Takken voeren aan je paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jessie88
Berichten: 3312
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: IJsland

Takken voeren aan je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-03 18:36

Heey,

Ik heb gehoord dat het bepaalde soorten takken zijn die je aan je paard kan geven, zodat hij er lekker op kan knabbelen... het houdt hem als het ware bezig, zodat ze zich niet gaan vervelen als ze bijv. in de paddock staan... net zoals hooi. Weet iemand welke takken dit zijn?

Groetjes Jessie


Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 18:42

Wilgen (Salix? Aspix? zoiets... Maar iedere wilg =ok) vinden ze heerlijk. Van de wilg werd de aspirine gemaakt, dus get is nog gunstig ook nog. Heeft een bloedverdunnend effect.

Sheek krijgt regelmatig een stapel takken en hij vermaakt zich er prima.

Eik zou ik niet doen i.v.m eventueel blauwzuur, en andere bomen weet ik niets van wat dit betreft.

Zorg er wel voor dat het verse takken (levend) zijn, en hoe meer blad hoe beter!

Suzanne F.

Berichten: 49162
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 18:45

Ja dit kan idd goed zijn, ik gaf vaak wilgentakken. Maar ze kunnen er koliekerig van worden dus kijk daar mee uit. Ik heb er 1 met koliek geahd na een wilgentak.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

aiko

Berichten: 515
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 18:46

ik heb toevallig net een boekje gekocht waar wat instaat over takken. Ik zal even het stukje overtypen Lachen

Berkentakken worden graag aangevreten, evenals dikke takken van fruitmbomen en hazelnoten. Wees voorzichtig met sparren en dennen; ze bevatten stoffen die in grotere hoeveelheden slecht worden verdragen. Geef geen eikentakken - de schors veroorzaakt diarree en koliek.

Jessie88
Berichten: 3312
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-03 18:49

Hey! Bedankt voor alle informatie! Wij hebben in de tuin wilgentakken, maar hoe zit het met de koliek die ze er van kunnen krijgen? Hoeveel zou ik ze kunnen geven (voor 2 paardjes en 1 kleine shet)?


Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 18:55

Dat is denk ik een incident, en is het bewezen dat het van die ene wilgentak kwam? Ik maak me er niet druk over, ze trekken de blaadjes eraf en eten hier en daar wat schors. Bovendien is het geneeskrachtige effect van de wilg al eeuwenlang bekend. Ik ken oude paarden die dagelijks bloedverdunners gemaakt van wilgen krijgen.

Ik verzamel meestal takken na een waaibui. Hoe zo'n hoeveelheid je voeren kan weet ik niet. Aangezien ze bij je in de tuin staan denk ik niet te veel, anders houd je geen tuin meer over! En die paardjes van het ene op het andere moment overladen met takken lijkt me ook niet zo'n goed idee.
3 flinke takken (ieders een) lijkt me wel voldoende voor een dag of 3.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 19:06

Van Wilgen vinden ze ook de jonge scheuten vaak heerlijk, de jonge takken die nog helemaal groen zijn, die eten ze helemaal op.
Ik geef Jordy ook af en toe takken van de fruitbomen hier in de tuin, die vind hij ook wel wat, die worden helemaal gestript.

Jordy staat in een weiland waar allemaal wilgen rondom staan, en wilgen maken ongelooflijk veel takken aan, hij eet dus iedere dag wel wilgentakken, en koliek heeft hij nog niet gehad.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 19:14

jeetje dit wist ik echt niet wat leuk joh weer wat geleerd maarre hoe ziet zo'n wilg eruit..??

Blond
ja sorry woon in het westen wij hebben alleen strand en
een klein beetje bosjes maar dat ik er verstand van heb nee niet echt!!

Mist

Berichten: 9481
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 21:17

Mijn paarden krijgen al jaren wilgentakken, goede bezigheidstherapie ! nooit problemen mee gehad

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 21:58


PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 22:34

Als ik geen wilgentakken geef dan trekken ze het zelf wel van de bomen af. Het wordt ook wel een asprientje van de natuur genoemd. Het beste is een tak van pols dikte. Ze vinden de schors heerlijk en zijn meteen een tijdje zoet.

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND

Jessie88
Berichten: 3312
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-03 23:55

Waar halen jullie al die wilgetakken vandaan? Gewoon uit het bos? Wij hebben hier in de buurt een boomkwekerij, misschien moet ik eens langs gaan en wat 'wilgenafval' meenemen Haha!

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 00:03

Uit mijn "tuin" Haha!
Je kan ze ook langs sloten vinden. In het voorjaar of het najaar worden ze geknot. Als je ziet dat er geknot wordt, dan een paar takken vragen. Je kan ook de gemeente "helpen" met snoeien. Schijnheilig

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 00:18

Wij geven inderdaad de Wilgentakken nadat we geknot hebben.. Vinden ze heerlijk, lekker peuteren.

Anne_GTI

Berichten: 18198
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 00:30

Populier kan ook. Schijnt ook goed te zijn voor de luchtwegen.
Alleen die ene van mij is dan alleen maar druk om die zooi het weiland weer uit te kieperen. Hij heeft een hekel aan troep in de wei.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 00:56

Gam eet ook wel eens berketakjes en eiketakjes. Het is maar net waar hij aan voorbij loopt Lachen

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 03:44

Eik (met mate) is heus niet verkeerd, hoor.
Het zit bijv. ook in het kruidenmengsel dat ik 's winters voer.

Verstandige paarden (opgehokte frustraten vreten alles wat ze aan groen tegenkomen, inclusief de verf van hun boxdeur Haha! ) eten waar ze behoefte aan hebben.

Van onze weidepaarden merkte ik dat ze op buitenritten eten wat op dat moment het beste te bieden heeft. Eten ze bijv. 2 weken berk, hebben daarna voorkeur voor lijsterbes, nemen een hapje naaldboom tussendoor
(ruikt heerlijk, zo'n Badedas-paard Knipoog ) of vogelkers en later in het seizoen eik.

Waar eikebomen langs het weiland staan zie ik grazende paarden tussendoor af en toe wat eik snacken.

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 04:50

Sheek snackt alles dat in zijn ogen eetbaar is. Zelfs plastic zakken, fricandellenbakjes en dooie blaadjes...

boerinnetje

Berichten: 656
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: In de driehoek, Zwolle, Deventer, Apeldoorn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 09:46

Ik wist niet dat boomtakken eetbaar zijn. Waar bokken toch al niet goed voor is!!!!.

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 16:39

Onze bak staat helemaal omringt met wilgen, heerlijk vinden ze het(soms wat onhandig met rijden Tong uitsteken ) Maarre... dat je uit het westen(hellevoetsluis) komt zegt niks hoor, die van mij staat in brielle, dus dat scheelt niet veel Lachen

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 13:54

oo wat fijn die plaatjes heb ze uitgeprint en gaat effe kijken
of ik ze in de buurt kan vinden dan !

he jij komt uit brielle welke straat staan ze dan ga ik ze dadelijk gelijk plukken!?

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 16:17

mango schreef:
oo wat fijn die plaatjes heb ze uitgeprint en gaat effe kijken
of ik ze in de buurt kan vinden dan !

he jij komt uit brielle welke straat staan ze dan ga ik ze dadelijk gelijk plukken!?


Ze staan in Oostvoorne Knipoog
Toevallig zijn ze een dag of 2 geleden helemaal gesnoeid! haha.. denk dat het al weggehaald is.. sommigen voeren het bij voor de paarden, maar ik doe het eigenlijk nooit... gemakzucht denk ik Tong uitsteken


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 123 bezoekers