help paard spierbevangen? #

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-01 22:27

dit is een paardje van een vriendin van me wie weet er wat??
Op een vrijdag avond haalde ik mijn ijslander uit de paddock en opeens had hij erg veel moeite met lopen, net of hij last had van zijn evenwicht, van wwooohhh ik val om... met zijn linker voorbeen kreupeld hij soms ook wat. Hij ziet er erg stijf uit. Wij gelijk de dierenarts gebelt en die dacht aan spierbevangen. Hij heeft een prikje gehad en dat ging wel weer over. Het is nu maandag en mijn ijslander loopt nog hetzelfde, zit helemaal geen verbetering in niets. Hij eet nog goed, heeft geen koorts, en maakt verder geen zieke indruk. Ik heb zelf mijn twijfel of het wel spierbevangen is. Heeft iemand ervaring hiermee of herkent er iets uit dan zou ik dat graag horen. Alle tips of adviezen zijn welkom. Alvast bedankt Marcia

tja....


dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-01 22:50

van een andere website:
VRAAG

Mijn paard is regelmatig spierbevangen. Wat is dit precies en kan deze ziekte ook op een natuurlijke manier behandeld worden ?


ANTWOORD
Spierbevangenheid wordt ook wel maandagziekte of tying-up genoemd en is een probleem van het spiermetabolisme. De volgende symptomen zijn zichtbaar: stijve en pijnlijke spieren, zweten, een versnelde ademhaling en bij een ernstige bevangheid een donkergekleurde urine. Spierbevangenheid wordt meestal veroorzaakt door een combinatie van de volgende 2 factoren:

1. Beweging
Paarden worden vaak te weinig of verkeerd getraind. Zonder goede warming-up en cooling-down om de spieren klaar te maken voor de arbeid en te laten herstellen na de training. Vaak heeft het paard dagen rustig in de wei/op stal gestaan, waarna het 1 dag intensief wordt getraind. Gedurende de training of vlak erna kan de bevangheid optreden.

2. Voeding
De paarden krijgen teveel voer, of te energierijk voer, waardoor afvalstoffen zich gaan ophopen in het lichaam. Ook een tekort aan vitamines en/of mineralen (Vitamine E en Selenium) in het voer kan meewerken aan een ophoping van afvalstoffen in de spieren.

Een goede warming-up en cooling-down kunnen de meeste spierpijn voorkomen. Hierdoor worden de spieren goed doorbloed voor de arbeid en de afvalstoffen worden sneller afgevoerd na de arbeid. De spierpijn die bij spierbevangenheid optreedt, wordt meestal veroorzaakt door een ophoping van afvalstoffen (melkzuur) in de spiercellen (verzuring). Homepathisch kan dit behandeld worden d.m.v. Arthricur. Deze tinctuur zorgt voor een stimulering van de spierstofwisseling en versterkt de afvoer van afvalstoffen via de nieren. Inmasseren met spiergel helpt ook om een betere doorbloeding van de spieren te krijgen, waardoor voedingsstoffen sneller naar de spiercellen toe gaan en afvalstoffen sneller van de spiercellen afgevoerd worden.

Succes ermee

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-01 23:23

mmh ik denk dat het dan 2 is want het paardje wordt al een tijdje niet gereden.

misschien is het handig om dan eens wat vitamines te gaan geven ik zal het haar zeggen thanks dimmelim

tja....

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-01 09:58

Mijn paard was vorig jaar werkelijk spierbevangen. Dat kwam door een teveel aan eiwitten (met name kuilvoer). Ze kreeg heel veel 'gezonde' kuil en daarbij een halve schep onderhoudsbrok per dag. Was goed voor paarden, aldus de voerende boerin. Zat zij even mis. Door de lage gift in brok, had min paard een tekort aan Vitamine E en door de hoge kuilgift kreeg ze veel te veel eiwit binnen. een paard heeft vitamine E (onder andere) nodig om eiwitten af te breken, dus een teveel aan eiwit en een tekort aan vitamine E gaan eigenlijk wel hand in hand.

De oplossing. Het paard moest onmiddelijk van het kuilvoer af. ze kreeg nog wat hooi en een plakej vreetstro, en nu dagelijks 2 kg brokjes. Ter herstel van de darmflora heb ik haar een pot HErbacure van Simicur opgevoert, wat uitstekend hielp.
De merrie is prima hersteld (gelukkig werd ze bevangen op de spieren, dat zie je meteen... hoefbevangenheid zie je later en die schade is vaak permanent), en nu voer ik zelf. Ik let goed op haar beentjes en haar humeur.... zodra ze neerslagtig wordt weet ik al hoe laat het is. En een polletje gras teveel kan dat al veroorzaken.

Maar, gewoon wat vitamine toevoegen is NIET een oplossing. Als ze schade ondervindt door een teveel, kan je niet volstaan met een ander element toevoegen zodat eht teveel in 'balans' komt. Je moet de eiwitten echt verminderen... als je paard tenminste werkelijk bevangen is. Ga niet prutsen met toevoegingen zolang je niet zeker weet wat er aan de hand is. Leve de paardendrogist, maar als je niet weet wat je doet kan je het beste die katalogus wegggooien! Want er staan ook slechte adviezen in, met name over de vitamine E en Selenium. Andere discussie, maar de paardendrogist is niet heilig!

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Wil
Berichten: 66
Geregistreerd: 01-08-01
Woonplaats: St Oedenrode

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-01 13:33

Jullie zoeken het allemaal in het voer, waarom?

Je weet dat paarden zijn gebouwd als vluchtdier. Die hebben dus veel beweging nodig.

In de wei zetten is niet het zelfde als een paard beweging geven, Longeren en een trainingsmolen wel.

Als een paard (volges sommige) erg intensief gereden wordt en wel een uur per dag, vindt men al gauw dat het paard hard gewerkt heeft(want hij zweet ervan). Men vergeet dat de meeste paarden de rest van de dag op stal staan (eigenlijk een gevangenis voor het paard)
Als alle sport en recreatie paarden voor de ochtendvoerronde een half uur gelongeerd werden een paar uur gedurende de dag op de wei stonden en daarna weer gelongeerd of getrained of gereden werden, hadden we waarschijnlijk geen problemen met; wat moet ik de mijne voeren? En zeker niet als er per dag 3 of meer voerrondes zijn.

Hierbij vraag ik vergeving aan mijn eigen paarden die maar 2 voerrondes kennen, maar wel de hele dag op de wei staan grazen en alleen maar veulentjes hoeven te krijgen.

Laat de paarden vaker korte periodes werken is mijn advies.

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-01 16:07

maar zou het wel spierbevangen zijn??

het paard heeft ook warme hoeve erbij

tja....


Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-01 17:26

Bij de haflinger was ook spierbevangenheid vastgesteld, bleek toch hoefbevangenheid te zijn. Zeker als je paard warme hoeven (ontsteking) heeft is het misschien raadzaam om een tweede arts te raadplegen. Ik dacht dat je bij spierbevangenheid ook na een paar dagen verbetering zou moeten zien.

Succes ermee

Mars_oud
Berichten: 487
Geregistreerd: 19-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 10:10

Hallo Allemaal,

Wilde eerst Kvika bedanken voor het bericht, het gaat namenlijk om mijn paardje. Ik zit nu te wachten op de dierenarts die weer komt kijken. Momenteel heeft Rodi hele stukken dat hij redelijk goed loopt en dan opeens zakt hij door zijn linker voorbeen heen en weet hij even niet meer hoe hij moet staan, hij strompeld een stukje en dan gaat het weer een tijd redelijk goed. Verder ziet hij er gezond uit, geen verhoging, eet goed, wel warmen hoeven voor. Ik kan hem helaas niet van het kuilgras afhalen en op hooi zetten, want daar is hij erg allergisch voor. Ik heb echt geen flauw idee wat mijn beestje kan hebben, hoop dat de dierenarts straks weer meer nieuws heeft...

Bedankt en ik laat nog wel weten hoe het afloopt..

Groetjes Marcia Verdrietig

Mars_oud
Berichten: 487
Geregistreerd: 19-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 11:05

Dierenarts is net geweest en het is toch een spierenkwestie, hij moet nu naar de dieren fysio. Weet iemand misschien nog een goede die ook aan huis komt? Kan wel een paar weken duren, hij heeft niet de kracht om goed zijn voorbeen goed op te tillen omdat hij last van zijn spieren heeft... Verder moet het met rust en massage genezen...

Groetjes Marcia

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-01 11:10

ooh jeee mars wel stinkmodder voor rodi en jouw

hopelijk vind je snel een goede masseur
ik zal ook wel ff mee zoeken nou sterkte met rodi geef hem maar een kusje van mij *LOL*

tja....

DubbelFun

Berichten: 88620
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 16:34

Citaat:
Op 2001-09-18 17:26, schreef Odi:
Zeker als je paard warme hoeven (ontsteking) heeft is het misschien raadzaam om een tweede arts te raadplegenSucces ermee

Odi: Mijn paard heeft meestal warme hoeven, dit komt door de goede doorbloeding en hoeft zeker geen reden te zijn om bevangenheid te vermoeden.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AM_Horses en 53 bezoekers