Stelling: het is ALTIJD de schuld van de ruiter

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
YouKnowWho
Berichten: 790
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Rotterdam

Stelling: het is ALTIJD de schuld van de ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-03 19:24

Zie bovenstaande stelling. Daar heb ik het al zó vaak over gehad met mijn instructrice, maar hoe denken jullie daar nu over? Dat wil ik nu weleens weten!

Groetjes, Denise.

P.S. de stelling is niet mijn gedachtegang helemaal, want als ik die moet gaan uitleggen hier ben ik wel even bezig!
Laatst bijgewerkt door YouKnowWho op 22-08-03 19:29, in het totaal 1 keer bewerkt


Siempie

Berichten: 30293
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 19:27

Nope, ben het niet met je eens. Er zoveel dingen die ook aan het paard kunnen liggen ( lichamelijke problemen) bv het niet aan kunnen springen in de galop vanwege een zenuw of iets. Niet kunnen springen vanwege een afwijking in de benen.

carola

Berichten: 8684
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 19:27

Ja.

Maar dat kan ook in indirecte orde. Een paard kan helemaal vast gereden zijn, waardoor (andere) ruiters jaren erna er nog last van kunnen hebben.

(oude) blessures zijn vaak ook de schuld van de ruiter, door te zwaar en te hard te trainen bijvoorbeeld.

En een totaal verkeerd gebouwd paard is de schuld van de fokker. Niet van de ruiter dus, maar wel weer van een mens!
Laatst bijgewerkt door carola op 22-08-03 19:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 19:28

Helemaal mee eens. Soms wel eens confronterend (tegenover mijzelf) maar ik ben het er wel mee eens. Simpelweg omdat ik uitga van het gegeven dat een mens intelligenter is dan een paard en dus geacht wordt zich daar ook naar te gedragen. Bovendien weet een paard van nature geen goed en fout. Dus een paard kan het nooit automatisch fout doen omdat elk gedrag aangeleerd gedrag is.

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 19:28

Ik denk dat het 99% de schuld van de ruiter is. Zet bevoorbeeld een écht ervaren ruiter op die 'rotknol' zal het wel beter gaan.
Maar je zit natuurlijk nog altijd met het karakter, en hoe opgevoed(dus weer de (vorige)ruiter), manegepony enz.

Het hangt er iig van af wat je met schuld bedoelt.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 19:41

je moet het ook niet te ver zoeken. soms is een paard stout, probeert hij onder het werk uit te komen omdat hij gewoon geen zin heeft. maar zoals een mens heeft een paard evenmin een perfect leven, en misschien moet hij maar eens iets tegen zijn zin doen. jammer, maar als je daar niet tegen kunt, gooi hem dan ergens op een paar vierkante km en kijk er niet meer naar om. jij weet vaak beter dan hij wat het beste voor hem is, en misschien moet jij dan even door zijn onwil breken om hem dat te tonen (breken bedoel ik niet hard he Haha! )

je kan niet alles op jezelf steken. want wat jij verkeerd doet heeft ook een reden. en dat is weer de schuld van die en dat van die... waarom moet er altijd iemand in de fout zijn? misverstanden, uitwendige oorzaken... 90% de ruiter, 5% het paard, 5% andere. ik bedoel, kan ook andere verhoudingen, maar het is niet altijd direct de ruiter.

Enya - Daya :-)

Fitzroy

Berichten: 25089
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 19:57

Nee, niet mee eens. Paarden kunnen nl. ook lichamelijke beperkingen hebben waardoor ze het werk niet aan kunnen hoe de ruiter ook zijn best doet.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 19:58

hoeft niet altijd, net zoals mensen hebbenook paarden een rothumeur, en dat hoeft weer niet altijd aan mensen te liggen, maar ik dnek dat het 9 vd 10x wel aan de ruiter ligt. soms ligt het aan iets van buitenaf, als je bijvoorbeeld gewoon fijn aan het rijden bent en er komt iets heel engs plotseling aan, dan kan jij er niets aan doen, maar je paard ook niet (instinct vind ik niet hetzelfde als iets fout doen..)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 19:59

Fitzroy schreef:
Nee, niet mee eens. Paarden kunnen nl. ook lichamelijke beperkingen hebben waardoor ze het werk niet aan kunnen hoe de ruiter ook zijn best doet.

Maar dan is het een ruiterfout dat hij dat niet inziet Lachen

Ik denk niet dat het altijd de fout is van de ruiter, maar erg vaak wel.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 20:09

ponyzotje schreef:
je moet het ook niet te ver zoeken. soms is een paard stout, probeert hij onder het werk uit te komen omdat hij gewoon geen zin heeft.

Dat is jouw mening, niet de mijne Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 20:10

en een goede ruiter heeft dat al opgelost voordat het paard eronder uit wil komen Lachen

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 20:11

En ik geloof er zelfs helemaal niet in, dat een paard ergens onder uit wil komen omdat hij geen zin heeft Bloos

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 20:16

YouKnowWho schreef:
P.S. de stelling is niet mijn gedachtegang helemaal, want als ik die moet gaan uitleggen hier ben ik wel even bezig!




Je maakt me wel heel nieuwsgierig. Kan je het niet in grote lijnen vertellen? En wat is het standpunt van de instructrice en wat is het jouwe?

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 20:21

cornelie"]
[quote="ponyzotje schreef:
je moet het ook niet te ver zoeken. soms is een paard stout, probeert hij onder het werk uit te komen omdat hij gewoon geen zin heeft.

Dat is jouw mening, niet de mijne Bloos
[/quote]

mja, maar dan ontken je dat een paard een gevoel heeft voor zin/geen zin. als je dat ontkent, ontken je dat een paard die gevoelens kan hebben. dan rijdt je zgz altijd door zonder op je paard te letten. dat kan niet kloppen. kan je verduidelijken wat je bedoelt?
zoals ik het zie, ontken jij dat een paard er geen zin in kan hebben, of ontken je dat hij het karakter heeft ervoor uit te komen. dat snap ik niet.

Enya - Daya :-)

Fitzroy

Berichten: 25089
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 20:23

runningkawa"]
[quote="Fitzroy schreef:
Nee, niet mee eens. Paarden kunnen nl. ook lichamelijke beperkingen hebben waardoor ze het werk niet aan kunnen hoe de ruiter ook zijn best doet.

Maar dan is het een ruiterfout dat hij dat niet inziet Lachen
[/quote]

En als de ruiter dat wel inziet en ook alles er aan doet om dat te verhelpen? Dan wordt er geroeid met de riemen die er zijn, maar treft de ruiter geen schuld.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 20:25

Het is niet te verhelpen wat je ook oefent

Je kunt mij ook alle oefeningen van het turnen proberen te leren, maar een atleet word ik nooit. Al zal ik beter beter worden door alle oefeningen, maar ze echt goed uitvoeren, nee daar heb ik de souplesse en bouw niet voor.

Het enige wat de ruiter dan kan doen is stoppen als het gevraagde niet meer kan uitgevoerd worden door lichamelijke beperkingen
Omdat er anders blessures ontstaan of een erg onplezierig paard.


WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 21:12

Ik denk niet dat alles de schuld van de ruiter is, wel heel veel.
Zo heeft er ooit eens een meisje op Lisje gereden, zij kwam terug, helemaal boos: Wat een K*tpony, daar kan je toch niet relaxed op rijden!!!
En wij stonden echt zo van: oke, heb je wel het juiste paard gepakt???

Maar goed, toen bleek dus dat het gewoon niet klikte tussen haar en lisje!! Tja, dat kan, in dat geval lag het dus duidelijk aan de ruiter.

Maar aan de andere kant heb ik ook wel eens problemen met haar omdat ze niet achter een ander paard wil lopen, dat kan je toch moeilijk mijn schuld gaan noemen???

www.extendedsteps.nl Sporttherapeut, MLD paard, instructie/coaching. Academische Rijkunst, werken aan de hand, Centered Riding, KNHS jury

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 21:51

ik en mijn instructrice zijn het er niet mee eens, het kan niet altijd de schuld van de ruiter zijn, een paard kan ook niet alles vooral niet als het hem niet goed aangeleerd is, ik denk dat ook een paad zijn beperkingen kent waardoor iets gewoon weg niet gaat, de schuld geven vind ik een groot woord ook al gaat het over de ruiter zijn kant.

je weet als ruiter niet alles en kan dus ook niet alles even corect uit voeren op de juiste wijze zoals het volgens het boekje hoort.

iedereen heeft dus zijn beperkingen of het nou een mens is of een dier en tuurlijk stribbelt een paard ook ooit tegen als hij het er niet mee eens is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 22:19

Ik ben het wel met deze stelling eens, Als een paard niet wil dan ligt dat meestal aan de ruiter (Wie berijdt hem?). En als je paard last heeft van afwijkingen (het schouder zit vast of dat soort gelul). Ook een paardentherapeut vind ik zo`n onzin. Als je je paard ong. om de dag rijdt, goed rijdt dan is er niks aan de hand met je paard! of het kan zijn dat het bv. aan de stal ligt! Als een achterhand overbouwd is, en een paard heeft altijd met zijn achterbenen op een lager stuk gestaan is dat logisch! Reageert je paard niet op je hulpen, dan moet je daar zelf wat aan doen, want een paard loopt nooit uit zichzelf!

Natuurlijk heb je ook paarden die het ECHT niet kunnen, maar dat komt niet vaak voor. Maar ik vindt dat het toch altijd aan de ruiter ligt.
Ik ken ook mensen, die hadden een kant-en-klare Z pony voor hun kind gekocht, maar ze komen niet verder dan de M. Een paard dat je zelf beleerd hebt, en nooit wil dan kun je ook eens gaan nadenken van ligt het misschien ook aan mezelf?

Als ik een wedstrijd heb gehad, en ik heb mindere punten dan kijk ik eerst altijd wat ik zelf fout heb gedaan, en dan zien we dan wel verder!

Wat ik ook heel dom vind, is dat je tegelijk gaat springen EN dressuren met je paard/pony. Ken jij iemand die Z springt en Z dressuurt met zijn/haar paard pony? Dat zijn er maar heel weinig....waarom denk je dat zo heel weinig ruiters dat bereiken? Dressuur en springen gaat niet samen, tenzij je paard heel goed bevestigt is, en vooral jijzelf ook!

Ik vind het ook altijd zo flauw, van als het een tijdje niet wil, dat de ruiters dan gauw de schuld aan het paard/pony geven. Misschien ligt het ook aan jezelf, wij zijn toch ook niet allemaal perfecte ruiters die alles meteen snappen?

Nu wil ik natuurlijk niet 1 bepaalde ruiter aanwijzen, maar dit is gewoon mijn mening over het algemeen![/b]

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 22:21

WendyW schreef:
Wat ik ook heel dom vind, is dat je tegelijk gaat springen EN dressuren met je paard/pony. Ken jij iemand die Z springt en Z dressuurt met zijn/haar paard pony? Dat zijn er maar heel weinig....waarom denk je dat zo heel weinig ruiters dat bereiken? Dressuur en springen gaat niet samen, tenzij je paard heel goed bevestigt is, en vooral jijzelf ook


dressuur is de basis van springen. die sporten gaan best samen. kijk maar naar sgw-eventing. en alle springruiters rijden vele keren per week dressuur, ook op vaak zeer goede basis. gaat best. sowieso moet elk paard goed bevestigd zijn.

Enya - Daya :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 22:23

mee eens, wilde dat toevallig net zelf quoten Lachen

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 22:29

Vroeger was het toch heel normaal als je op een dag een dressuurproef reed, een springparcours sprong en ook nog eens in het viertal/achttal meereed.
Af en toe een crossje rijden hoorde er ook nog eens gewoon bij.

Verder denk ik ook dat het zeker voor 99% aan de ruiter ligt.

WendyW schreef:
Wat ik ook heel dom vind, is dat je tegelijk gaat springen EN dressuren met je paard/pony.

prompter

Berichten: 11031
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 22:31

In 99% van de gevallen ligt het aan de ruiter, over die ene procent twijfel ik nog Lachen

Extremely rare and Beyond Compare

YouKnowWho
Berichten: 790
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-03 22:45

visje"]
[quote="YouKnowWho schreef:
P.S. de stelling is niet mijn gedachtegang helemaal, want als ik die moet gaan uitleggen hier ben ik wel even bezig!




Je maakt me wel heel nieuwsgierig. Kan je het niet in grote lijnen vertellen? En wat is het standpunt van de instructrice en wat is het jouwe?
[/quote]

Nou we hebben ooit eens gehad dat Tjody, mn verzorgfjord, super sprong over een enkele hindernis maar zodra je een parcour ging springen, luisterde ze voor geen meter (dit deed ze niet alleen bij mij maar ook bij anderen). Er werd dan gezegd dat ik niet moest stressen, gewoon moest ontspannen en rijden zoals thuis. Nu ben ik toch niet zo'n zenuwepees en toen ook niet, dus aan stress kan het niet gelegen hebben. Maar Tjody racete overal langs of stopte. Mensen zeiden dan tegen mij dat ik haar goed voorwaarts moest drijven, desnoods de zweep gebruiken, en tussen handen en benen opsluiten. Maar Tjody liep gewoon dwars door alles heen! Dan werd er tegen mij gezegd dat ik meer de zweep moest gebruiken, maar dan kreeg ik het gevoel dat ik Tjo over hindernissen heen moest jagen en dan zou het de volgende keer alleen nog maar slechter gaan. Dus toen heb ik Tjo gewoon thuis eens onder handen genomen en haar verteld dat haar manier van doen en laten niet echt de bedoeling was. Nu springt ze alles, zonder weigering of wat dan ook.

Dit was even een lang voorbeeld, maar ik bedoel maar te zeggen dat ik bij dit probleem het met Tjo samen op heb kunnen lossen, omdat zij niet wilde springen. en ik in het begin misschien iets te overmoedig ben geweest en iets te lief. Het ligt gewoon aan het probleem en de dingen die daaromheen spelen waar je paard en jijzelf op reageren. Vooral mn instructrice was heel erg van, dat het allemaal aan mij lag, maar als je zelf alles aan probeert te passen of te veranderen waardoor je van je eigen rijstijl afwijkt is dat ook geen oplossing lijkt mij. Het ligt gewoon aan je paard, aan jezelf en aan de dingen die erom spelen. De ene keer ligt het wat meer aan het ene, de andere keer wat meer aan het andere, maar ik denk wel dat de ruiter altijd wel 'schuld' heeft, in zijn manier van voorbereiden als de manier van rijden op het moment. Je paard doet meestal iets vervelends omdat hij iets niet kent, bang of onzeker is en niet goed wordt ondersteund, geholpen of gereden door de ruiter. Er is altijd wel een reden waarom het fout gaat. Tjody heeft vroeger wel heel goed gesprongen (voordat ze vervelend werd) maar toen reed de ruiter in Tjody's eerste parcourtje fout parcour en toen was het alleen maar sip kijkende mensen, dus toen begreep tjody het niet meer en was de lol er voor haar ook af. Toen ze 1 keer goed heeft gesprongen en flink beloond is, is het van: "oohhh is dat de bedoeling, zeg dat dan!" Sinds ze die ene keer weer goed heeft gesprongen, springt ze alles weer omdat ze nu wéét dat ze het goed doet en daardoor springt ze met steeds meer plezier.

Hoop dat het een beetje duidelijk is, nogal lang verhaal maarja ik had je gewaarschuwd Knipoog

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 23:00

Ik dacht altijd dat ik een héle moeilijke pony had. Tot ik goed les kreeg, toen bleek het eigenlijk een hele fijne pony te zijn, die graag voor je werkte, maar die zenuwachtig en druk werd door mijn verkeerde manier van rijden.

Uit eigen ervaring kan ik dus zeggen, dat alle moeilijkheden die ik had, eigenlijk voortkwamen uit mijn onwetendheid, ze begreep me gewoon niet. Ze wilde altijd vreselijk hard haar best doen, maar snapte er niks meer van.

Na lange tijd lessen ging het uiteindelijk wel goed. En als ze dan een keer raar deed of niet luisterde, ging ik eerst bij mezelf na wat ik daarvoor had gedaan. Vaak kwam ik er dan achter dat ik scheef zat, mijn schouder optrok, mijn been vergat of teveel aan de binnenkant zat.

Achteraf schaam ik me dood voor de manier waarop ik a/h begin op mijn pony reed. Gelukkig liet ik het "serieuze" rijden id bak op een gegeven moment maar voor wat het was, omdat het voor ons allebei alleen maar frustratie was.

Uiteindelijk ben ik het serieuze rijden wel weer op gaan pakken, maar wel met heel veel begeleiding en toen kwam ik dus tot de conclusie dat het niet mijn pony was die lastig was, maar dat de communicatie gewoon helemaal niet goed verliep door mijn fouten.

Nog later vroeg ik bepaalde dingen gewoon niet meer van haar. Ze werd ouder en had een hoop problemen gehad.

Bepaalde dingen heeft ze altijd wat meer moeite mee gehad, ze deed het dan wel, maar dan moest ze echt heel goed los zijn en een goede dag hebben, bijvoorbeeld in een normaal tempo galopperen. Tsja, achteraf bleek dat dus niet zo gek, ze was ziek.

Als een paard is niet doet is het volgens mij bijna altijd (99%) de schuld van de ruiter, of een ruiter daarvoor, of het paard heeft een lichamelijke beperking waardoor het niet lukt.

War does not determine who is right - only who is left.

http://www.rvamelisweerd.nl


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 75 bezoekers