Weer drama op stal!!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Weer drama op stal!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-03 17:17

Ongeveer een maand geleden heb ik hier op bokt een berichtje geplaatst over een jong en zeer getalenteerd paard die ineens instortte en terplekke overleed.

Maandagavond was er weer een drama op stal. De eigenaren van onze stal gingen kijken bij hun jonge paarden in het land. Ongeveer 10 minuten wandelen bij de stal vandaan.
Naast de jonge paarden staat vaak een paard van een van de pensionklanten.

De paarden begonnen te rennen in het land. Maar het paard van de pensionklant tikte zichzelf (waarschijnlijk met een achterbeen) aan. Al snel spoot het bloed eruit!
De eigenaren hebben snel het been afgebonden met lappen en de eigenaresse gebeld, die was al snel op stal. De DA was er natuurlijk ook gelijk bij gehaald, die was er binnen 10 minuten, maar het leek wel een eeuwigheid.

Die heeft toen een drukverband aangelegd. Hechten ging niet, de DA kon er niet goed bij. Maar toen moest nog besloten worden wat er ging gebeuren, het paard naar de kliniek vervoeren of op stal houden en de volgende dag pas gaan. Maar dan wel om de paar uur controleren of alles nog goed was en het drukverband nog zat.

Uitendelijk hebben ze besloten om toch naar de kliniek te gaan. Hoe het daar allemaal precies gegaan is weet ik niet (was er tenslotte niet bij).
Het paard heeft zo'n 5 liter(!!) bloed verloren, maar is ondertussen geopereerd en alles is goed verlopen, er zijn geen pezen e.d. geraakt.

Nu maar hopen dat alles weer helemaal goed komt. Op dit soort momenten ga je pas beseffen hoe snel het allemaal kan gebeuren. BAH! hebben we zo'n leuke stal met super verzorging en dan gebeuren er dit soort dingen Scheve mond

Mizz_mol

Berichten: 1619
Geregistreerd: 10-07-03
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 17:20

ooooe bah het lijkt me echt errug om dat mee te maken

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 17:23

Jeetje, dat soort dingen zijn inderdaad niet erg fijn om mee te maken. Ik hoop dat het paard er snel weer helemaal bovenop komt.

Jupiter
Berichten: 3199
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Sevilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 17:52

wat erg, beterschap voor je paard!

Metellica

Berichten: 2610
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Montfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 18:06

He gedver! Zo zie je maar, paarden mankeren maar zo wat. Heel veel sterkte! Ook voor het paardje natuurlijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 18:08

Misschien de volgende keer beenbescherming om in de wei? Vind ik zowieso een goed idee.

Maar veel sterkte ermee, ik vind het echt heel erg. Jammer dat zulke dingen gebeuren, maarja, je kan er niks aan doen.

RodeoGirl

Berichten: 2934
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 18:30

Sammm schreef:
Misschien de volgende keer beenbescherming om in de wei? Vind ik zowieso een goed idee.


Dat maakt ook niet altijd uit...Bij de manege hier is er een paard doodgegaan omdat z'n achterbeen tijdens het longeren zijn voorbeen raakte en hij brak zijn been en is daar afgespoten Verdrietig . Dat paard had alle beenbeschermers om die je kop kan noemen...(nouja een stuk of wat weet niet hoe je het allemaal noemt)....Maar nou is dit wel heel toevallig...Ik zou zelf een paard in de wei ook beenbeschermers om doen hoor...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 18:32

RodeoGirl"]
[quote="Sammm schreef:
Misschien de volgende keer beenbescherming om in de wei? Vind ik zowieso een goed idee.


Dat maakt ook niet altijd uit...Bij de manege hier is er een paard doodgegaan omdat z'n achterbeen tijdens het longeren zijn voorbeen raakte en hij brak zijn been en is daar afgespoten Verdrietig .quote]

Dan heeft die zich wel erg hard geraakt zeg, tjemig, wist niet dat zoiets kon gebeuren...

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-03 18:44

Voor zover ik weet had hij geen bescherming om in het land. Dit kan namelijk ook lang niet altijd.

Met warm weer, als ze wat langer op het land staan wordt het toch te warm en kan het alsnog verkeerd gaan.
Mijn merrie hebben we om die reden ook geen bescherming om, ze heeft sneller last van wondjes en korsten als we haar wel met bescherming op het land zetten.
Rare beesten die paarden! Knipoog