Beoordeling veulens

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Beoordeling veulens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-03 12:10

Het beoordelen van paarden gaat me best redelijk af, al zeg ik het zelf. Ook door m'n studie heb ik hier heel wat meer vaardigheden in gekregen.

Alleen het beoordelen van veulens is echt een vak apart. Waar moet je meer / minder op letten als bij volwassen paarden? Hoe zie je bij al die langbenige veulens welke later langbenig zijn, en welke korte pootjes krijgen? Hoe zie je wat lang- en kortgelijnde veulens worden? Wat is belangrijk en wat niet?

Ik heb hier weinig ervaring in, maar ben er wel erg in geinteresseerd. Graag zou ik hierover meer uitleg krijgen, en bij voorkeur aan de hand van foto's. Wie o wie....

Suzanne F.

Berichten: 49206
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 12:34

Dat is echt heel erg moeilijk en zelf de top keuringsmeesters zitten er nog vaak naast. Je ziet veel paarden die als veulen voor duizelingwekkende bedragen weg zijn gegaan en waar je als driejarige hard voor wegloopt. Bijv. springgefokte veulens die totaal niet blijken te kunnen springen maar ook dresuurveulens die echt heel lelijk uitgroeien.

Nee, ik mijn ogen is dit bijna niet te doen, tuurlijk kan je er wel wat van zeggen, qua exterieur en beweging maar dat kan nog zo raar ontwikkelen later.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 13:04

Nou je kan wel zien hoe het 'frame' is, en hoe de gewrichten ten opzichte van mekaar staan. Een erg stijl schouder, wordt nooit een mooie schuine, immers. En lange kootjes krimpen niet, net zoals een lange hals bij meteen al een jong veulentje hoogstwaarschijnlijk ook lang zal zijn bij volwassenheid. Dat kun je zo rond de 3 weken oud al redelijk zien. als ze dan een duidelijk langer achterbeen hebben dan voorbeen, is er toch wel heel dikke kans dat het nooit helemaal wegtrekt. Bij 3 maanden weet je nog veel meer over het veulen.
Maar het meest belangrijke; het oog zit er meteen al in.

Zauber
Berichten: 404
Geregistreerd: 13-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 20:37

Zouden jullie mijn veulen is willen beoordelen???
Kijk even in mijn profiel.

Groetjes zauber.

Marjolein

Berichten: 11636
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 22:02

Gewoon veel veulens gaan bekijken, hoe meer je er ziet hoe beter je er kijk op krijgt.

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 08:20

Als ze als veulen niet bewegen, doen ze 't als driejarige ook niet. Ook aan de souplesse verandert meestal niet veel als ik naar m'n eigen veulens kijk.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 08:53

Er zijn wel een aantal onderdelen die, wanneer ze als veulen kloppen, ook vaak bij het volwassen paard nog goed in elkaar zitten.
Denk aan een hoofdhalsverbinding, een schouder, het koppie, de schoft, de manier waarop de hals er insteekt, het gebruik van het ruggetje etc.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 09:12

Nergens hebben stamboeken zich zo in vergist als in veulens.
Tegenwoordig worden bij het KWPN hengsten alleen bij grote uitzondering afgekeurd op hun veulens.
Vroeger kwam dat vaker voor.
Maar er wordt wel vaak een mening gevormd over een veulencollectie.
Wat Sjuim zegt gaat lang niet altijd op. Veulens met grote koppen blijken later een mooi hoofdje te hebben. Verhoudingen kunnen onregelmatig uitgroeien.
Vuistregel die ik ooit van een groot paardenman leerde:
Kijk met 3 dagen, met 3 weken en met 3 jaar en beoordeel ze de rest van de opgroei niet.
Ook de bewegingen kloppen niet. Ik heb een product uit een kruising van twee hengsten waarvan niet alleen bekend is dat ze laatrijpe kinderen gaven, maar ook dat die kinderen vaak pas beweging gingen tonen in het werk. Beide hengsten (Chronos en Contango) brachten heel veel excellente sportpaarden.
Van beiden is nooit een hengst goedgekeurd en beiden werden afgerekend op afstammelingen aan de hand.
Het kan verkeren. Scheve mond