hoeveel extra betalen voor veulen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
shemar
Berichten: 1428
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Purmerend

hoeveel extra betalen voor veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-03 10:07

Hoi, mijn pony heeft sinds een paar dagen een veulentje, nu moet ik gaan bijbetalen voor haar stalling. Ze staat nu bij haar moeder in de wei en daar vragen ze 1 euro per dag voor. Ok maar nu voor de winterperiode ze staat bij haar moeder in de box dit is een gewone maat, ze vragen dan 75 euro per maand incl haar eten ekstra.

Is dit een redelijk bedrag, voor haar moeder betaal ik 125 euro. Maar ze doen dan wel samen met 1 box in een container.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 10:24

Ik vind het een forse verhoging, terwijl ze in dezelfde stal blijven staan. Ik vind dat ze niet meer mogen vragen dan wat het voer kost.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 10:37

Ik zou de helft extra van wat je nu betaald heel redelijk vinden,
de stal wordt toch veel sneller een zooitje dus het stroverbruik zal ook 2 keer zo hoog liggen.

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 10:40

Ik vind het best veel.

Maarja wat ga je daaraan doen dan ? *LOL*

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 14:35

Wizkid staat bij B'elanna in de stal. Daarvoor betaal ik niks extra. Wel koop ik zelf de veulenbrok.

In oktober komen de jaarlingen terug en gaat Wiz samen met dat groepje in een uitloopstal. Dan ga ik 40 euro per maand betalen. Stalling voor een paard kost 190 euro (voor een pony minder). Dus 40 euro voor een veulen in een uitloopstal vind ik zeer redelijk.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 14:37

Sjuimpje schreef:
Ik zou de helft extra van wat je nu betaald heel redelijk vinden,
de stal wordt toch veel sneller een zooitje dus het stroverbruik zal ook 2 keer zo hoog liggen.


Daar ben ik het mee eens! Bovendien hebben ze er ook extra werk aan, want er moet dan ook voor 2 paarden gemest worden Knipoog !!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 15:02

Sterre"]
[quote="Sjuimpje schreef:
Ik zou de helft extra van wat je nu betaald heel redelijk vinden,
de stal wordt toch veel sneller een zooitje dus het stroverbruik zal ook 2 keer zo hoog liggen.


Daar ben ik het mee eens! Bovendien hebben ze er ook extra werk aan, want er moet dan ook voor 2 paarden gemest worden Knipoog !!
[/quote]

Dus als je een paard hebt wat meer troep maakt, dan zou je ook extra moeten betalen? Er zijn genoeg paarden die zo'n slagveld van hun stal maken, dat hij iedere dag leeg moet. Er past niet meer stro in een stal dan dat ie vol is, dus het verbruik kan nooit 2x zo hoog zijn.

WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 15:13

Ik heb met mijn veulen ook niets extra hoeven betalen, pas toen ze een eigen stal e.d had gingen we meer betalen (wel gelijk als volledig paard). Zolang het paard bij haar moeder in de stal staat kan een staleigenaar in mijn ogen niet zo heel veel meer vragen, ongeveer kostprijs lijkt mij.

shemar
Berichten: 1428
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-03 16:32

Ik moet zelf uitmesten dus daar hebben ze geen werk aan. Heb ze een mailtje gestuurd dat ik het toch wel duur vond, de stal staat gewoon bij een vervallen boerderij en er is voor de rest niets.

Bedankt voor jullie reaktie, ik was al bang dat het aan mij lag.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 16:59

Tessebes schreef:
..Dus als je een paard hebt wat meer troep maakt, dan zou je ook extra moeten betalen? Er zijn genoeg paarden die zo'n slagveld van hun stal maken, dat hij iedere dag leeg moet. Er past niet meer stro in een stal dan dat ie vol is, dus het verbruik kan nooit 2x zo hoog zijn.

Als er meer in gepoept en gepiest wordt, wordt er ook meer stro vuil en moet er dus ook meer uitgemest worden ! (= meer verbruik van stro Knipoog !)

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 22:26

Maar WORDT er ook meer uitgemest , dat is de vraag Haha!

Als je net als de meeste mensen 1 x per dag bij je paard komt , en dus ook 1 x per dag mest...dan blijft dat bij die ene keer.

Is je merrie bovendien al zo'n zwijn dat de stal toch al elke dag leeg moet ,
tja dan staan ze wat viezer dan voorheen maar blijft het stro-verbruik gelijk Lachen

Hield je voorheen een berg schoon stro over , tja , dan zul je idd meer gaan gebruiken nu.

Een beetje voer extra ook.

75 euro vind ik gewoon erg veel , maar als ze dat er nu eenmaal voor willen hebben...tja Lachen .

Ben benieuwd of de prijs wat bijgesteld wordt Shemar

Enneh...nog gefeliciteerd met je kleine pluizebolletje OK dan!

shemar
Berichten: 1428
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-03 14:09

OK dan! Jawel, ze hebben het verlaagd naar 45 euro dat is een euro per dag minder!, dan gaat ze ook nog voor me uitmesten want dat was in eerste instantie afgesproken. Misschien word ik nog heel brutaal en bied ik aan om zelf te mesten voor nog meer korting weet ik tenminste dat het goed gebeurd, want als ik naar d'r eigen stallen kijk weet ik dat nog zo net niet .

Kijken of manlief het er nu mee eens is, hij had al naar een boer gebeld die z'n grond verkocht. Ging om ongeveer 4ha prijs was niet duur maar dan heb je nog alleen maar een grasland zonder niks.

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 14:22

Gefeliciteerd !! OK dan!

Eigen spulletje is natuurlijk helemaal leuk , mits je dat goed in kunt richten en bij kunt houden , daar komt ook nog heel wat bij kijken om van grasland een all-round paarden-plek te maken.

Als je die mogelijkheid hebt , da's helemaal super natuurlijk !!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 14:41

45 euro vind ik al een stuk redelijker. Fijn dat jullie er toch uit gekomen zijn.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 15:46

Bij ons ga je pas voor je veulen betalen als hij zijn eigen box krijgt. die paar korrels brok die myst eet zijn de moeite niet, en ik mest zelf...

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 19:07

Ik vind het wel erg veel geld. OK ze zullen nu ook voor je mesten, maar let er dan wel op dat ze dat wel goed doen...zo kunnen ze natuurlijk proberen minder stro te gebruiken.
Ik vind het veel geld. Uit jouw berichtje begreep ik dat ze samen in de "oude" stal van je merrie komen. Ik neem aan dat deze stal niet groter gemaakt is en je dus qua oppervlakte gebruik er niet op vooruit bent gegaan. Al had je nu een grotere stal aangeboden gekregen voor merrie en veulen en al was de prijs dan hoger geweest, dan had ik daar nog wel in kunnen komen...maar in deze situatie niet...