wanneer met galopwissels beginnen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
starfish
Berichten: 176
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Lubbeek, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-01 09:16

Ik heb een vraagje dat eigenlijk een beetje te maken heeft met die van Joyce B. Wat is een goeie leeftijd om met galopwissels te beginnen? En hoe leer je ze het? Want mijn paard verwisselt op haar "slechte hand" heel vaak van galop. Maar ze heeft nooit galopwissels geleerd. Ze is nu 7 jaar... Verward

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-01 09:57

Ik zou toch oppassen om nu met galopwissles te beginnen. Je paard moet eerst leren om op de juiste hand in de juiste galop te springen en zo te blijven. *LOL*
En natuurlijk moet je beginnen met eenvoudige galopwissels: bijvorbeeld een diagonaal rijden in galop, bij X een paard passen draf en daarna in de andere galop weer aanspringen. Haha!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-01 10:32

ik weet niet of je gaat dressuurrijden of je gaat springen maar als je nu wissels aan gaat leren dan kom je in de problemen met de contragalop. Leer hem eerst op 2 handen in de goede galop aan te springen (op jouw hulpen) en dan kun je verder denken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-01 10:34

wij leren ze altijd zo snel mogelijk, heb je meer profijt van hoor, alleen kom je met sommioge paarden fameus in de knoei in de contragalop denken we aan supervos van me Haha! maar zijn wissels springt hij constant zuiver, hoe vroeger je met hem begint hoe gemakkelijker hij in wordt, sommige paarden worden heel heet van de wissels en dat heb je zo niet

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-01 10:44

Ik begin daar zelf nu nog niet eens mee eerst moet de galop heel stabiel zijn.
beide handen in de goede galop aangaan en ook in de contra wanneer jij die hulp geeft.
ook moet je 'm heel recht kunnen stellenen recht aan laten gaan in de galop (bv A-C lijn)
Een echte leefdtijd zit er niet aan vast ligt eraan hoe snel je de galop goed hebt. maar je kunt doorgaans wel zeggen dat asl je M2 rijd ongeveer misschien iets eerder of later ligt aan je paard dat je er dan mee begint teminste dat houd mijn instructeur aan.
Je hebt dan al de eenvoudige wissels aangepakt (linkergalop->stap->rechtergalop)
of door de draf met een paard passen.
dan zou je kunnen beginnen met de wissel.
Ik zelf ben nu net begonnen met de eenvoudige wissel

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-01 10:48

ff een vraagje, kom je dan niet heel erg in de problemen met de contra zodat ze constant overspringen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-01 10:48

tja nimber, dat kan dat jou galopwissel nu makkelijker voor jou gevoel maar bij [***] hoef ik gewoon maar een klein beentje te geven en die weet dat hij dan moet wisselen op eender welke plaats, die contra zit nog lang nie tgoed geef ik toe, vind ik zo moeilijk Misselijk en die eenvoudige wisels wordt hij ook zo heet in maar dat heb je met een bloedtype he eerst zien dat de basis goed is, dan pas zal de mijne goed lopen , hij kan alle truukjes al lang maar of er dan ook een rug tussenzit of ie in 2 delen loopt? ik geef toe dat het t laatse is , nu moet ie dus ook laag en rond en erdoor, en hij begint nu al dieper ingesteld te geraken, zijn galop was en blijft super, zijn draf komt ie ook al redelijk over de rug en nu moet ie door al zijn oefeningen laag en rond gaan, hoe moeilijk tis voor heml

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-01 10:51

lastig he dat paardrijden.
enne steef lottel heeft nog nooit gewisseld in de contra wel in het begin dat hij er uitviel in de hoeken dat vond ie lastig maar tegenwoordig lukt de rechtsomkeert(of links) vanuit de contra terug al heel netjes zonder dat ie uitzwaait de volte's 10 mtr zwaait ie nog wel wat uit in de contra maar dat is omdat ie erg loperig word

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-01 10:53

haha nimber ik ken iemand die jou zou wurgen als je zegt moeilijk he paardrijden!! je moet zeggen, moeilijk he dressuur, paardrijden kan iedereen volgens haar

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-01 10:56

Kim, ik bedoelde ook als je eerst de contra aanleert Lachen

<hr>

Citaat:
lastig he dat paardrijden.


idd. ik leer het nooit..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-01 10:58

steef paardrijden kan je al; nu nog dressuur rijden Haha! ach niemand van ons hier is al een aky 2 buiten suzanne f hihi, en ok ik ook wel Extreme duivel Extreme duivel niet dus , maar die contra kan elk paard ook al heb je al galopwissels gedaan , elk paad kan contra, dat ie zich er druk in maakt komt door de ruiter!! dit is wijsheid uit duitsland Pling Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-01 11:02

Ik heb met Mileen eerst natuurlijk dressuur gereden. De contragalop netjes aangeleerd, en eigenlijk op het moment dat we toe waren aan het aanleren van de wissels (eenvoudige wissel zat er al goed in), ben ik overgestapt naar westernrijden.

In de western gaan ze juist zo vroeg mogelijk van start met het rijden van vliegende wissels, juist omdat een paard het van nature al doet. Het wordt aangeleerd op de grote volte, en de wissel wordt dan op X gesprongen. Als dat lukt, ga je 'm vanaf een rechts- of linksomkeert maken, en uiteindelijk zelfs in slangevoltes, op 8jes etc.
Over de contragalop (die ze heel simpel 'buitengalop' noemen) heb ik nog niemand gehoord.

Persoonlijk blijf ik erbij dat de Engelse dressuur de basis van ALLE disciplines is, en dat de juiste volgorde is:
Eerst netjes de basisgalop beheersen
Dan de contragalop
Dan de eenvoudige wissels
Dan de vliegende wissel in een buigende lijn (dus vanaf volte of vanuit een links- of rechtsomkeert)
Dan vliegende wissel op rechte lijn (A-C)
Dan vliegende wissels om de 6, 4, 2, 1.....

Still a long way to go....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-01 11:17

Citaat:
Persoonlijk blijf ik erbij dat de Engelse dressuur de basis van ALLE disciplines is, en dat de juiste volgorde is:
Eerst netjes de basisgalop beheersen
Dan de contragalop
Dan de eenvoudige wissels
Dan de vliegende wissel in een buigende lijn (dus vanaf volte of vanuit een links- of rechtsomkeert)
Dan vliegende wissel op rechte lijn (A-C)
Dan vliegende wissels om de 6, 4, 2, 1.....


de engelse stj verschilt dus niks met de amerikaanse stijl, tis allebei dressuur. hoe rapper je begint met een wissel hoe vlotter ze later gaan, bij deze nodig k je uit sonja om eens een wissel aan [***] te komen vragen haha, dan voel je die kont er echt onder komen en doorspringen, en dat gevoel moet ie constant durven geven he, en dan is ie grand prix

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-01 11:35

Citaat:
Persoonlijk blijf ik erbij dat de Engelse dressuur de basis van ALLE disciplines is.


Idd. helemaal mee eens. en zo heel gek verschil zit er niet tussen engels en western.

<hr>

Citaat:
steef paardrijden kan je al; nu nog dressuur rijden ach niemand van ons hier is al een aky 2 buiten suzanne f hihi, en ok ik ook wel niet dus , maar die contra kan elk paard ook al heb je al galopwissels gedaan , elk paad kan contra, dat ie zich er druk in maakt komt door de ruiter!! dit is wijsheid uit duitsland


grinnik. tis maar wat je paardrijden noemt.

Is dat echt zo dat die hele contra zo moeilijk is omdat de ruiter er moeilijk over doet??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-01 11:45

ja is zo hoor je moet je maar eens ontspannen zetten en gewoon van hand veranderen en voorts gaan in contra en aan iets anders denken maar toch gewoon recht zitten! gaat t meestal goed

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-01 12:28

Ja, maar hoe zit dat dan met stelling enzo. Het gebeurt wel dat ik na een sprong in contra zit, maar dan gaat mijn paard altijd heel traag en met een echt 'gehobbel' (je voelt zo achterhand en voorhand om de beurten omhoog gaan Verward ). Anders komen zijn benen zeker in de knoop Verward Haha! Clown . Waar loopt het dan mis? Verward

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-01 17:20

Volgens mij zit je dan niet in contragalop maar overkruist. Dan zitten de voorbenen in een andere galop dan de achterbenen en dat hobbelt enorm! Mijn pony heeft dat ook best vaak als hij wisselt, maar ook na een sprong, dan sprong hij niet mooi vloeiend

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-01 17:24

He PJ, ik wil best eens op Torino, maar ga jij dan op Mileen?? Hihi, hoe lang ben jij?
Ik weet overigens hoe een goede wissel aanvoelt; heb het vaker op verschillende paarden gereden, en tegenwoordig gaat het op die van mezelf ook goed. In het begin wat moeite mee gehad dat ze niet netjes voor en achter tegelijk sprong, dan wisselde ze eerst voor en een halve sprong later achter, met zo'n nijdig opgetrokken kontje.
Maar dat lag (uiteraard) aan mij, ik zette m'n gewicht niet duidelijk genoeg op het (nieuwe) buitenbeen....

starfish
Berichten: 176
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Lubbeek, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-01 18:15

Bedankt voor de reacties. Jullie zeggen eigenlijk ook allemaal wat ik er van dacht:eerst tegoei basisgalop en dan pas wissels enzo. Maar die instructrice vroeg al meteen of ik een acht wou galopperen. Het was ten eerste de eerste les daar en ten tweede wist ze dat mijn pony nog jong was en dat ze nog van galop verwisselde op haar slechte hand. Dan vraag ik mij toch wel af waarom ze dan vraagt om een grote acht te galopperen...Maar volgende keer heb ik een andere instructrice want die van de voriger keer... }> Haha!

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-01 17:21

Ik zou er ook pas mee beginnen als je galop bevestigd is, op beide handen tempowisselingen kunt rijden op zit, verzameld kunt galopperen, contra bevestigd is etc. En niet denken...nu ga ik een wissel springen, maar als alles voelt alsof ie het zo zou kunnen doen. Zowiezo zou ik het niet zonder begeleiding gaan doen.
Als je geen dressuur rijdt is het anders..

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-01 20:26

Als mijn jonge paarden eenmaal in de goede galop aanspringen en laat ik ze van hand veranderen en laat ik ze changeren op mijn been. Dit heeft niks met latere problemen met contragalop te maken enzo want zoals je leest laat ik hem op mijn been changeren en niet uit zichzelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-01 06:58

wat mytensdus zegt bedoel ik ook! komt van pas zowel later in dressuur en ook int springen

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-01 17:36

Ja, maar Mytens springt toch vooral?!?!?!
Toch is dat weer anders.

Een vriendin van mij heeft een jong paard waar vroeger mee gesprongen is en die kon dus al changeren. Wij hadden dus verwacht dat hij geen moeite zou hebben met changeren. Dat heeft hij ook niet, maar wel zoals het dressuurmatig moet. Dat gaat ook, maar toch heeft ze er langer op moeten trainen dan verwacht.
Overspringen kan iedereen, maar een nette galopswissel op het juiste moment is best lastig.
Daarom begin ik er zelf nog niet mee, mijn paard is er nog niet aan toe....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-01 17:40

ach suus, het hang er ook vanaf of je paard genoeg galopade heeft! en waarom zou een springer anders changeren als een dressuurpaard? het ligt allemaal aan de ruiter Haha! je paard is nog niet aan wissels toe maar wel aan stang en trens? rare logica Haha! Extreme duivel

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-01 17:47

Hahaha...die PJ! Maril is ook nog niet aan stang en trens toe! Om hem eraan te laten wennen rijd ik hem er 1 x pw mee. Op ontspanning, laag en rond, maar vraag daarmee geen oefeningen die voor hem moeilijk zijn.
Een springer hoeft niet anders te changeren, maar als je in de springring zelf kijkt zijn het vaak changementen waar je in de Z2 niet mee gaat scoren. Wat ook niet hoeft, want met zo'n changement scoor je in het springen wsch geen snelheid?
Changeren is imo een moeilijke oefening die veel verzameling vereist.
Ik vertel hier niemand wanneer je het moet gaan doen, ik weet alleen dat ik het nog niet ga doen.
Bij mijn vriendin heb ik gezien dat je het niet zo een twee drie gedaan hebt en zij is echt de minste ruiter niet Knipoog en ook het minste paard niet.
Maril raakt zo over zijn toeren van nieuwe oefeningen en hij heeft er genoeg gekregen de laatste tijd.
Ik houd aan wat mijn instructrice vindt. Een galopswissel is een gevolg van africhting. Als ik het nu zou doen, heb ik een deel africhting overgeslagen. Ik ben nu bezig met eenvoudige galopswissels....eerst dat maar bevestigd krijgen en dan zien we wel verder. Duh...ik heb nog twee klasses te gaan voor de galopswissels aan bod komen!!!!!! Party!!
En Marillie....aaaaach...die is pas 5! Haha!