af of een paard altijd onder je WA onder de huisdieren valt??? Wat als de eigenaar van het paard beroepsmatig paarden houdt? (bv handelsstal)

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 07:17

Zelfs als iemand gaat joyriden op jouw paard! En een hek vernielt ben jij degene die verantwoordelijk is!

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 10:34

De eigenaar is verantwoordelijk als het om een eigen gedraging van het paard gaat.
Dus schrikken is een eigen gedraging van het paard.

Als Pieter bewust het paard tegen de fietser geparkeerd had Knipoog dan was hij wel zelf verantwoordelijk.

Eigen gedragingen van beesten vallen altijd onder de aansprakelijkheid van de eigenaar.

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 10:42

De eigenaar blijft verantwoordelijk voor de onnozelheden van zijn paard ook al wordt dat paard door iemand anders begeleid, bereden ed. Ik heb ook een keer met een paard van een vrouw klein akkefietje gehad en de eigenaresse was aansprakelijk toen. Ik ben ook verzekerd, maar zij moest het "vergoeden"

WISH IT, DREAM IT, DO IT!

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 11:19

ff vraagie van mijn kant.. waarom ben ik dan wa verzekerd met mijn ruiterbewijs? mijn paard is niet helemaal van mij, ik lease hem alleen, maar de eigenaar heeft ook niets meer te vertellenover het paard, ik heb hem alleennog niet gekocht. zou toch raar zijn als die ineens voor schade moet betalen als er iets gebeurt. dus ik snap nie wat je dan in godsnaam met je ruiterbewijs wa moet Scheve mond Verward

rust zacht, mijn lieve willem. we zullen je nooit vergeten.
je blijft voortleven in onze gedachten.
dag, lieve vent 13-6-1988 - 23-11-2007

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 14:17

Je bent sowieso wa verzekerd daar hoef je je ruiterbewijs niet voor te hebben.

Het ruiterbewijs is wat dat betreft echt onzin.
De eigenaar van een paard is risico-aansprakelijk voor zijn dier. Net als dat ouders risico-aansprakelijk zijn voor kinderen.
Dus ongeacht of je schuld hebt aan een situatie ben jij verantwoordelijk voor de gedragingen van je paard.
Als iemand anders er op rijd en opzettelijk het paard over iemand heenstuurt of zo dan ben je als eigenaar niet aansprakelijk maar verder wel.

Je hebt een paard en als dat paard schade veroorzaakt ben jij als eigenaar daarvoor verantwoordelijk.

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 14:22

Voor zover ik weet, is blijft de eigenaar ten alle tijde verantwoordelijk...
In dit geval dus Sjaak...

Verder gaat mijn kennis van dit soort dingen niet Haha!

Keesje

Berichten: 1985
Geregistreerd: 09-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 14:27

Sjaak

Het is zijn verantwoordelijkheid, hij heeft toestemming gegeven om het paard te rijden en ermee te doen wat hij wil.

Mowtje
Berichten: 326
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 14:37

Het ruiterbewijs geeft inderdaad een WA dekking. In Nederland is het misschien overbodig, maar ik heb het meegemaakt in het buitenland dan zijn de eigenaren van paarden niet verantwoordelijk maar de ruiter. En dan dekt je ruiterbewijs....

http://endurancemowtje.mijnalbums.nl/" target="_blank
dag lieve Mowgli bedankt voor de mooie tijd
welkom Melis, onze mooie tijd gaat komen

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 14:44

Volgens mij is het niet zo simpel - eigenaarschap op papier is juridisch niet het enige wat telt. Stond een tijdje geleden nog in De Hoefslag. Als je de volledige zorg voor het paard hebt betekent dat ook dat je een bepaalde aansprakelijkheid hebt. Je bent dan wel geen eigenaar, maar wel degene die verantwoordelijk is (of zo).
Laten we een ander voorbeeld nemen: het paard breekt bij Pieter uit de wei en knalt de weg op. Zelfde gevolg: fietser de sloot in, fiets kapot.
Ik denk niet dat iedereen het in dit geval ook logisch vindt dat de WA van Sjaak dit moet dekken??????????

Mowtje
Berichten: 326
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 14:48

maar hij blijft als wettige eigenaar Wettelijk Aansprakelijk

http://endurancemowtje.mijnalbums.nl/" target="_blank
dag lieve Mowgli bedankt voor de mooie tijd
welkom Melis, onze mooie tijd gaat komen

Livado
Berichten: 1735
Geregistreerd: 14-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 15:42

volgens mij sjaak , hijm is de eigenaar van het paard

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 15:48

niet helemaal waar... er is onlangs een uitspraak geweest waar gedeelde verantwoordelijkheid is vastgesteld. De bestuurder deed in dat geval iets heel doms! Zo dom dat de eigenaar niet met goed fatsoen geheel verantwoordelijk gesteld kon worden. Er is een arrest over, maar dan zou ik wel moeten graven.

Over het geheel genomen kan de bestuurder wel een aparte wa-verzekering afsluiten voor het paard. Kan bv. ook via het ruiterbewijs.

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 16:46

Ja maar in dat geval is de bestuurder zelf oorzaak van een probleem geweest en is het niet een eigen gedraging van het paard.

De eigenaar is verantwoordelijk voor het houden van zijn paard, behalve als de bestuurder schuld heeft aan het gebeurde want dan kan deze zelf verantwoordelijk worden gesteld voor de schade (of zoals hierboven wordt genoemd gedeeltelijk aansprakelijk)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Veldbloem en 89 bezoekers