Springen met pony of paard? Groot verschil?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Shiloh

Berichten: 19773
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Springen met pony of paard? Groot verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-03 15:27

Hoi hoi..

Ik heb nu een verzorgpaard, die was in eerste instantie gekocht voor het springen. Maar toen ging er iemand op rijden die hem bijna het M1 uit gereden had. Maar nu verzorg ik dat paard dus, en hij kan idd lekker dressuur lopen, maar eigenlijk zou ik er ook wel een beetje mee willen leren springen.

Ik heb in mijn leven niet echt vaak gesprongen. Ik denk inmiddels zo'n 10 keer of zo. Ook nog nooit op een paard, maar altijd nog op een pony. Ik vnd het SUPER leuk en zou het gewoon heel graag met Oscar willen doen...

Maar nu vraag ik dus aan jullie! Is het veel verschil springen met een pony of met een paard?

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"


Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 15:38

Niet echt.
Ok, een paard kan meestal wat hoger springen en sommigen zijn wat sterker.
Maar niet dat je er zo vanaf valt omdat je alleen pony's bent gewend Haha!
Veel plezier! Lachen

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 15:48

ik merk veel verschil. pony's zijn vaak pittiger op de sprong dan paarden, die eerder sterker zijn. maar het is een kwestie van wennen.

Enya - Daya :-)

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 16:53

Een paard maakt natuurlijk ook grotere passen, dus hindernissen moeten verder uit elkaar. En een paard kan minder kort wenden (merk je dus met parcours springen)
Verder zal een paard misschien bij 40cm nog niet springen en een pony geheid wel.

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 17:12

Ik vind dat er weinig verschil tussen zit. Alleen dat 50 cm op een shetlander niet hoog is en op een paard wel :p . Maar dat ligt aan mij, zit tussen mijn oren, kwa springen maakt het weinig uit.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 17:21

Ik heb altijd het idee dat bijna alle pony's kunnen springen en bij de paarden veel minder. En ook dat pony's met meer pit 'rondcrossen'.

En vaak ook dat pony's zichzelf makkelijker redden dan de paarden. (dat je een paard veel meer moet ondersteunen)

Maar ik kan je niet echt zeggen of dit echt 100% klopt. Ik ben namelijk niet zo'n springruiter.

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 18:26

Ik zelf heb nooit heel erg verschil gevoelt. Alleen natuurlijk dat sowieso een paard grotere stappen maakt dan een pony. Verder niet echt iets..behalve dan dat 50 cm op een pony veel hoger lijkt dan op een paard(op een paard lijkt het echt zo`n fultsprongetje en op een pony toch wel redelijk hoog). En dan sowieso ieder paard springt en loopt anders maar dat verschil heb je ook tussen pony`s.

OIk ben soms een beetje raar...Maar wel lekker!O

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 18:30

Vonnie84 schreef:
Ik heb altijd het idee dat bijna alle pony's kunnen springen en bij de paarden veel minder. En ook dat pony's met meer pit 'rondcrossen'.

En vaak ook dat pony's zichzelf makkelijker redden dan de paarden. (dat je een paard veel meer moet ondersteunen)



ben ik het helemaal mee eens, pony's zijn veel makkelijker in het parcours , omdat ze zelf vaak meer aantrekken naar de sprong, kleinere passen hebben en zich veel makkelijker kunnen redden op de sprong, ik spring heel af en toe op de pony van loulou...en dan voel ik dus echt wel heeel veel verschil met me eigen paarden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 18:34

Groot verschil
Omdat ponys kleine passen maken, klopt de afstand bijna altijd, hoe je er ook op aanrijd.
Bij de paarden is dit niet meer en komt er heel wat meer rijtechnische kennis om de hoek kijken.

Shiloh

Berichten: 19773
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-03 20:34

runningkawa schreef:
Bij de paarden is dit niet meer en komt er heel wat meer rijtechnische kennis om de hoek kijken.


Niet zonder begeleiding doen dus Tong uitsteken Gelukkig heb ik een springjury aan mijn zijde staan Knipoog

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 16:59

ik vind dat je wel verschil merkt maar niet echt veel. zeker als je begint met uit draf springen ben je er zo aan gewent. neem tenminste aan dat je niet met 1.20m hindernissen gaat beginnen. komt wel goed

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 16:52

Niet echt verschil. Alleen het uitkomen is anders, maar dat is per pony ook al een verschil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 16:54

Maar een pony komt door zijn kleinere stappen altijd beter uit
Hoe kleiner de pony, hoe makkelijker.

Maar gewoon van draf uit komen, met drafbalkjes ervoor.
Dan komt alles goed Lachen

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 20:37

runningkawa schreef:
Maar een pony komt door zijn kleinere stappen altijd beter uit
Hoe kleiner de pony, hoe makkelijker.

Dat bedoel ik dus ook.

Visitor2
Berichten: 686
Geregistreerd: 08-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 20:42

Nou ik spring duz met paard en pony duz ik kan je het verschil in mijn situatie vertellen:

-mijn pony is veeeel pittiger dan dat paard.
-de pony is ook wat handiger met zijn benen,
-paard heeft wel meer kracht en grotere galopsprongen,
-paard is niet zo wendbaar en pony wel.
-verder vind ik dat de pony meer meedenkt met je, als hij bij de sprong komt kijkt hij altijd naar de afstand en dat paard gaat gewoon af wanneer je hem loslaat, maar dat is natuurlijk per paard verschillend


Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 21:02

ik heb altijd met pony's gesprongen, 1 wedstrijd met een paard.. (omdat mijn verzorgpony kreupel was, had nog nooit op dat paard gereden, maar ik reed zoiezo weinig op paarden) dat vond ik echt veeel moeilijker! met een paard moet je in een parcours veel meer opletten op de afstand tot de hindernis/het aantal passen, mijn verzorgpony was ook veel wendbaarder.
maargoed, dat was ook wel een heel groot verschil.. het ponytje dat ik altijd reed was een welshje van 1.40m. en dat paard was ruim 1,70m

Shiloh

Berichten: 19773
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-03 10:40

Ik denk dat ik er zelf maar achter moet komen, de ene zegt van niet de ander zegt van wel Tong uitsteken paard zal inderdaad denk ik ook wat "lomper" zijn, grotere passen en dergelijken...

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

Chantalll

Berichten: 1976
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Leek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 10:58

Ik ga met akwa mee Lachen
Paarden hebben veel ruimere passen en je moet veel beter opletten hoe jij uitkomt op je hindernis ... en hoe moet ik dat in hemelsnaam uitleggen *denk* ze springen er veel zweveriger overheen ....
Ik vind dat met een pony dat je hallekidee jump en je bent eroverheen ...

Pff laat maar kan niet zo goed uitleggen geloof ik Lachen *grin*

Stal TC Welsh B Pony's Fokkerij

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 11:03

Met paarden springen vind ik moeilijker omdat die wat minder behendig zijn. Of ligt dat gewoon puur aan de pony die ik rijd Verward Tong uitsteken
Vaak hebben pony's kleinere pasjes die ze sneller zelf aanpassen aan de sprong, dus dan hoef jij zijn passen niet te tellen. Ohja, ik vind pony's ook lekkerder springen.. minder lomp Haha!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 bezoekers