artrose

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Meryl

Berichten: 2435
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tolbert

artrose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-03 20:38

Hallo,

Ons paard liep al een tijdje onregelmatig, we dachten dat dit kwam door de mok. Na een tijdje hebben we toch maar de veearts erbij gehaald, deze heeft rontgenfoto`s gemaakt, daaruit blijkt dat ze artrose heeft. Nu staat ze vierkant op ijzers en heeft ze voor cyliconen gekregen. Ook moeten we haar de komende tijd pijnstillers geven, en mag ze alleen op een harde ondergrond lopen.

Nu is mijn vraag wie heeft er ervaring met paarden die artrose hebben? En is dit erfelijk?

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 21:40

Mijn paard heeft ook artrose, gebruik de zoekfunctie maar, er is best al veel over geschreven

De arts die mijn paard heeft behandeld zegt dat het niet erfelijk is.

Kido

Berichten: 5332
Geregistreerd: 04-08-03
Woonplaats: Ergens op deze aardbol.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 21:42

Mijn paard heeft ook artrose maar voor whisje ziet het er niet best uit
Waar heeft die van jouw artrose?

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 22:36

Mijn Fjord heeft (lichte) artrose aan allebei zijn voorbenen. Hij heeft ongeveer een jaar slecht gelopen, maar nu gaat het door een combinatie van training en correct beslag beter.

Er is idd al veel over geschreven op de bokt, maar als je iets specifieks wil weten, kun je me pb-en!

Tip: Kijk ff op www.primeval.nl. Dit middel krijgt mijn paard ook & ik ben er erg tevreden over.

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 06:27

Mijn paard heeft ook artrose; linksvoor in zijn voet ziet het er op de foto het ergste uit, maar daar is hij nog nooit een dag kreupel aan geweest. Rechtsvoor zit het ook in zijn kogel en daar is hij wel veel kreupel aan geweest, maar nu staat hij op ijzers met luchtdrukzolen (alleen voor) en dat gaar heel goed

Meryl

Berichten: 2435
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tolbert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-03 11:16

En rijden jullie nog wel gewoon op je paard? En hoelang hebben ze het al?
Onze veearts heeft namelijk gezegd dat we de eerste tijd niet meer in de bak mogen rijden. Ze loopt nu overdag in de wei (de ondergrond is hard) daarnaast moeten we haar nog minimaal 1x per dag een kwartier laten lopen over een harde grond.

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 12:02

Van mijn paard zijn Mei vorig jaar foto's gemaakt. Hij was toen al ongeveer 3 maanden kreupel en het wilde maar niet overgaan, vandaar dus uiteindelijk naar Utrecht voor foto's. Daarop was de artrose te zien. Hoelang hij het al had voordat hij er last van begon te krijgen, weet ik niet.

Ik rijd nu wel weer met hem, maar er is geen sprake van 'gewoon' rijden. Ik ben me constant van zijn zwakke plek bewust, en pas alles daaraan aan.

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 12:04

Ik ken een paard die artrose had aan beide voorbenen. De artrose veroorzaakte kreupelheid. Ze hebben hem laten inslapen.... Verdrietig

Meryl

Berichten: 2435
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tolbert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-03 13:01

Ik heb ook iets gelezen over ~PrimeVal~, zijn er mensen die dit middel gebruiken of gebruikt hebben voor hun paard? En bevalt dit?

MirandaMax
Berichten: 172
Geregistreerd: 21-06-02
Woonplaats: Woerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 19:21

Een paard bij mij op de manege heeft het aan zijn achterbeen, in zijn spronggewricht-> spat.
Hij loopt op dit moment gewoon mee in de lessen en dat gaat op zich best wel goed.
Ik weet verder niet of ze hem nog iets speciaals door zijn voer geven.

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 19:23

Meryl schreef:
En rijden jullie nog wel gewoon op je paard? En hoelang hebben ze het al?
Onze veearts heeft namelijk gezegd dat we de eerste tijd niet meer in de bak mogen rijden. Ze loopt nu overdag in de wei (de ondergrond is hard) daarnaast moeten we haar nog minimaal 1x per dag een kwartier laten lopen over een harde grond.


Hoi,
mijn paard heeft al arthrose sinds haar 5e (nu 16) en ik rij er ook gewoon op want ze is niet kreupel (ik zal je pb'en met het verhaal) Dat je DA zegt dat je vooral op het harde moet bewegen vind ik een heel raar advies. Bij vele vormen van arthrose is het kraakbeen aangetast, kraakbeen is een schokdemper. Als je met een paard met arthrose op de weg loopt geeft dat meer schokken als op een bospaadje of bak! Kijk maar naar de antwoorden hierboven over speciaal beslag: luchtdruk zooltjes, siliconen allemaal om schokken op te vangen, en dat is niet voor niets. De verharde weg is "goed" voor pezen, maar voor arthrose zeker niet!. Waar zit de arthrose precies bij jouw paard ?

Meryl

Berichten: 2435
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tolbert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-03 21:08

Ja, als ik dat zo hoor geef ik je gelijk. Het klinkt idd raar dat ze juist op een verharde weg moet lopen, alleen het gekke is dat we, voor we wisten dat ze artrose had, haar in de bak slecht vonden lopen, maar reden we in een buitenrit op een verharde weg dan was er niets aan de hand.