1 x met slof?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
jackim

Berichten: 596
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: hoofddorp

1 x met slof?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-03 20:59

Dit is niet de zoveelste discussie of een slof goed is of niet, maar ik had een vraagje:
Mijn paard is goed nageeflijk en goed aan het been, nu heb ik al 2 weken niet gereden(ik longeer wel, en hij loopt goed met rug en achterhand, dus is niet echt stijf) en nu gaat er een vrouw donderdag op rijden.
ze is dus volwassen, rijdt lichte tour, en rijdt vele paarden.
ze gaat er alleen op met slof anders niet, om de veiligheid voor de rug(dat snap ik dus ook niet helemaal Verward )nu zie ik haar vaak rijden met slof en hij hangt echt bijna altijd los.
Maar mijn paard is nog nooit met slof gereden.
Mijn vraag dus aan jullie:
Kan het kwaad als hij dus 1 x met slof word gereden?


(dus niet weer allemaal off-topic of de slof wel of nieg goed is, maar pas het a.u.b op deze situatie aan Haha! )


SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 21:02

Als ze hem los heeft hangen, zal dat voor 1 keer niet zoveel uitmaken...vraag me alleen wel af of je paard dan beter loopt als hij dit helemaal niet gewend is..Als je ziet dat het niet werkt, kan je altijd nog vragen of ze eraf wil komen....

Mag ik vragen waarom zij op je paard gaat rijden?

jackim

Berichten: 596
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-03 21:07

omdat, ik een tijdje niet mag rijden omdat ik last van mijn rug heb,

morgen mag ik rustig aan beginnen, maar kan dus niet teveel doen,
ik laat haar er dan op rijden, zodat hij weer ff lekker aan het werk kan, en de pit er voor een paar daagjes er iets meer uit is.
hij verveelt zich namelijk nogal als ik niet volop rijd, en dan gaat hij energie sparen Haha!

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 21:09

Ik neem aan dat iemand die Lichte Tour rijdt zoveel verstand ervan heeft dat ze je paard niks aandoet....en je bent er toch zelf bij?
Sterkte met je rug!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 21:52

Ik ben zelf van mening dat wanneer iemand goed met een slof overweg kan het een grote toegevoegde waarde in de training heeft. Bij correct gebruik wordt je paard er alleen maar beter van.

Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 21:54

Vind het alleen een beetje vreemd dat ze er 'alleen met slof' op wil terwijl het paard normaal gesproken nooit met slof gereden wordt.

Aan de andere kant: als zij vaker met slof rijdt en dat ding hangt altijd los dan kan het weinig kwaad en kan zij er wel mee omgaan.

Judith29

Berichten: 306
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 21:58

Ik vraag mij af wat de reden nou precies is waarom ze alleen met slof wil rijden? Haar eigen rug of het rug van je paard?
Ik vind het vreemd dat als je behoorlijk wat ervaring hebt je dan met slof wil rijden, vooral een eerste keer op een paard.
Maar je vraag of het kwaad kan, nou dat lijkt mij niet. Ik snap alleen de logica niet waarom??

AnnaBabs
Berichten: 1363
Geregistreerd: 20-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 20:27

ik vind het eerlijk gezegd een beetje raar dat ze er bij voorbaat al alleen met slof op wil stappen? Je zegt het zelf al: mijn paard is nog nooit met slof gereden. en dat hij goed nageeflijk is en goed aan het been. dan neem ik aan dat er ook geen reden is om er een slof om te hangen?
en daarom vraag ik me dus af waarom zij er perse met slof op wil rijden? ik kan me voorstellen dat je er een keer een slof omhangt (mits goed gebruikt) als het een tijdje niet goed gaat. Maar om nou een paard meteen bij voorbaat al een slof om te hangen terwijl daar geen reden voor is?
Ik zou het persoonlijk niet doen. Ook al kan deze mevrouw goed met een slof omgaan..

Verder denk ik niet dat het kwaad kan om een keer met slof rijden. Zeker omdat deze mevrouw dit vaker doet en jij zegt dat ze hem altijd los heeft hangen.
Ik vind het alleen raar...het zou zijn om de rug te beschermen? maar als zij de slof de hele tijd los heeft hangen helpt dat toch nergens tegen??

Luci
Berichten: 916
Geregistreerd: 31-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 20:44

Van een lichte toer amazone mag je idd verwachten dat ze weet hoe ze met een slof omgaat, aan de andere kant ook dat ze (als er verder geen speciale reden is om het wel te doen) helemaal geen slof nodig heeft.
Ik vind het dus wel een beetje vreemd.

Maar om op je vraag terug te komen, het kan volgens mij geen kwaad dat ze je paard een keer met slof rijdt, zeker niet als hij helemaal los hangt.

En succes met je rug! Lachen

puntje puntje puntje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 20:57

Als ie fris is zou ik er ook een extra noodrem aan willen hebben. Ze moet er waarschijnlijk haar brood mee verdienen en zal wel geen zin hebben om in de struiken te hangen. Je mag van haar verwachten dat ze met zo'n ding om kan gaan dus ik zou me hier totaal niet druk om maken

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 09:22

Dan is er ook nog zoiets als een paard op een kleine volte draaien. Als ze die slof als noodrem gebruikt worden er spieren in de nek en rug van je paard aangesproken die hij misschien wel amper gebruikt. Met alle gevolgen van dien. Ik vind het echt heel kleinzierig dat ze op een schijnbaar braaf en goed aangereden paard een slof wil gebruiken. Als ze een cap op haar hoofd zet kan ik me niet voorstellen dat ze die slof ook maar even nodig heeft. Onzin dus!

Trebho

Berichten: 65
Geregistreerd: 31-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 09:53

Ik kan me prima in haar inleven. Zij heeft meerdere paarden te rijden. Stel dat jouw paard brokken met haar maakt, wat moet ze met die andere paarden? (die niet rijden betekent niet meer trainen en dus misschien geen inkomsten meer?) Die slof is dan alleen maar voor extra veiligheid.

Een paard is zo fijn als de ruiter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 11:21

Bubbels: als ie begint te stuiteren krijgt ie op wel meer plaatsen een klap in zijn spieren, puurt van zijn eigen gedrag. Dan telt de invloed van die slof niet zo zwaar meer hoor!

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 17:09

Ik zou zo iemand in ieder geval never nooit op mijn paard laten. Als ze hem niet eens de kans wil geven.

gebruiker002
Berichten: 4620
Geregistreerd: 15-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 18:14

ik ben het met bubbels eens. maar 1x met slof is echt niet een ramp of zo het kan best als ze hem goed gebruikt

jackim

Berichten: 596
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-03 18:23

trehbo
--------------------------------------------------------------------------------

Ik kan me prima in haar inleven. Zij heeft meerdere paarden te rijden. Stel dat jouw paard brokken met haar maakt, wat moet ze met die andere paarden? (die niet rijden betekent niet meer trainen en dus misschien geen inkomsten meer?) Die slof is dan alleen maar voor extra veiligheid.
_________________




Dit is dus de reden dat zij hem omdoet,
Ik ben het nog steeds niet helemaal met haar eens waarom ze de slof gebruikt:? (de uitleg waarvoor staat hier allemaal boven Haha! )
Maar gelukkig ben ik door jullie nu een beetje overtuigd dat het weinig kwaad kan voor een keer, allemaal onwijs bedankt:D, ik laat jullie nog wel horen hoe het is gegaan

loez

Berichten: 11062
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 19:40

Wromwil zij per se met slof rijden???

[o]

AnnaBabs
Berichten: 1363
Geregistreerd: 20-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 21:13

loez schreef:
Wromwil zij per se met slof rijden???


Misschien moet je het topic even lezen Knipoog

deedee19

Berichten: 7921
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: Noord noord limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 14:29

Ik neem aan dat ze weet waar ze mee bezig is dus denk niet dat het heel erg kwaad kan.

Het duurde 1 seconde en een liefde was geboren. Ik ben dankbaar dat ik jou nu ken en voor ieder mooi moment dat ik mee mag maken zolang jij hier bij mij bent...

IG: @doorikke

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 16:25

Zelfs de beste dressuurruiter kan een paard aan gort rijden. Ik zie genoeg "goeie" dressuurruiters die totaal niet met paarden om kunnen gaan. Misschien een wat extreem voorbeeld in dit geval, maar ik vind het aanstelleritis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 17:54

Als hij toch los hangt, wat heeft het voor haar dan voor zin om hem te gebruiken? Dan is het toch net alsof ze zonder slof rijdt?

XxSwEeTy
Berichten: 1284
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 09:24

NEE!! Boos! geeneen keer met slof, en ook niet 1 keertje toch maar doen, je kan rijden of ja je kan het niet o dus pak maar de slof

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 11:30

kan absoluut geen kwaad! Kom op zeg. Het is niet alsof er een of andere nitwit op gaat zitten. Als je lichte tour rijd dan kan je echt wel met een slof overweg. Gewoon als ingebouwde veiligheid kan ik me best voorstellen.

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 11:57

waarom zou het niet kunnen!! lijkt me datz e er goed mee om kan gaan dus dan zie ik het probleem van het gebruik niet.. MITS je een slof GOED gebruikt voegt het wel degelijk wat toe... en als zij er goed mee om kan gaan zie ik nietn in waarom niet..
maar hte is jou paard en jij bepaald wie er op gaat en met welke hulpmiddelen bepaal jij ook..

Dag lieve mama...


Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 12:09

Soms is het, hoe vreemd het ook klinkt, een stukje gewoonte. Het kan meer tussen de oren zitten, dan dat er daadwerkelijk gebruik gemaakt wordt.

Ook ik rij af & toe met slof. 9 van de 10 keer hangt ie los, maar bij een paard die moeilijker over de rug te rijden is, is het een handig hulpmiddel om hem dáár te krijgen, waar hij moet lopen tijdens de oefening. Zodoende stoor je het paard niet al te veel in de mond. Daar gaat wel aan vooraf dat ik hem zo goed mogelijk door de kaak en over de rug heb gereden. Maar zeker bij de zwaardere oefeningen is het zowel voor paard als ruiter extra moeilijk om in die lage, ronde lijn te blijven, en zo kan de slof als HULP teugel worden gebruikt.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 bezoekers