Onregelmatig

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-03 23:05

Ik rijd sinds een paar weken nog een pony.
Deze is echter nu een kleine week wat onregelmatig in het lopen.
Benen zijn niet dik/warm er is niets te zien. Stap is goed, draf is slecht. Dwz de draf is in het begin erg slecht, dan is ie een tijdje goed, en dan weer slecht. Met slecht bedoel ik echt onregelmatig gaan lopen met beide voorbenen. Ook glijd ze achter steeds weg, maar dat doet ze al tijden. Ik wil niet zeggen dat dat normaal is, maar dat deed ze al, zegmaar.
Het is heel gek, want ze doet het dus maar een paar passen en dan is het weer goed.
We hebben nu besloten om haar in ieder geval 3 dagen niet te rijden en rust te gunnen (in het land). Daarna kijken hoe ze dan loopt, en stappen.
Zouden jullie weten wat dit zou kunnen zijn? Of wat zou je zelf in deze situatie doen?

lundi
Berichten: 2383
Geregistreerd: 21-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 00:21

Ik zou de dierenarts eens laten kijken!
Liever voor nix als te laat!

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 00:40

ik zou hem ook rust geven en z'n spieren aan z'n voorbenen (tot en met de schoft en daaromheen) masseren en e.v.t. insmeren met spiergel. En e.v.t. zo'n rode spierlamp erop houden.
Over een dag of 3-5 kijken of het zich al heeft verbetert. En anders toch een dierenarts laten komen.

p.s. ik ben niet zo op dierenartsen. Vaak kunnen ze aan kreupelheden niet veel doen, als (stal)rust en het kost je bergen met geld.
Maar als het te lang duurt, wel een dierenarts erbij halen, want ik vind dit eigelijk wel een beetje een vreemde kreupelheid. Ik denk zelf dat het em in de spieren zit. Misschien kramp, zenuw klem???? Ik weet et niet.

Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-03 16:08

Vonnie dat ben ik zeker met je eens. En vooral om dat er in 80% van de tijd gewoon niets te zien is, vind ik het een beetje vreemd.

Zou het ook kunnen dat het komt omdat ze dr evenwicht niet goed kan vinden oid? Ik zal het even uitleggen, ze is 8 jaar, op haar 5de beleerd en pas sinds een half jaartje zijn we bezig met correct rijden zegmaar. Daarvoor werd ze altijd van voor naar achter gereden, en maar tegenhouden. Ze is nogal snel. Ben samen met een vriendin nu 3 weken bezig, zij is nu een klein half jaartje bezig. Maar eerst was het echt dik drama en van echt rijden weinig sprake Knipoog
Nu zijn we dus bezig met bewust van achter naar voor rijden, en contrastelling/rechtrichten van het beesje. Ze pakt dit heel goed op en reageerd er echt super op!
Als je contrastelling hebt op de volte dan doet ze het veel en veel minder vaak (onregelmatig) dan als je dr gewoon maar wat rondstuurd.
Ook als er iemand anders op rijd en haar helemaal uit elkaar laat lopen glijd ze achter veel vaker weg, dan als je dr bijelkaar rijd.
Zou het hier iets mee te maken kunnen hebben?

Gozer

Berichten: 98
Geregistreerd: 15-10-02
Woonplaats: Nelspruit, in het mooie Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 16:23

Ik zou zeggen dat het i.d.d een probleem van balans vinden is. Zorg ervoor dat je haar erg goed recht richt dan denk ik dat het een stuk beter gaat straks.

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 18:22

Als er niets te zien is aan de benen heb je een risico dat het gaat om een peesblessure. Dan zie je namelijk ook vaak niets.

Als dat het geval is kan hij na een week weer zuiver lopen, maar de blessure is dan niet weg. Doorijden kan dan lijden tot blijvende ongeschiktheid voo de sport. De enige manier om er zeker achter te komen wat het is is de DA raadplegen en evt. een scan laten maken.

Je kunt zelf ook (heel miniem en niet echt betrouwbaar) kijken of hij gevoelig is bij de pezen. Been optillen en met je vingers langs de pezen gaan met wat druk. Al ze het been wegtrekt heb je de kans dat het een peesblessure is.

Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-03 20:38

Pezen zien er goed uit, geen verschil in temperatuur, geen vocht of andere verdikkingen. Ze reageert er niet op als je er op drukt of wat dan ook. Overigens reageert ze nergens op druk langs alle benen niet, ook niet bij't schouder.