Wakend been, wie heeft er gelijk??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-01 14:33

Ik heb altijd geleerd dat een wakend been een been is dat altijd contact heeft met het paard, maar niet constant drijft. Op het moment dat jij voelt dat het paard wegzakt of dat jij een oefening in wilt zetten gaat dat been werken. Ook heb ik geleert dat het helemaal niet goed is om een paard constant te drijven omdat hij dan op den duur niet meer reageert op beenhulpen omdat hij ze niet meer voelt. Als een paard eenmaal loopt, blijft ie ook lopen, dankzij je wakend been.

Maar nu had ik laatst met een meisje een discussie hierover. Zij vertelde dat een wakend been is, dat je been stil hangt, bijna geen contact heeft met het paard, en om de aantal passen drijft. Zij had geleert dat je een paard altijd moet drijven, en niet alleen in de oefeningen of figuren of iets dergelijks.

Nu begon ik zelf te twijfelen want wie heeft er nu gelijk??

Alvast bedankt
Groetjes Ymke

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne


prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-01 14:41

Ik leg het altijd zo uit:
een wakend been is een ontspannen been dat langs je paard hangt (dus je hebt maar een klein gedeelte waar je je paard raakt, dat is met de binnenkant van je kuit). Er mag geen druk op je been staan tegen je paard aan. Dat been moet erover waken dat je paard niet langzamer gaat, dus op het moment dat je paard wel langzamer gaat, moet hij je paard waarschuwen (=drijven). Dus volgens mijn ideeen heb jij gelijk.
groetjes wendy Pling

http://www.bokt.nl/markt/ad/224075/easculap-econom-ii-gt474-scheerapparaat easculap econom II scheerapparaat te koop

http://www.bakeencake.com voor op maat gemaakte taarten

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-01 16:01

Ik sluit me aan bij Wendy.

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-01 16:06

Ik sluit me ook aan bij Wendy, hoewel ik ook geleerd heb dat je door regelmatig te drijven je het paard ertoe beweegt te gaan kauwen op het bit.

Een paard zonder ruiter, blijft een paard.
Een ruiter zonder paard, is alleen maar... een mens

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-01 16:24

Ik leerde op de manege ook dat je "elke stap van het paard moest ondersteunen". Als je er bij nadenkt is het onzin en het is nog geweldig storend voor de balans van het paard ook. Nu moet ik mijn benen zo stil mogelijk laten hangen en alleen druk geven als ik iets nieuws wil.


Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-01 17:10

ik moet altijd 2 verschillende kuitdrukken gebruiken van mijn instructeur de wakende kuit en de drijvende kuit.
de wakende kuit zorgt ervoor dat ik niet uit de galop val of uit de draf val en zorgt ervoor dat mijn paard van achter naar voren gereden word.
de drijvende kuit gebruik ik alleen maar wanneer ik naar de middendraf toe rijd of middengalop.
ook gebruik ik 'm wanneer ik een overgang naar de draf wil rijden.

De wakende kuit gebruik ik ook weer bij het halthouden: kuit eraan zodat hij 4-kant halthoud

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-01 17:13

Ik ben het met jullie eens, maar ik denk wel dat een wakende kuit niet alleen staat om het tempo te 'onderhouden' of hoe moet ik het zeggen (voorkomen dat je paard verttraagt, of klaar staan wanneer het gebeurt). Een wakende kuit kan ook voorkomen dat je paard naar buiten valt bevoorbeeld? Niet? Verward

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-01 17:31

jep visje een wakende kuit begrenst ook als contra been of binnenbeen zodra het paard niet naar binnenvalt of bv iets achter de singel bij de SB tegen het uitzwaaien.
een wakende kuitb hoeft ook niet op druk te zijn meestal alleen tegen de buik af laten hangen is bij een paard dat goed aan de hulpen staat al voldoende

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-01 19:09

Ik heb op mijn lessen altijd geleerd dat je moest drijven, drijven, drijven, tot je er bij neer valt. Alleen zo zou mijn paardje aan de teugel gaan lopen.
Dus heeft ie nooit aan d eteugel gelopen, je kunt je wel voorstellen op welk nivo ik les kreeg...... Scheve mond\

Toen ik in groningen kwam heb ik een paar lessen gereden daar en die intsructeur stond versteld. Wat ik allemaal met mijn benen aan het doen was?
*LOL* Nou ja, nu doe ik dat dus niet meer.

Ga dus met jouw mee Ymke!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 09:35

Wij hebben ook geleerd dat je alleen moet drijven als het nodig is dus als je paard voorwaarts is, je je benen stil met houden.
Onze instructrice zegt altijd zo: je paard kan zichzelf in beweging zetten en in hetzelfde tempo blijven lopen zonder dat je wat doet, bij een fiets moet je die zelf in beweging houden door je benen te gebruiken dus wil je veel met je benen werken, stap dan op een fiets ipv op een paard, je fiets wordt namelijk niet afgestompt Knipoog

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 14:36

Cody: ik geef die lesgever groot gelijk. De mentaliteit van heel de tijd drijven is verkeerd. Je paard moet aan het been zijn en moet voorwaarts blijven lopen als je kuiten er gewoon tegen liggen. Anders heb je een probleem! *LOL*

Hayley
Berichten: 444
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: De Bilt en af en toe Amsterdam :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-01 11:51

Zoals visje en Cody al zeiden: NIET CONSTANT DRIJVEN!!!! Ik weet dat je dit op veel maneges leert maar het is absoluut fout. Je paard wordt als het ware immuun voor de drijvende hulp. Wanneer je paard gewoon voorwaarts loopt hoef je verder niet meer te drijven, totdat je een overgang wilt maken of iets dergelijks.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bytespider, Sjafrane en 46 bezoekers