Nu al onder deken zetten 's nachts?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Nu al onder deken zetten 's nachts?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-03 17:45

Het begint 's nachts al aardig af te koelen, en als ik 's morgens op stal kom, heeft Imker echt hele koude oren en een koud velletje.

Hij begint nu ook al te verharen en ik zit er dus al een paar dagen aan te denken om hem 's nachts zijn katoenen zomerdeken op te leggen.

Ben ik nu erg vroeg of zijn er meer Bokkers die er al aan beginnen?

Toos paardloos


CK88

Berichten: 8710
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 18:35

neej hoor je bent helemaal niet vroeg,als je wil dat je paard een echt korte vacht heeft in de winter kun je dat wel doen.
Maar je hoeft het niet te doen omdat je denkt dat je paard het koud heeft want dat heeft ie echt niet hoor de koude oren zijn heel normaal heeft m'n shet ook wel en mijn paard ook...

Sall

Berichten: 6652
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 18:37

Mijn pony, stond nu ook al onder een deken, ik heb geleerd om naar hem te kijken, en dan vooral naar zijn vacht.
Krijgt hij een fluwelen huidje (haren overeind) dan deed ik een dekentje op.
Meestal was hij één van de eerste op stal, maar daar trok ik me niet zoveel van aan.

op zoek naar bijzondere kunst? www.paulinezeij.nl

Keesje

Berichten: 1985
Geregistreerd: 09-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 20:04

die van mij krijgt nooit en deken op, paarden kunnen tegen kou maken zelf een wintervacht aan en een extra vetlaag voor isolatie!! dus is het onnatuurlijk.
maar als je hem kort wil houden kan je al beginnen...

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 20:09

Onder de tien graden kreeg mijne altijd een 200 grams deken op.
Dat lijkt misschien veel maar anders houd je bij een haf echt de vacht niet tegen.

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

ukkiepuk

Berichten: 4217
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 20:56

Zorro staan nu al dag en nacht onder een deken. Hopelijk hoef ik hem deze winter niet 4x te scheren....

Luna *21/06/2018 zadelmak
Donovan *01/07/2009 - ꝉ 23/06/2021(paarden) M2+10 (pony's) L2+11 kringkampioen 2018 klasse B, kringkampioen 2019 Klasse L1, reserve regiokampioen 2019 Klasse L1
Zorro *26/06/1990 - ꝉ 29-12-2014

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-03 21:08

Nou, dan ga ik maar eens even de nachtsnack voeren en het dekentje erop gooien. Eens kijken of Imker het morgenvroeg nog zo koud heeft.

Toos paardloos


DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 14:46

nee toch jeetje nee echt niet sorry hoor wat een watjes.

maar idd met wedstrijden is het irritant als je paard een shetlandervacht heeft gelukkig heb ik een arabier en er geen last van, en die van mij staat
s'nachts op stal en krijgt pas met 0 graden of kouder in de box een deken om als wij in de wei een deken om gaan doen ligt tie er snel weer af want andere paarden gaan er altijd aan bijten dus die dingen gaan altijd kapot!

Dribbelkont

Berichten: 7350
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 14:59

die van mij staat ook al onder de pagony outdoor lite.
waterdichte zomerdeken.dag en nacht.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 15:00

Weet je waarom ze verharen? Door de extreme hitte van de afgelopen tijd!
Echt niet omdat het 1 of 2 nachtjes iets koeler is geweest. De dagen zijn ook nog behoorlijk lang nu.

Een paard met koude oren en/of vacht heeft het echt niet koud hoor!
Zelfs als z'n haren overeind staan hoeft het niet te betekenen dat hij het koud heeft, het is alleen een manier om de lichaamswarmte vast te houden.

Dekens zijn er over het algemeen alleen in het belang van de ruiter, voor het paard zelf hoeft het echt niet.

There is no reality, only perception.

Artemiss
Berichten: 1093
Geregistreerd: 17-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 15:05

Ik gebruik helemaal geen deken. Mijn shetty's kunnen prima tegen de kou. Haha! Van mij mogen ze ook hun natuurlijke dikke vacht laten groeien, zien ze er ook zooooooo schattig uit Echt om op te vreten Vingers aflikken Knipoog

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 15:06

ellenlouise schreef:
Weet je waarom ze verharen? Door de extreme hitte van de afgelopen tijd!
Echt niet omdat het 1 of 2 nachtjes iets koeler is geweest. De dagen zijn ook nog behoorlijk lang nu.

Een paard met koude oren en/of vacht heeft het echt niet koud hoor!
Zelfs als z'n haren overeind staan hoeft het niet te betekenen dat hij het koud heeft, het is alleen een manier om de lichaamswarmte vast te houden.

Dekens zijn er over het algemeen alleen in het belang van de ruiter, voor het paard zelf hoeft het echt niet.


vind ik dus ook !!!

ik geloof dat er bij ons een iemand is die zijn tinker al
in october onder een deken zet in de stal echt bizar zn pyama noemt ze dat terwijl dat beesie nog dikker in zn haren zit dan mijn arabiertje of welk paard dan ook bij ons op stal

prompter

Berichten: 10915
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 15:09

Ik vind het nu nog veel te vroeg voor een deken. Mijn paarden hebben 's winters altijd kort haar, door het opleggen van een deken, maar daar is nu nog geen sprake van.

Extremely rare and Beyond Compare

sl0wm0ti0n
Berichten: 2812
Geregistreerd: 25-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 15:25

Ik zou niet zo vroeg met een deken beginnen als ik jou was! Paarden kunnen echt wel tegen een stootje hoor, en als je ze om het minste geringste een dekentje op doet hebben ze sneller een griepje ofzo te pakken. Zo koud is het ook weer niet hoor Lachen

"What we call human nature, is actually human habit.."

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 16:24

Ik heb ze ook nu al weer onder een dekentje staan. Het is best koud (overdag ook) en ik wil dat ze strak in het haar zitten. Dat is idd in mijn belang, ik scheer namelijk het liefst zo min mogelijk, en daarnaast wil ik dat mijn paarden er goed uit zien.

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 17:02

Best koud?
Het is nog zomer en nu al een deken op?
Die van mij krijgen zo ie zo geen deken op.

Je bent wat je diepe, bezielende wens is en zoals je wens is, zal je wil zijn.
Zoals je wil is, zullen je daden zijn en zoals je daden zijn, zal je lot zijn.

recreatie +2

Visitor2
Berichten: 686
Geregistreerd: 08-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 17:05

Onze paarden staan al dag en nacht onder deken, zo houden ze een lekker kort vachtje. Het paard heeft een zomerdeken en Rocky een dunne winterdeken die door het wassen nog ietsje dunner is geworden. Helemaal niet vroeg hoor, het koelt gewoon wat af.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 17:05

Ik had vandaag ook een jas aan!

Hij heeft het heus niet koud, maar ik wil voorkomen dat hij meer haar gaat aanmaken (wat zijn eigen manier is om het niet koud te hebben) Vandaar dus bij dit soort weer "al" een dekentje.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 17:12

ukkiepuk schreef:
Zorro staan nu al dag en nacht onder een deken. Hopelijk hoef ik hem deze winter niet 4x te scheren....


Het wordt morgen gewoon weer 25 graden hoor....

Jamaica scheer ik als ze haar warmte niet meer kwijt kan, dan gaat ze onder deken, en geen seconde eerder

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 17:21

Ed krijgt vanacht ook weer voor het eerst een dun dekentje op. Maar ik denk dat we dit jaar ook (voor het eerst!) gaan scheren, omdat ie best intensief bereden wordt.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 18:42

sl0wm0ti0n schreef:
Ik zou niet zo vroeg met een deken beginnen als ik jou was! Paarden kunnen echt wel tegen een stootje hoor, en als je ze om het minste geringste een dekentje op doet hebben ze sneller een griepje ofzo te pakken. Zo koud is het ook weer niet hoor Lachen


ik ga binnenkort ook beginnen met dekens,s'nachts,maar dat heeft niks met "watjes" etc. te maken.

als je s'winters,lekker door wilt trainen,etc. krijg je je paard bijna niet meer droog gestapt,als ze zo dik in het haar zitten!!

Serieus genomen worden, of serieus genomen worden, that's the question!

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 19:36

Sher heeft nog geen deken om, maar als ik haar een deken op doe moet ze hem dag en nacht op, omdat ik gewoon op school zit en geen tijd heb om s'ochtends de deken af te doen. En overdag vind ik het nog best wel warm hoor, ik loop ook nog in mijn t-shirtje.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 19:42

Na die hittegolf koelde het opeens razendsnel af. Ik doe ze altijd ná de zomer vanaf 15 graden 's nachts een deken op. En dat is geen overbodige luxe zo blijkt. Bij ons staan ze in buitenboxen met een uitkijkraam en laatst was het al 8 graden 's nachts! Dat is berekoud als je 30/20 gewend bent! Na/in de winter gaan de dekens vanaf 10 graden of zonnig weer af, dat houden de meeste mensen in de herfst/nazomer ook aan als grens. Toch is het wat anders als het van koud warmer wordt met een dikke vacht of wanneer je net nóg dunner vachtje aan het kweken bent en het opeens flink afkoelt. Voordeel is ook dat die van ons aan huis staan, dus rond tienen 's avonds kan ik nog even gauw de dekens op doen als de voorspellingen er naar zijn.

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 20:55

Jeetje... Watjes van paarden hebben jullie als je ze NU AL een deken op moet... Licor komt ook van 38° in Spanje, hier is het 's nachts wel heel erg veel kouder, maar koud krijgt hij het er niet van hoor... Ik ga hem ook een deken opleggen om zijn vacht dun te houden, maar toch echt pas als we overdag onder 10 gaan ofzo...

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 21:39

Ik doe bij mijn paarden meestal rond november een deken op. Ze krijgen maar 1 200 grams deken, meer niet. Wordt het ineens -10 of zo, dan krijgen de koukleunen en dun wollen dekkentje eronder. 3 staan in een grote stal waar het een graad of 2 warmer is dan buiten en 2 staan er in een geisoleerde stal, wat vroeger een koelcel was. Daar is het zeker een graad of 3/4 warmer dan in de andere stal. Ik heb geleerd dat de beste temperatuur in een stal niet meer dan 2 graden hoger mag zijn dan de buitenlucht.
Als je nu al met een deken begint, dan hebben ze als het 5 graden is zeker al 4 dekens nodig, laat staan als het -10 is. Moet je eerste je paard pellen om te rijden Haha! . Al die dekens er af en dan krijgt het paard een klap van de kou. De dekens wegen ook nog al wat, dus 23 uur een gewicht constant op je paard. De vacht wordt lelijk. Dan maar een iets dikkere vacht.

Paarden kunnen beter tegen de kou dan tegen de warmte.

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Arlette1991, DotBot, Evito_06, miepmier26 en 47 bezoekers