Aantikken tijdens draf..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LindaM

Berichten: 811
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: Raamsdonk

Aantikken tijdens draf..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-03 12:06

Het begint echt op te vallen, Starsky zijn draf wordt veel ruimer, maar... hij tikt nu vaak van achteren zijn voorhoeven aan...
Nog geen wondjes gezien, maar mijn vraag: kan dit kwaad en welke bescherming moet je hiervoor eventueel gebruikten? Springschoenen?

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 12:12

Grappig, ik heb sinds 1,5 week exact hetzelfde. Ook pride wordt ruimer (wie had dat ooit gedacht) Ik ben er alleen nog niet uit of zijn voorbeen niet snel genoeg weg is of dat zijn achterbeen te snel is. Ik doe hem nu wel springschoenen aan maar idd kan dit 'kwaad' ?

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 13:59

LindaM schreef:
Het begint echt op te vallen, Starsky zijn draf wordt veel ruimer, maar... hij tikt nu vaak van achteren zijn voorhoeven aan...
Nog geen wondjes gezien, maar mijn vraag: kan dit kwaad en welke bescherming moet je hiervoor eventueel gebruikten? Springschoenen?



probeer deze peesberschermers eens:die zitten prima om het paardebeen en beschermen ook tegen de achterhoeven die de voorhoeven aantikken,maar als ie zichzelf in de kootholte aantikt zou ik springschoenen gebruiken.het kan nu misschien geen kwaad maar als ie zichzelf vaak aantikt komen er misschien wondjes van.
Afbeelding
[/img]

LindaM

Berichten: 811
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: Raamsdonk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-03 14:10

Snoevie, ik heb dezelfde peesbeschermers! Hij tikt zich nog lager aan..
Toch voor de spingschoenen gaan, balen want ik vind al die bescherming maar lastig! Het liefst rijd ik gewoon 'puur natuur'!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 14:14

Hij tikt zich aan omdat hij voor niet voldoende weg komt, of niet snel genoeg weg komt. Dat kan een aantal oorzaken hebben. Meestal is het een rijtechnisch verhaal want je paard loopt niet voldoende op het achterbeen.

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 14:15

Afbeelding

en deze misschien?
die zijn te koop op divoza.ja het is natuurlijk wel prettiger om puur natuur te rijden,ik kan me voorstellen dat je baalt

LindaM

Berichten: 811
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: Raamsdonk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-03 14:26

Zep, je hebt natuurlijk gelijk dat het rijtechnisch is. Hij komt voor niet snel genoeg weg. Normaliter liep hij voor juist wat ruimer en kwam zijn achterhand er niet voldoende onder waardoor hij meer uit elkaar viel... Nu probeer ik hem wat meer te verzamelen, maar schiet ik tekort aan de voorkant... Het is niet zo dat hij continue aantikt, maar ik hoor het in een uurtje regelmatig en dat was voorheen nooit.
Ik begin pas over een paar weken weer met privelessen, iv.m. vakantie, dus wat kan ik eventueel nu proberen???

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 14:33

Je komt deze 'fase' veel tegen bij wat jongere paarden en/of paarden die beter beginnen onder te treden. Maak je niet ongerust, met de juiste (door)training gaat het vanzelf over. Het gebeurt niet van de ene op de andere dag, maar na een paar maanden moet het weg zijn. Doe voor die tijd gewoon voor de zekerheid een paar springschoenen om!
Ik heb het bij mijn Z-paard gehad toen hij van ong. B naar L-niveau ging. Ik reed gewoon met beenbescherming maar heb die springschoenen niet gedaan (hij trapte zichzelf niet open) omdat hij op die manier dus voelde dat er iets niet helemaal goed ging zodat hij zichzelf ook meer hielp door een ruimer voorbeen te krijgen.

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 14:59

Zep schreef:
Hij tikt zich aan omdat hij voor niet voldoende weg komt, of niet snel genoeg weg komt. Dat kan een aantal oorzaken hebben. Meestal is het een rijtechnisch verhaal want je paard loopt niet voldoende op het achterbeen.

Het kan ook zo zijn als ze voor ijzers heeft dat er te weinig opzet aan de ijzers zit en ze daardoor haar voorbeen niet snel genoeg wegkrijgt.
Zal het ook even overleggen met je hoefsmid en vragen of hij bij het beslag maximale opzet maakt.

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 21:58

Overleg met de hoefsmid. Die kan de stand of het beslag aanpassen. Vertel hem het probleem en laat de oplossing aan je hoefsmid over

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 22:03

ik denk dat het een evenwichts probleem is. een paard dat los loopt en die juist getraind word stap in zijn eigen hoef afdruk. jullie zitten er denk ik wel dicht bij van dat hij zijn voorbenen niet snel genoeg weg krijgt. maar ik denk dat dat komt omdat hij nog geen draag kracht heeft in zijn achterhand waardoor hij over de voorhand loopt en dus de voorbenen niet snel genoeg weg krijgt.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 22:04

ik denk dat het een evenwichts probleem is. een paard dat los loopt en die juist getraind word stap in zijn eigen hoef afdruk. jullie zitten er denk ik wel dicht bij van dat hij zijn voorbenen niet snel genoeg weg krijgt. maar ik denk dat dat komt omdat hij nog geen draag kracht heeft in zijn achterhand waardoor hij over de voorhand loopt en dus de voorbenen niet snel genoeg weg krijgt.

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 10:49

het geeft niet zoveel zolang hij zichzelf niet verwond, het is juist een goed teken, hij gebruikt zijn achterhand goed, en je hoort te beginnen bij de achterhand en dan pas komt de voorhand, gewoon puur natuur doorrijden. als je paard op ijzers staat zijn het de ijzers die je hoort, geeft niks, zolang hij ze niet losslaat. met lessen komt de voorkant ook mee en komt dit vanzelf goed