HELP shetlanderhengsten bij elkaar in de wei? HELP

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

HELP shetlanderhengsten bij elkaar in de wei? HELP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-03 11:42

Ik wil heel graag shetlanders.
Maar kunnen ongeveer 5 shetlanderdekhengsten bij elkaar in de wei??
Of wordt dat alleen maar ruzie??
Hoe duur kost het castreren van een shetlander??
Laatst bijgewerkt door Relliej op 20-08-03 12:12, in het totaal 1 keer bewerkt


yourangel

Berichten: 120
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 12:16

dat zou ik niet doen! Dat wordt vechten tot de dood aan toe voor die beesten. Hengsten zijn van nature agressieve vechters, dat wil zeggen dat ze vechten tot het uiterste. Als je geen zin hebt in doorgebeten pezen of gebroken benen zou ik dus geen hengsten bij elkaar in de wei zetten! (zeker niet als er ook nog merries bij zijn.)
De hengst bij onze camping-shet-kudde wordt al gek als er hengsten of ruintjes in de wei ernaast staan en bijt dan ook flink naar ze als ie de kans krijgt!

Daatje
Berichten: 710
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 12:34

ik heb twee minishet hengstjes bij elkaar lopen. Sterker nog, ze delen ook een stal samen. Het zijn dikke maatjes hoor, ze spelen heerlijk bijna de hele dag door. Alleen als er merries een weiland direct naast worden gezet, dan moet ik ze naar huis halen, want dan wordt er wel geknokt. Maar ook die vechtpartijen vallen mee hoor, zodra de merries uit zicht zijn zijn het weer dikke vrienden. Ze zijn beide inmiddels 3 jaar oud.
Laatst bijgewerkt door Daatje op 20-08-03 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-03 12:34

Dus ruinen met merries gaan beter met elkaar om??
Hoe duur kost het castreren van een shethengst??

yourangel

Berichten: 120
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 12:59

het ligt er inderdaad sterk aan of er merries in de buurt zijn, zoals daatje zegt. Dat is bij ons dus wel het geval, onze hengst heeft een kudde merries te beschermen. Of het wel gaat als er alleen hengsten onder elkaar zijn weet ik niet, daar heb ik geen ervaring mee.


Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 13:08

zolang de hengstjes bij elkaar staan zonder merries in de directe omgeving is het geen probleem
het word pas knokken als er 1 of meer merries bij de hengstjes staan dan word het knokken , om te bepalen wie er de baas is en dus de
merrie(s) mag dekken
en die gevechten gaan hard tegen hard
als je dus de hengsten kan huisvesten zonder dat er 1 of meerdere merries bij in de buurt kunnen komen is het geen probleem

als er wel merries bijkomen zou ik ze toch uit elkaar houden die mannen
maar ook als de hengstjes gecastreerd wordenkan dat nog problemen geven als er merries bijkomen, ligt er een beetje aan of de ruintjes lang hengst geweest zijn en al gedekt hebben of niet, uberhaupt weten wat dekken is en echt kerel zijn geweest
succes

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 13:22

Er bestaan zelfs hengsten weidens.
Mijn paarden staan daar ook en het geeft geen enkel probleem hoor.
Het is een groep van 6 hengsten en een ruin met naast het weiland nog een hengst apart.
Verder op staat nog 2 hengsten.
En nog verder op staat mijn veulen (hengst) met zijn half zusje.
Maar die merrie staat wel uit zicht achter grote hekken en een grote sloot.

Je bent wat je diepe, bezielende wens is en zoals je wens is, zal je wil zijn.
Zoals je wil is, zullen je daden zijn en zoals je daden zijn, zal je lot zijn.

recreatie +2

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 14:19

Ik heb meestal mijn hengsten (arabische volbloeds) ook meestal samen met een andere hengst in de wei gehad.
Maar dat gaat het beste als ze samen opgegroeit zijn en nooit een lange periode uit elkaar gehaald worden.
Als ze een tijd niet samen hebben gestaan kan het wel op goed knokken uitlopen.
Het beste is om een ze in een even aantal in de wei te zetten.
Vijf oudere hengsten bij elkaar zetten kan soms ook goed gaan, maar je moet er van uit gaan dat er eerst goed geknokt gaat worden.

Casteren van een shetlander kost niet zoveel zeker als je er meerdere tegelijk laat casteren.
Als je ze zo als hengst bij elkaar zet, moet je rekening houden met extra dierenarts kosten, door vechtpartijen in het begin.

NIEUWE PAARDJE OP DE FOTO viewtopic.php?f=53&t=456647&hilit=

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 16:30

Het hangt er van af. De ene hengst kan wel makkelijk in een groep, de ander niet. Als ze altijd in een groep gestaan hebben is het meestal makkelijker. Dat er geknokt/gestoeit gaat worden is wel zeker.
Castreren kost even veel als een groot paard meestal, maar omdat je er meer heb kan het wat goedkoper worden.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 16:39

Ik heb een hengst, een merrie en een ruintje lopen (merrie is te koop), de hengst kan samen met de ruin zonder problemen, en de ruin kan samen met de merrie zonder problemen. Ze hebben gewoon een "baas" onder mekaar en het gaat erg goed. De merrie en de ruin zijn meest samen, maar als de hengst en de ruin samen lopen gaat het echt zonder ruzie, maar met wat boy's-will-be-boy's spel Haha!

Mag ik trouwens vragen waarom persé hengsten? Voor de goedkopere prijs? Ik kan je anders aan hengstenprijs een rijponymerrie aanbieden met hengstenmanieren Haha!

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-03 17:37

sonjabelgium schreef:
Mag ik trouwens vragen waarom persé hengsten? Voor de goedkopere prijs?


De hengsten die ik zie zijn veel mooier dan de merries en ruinen Scheve mond

Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-03 17:38

bedankt allemaal!!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Mirre1415 en 32 bezoekers