jonge paarden in de dressuur

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kara
Berichten: 973
Geregistreerd: 12-08-03
Woonplaats: Borculo

jonge paarden in de dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-03 16:08

laast las ik hier op bokt.nl een opmerking die me bestwel raakte.
Dat ging er over dat er tegenwoordig zoveel 5-jarigen al in de Z-dressuur lopen.

Ik heb zelf ook een 5-jarige die Z-dressuur loopt. Afgelopen weekend nog 188 en 183pnt. Ik weet best dat het vroeg is en dat hij nog aan het groeien is.
Maar eerlijk gezegd zie ik liever een eerlijk getraind jong paard en welk niveau hij dan loopt is dan onbelangrijk.

Heel veel mensen trainen thuis ook met hun jonge paard hard. En ik denk dat het niet uitmaakt of het dier 3/4/5 is en dan L/M/Z loopt.
Veel belangrijker is de afwisseling en het voldoende rust gunnen van het paard.

Ik heb bijvoorbeeld met die van mij heel lang gewacht totdat ik overging naar de Z. Maar ik heb wel iedere categorie uitgereden tot het maximale aantal winstpunten. Heb hem ook niet vaak meegenomen, maar hij liep altijd bovenaan mee en haalde vaak 3 of 4 winstpunten.

Maar kijk eens hoeveel mensen een L-proef rijden en thuis al veel meer oefenen en langdurig oefenen. Ik rij hem 3x in de week, soms 4x maar dan gaat hij in dag een buitenrit maken. Verder heeft hij vrij, mag hij op het land of eventes in de molen en dan op het land.
Verder is het zo dat als hij goed gaat, al is het na 10 minuten dan is het goed en krijgt hij weer vrij en mag op het land.

Sommige mensen rijden inderdaad en jong paard kapot en gaan veel te snel enkel maar om te laten zien dat hun paard al zo goed is, of voor de verkoop.

Maar wat is nu het beste om te doen. Wachten met zadelmak maken tot 4-jaar? Op welke leeftijd kan je met ze starten?
Wat doen jullie in zo'n geval?

haike
Berichten: 13519
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 16:53

ikm start nu met oki ook meteen L1, sla de B over. Ook l is ie pas onder het zadel en nog jong, hij kan hetb wel.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 17:08

De trend is wel dat je paarden ziet die verder zijn dan de leeftijd eigenlijk toe laat. 'de koper' leest graag teksten zoals 4 jaar en M-dressuur en er wordt veel proefgericht geoefend.
Ze oefenen tot in den treure wijken voor het been ipv eerst de basis hulpen eens goed aanleren.
Jij zult misschien ook wel eens een jurylid tegenkomen met commentaar op de leeftijd.

Zoals jij het vertelt is jouw paard gewoon getalenteerd en zou ik in mijn handjes knijpen met zo'n paard.

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 17:09

zoals jij het beschrijft doe je het goed hoor
je paard heeft er schijnbaar ook weinig moeite mee, anders haalde hij nie tzo hoge punten en je zegt dat je weinig met hem traint
het ene paard heeft meer aanleg dan de ander en minder moeite, voor sommige 5 jarige paarden is de L al vreselijk moeite, voor die van jou niet
zoals jij zegt dat je met je paard omgaat, niet vaak op wedstrijd en genoeg rust, denk ik dat het niet uitmaakt dat je paard nu al Z loopt hoor
als je er maar om denkt dat hij het lichamelijk, maar vooral ook geestelijk wel aan kan

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 17:46

Voor een heel getalenteerd jong paard is Z echt een eitje en loopt ie dat uit zonder een drupje zweet maar voor een ander paard die dat nivo eindelijk na jaren zwoegen haalt is het een topprestatie.

Er zijn zat paarden te noemen die op 6 jarige leeftijd Lichte tour liepen en op 7 jaar Grand prix waaronder de namen die Zep noemde.

Ik zie er geen kwaad in maar het moet niet geforceerd gaan. Een paard wat alles aanbied heeft er ook geen moeite mee en slijt er ook niet van.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 10:18

Het valt mij ook op dat het een mode is om paarden zo jong mogelijk zo veel mogelijk aan te leren. Mijn vraag is, hoelang houdt dat paard dat zowel geestelijk als lichamelijk vol?

Een paard is imo met een jaar of 11/12 op zijn beste punt. Door ze zo jong al zo zwaar te trainen heb je een grote kans op blessures omdat de snelle spierontwikkeling etc. het lichaam normaal niet kan verwerken. Een kind laat je toch ook niet bodybuilden?

Daarbij komt kijken dat het paard het geestelijk vaak niet kan verwerken. Het dier laat makkelijk met zich werken dus er wordt steeds meer van verlangt. Ondertussen moet hij al die informatie blijven verwerken wat erin gestampt wordt. Alsof je een kleuter laat wortel trekken bijvoorbeeld.

Ik vind dat je je beter de tijd kunt nemen voor een paard en alles rustig aan doen, daardoor minder kans lopen op problemen. Dan gezellig met de mode meegaan en meer kans lopen op problemen. Dat is mijn mening!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 11:04

Ligt nogal aan ruiter en paard.

Ik kende ook paarden die van nature al zulke souplesse en gangen hadden, dat ze idd door alle klasses heen vlogen.
Zonder stress zonder moeite, met een ruiter die helemaal niet eiste, maar het werd gewoon door het paard zo aangeboden, omdat het dier een atleet is.

Niks op tegen.

Ken er helaas ook, met paarden die wel goed zijn, maar geen echte atleten.
Paarden waar wel van geeeist en gedwongen word.
Lopen dan ook vroeg Z, maar je ziet er geen plezier van afkomen.
En dat is dus super slecht imo

joop007
Berichten: 798
Geregistreerd: 05-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 17:56

nog een punt te gaan en mijn 5jr loopt ook in het Z..... en die is pas een jaar onder het zadel. Paard doet het vrij makkelijk en ik heb wel handigheid met proefjes rijden. ideale combinatie

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 10:27

meestal zien jonge paarden rijden als een spelletje... alsje dat zo houd is er nix aan de hand want het paard vindt het leuk hij krijg genoeg rust om te groeien en nix is geforeceerd! geen probleem toch? het paard verveeld zich niet en leerd zich zelf geen stal ondeugden aan.
Waar je wel mee moet oppassen is dat ie niet te veel informatie er instampt krijgt want anders is ie binnen een paar jaar op. Dat zou zonde zijn.

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 11:57

in principe vind ik het wel kunnen, als het paard er aan toe is. helaas zijn er nog steeds eigenaren die dit niet snappen. zo reed ik een pony die al snel het m2 in moest en nog 4 moest worden. ze was er totaal niet aan toe. toen ik de eigenaar voorstelde haar een maandje op de wei te zetten om alles een beetje te verwerken en uit te groeien (niet dat dat lukt in een maand) werd mij mede gedeelt dat het starten of verkopen was. aangezien ik het niet op mn geweten wilde hebben een pony kapot te rijden was ze na een week verkocht, helaas. laat die mensen toch eens beter nadenken over wat ze de dieren aan doen!