Wat nu? Rijbewijs!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Caira
Berichten: 26065
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Wat nu? Rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-03 17:56

Zoals sommigen van jullie vast al gelezen hebben ben ik al 5 keer opgeweest voor mijn rijbewijs. Waarvan de laatste maal staatsexamen! En alle keren ben ik gezakt, het is niet dat ik niet kan rijden ( volgens mijn rijschoolhouder in elk geval) Maar zodra ik een examen heb klap ik dicht. Pilletjes druppeltjes niets helpt. Ik ga fouten maken en nog belangrijker ik stop met assertief rijden, neem geen eigen initiatieven meer.

Bij het staatsexamen ben ik eigenlijk zo een beetje gedesilusioneerd. Alles ging goed zelfs mijn bijzondere verichtingen, alleen ik was niet zo assertief maar ja dat wist ik al. Mijn examinator begon zelfs over hoe het nou was om 's avonds dan je rijbewijs te hebben dus ik werd eindelijk een beetje rustig. Maar zodra we weer terug waren vertelde ze me meteen dat ik gezakt was.

Voor mij was dat de druppel. Vooral omdat ik dacht dat een staatsexamen veel anders was dan een gewoon examen. Helaas bleek dit dus niet zo te zijn.

Mijn theorie is nu ook verlopen en om eerlijk te zijn durf ik gewoon niet meer! Ondanks dat mams zegt dat ze het betaald en dat ik zelfs al een eigen autootje voor de deur heb staan heb ik de neiging om gewoon helemaal te stoppen met rijden. Ik word steeds onzekerder in de auto terwijl ik dat helemaal niet had! Heeft iemand nog gouden tips want ik zie het allemaal helemaal niet meer zitten!

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 18:01

Je zult daar denk ik op een of andere manier overheen moeten zetten. Mag jij je instructeur niet meenemen? Dat kan ook wel vertrouwd werken.

WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 18:06

Is het niet mogelijk een paar keer proefexamen te doen?? Dan kan je rustig op je examen oefenen zionder dat je je direct moet bewijzen. Wie weet helpt het??

Caira
Berichten: 26065
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-03 20:08

Das nu juist het probleem! Dit wordt niet minder, de examenvrees die blijft!

Elliot
Berichten: 6441
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 20:12

Het schijnt dat het helpt om onverwachts examen te doen, dus dat je instructeur je geen datum doorgeeft, maar je komt ophalen voor een les, en dat je dan gaat afrijden. Dan kun je je van tevoren niet druk maken en geen spanning opbouwen. Maar, het lijkt me wel heel erg vervelend, want volgens mij ga je er elke keer meer tegenop zien. Maar, als je nu stopt durf je misschien de komende tijd helemaal niet meer terug achter het stuur... En, ze laten je niet voor niks afrijden, het rijden kun je dus wel! Sterkte ermee nog!!

Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 20:17

Inderdaad wat Ynzo al zegt, nu nog ff doorzetten, ik weet het het klinkt makkelijk voor mij omdat ik niet in deze situatie zit, maar dalijk durf je nooit meer te rijden, denk dan is aan alles wat je mist, altijd afhankelijk zijn en nooit ns alleen weg kunnen met je tuut. Ik weet niet of het helpt, maar probeer net zo te rijden als dat je bij je instructeur doet, dus eigenlijk denken alsof je helemaal geen examen doet. Vraag desnoods of je een uur voordat je af moet rijden een les nog kan nemen, dat als je les klaar is je gelijk je examen in gaat, heb je toch al gereden en misschien dat je je dan beter voelt. En als je deze examinator fijn vond moet je gewoon vragen of dat je hem bij je volgende examen weer kan krijgen|!

In ieder geval veel sterkte en het lukt je vast wel hoor, vooral positief blijven dat niet vergeten OK dan!

Caira
Berichten: 26065
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-03 20:21

Probleem is dat ik nu eerst weer theorie moet doen! En dan nog weer een maand voordat ik weer af kan rijden!

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 20:34

Ik heb drie keer examen gedaan. Eerste keer verprutst door zenuwen vanaf halverwege het ritje, tweede keer was samenloop van omstandigheden (rotweer, mentorexamen én enorm zenuwachtig van te voren al), derde keer ging niet anders dan de vorige keren, maar toch haalde ik het.
Ik had voor mezelf wel als deadline gesteld dat ik mijn theorie niet nog een keer wilde halen, voor sommige mensen is het niet weggelegd hield ik mezelf voor. Wil je echt dat rijbewijs halen? Als je theorie nu verlopen is kun je misschien beter eerst even een tijdje afkoelen. Nu zit je er natuurlijk helemaal in, maar dan wel in de negatieve spiraal. Je legt jezelf elke keer weer die druk op. Ik heb op tv wel eens een gozer gezien die 11x examen deed en het nog niet haalde, daar wilde ik persoonlijk niet mee vergeleken worden, dan maar OV-en (en da's niks voor mij).
Mocht je opgaan voor je examen dan kan ik alleen zeggen dat het bij mij kennelijk hielp dat ik er niets van verwachtte, alleen het baksteen-effect wat ik de 2x ervoor ook al had gehad. Een tang van een wijf als examinator, totaal geen gespreksstof en gewoon alle pech die je maar hebben kunt. Ik was heel pessimistisch voor dat examen, zo van: wat doe ik hier eigenlijk nog? Ik wilde mijn theorie niet helemaal weggooien en het dus nog maar een keer proberen. 't Werkte en toen was ik dus geslaagd. Ik wil niet zeggen dat het bij jou ook werkt, maar bij mij scheelde het een flinke lading stress, het kon toch nooit wat worden. Wel mijn best gedaan, rustig gereden, diep adem gehaald en goed opgelet.
Wat je ook besluit, als je er maar achter staat! Succes!

Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 20:38

Maar is je theorie wel gewoon gelukt? Of word je daar ook nerveus van?? En probeer er zoveel mogelijk over te praten, zeg tegen je examinator ook dat je enorm nerveus bent, dat helpt ook vaak hoor, dan heb je het gezegd en dan begrijpt hij het, en dan lekker rijden succes!

Caira
Berichten: 26065
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-03 20:42

Heb ik allemaal gezegd, heb ook gezegd dat ik alleen een rijbewijs wil om lekker mee naar het paard en school te kunnen dat mijn instructeur het ook niet snapte dat ik het niet haalde, Dat ik enorm nerveus was! Allemaal verteld!

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 20:42

Gewoon doorgaan hoor!
Ik had na mijn eerste keer afrijden (+zakken) zoiets van...dat doe ik nooit meer. Hypernerveus, een ingreep....alles ging mis.
Mijn vriend heeft me min of meer gedwongen weer te gaan lessen (ik had zo'n ANWB cursus) en toen kreeg ik een andere rij-instructeur. Toen kwam ik er pas achter dat ik gewoon hypernerveus van mijn vorige instructeur werd. En de tweede keer was ik gewoon veel rustiger.
Ik heb ook gelijk een autootje gekocht en heb daar zoveel voordeel van.
Nooit meer op de brommer voer halen of je zadel mee naar huis moeten slepen als je het thuis even wilde vetten....(ergste geval met een papieren zak met zemelen op de scooter in de regen!!!).
Ga er gewoon weer voor!!!! Heel veel succes!

Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 20:47

Sorry maar meer opties weet ik niet, moet zelf ook gaan beginnen binnenkort met mn rijbewijs dus hoop dat het gewoon goed gaat, maar ja kan soms ook een zenuwpeesje zijn, maar ik wens jou in ieder geval veel succes nog en je gaat hem gewoon halen!!!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 21:27

Bij een staatsexamen HOREN ze te kijken naar waarom het de voorgaande keren niet gelukt is... Hebben ze echt niet met je gesproken over je problemen? Want dat zou wel moeten.
Verder - sorry dat ik het zeg - wat een luxe, iemand die je rijopleiding betaalt *en* al een autootje voor de deur. Dat had ik ook wel gewild...

Ik zou het een paar maanden laten liggen, maar ik zou wel doorgaan.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 21:40

Oh meisje niet stoppen, dat is zonde.
5 keer is balen, zeer zeker, maar wie zegt dat het je de volgende keer niet lukt?

Komop ga door, het is zo makkelijk als je het hebt!
En als je nu stopt zie jij jezelf dan zomaar weer beginnen?
Ik zou doorgaan, echt!