haflinger hangt op teugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
yourangel

Berichten: 120
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: rotterdam

haflinger hangt op teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-03 13:58

Als ik buiten aan het rijden ben, hangt mijn haflinger heel erg op de teugel Scheve mond . Ik heb echt ongeveer haar hele hoofd in m'n handen. Vooral in galop en draf. Ze wil altijd lekker racen, en ze zeurt de hele tijd (trekt de teugels los, schudt met haar hoofd en gaat dribbelen).
Mijn vraag is: hoe krijg ik haar nou van die teugel af en kan ik haar gewoon met lichte hand rijden? Verward Ik rijd van mezelf al met heel lichte hand en ik trek echt niet veel, maar ze hangt gewoon haar hoofd in mijn handen! Wat moet ik hier nou mee??

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 14:48

mijn instructeur zegt altijd:goed bijdrijven!maar het lijkt me lastig omdat jouw haf zo snel is.

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 15:57

drijven.....en dan wel opvangen zodat ze dus niet voorwaarts gaat. en anders moet je een keer de teugels los laten zodat ze in een keer geen steun meer heeft.....maar ik ben zlef meer voor het drijven (helpt btw wel heel goed bij mijn verzorghaf)

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 21:46

Of je gooit de teugels een keertje helemaal los.
Je moet het wel durven maar de meesten gaan er echt niet zoveel harder van.
Ze valt dan waarschijnlijk uit je hand.
Mijne heeft het toen booit meer gedaan Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 22:01

idd, teugels ploteseling los gooien,laat ze maar een keer op hun neus vallen, gebeurt niet letterlijk, maar je merkt vaak dat ze er wel van onder de indruk zijn.
Want ineens is dat makkelijk hoofd-draag-steuntje weg Lachen

yourangel

Berichten: 120
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-03 16:28

bedankt voor de tips allemaal. Ik zal het zeker gaan proberen hoor! Vandaag nog!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 19:36

je kan ook elke keer dat ze begint te steunen een rukje omhoog geven en direct weer los laten. zo heb je de teugels er bij maar wel dat ze even zonder steun zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 19:40

Om eerlijk te zijn vind ik rukjes geven niet de oplossing.
Iedereen wil dat zijn paard het bit vertrouwt, zo gaat dat vertrouwen er toch wel uit.

Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 20:24

Wat de rest al zegt, ineens de teugels los gooien, of bijdrijven en dan wel opvangen.

Succes

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 21:05

ik bedoel ook niet constand rukjes geven. pas op het moment dat hij gaat trekken geef je een klein rukje waarna je dus direct weer los laat. dit is niet om zijn vertrouwen in het bit kwijt te raken maar om hem atent te maken dat het bit er niet voor is om op te gaan hangen. dat hij op zijn eigen benen moet lopen. hij moet respect hebben voor het bit. dat van het los gooien vind ik niet een verkeerde oplossing maar er zitten nadelen aan. en ik denk ook dat hij gewoon weer gaat hangen elke keer dat je hem weer oppakt. een andere oplossing is grondwerk. het leren stoppen op comando op de grond.

roylinde
Berichten: 3144
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Haulerwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 16:52

hey dat zelfde probleem heb ik ook gehad met mijn fjordje, nu gaat het heel goed, ik heb dr een tijd over gedaan, hoe het nu beter gaat weet ik niet hoor, denk dat ze het nu wel zat is ofzo... Verward
idd voorwaards rijden.Het losgooien hielp bij mij wel een klein beetje, maar dat moet je niet te vaak doen, want dan wil ie telkens losse teugel Clown
succes OK dan!

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 14:34

Joris ging laatst echt op zijn neus, haha. Hij let nu echt veel beter op, maar blijft af en toe hangen, toch echt drijven en opvangen, maar wel de ruimte geven en niet steeds trekken, want ik denk dat je het dan in stand houdt. Succes.