Voeren jullie na het rijden ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
pmarena

Berichten: 47934
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Voeren jullie na het rijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-03 22:26

Ik kom het nu weer tegen her en der op sites van voer-fabrikanten ,
dat je je paard eigenlijk niet direct na het rijden een bakje voer mag geven.

Wist ik natuurlijk al wel langer , en is ook logisch

Tijdens het werk is het paard immers flink met de spiertjes in de weer , en dat lichaam moet zich na afloop weer herstellen.
DAAR moet dus alle aandacht en energie heen.

Geef je een paard nu voer , dan zet je het spijsverterings-systeem weer aan het werk , waardoor het herstel van het lichaam niet optimaal aan de beurt komt.

Tja klinkt hartstikke logisch !

Maar in de praktijk geven de meeste mensen toch hun paard een bakje voer ?

Ik wel iig , heb uitgestapt , zadel af , leg zadel weg , pak een worteltje of appeltje als ze geluk heeft en dat er ligt , en geef dat aan het paard terwijl ik haar voertje klaarmaak.

Beestje heeft voer op , dan hop lekker weer terug naar de wei.

Ik ken eigenlijk weinig mensen die het niet zo doen Verward

Voeren jullie na het rijden ? Lachen


Alja

Berichten: 25521
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 22:35

ik voer ook altijd na het rijden..
vind dat het handigst anders moet ik hem savonds nog ene keer binnen halen daar voor..
in de winter doe ik het dus op gezette tijden en niet na het rijden

ONDERSCHRIFTLOOS

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 22:38

Ik doe het eigenlijk hetzelfde als jij Pmarena.. Misschien bedoelen ze dat je niet direct na het rijden drie kilo voer erin moet douwen maar twee handjes biks kan denk ik geen kwaad (??). Op de wei gaan ze ook gelijk weer staan grazen

jihoe
Berichten: 1124
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 10:48

ik voer ook altijd gelijk na het rijden, en de paarden bij ons op de vereniging krijgen ook gelijk na het rijden. Ik heb nog nooit gemerkt dat ze er last van hebben gehad.
zowieso stap ik erg lang uit.

Kitty

Berichten: 7685
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 10:50

Ik kan kiezen: voor of na het rijden voeren.
Dan kies ik toch echt voor na het rijden. Met een volle maag lijkt het mij toch ook niet echt prettig werken.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 10:55

Waar je ook voor moet oppassen bij voeren na een zware inspanning, is dat ze niet zo gulzig worden omdat ze veel energie verbruikt hebben dat ze zichzelf een slokdarmverstopping eten.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

anydale

Berichten: 3486
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 10:57

Ik voer ook altijd na het rijden, eerst stap ik uit en dan ga ik afzadelen en ik maak alles schoon( bit en peesbeschermers) Dan ruim ik alles op. Soms ga ik haar ook nog wassen( benen en staart), meestal op zaterdag en dan ga ik haar voer maken( muesli met foenegriek en knoflook en lijnzaadolie) En dan krijgt ze het pas Vingers aflikken

Eindelijk mijn eigen paard!
Bantano (v. Santano) B+19 in 7 wedstrijden :D
L1 + 11 (debuut 194 en 208) in 4 wedstrijden

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 11:01

Ik stap altijd lang uit, daarna spuit ik de benen af en haal ik de mestballen uit de stal. Daarna zet ik hem pas op stal en krijgt hij wat te eten.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 11:17

Volgens mij is een paard wel wat langer bezig met herstel na het rijden dan dat jij de mogelijkheid hebt om geen voer te geven Knipoog Een appeltje ofzo zal naar mijn idee echt geen kwaad kunnen...

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 11:19

ik wacht altijd even een half uurtje. Eerst afzadelen en voeten in het modderbadje en dan mag meneer pas eten. Daarna de wei in. Dit omdat ik ook altijd geleerd heb dat vlak voor het rijden en vlak na het rijden voeren problemen met spierverzuring op kan leveren.

Niets zo charmant als een paard in her land.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 11:34

In de winter probeer ik altijd gelijk uit school te rijden, en dan ben ik meestal rond 5 uur/6 uur klaar, ligt eraan hoe laat ik uit ben.
Dan verzorg ik ze dus gewoon na, zet ze op stal ruim de laatste dingen op en voer ze dan, ik denk dat er dan voor de laatste 15/20 min. tussen rijden en eten zitten.
Aangezien we slechte verlichting hebben moet ik voor t donker rijden, we gaan verhuizen en daar komt waarschijnlijk wel goede verlichting dus dat verandert de boel wel.
Maar ik voer dus wel na t rijden, soms ook gewoon alleen iets lekkers.

sam_antha

Berichten: 2044
Geregistreerd: 10-08-03
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 11:43

Ik zit in een manegeles en meestal gaan wij net voordat er gevoerd wordt de les in dus na het rijden moeten ze naar stal om te eten en daarna gaan ze weer het land op.

'Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.'


Celvin

Berichten: 888
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 11:43

Bij ons op stal krijgen ze op vaste tijden voer en ik rij door de weeks altijd s'avonds en na het werken en naverzorgen krijgt hij altijd een beetje musli maar dat is meer voor de lekker en daarna voeren ze alleen nog kuil op stal dus echt krachtvoer krijgt die van mij niet na het rijden als je dat bedoelt

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 12:08

Ik geef Lars nu als hij het land afkomt eerst zijn vitamines en een appeltje om zijn bloedsuikerspiegel even wat op te krikken voor het rijden. Er staat bij ons zo weinig op het land dat ik bang ben dat hij anders "flauw"wordt. Dan half uurtje uitbuiken (van niets...geen gras op het land..). Na het rijden probeer ik het eten geven wel zo veel mogelijk uit te stellen, maar hij weet gewoon dat hij bijna wat krijgt en wordt dan wel vervelend. Vaak krijgt hij dan eerst een plukje hooi..heeft hij even wat te doen en dan zijn voer...dat zal dan een half uur na het rijden zijn denk ik.....

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 13:34

Sabientje kreeg na het rijden een emmertje wortels en een appel.
Bij een nieuw paard ben ik dit niet van plan. Hoogstens af en toe een appel.

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 13:37

Voeren doen we tussen 5 en half 6, ik ga om ca. 7 uur rijden (meestal iets later). Na het rijden, krijgt hij een snoepje, dan benen afspuiten, poetsen etc. en dan gaat hij op stal en krijgt een wortel of appel. En dan later op de avond zo rond half 10 nog een keer hooi.
Dit als de paarden thuis staan, in de winter op de manege, krijgt hij na het rijden wat wortels en verder niets.

De wonderen zijn de wereld nog niet uit

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 13:53

voeren gebeurt op onze stal om 0600 uur s'ochtends, 1500 uur smiddags en 2300 s'avonds en ik voer hem wel een beetje bij met peentjes of appeltjes of wat muesli

s=ochtends en s'avonds biks en smiddags kuilgras

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 14:00

mijne krijgt altijd na het rijden een beetje muesli.

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 14:01

of het bij paarden precies hetzelfde is wet ik niet, maar bij mensen MOET je binnen 2 uur na inspanning iets eten.

maar het ligt eraan over welk herstel je het hebt. Over het herstel van de spieren. Wat je door een goede trainingsopbouw bewerkstelligd of het herstel van de glycogeenvoorraad (energie opslag zeg maar).

Ik voer niet meer na het rijden, omdat hij dan gelijk de wei weer opgaat. Maar voor die tijd altijd gedaan. daarnaast zit er tussen het einde van de training en het voeren zeker wel een minuut of 20.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 14:10

Die van mij krijgt altijd 3/4 kilo biks na het rijden.

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 14:19

Op stal krijgen ze iets van 4 of 5x per dag gevoerd, (en dan nog de weidegang) en Als ik bv aan het eind van de middag rij, krijgen ze daarna toch hun hooi... dus dan maakt het weinig uit of ik hem nog wat brok met zijn knoflook geef Knipoog
Hij krijgt van de stalhouder altijd een schep, maar van mij meestel ook nog wat (ligt er aan hoe actief we bezig zijn en gana doen Knipoog ) omdat hij anders zijn knoflook niet eet, en ik dat zelf voer.
Maar dan het ik dus gereden, 10 minuten of langer (vaak een klein buitenritje) uitgestapt, hem afgespoten, hem laten drinken met de waterslang *dit waterballet neemt vaak tijd in* ga dan zijn eten klaar maken...

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Jupiter
Berichten: 3199
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Sevilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 14:26

Jupi krijgt elke keer na het rijden een halve schep muesli met knoflookolie,
en normaal verder krijgt hij niks dan hooi, maar dat is meestal in
de winter, we hebben een grote wei Knipoog

Nog 26 dagen Fons en dan zingen we weer luid he jongen!

Yessy

Berichten: 23013
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 16:08

dolly krijgt altijd wat muesli met selenium en vitamine e, vindt ze lekker en heeft ze rtoch nodig, en als ik het na het rijden doe hoef ik er ook verder niemand anders mee lastig te vallen..

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 16:44

Na het uitstappen, afzadelen en napoetsen (er is geen grotere beloning voor een paard dan een poosje lekker knus kriebelen!) krijgt Sheek een halve kiloschep brok die tot pap geweekt is in een halve schep water.
Dan zittie er tot achter zijn oren onder!

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 17:20

Ik doe het meestal ook ongeveer zo. Tenzij Dennis thuis staat. Dan kan ik makkelijk een uurtje later voeren.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Jos_1, Kyno, Symke en 26 bezoekers