Kunnen 2 hamsters bij elkaar?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Kunnen 2 hamsters bij elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-03 21:01

Ik ga binnenkort een hamster kopen.
Maar ik wil er eigelijk 2 kopen dan. Maar eerst zaten er ook 2 in een kooi en die hebben elkaar dood gebeten. Maar dat waren geloof ik 2 mannetjes. Weten jullie of 2 vrouwtjes samen gaan?

Liefs Sun

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 21:06

Twee Syrische hamsters (goudhamsters) absoluut niet, dan vallen er doden!
Russische dwerghamster, Roborvski's e.d. zijn groepsdieren en zitten niet graag alleen, maar het gaat alleen goed als ze een enorm groot hok hebben.
Wij hebben hele grote groepen bij elkaar gehad en dat is altijd prima gegaan, maar dan wel in een enorm vertrek. Ik hoor van mensen die er twee in een klein (standaard) hamsterkooitje stoppen dat ze elkaar ook afmaken.
Als je er toch twee neemt, neem dan twee nestgenoten en vooral geen vrouwtje en een mannetje Knipoog
Verder maakt het niet uit of je vrouwtjes of mannetjes samen zet, is hier altijd goed gegaan (mannetjes alleen als er geen vrouwtjes in de buurt staan!). Maar nogmaals, alleen als ze echt heel veel ruimte hebben.
Heb je die ruimte niet dan is het dikke kans op vechten. En als ze gaan vechten is het echt todat er een dood is.


sunshine schreef:
Ik ga binnenkort een hamster kopen.
Maar ik wil er eigelijk 2 kopen dan. Maar eerst zaten er ook 2 in een kooi en die hebben elkaar dood gebeten. Maar dat waren geloof ik 2 mannetjes. Weten jullie of 2 vrouwtjes samen gaan?

Liefs Sun

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-03 21:09

Oke bedankt! Ik was eigelijk wel van plan een goudhamster te kopen en ik heb ook niet echt een groot hok.
Die 2 zaten toen ook in een gewoon standaard hamsterkooi. Ik hou het maar bij 1 hamster dan Haha!
Maar kunnen die wel goed tegen alleen zijn dan?

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 21:14

Hamsters zijn dieren die eigenlijk altijd alleen zijn. Ik had twee hamsters voor mijn zusje gekocht, twee dametjes uit hetzelfde nestje. Ze is vorige week van vakantie teruggekomen en toen had toch de een de ander 'afgemaakt'. Terwijl ze altijd samen in het nestje slapen! Maar ze hadden echt vaak ruzie, van dat 'gefit' zeg maar. Het is bij mij eigenlijk bijna nog nooit goed gegaan. We hebben wel een moeder en een dochter in hetzelfde hok gehad en die waren grootste maatjes.

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 21:14

Ja hoor!
Een goudhamster is een solitair dier, die is dus liever alleen.
Wij hebben hier alle soorten hamsters gehad en de goudhamster vind ik nog altijd de leukste!
Als je gaat kijken naar een hamster let er dan op dat ze niet angstig zijn.
Mijn ervaring is dat zo'n angstig jong heel moeilijk tam te krijgen is en ook vrij snel bijt. En dat doet echt zeer!!
Het mooiste zou zijn als je een particulier kunt vinden die jongen heeft en die ze al heel veel in handen genomen heeft.
Succes en alvast veel plezier.

sunshine schreef:
Oke bedankt! Ik was eigelijk wel van plan een goudhamster te kopen en ik heb ook niet echt een groot hok.
Die 2 zaten toen ook in een gewoon standaard hamsterkooi. Ik hou het maar bij 1 hamster dan Haha!
Maar kunnen die wel goed tegen alleen zijn dan?

Little_Sun

Berichten: 1166
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 22:44


Robyn

Berichten: 1592
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 09:18

Als je er echt 2 bij elkaar wilt zetten neem dan 2 vrouwtjes dat ging bij mij ook goed. Twee mannetjes maken elkaar af.

Veel succes!!!

Draakje

Berichten: 1727
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 13:43

2 vrouwtjes kunnen elkaar ook afmaken

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 13:46

lekker maar 1 nemen.... prettiger voor de hamster!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 13:47

Gerbils kunnen wel goed samen... die zijn ook leuk, wij hadden een heel bouwsel met gangetjes naar een aquarium met zand, en twee kooienstelsels. De kat kon er uren naar kijken Lachen Haha!

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 13:51

ArwenLune schreef:
Gerbils kunnen wel goed samen... die zijn ook leuk, wij hadden een heel bouwsel met gangetjes naar een aquarium met zand, en twee kooienstelsels. De kat kon er uren naar kijken Lachen Haha!


Je moet dan alleen wel twee gerbils uit hetzelfde nest nemen, scheelt een hoop ellende... want als je er later eentje bij wilt zetten kost het veel moeite om ze te laten wennen aan elkaar.

Robyn

Berichten: 1592
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 13:55

Draakje schreef:
2 vrouwtjes kunnen elkaar ook afmaken


Als je 2 vrouwtjes uit hetzelfde nest neemt gaat het 9 van de 10 keer goed.

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 14:00

Robyn schreef:
Als je 2 vrouwtjes uit hetzelfde nest neemt gaat het 9 van de 10 keer goed.

ehh je bedoeld gaat het 9 van de 10 keer fout!!!
Ik heb jaren in een dierenwinkel gewerkt... als de jonge hamsters binnnen kwamen zaten ze leuk lief bij elkaar in een hokje en die lieten we ook samen... tot het moment dat je op een gegevens moment een hoop gekrijs uit zo'n hokje hoorde... dan wist je, oh de hamsters worden volwassen.. ze gaan knokken. Gevolg, ineens zaten alle hamsters appart in een hokje, tot die week daarop weer jonkies kwamen en dan begon alles weer van voor af aan.

Draakje

Berichten: 1727
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 14:05

Ik heb 1 syrische Hamster (vrouwtje) echt een schat van een beest en vermaakt zich prima in d'r 1tje. lijkt misschien zielig dat een hamster alleen in een kooitje zit, maar dat is juist wat hamsters graag willen.
ik heb liever 1 hamster in een kooi dan 2 hamsters die elkaar steeds in de haren vliegen en proberen elkaar aftemaken

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-03 14:07

Little_Sun: Bedankt vor de site's! Ben gelijk gaan kijken.
Ik kan gewoon beter 1 goudhamster nemen....want als je toch kans hebt als ze mekaar doodbijten. Toch bedankt voor de reacties allemaal!

Draakje

Berichten: 1727
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 14:11

of 2 hamsters nemen en 2 kooien, zodat je toch 2 hamsters hebt, maar wel appart

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 14:15

Ik zou ook 1 goudhamster nemen. Die zijn veel leuke als dwerghamstertjes Haha!
Ik heb een goudhamster gehad en die was zo verschrikkelijk lief, wat iok helemaal niet van hamsters gewend ben Knipoog
Die was wel angstig(waarschijnlijk slecht mee omgegaan, we hebben haar namelijk ook maar gevonden), ze schrok bv snel maar beet absoluut niet.
En het was echt zo alsof ze ons begreep en dankbaar was Haha!
Helaas is ze overleden aan kanker.

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 14:18

Als je in de dierenwinkel 2 beestjes koopt die al samen zitten, grote kans dat het goed gaat
Ik zou zeker voor een goudhamster gaan, mijn pluis toendertijd was echt kjoet Lovers Haha!

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-03 14:23

Ik ga iig zeker een goudhamster kopen. Heb ook ooit een goudhamster gehad, die heette Simba (ja in die tijd was ik gek op de Lion king Haha! ).
Was echt super lief beesje!! 1 keer gebeten maar dat was mijn eigen schuld...hij sliep en ik kwam ineens lomp met mn hand in zn huisje Scheve mond
En dat doet dus wel heel erg pijn Bloos!
Maar iemand zei hier dat ook al als ze uit dezelfde nest komen dat ze elkaar alsnog doodbijten als ze volwassen worden. Ik weet het echt niet....
2 hamsters is zo leuk...maarja toch Scheve mond

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 14:27

Ethelate schreef:
Als je in de dierenwinkel 2 beestjes koopt die al samen zitten, grote kans dat het goed gaat


Da's dus niet waar... dit heb ik hierboven ook al geschreven, maar speciaal voor jou nogmaals:
Ik heb jaren in een dierenwinkel gewerkt... als de jonge hamsters binnnen kwamen zaten ze leuk lief bij elkaar in een hokje en die lieten we ook samen... tot het moment dat je op een gegevens moment een hoop gekrijs uit zo'n hokje hoorde... dan wist je, oh de hamsters worden volwassen.. ze gaan knokken. Gevolg, ineens zaten alle hamsters appart in een hokje, tot die week daarop weer jonkies kwamen en dan begon alles weer van voor af aan

Robyn

Berichten: 1592
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 14:28

Cinzano"]
[quote="Robyn schreef:
Als je 2 vrouwtjes uit hetzelfde nest neemt gaat het 9 van de 10 keer goed.

ehh je bedoeld gaat het 9 van de 10 keer fout!!!
[/quote]

Ik heb een tijd hamsters opgevangen, en dan heb je niet altijd zoveel kooien. Bij mij zijn 2 vrouwjes uit hetzelfde nest elkaar nooit af gaan maken. 2 volwassen mannetjes daarintegen gaat altijd fout.

Misschien gewoon andere ervaringen.

het beste blijft gewoon 1 hamster per kooi

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 14:57

Dat is dus wat ik al eerder geschreven heb. Als ze te weinig ruimte hebben (wat in een dierenwinkel eigenlijk altijd het geval is) gaat het altijd fout. Dwerghamsters zijn van nature groepsdieren en kunnen heel goed samen leven, maar hebben dan wel heel veel ruimte nodig.
Meerdere mannen is bij ons ook altijd goed gegaan, als ze maar voldoende ruimte hebben en geen vrouwtjes kunnen ruiken/horen.
Als je die ruimte niet kan bieden moet je er niet meer dan een nemen en die ene heel veel aandacht geven.

Een goudhamster moet je altijd alleen houden (net zoals de Chineese Hamster), die zijn van nature solitair en zullen een soortgenoot altijd afmaken.

Cinzano"]
[quote="Ethelate schreef:
Als je in de dierenwinkel 2 beestjes koopt die al samen zitten, grote kans dat het goed gaat


Da's dus niet waar... dit heb ik hierboven ook al geschreven, maar speciaal voor jou nogmaals:
Ik heb jaren in een dierenwinkel gewerkt... als de jonge hamsters binnnen kwamen zaten ze leuk lief bij elkaar in een hokje en die lieten we ook samen... tot het moment dat je op een gegevens moment een hoop gekrijs uit zo'n hokje hoorde... dan wist je, oh de hamsters worden volwassen.. ze gaan knokken. Gevolg, ineens zaten alle hamsters appart in een hokje, tot die week daarop weer jonkies kwamen en dan begon alles weer van voor af aan
[/quote]

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 14:59

Bij ons ging het met meerdere dwerghamster mannen ook prima.
Zowel bij de Siberische als bij de Roborvski's.
Inderdaad andere ervaringen.
Dat het het best is om 1 van bovenstaande hamstersoorten alleen te zetten wil ik niet beweren. Het zijn niet voor niets groepsdieren!
Het punt is alleen dat ze echt heel veel ruimte nodig hebben als je ze met meerdere wilt houden.
Roborvski's kun je volgens mij wel met zijn tweeen in een kleinere kooi houden, die heb ik echt nog nooit zien vechten.

Robyn schreef:
Bij mij zijn 2 vrouwjes uit hetzelfde nest elkaar nooit af gaan maken. 2 volwassen mannetjes daarintegen gaat altijd fout.

Misschien gewoon andere ervaringen.

het beste blijft gewoon 1 hamster per kooi

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 15:02

wij hebben er ook 2 gekocht!
Je moet ze gewoon kopen als ze in de dierenwinkel ook al bij elkaar zitten
Wij hebben 2 goedhamsters ofzo? Vrouwtjes

Gaat prima

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 15:03

Een goede dierenzaak zet ook vanaf het begin de mannetjes en vrouwtjes apart.
Niet fijn al die inteeltjongen

Cinzano schreef:
Gevolg, ineens zaten alle hamsters appart in een hokje, tot die week daarop weer jonkies kwamen en dan begon alles weer van voor af aan