"raar" geluid tijdens het rijden.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
sandra1977

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-03-03
Woonplaats: Dedemsvaart

"raar" geluid tijdens het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-03 21:57

Ik heb vandaag mijn nieuwe bijrijdpaard eens even wat harder laten werken en op een gegeven moment liep hij mooi ontspannen en kwam hij aan de teugel. Tijdens de draf hoorde ik ineens een soort klots geluid Verward (beetje vage omschrijving maar zou zo niet weten hoe het heet)

Nou heb ik mij laten vertellen dat dit geluid uit de koker komt. Het is dus een ruin. Kan dit zo zijn, en zoja waarom doet hij dat en waar dient dit voor?? Verward
Misschien een beetje een rare vraag maar zat het mij gewoon af te vragen tijdens het rijden vandaag.

Veni, vidi, vici


prompter

Berichten: 10919
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 22:02

Komt inderdaad uit de koker, en duidt meestal toch op wat spanning.

Extremely rare and Beyond Compare

sandra1977

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-03-03
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-03 22:06

Ik had op de momenten dat hij dit aan het doen was niet het gevoel dat hij gespannen was, zou dit ook nog door iets anders kunnen komen. Hij doet het trouwens ook als hij los loopt in het land heb ik mij laten vertellen.

Veni, vidi, vici

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 22:19

Volgens mij is het niet van de spanning hoor Verward Mijn paard doet het ook wel eens, maar niet als ie gespannen is. Ik dacht dat het iets te maken had met lucht in de koker oid

*edit*

Heb een link gevonden: http://users.skynet.be/paardennieuws/castratie.htm

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 22:22

Idd lucht in de koker. Schijnt dat sommige paarden het doen als ze gespannen zijn en andere paarden juist wanneer ze ontspannen zijn. Weet trouwens niet of het ook bij hengsten voorkomt. Mijn vroegere pony (ruin) had het vaak, bij Ameretto (ook ruin) is het me nog nooit opgevallen.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

nathalieke
Berichten: 608
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Waregem (West-Vlaanderen / Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 22:23

iss idd door lucht in de koker. bij de ruinen 'krimt' hun penis wat nadat ze ruin zijn geworden en zo kan er lucht in de koker. dit maakt dit geluid.

als ik op Grandioso rijd dan weerklinkt dit geluid door heel de manege Bloos! kweet niet als het teken van spanning of ontspanning is Verward laten we hopen van ontspanning Schijnheilig

sandra1977

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-03-03
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-03 22:39

liberty schreef:
Volgens mij is het niet van de spanning hoor Verward Mijn paard doet het ook wel eens, maar niet als ie gespannen is. Ik dacht dat het iets te maken had met lucht in de koker oid

*edit*

Heb een link gevonden: http://users.skynet.be/paardennieuws/castratie.htm


Heb je link gelezen en ik weet dus nu hoe dit kan gebeuren, dus wat de oorzaak is. Maar weet iemand of het een teken van ontspanning is of van spanning?? Lijkt me raar dat het spanning is omdat hij het ook in de wei doet als hij loopt te dartelen, Hoop iig dat het ontspanning is. Wil het niet op mijn geweten hebben dat een paard, wat ik nu 1,5 week rij, zo gespannen loopt dat hij dit met dit geluidje probeert duidelijk te maken. Bloos!

Maar goed, misschien weet iemand op Bokt duidelijkheid te geven.

Veni, vidi, vici

pmarena

Berichten: 47938
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 22:45

Volgens mij ook bij het ene paard spanning , bij de andere ONTspanning.

En in de wei kunnen ze ook flink gespannen zijn hoor , daar hebben ze geen ruiter voor nodig Haha!

Denk aan ''enge'' dingen die ze zien ...enz.

sandra1977

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-03-03
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-03 23:08

Nou, heb ondertussen even de zoekfunctie gebruikt, het is al laat dus mijn hersenen werken niet meer zo snel.
In de topics die daaruit naar boven kwamen was het ook al een vraag waar geen antwoord op gegeven kon worden. De een zei dat het door spanning kwam, de ander dat het door ontspanning kwam en weer een andere mening was dat het met geen van beide iets te maken had. Verward
Zal er waarschijnlijk nu dus ook geen duidelijk antwoord op kunnen krijgen omdat het dus bij ieder paard verschillend kan zijn wat de reden is. Ik heb vandaag dus gemerkt dat mijn paard het doet als hij ontspannen is en zie dat dan maar als een goed teken. OK dan!

Maar als iemand het wel kan verklaren hoor ik dat graag.

Veni, vidi, vici

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 01:14

Volgens mij heeft het niet echt met spanning of ontspanning te maken.

Chappo, een manege pony doet het namelijk ook bijna altijd. Als ze wat ris zijn hoor je het wel wat vaker.

Maar zijn koker sluit dan eigenlijk vaceum wat dus dat geluid produceert

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...


_Priscill_

Berichten: 5715
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 06:05

volgen mij is het idd de koker mijn paard deed het ook heel vaak
en vele ponys en paarden bij ons op de manege ook

ze zeggen liefde kent geen haat..maar ze zullen zich vergissen....want als je er niet bent haat ik het om je te missen

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 06:22

Ik ben nu Thunder aan het beleren, na vele merries voor het eerst een ruin, en hij maakt het geluid ook heel vaak. Maar of het nu van spanning komt? Verward Ik geloof het niet!!!!

Moet je eens naar wedstrijden gaan dan hoor de je ruintjes ook 'aankomen' Haha!

NoaC

Berichten: 5292
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 07:19

Heb het op de uithof nagevraagd bij de expert; niks te maken met spanning of ontspanning!

My imaginary friend thinks you have serious problems!

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 08:06

Bij mijn ruin hoor ik dat ook weleens, bij zijn vader hoorde ik dat ook wanneer hij bijv bereden werd of wanneer hij op de wei zich uit loopt te sloven.

WISH IT, DREAM IT, DO IT!

Cars

Berichten: 1929
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 09:28

Bij mijn Tinkertje heeft het wel met spanning te maken,ik hoor het alleen als hij zich loopt op te winden......ik noem het altijd zijn bokalarm ....ik heb ook weleens gehoord dat het vaker voorkomt bij paarden die op oudere leeftijd geruind zijn....

Twee dingen zijn oneindig: het heelal en de menselijke domheid.
Van het heelal weet ik het alleen nog niet zeker..........

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 09:58

nathalieke schreef:
iss idd door lucht in de koker. bij de ruinen 'krimt' hun penis wat nadat ze ruin zijn geworden en zo kan er lucht in de koker. dit maakt dit geluid.


Bij Okki (= hengst) hoor ik het ook wel eens. Wat jij zegt klopt dus niet (helemaal).

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 12:34

Heb t ook wel eens gehoord bij een hengst hoor

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

prompter

Berichten: 10919
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 13:23

Mijn hengst doet het alleen wanneer hij iets doet wat hij niet leuk vindt (longeren bijv.), bij hem heeft het dus wel degelijk met spanning te maken. En met castratie heeft het bij hem dus helemaal niks te maken Haha!

Extremely rare and Beyond Compare

Artemiss
Berichten: 1093
Geregistreerd: 17-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 14:33

Bij mijn ene ruin hoor ik het ook wel eens (best vaak trouwens), bij mijn andere ruintje heb ik het nog nooit gehoord!

sharir

Berichten: 2576
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 15:05

geluid van het ontspannen. geloof ik.. en vanuit de koker. ik hoor het bij sharir best vaak. maar hij is dan lekker ontspannen..

Vasco nog altijd mis ik je
Peline mijn nieuwe topper


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Madelief, Googlebot en 13 bezoekers