Wlke hengst op Ferro merrie ? (Nu met foto !!)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
jacobien

Berichten: 533
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Zoetermeer

Wlke hengst op Ferro merrie ? (Nu met foto !!)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-03 19:11

hallo,

ik heb een 2,5 jarige merrie, ferro x elcaro x doruto. volgend jaar willen wij haar laten dekken.
de merrie heeft veel front en een mooi achterbeen. ze zou aan de voorkant wat meer lengte in het voorbeen mogen hebben.
verder is ze correct gebouwd, goede gangen etc. Schofthoogte is ongeveer 161 cm.
Wat is een goede hengst als combinatie met deze ferro merrie?
we willen wel graag een hengst met ook een goed achterbeen en die lengte geeft in het voorbeen.
hebben jullie ervaring met Krack C, Gribaldi of Obelisk of misschien Jazz op een Ferro merrie ?
Ik hoop dat jullie mij tips kunnen geven.

Foto's:


[img]http://193.254.255.11/_fotos/screensize/Unique%20wan%201(1).jpg[/img]

[img]http://193.254.255.11/_fotos/screensize/Unique%20wan%203(1).jpg[/img]

[img]http://193.254.255.11/_fotos/screensize/Unique%20wan%204(1).jpg[/img]

bedankt.

groetjes
jacobien


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 19:14

Eén topic is wel genoeg denk ik, de andere staat nu op de mesthoop.

jacobien

Berichten: 533
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-03 19:20

Ja sorry, zat een beetje te klooien met die foto's ! Niet gelijk boos worden hoor Bloos!


_Rick
Berichten: 602
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 19:23

Ik zou er in ieder geval op letten een hengst te kiezen met een uitstekende bovenlijn (Schoft, rug , lendenen....)

.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 19:24

Haahaha, ben niet boos, maar ik had eerst de verkeerde verplaatst, dommie van mij. Daarna maar even een wisseltruuk gedaan, nu staan de foto's in ieder geval weer hier Lachen.

Knappe merrie, maar hou wel rekening met het karakter van de hengst, niet te moeilijk maken zou ik zeggen.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 19:43

Zou even de uitgroei afwachten, zo na de winter.
Dit paard kan qua bovenlijn nog alle kanten op (en zo hoort het ook op die leeftijd).
Ik denk trouwens niet dat je echt bij de hengsten met een sterk achterbeen hoeft te zoeken, die moet ze als ze haar balans kan vinden zelf hebben gezien die afstamming.
Wat wel verstandig is om b.v. afstammelingen keuringen te bezoeken van hengsten die jou aanstaan. Daar lopen vaak veulens uit een vergelijkbare merries.
Dan krijg je zelf een idee .

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

jacobien

Berichten: 533
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-03 21:13

Hier nog een Foto van de zijkant :

[img]http://193.254.255.11/_fotos/screensize/Dsc00049(3).jpg[/img]

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 06:36

Inderdaad kan het nog alle kanten opgaan,
maar ikzelf zou bij een paard met dit type rug niet zo snel Trakhenerbloed gebruiken.
Krack C zou ik zeker geen verkeerde keuze vinden!

Lami
Berichten: 563
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 12:28

Meer lengte in het voorbeen heb je volgens mij helemaal niet nodig, maar ik ben niet zo'n dressuur mens.

rigoletto
Berichten: 104
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: randstad zh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 15:15

Je zou misschien 007 kunnen gebruiken, inteelt op Doruto. Wat ik ervan gezien heb heeft hij zelf wel een goed karakter. Of de andere Rubinsteins; Rubiquil of Ronaldo (fijne karakters). Of Special D voor nog een keer Ferro. Gribaldi x Ferro en Jazz x Ferro zijn al veel gemaakte combinaties, misschien leuk om eens wat anders te gebruiken. Ik vind de bovenlijn zeker op de laatste foto helemaal niet slecht. Met deze afstamming en dit uiterlijk hoef je ook niet zo heel veel te willen veranderen. Leuke merrie!

jacobien

Berichten: 533
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-03 20:45

Sjuimpje schreef:
maar ikzelf zou bij een paard met dit type rug niet zo snel Trakhenerbloed gebruiken.


Kan je wat duidelijker zijn wat je met die rug bedoelt ? Ik denk dat je bedoelt dat ze achter wat hoger is, maar ze is pas 2,5 en verwacht dat ze voor nog wat bijtrekt !

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 20:52

jacobien"]
[quote="Sjuimpje schreef:
maar ikzelf zou bij een paard met dit type rug niet zo snel Trakhenerbloed gebruiken.


Kan je wat duidelijker zijn wat je met die rug bedoelt ? Ik denk dat je bedoelt dat ze achter wat hoger is, maar ze is pas 2,5 en verwacht dat ze voor nog wat bijtrekt !
[/quote]

Zoals eerder gezegd kan je van een paard in deze ontwikkelingsfase niets zeggen. Op jouw foto's heeft de merrie een diepe rug, is de aansluiting van de lendenen nog niet mooi en zou er meer rek in mogen zitten. Dit komt met name omdat je de merrie terugzet op de foto en haar hoofd omhoog duwt. Hierdoor lijkt het ook of ze en flinke onderhals heeft.
Nogmaals wacht eens tot die merrie uitgegroeid is en maak dan foto's in vrije beweging en met wat meer ontspanning in stand.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

jacobien

Berichten: 533
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-03 21:20

De foto's waren bedoeld om een indruk te geven van de merrie Verward zo dat jullie wat gerichter commentaar kunnen geven op de hengstenkeuze !

Tot nu toe niet veel gehoord ... Huilen

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 21:30

Een goede fokker maakt geen keuze op een foto.
Er zijn verschillende adviezen geweest. Ik adviseer nooit domweg een hengst omdat het niet mijn veulen wordt. Ik vind dat mensen zelf hun smaak moeten volgen want het wordt hun veulen.
Daarom ook het advies om zelf te kijken.
Fokken is geen optelsom, hier vind je niet de oplossing, maar zoveel smaken zoveel meningen.
Wees bij dat mensen hier eerlijk zijn en je niet iets proberen aan te smeren waar zij later geen enkele verantwoordelijkheid voor hoeven te nemen.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

jacobien

Berichten: 533
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-03 21:37

Dacht dat ik wat meer te horen zou krijgen van goed passende bloedlijnen (op papier dan) en dit dan onderbouwd zal worden.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 21:39

Kijk iedereen kan wel in het wilde weg wat gaan roepen, maar het zou toch aardig zijn als jij eerst eens aangaf wat je wilt en welk bloed je aanstaat. Dan is er een houvast om serieus te reageren.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

jacobien

Berichten: 533
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-03 21:45

Wij hebben zelf al wel een beetje idee van wat voor hengst we willen. Ieder geval bedankt voor je reactie

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 21:49

jacobien schreef:
Wij hebben zelf al wel een beetje idee van wat voor hengst we willen. Ieder geval bedankt voor je reactie



Ik zal wel heel BlonT: Blond zijn maar dan begrijp ik je vraagstelling helemaal niet meer.
A wil je namen van hengsten

B wil je over jouw hengstenkeuze discusieren

C wil je dat wij raden wat voor hengst jij gekozen hebt Verward

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

jacobien

Berichten: 533
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-03 22:02

Ja die zin sloeg inderdaad nergens op ! Bloos! maar bedoel te zeggen dat deze discussie tot niks lijdt !

WhitneyAA
Berichten: 53
Geregistreerd: 08-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 08:54

Jacobien,
wij hebben een veulen en jaarling (beide merries) van Jazz uit een elite merrie van Ferro. Ik wil je graag een e-mail sturen met enkele foto's.
Wil je je e-mail adres doorgeven via een PB , want foto's op dit forum plaatsen kan ik niet.
Het resultaat was bij beide dekkingen heel verschillend (één neigt meer naar Jazz en de andere naar Ferro), maar het zijn absoluut 2 paarden die volledig beantwoorden aan onze verwachtingen.

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 20:54

Je kan natuurlijk ook kijken wat je later met veulen wil doen??? dressuur gericht fokken spring gericht fokken??? Ik denk dat dat ook een hele invloed heeft op de hengst keuze!
super mooie merrie trouwens Haha!

www.IngridGerritsen.nl
Gediplomeerd instructrice B t/m Lichte tour

Aimee

Berichten: 11794
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 23:20

Bij mij op stal staat een Ferro-merrie, welliswaar wat ouder dan jou merrie maar qua type hebben ze wel wat van elkaar. De eigenaresse wil daar graag een goed dressuurpaard uit fokken (weet niet wat jou bedoelingen zijn, Jacobien), ze heeft daar al eens een Ronaldo uit gefokt. Die hengst had ze gekozen omdat ze die zelf heel gaaf vond, het veulen is leuk maar niet bijzonder. Dit jaar probeert ze de merrie drachtig te krijgen van Junior, die hengst kwam bij haar merrie op papier als beste uit de bus. Let wel! OP PAPIER, dat heeft ze dus uitgerekend. Wat het resultaat is, weten we volgend jaar. Maar aangezien jij volgens mij hengsten-namen wilt horen, dacht ik dat je er misschien wat aan hebt. Persoonlijk vind ik Silvano gaaf, maar dat heeft niets met jou merrie te maken. Succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 08:53

Wowie! Wat een prachtbeest! Lijkt ook wel een beetje op Salinero (qua aftekeningen op haar hoofdje)

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 09:05

ik zou iig qua karakter een makkelijke hengst erop zetten , want elcaro en ferro staan beide bekend om niet te makkelijke paarden (uitzonderingen natuurlijk daargelaten)
verder is van een 2,5 jarige nog moeilijk te zeggen wat ze allemaal nog gaat groeien,ze is nu nog klein en compact, maar veel paarden hebben op hun 3e nog een groeispurtje , sommige al veel eerder, maar dat kun je op de foto dus niet zeggen.zoals ik haar nu zie zou burggraaf er wel bij passen, die fokt iig groter en heeft een goed karakter , wij hebben uit onze fokmerrie (een zandigo x farn keurmerrie van 1.61 hoog) al verschillende hele goede nakomelingen met burggraaf als vader gehad, 2 ervan staan zelfs in amerika!ze hebben allemaal maat, karakter, beweging en goede springkwaliteit.maar het hangt er wel vanaf wat je natuurlijk zoekt, deze merrie kan zelf goed bewegen, niet uitmuntent, maar wel goed. op een merrie met minder beweging kan het zijn dat burgraaf daar weinig beweging aan toevoegt.
succes met je keuze, en je kan natuurlijk ook altijd het kwpn vrijblijvend om info vragen, die kijken naar het papier en kijken welke hengst er goed bij zou passen.wat ze wel graag zien is dat paarden met oude bloedlijnen , wat meer jong bloed erin gaat voeren , dus daar zetten ze graag de jonge hengsten op.

Yvette90

Berichten: 3764
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Zwartewaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 12:40

nog wel een beetje jong he!!!!!!! Maar wel super mooie merrie hoor!!!!! Ik ben het echt eens met CROSSMONSTER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 bezoekers