Maanoog onwenselijk in fokkerij?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Maanoog onwenselijk in fokkerij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-03 10:18

Ik ben momenteel bezig met de aanschaf van een KWPN'er (wordt nog klinisch gekeurd) die een maanoog heeft.
Ik weet dat de oorzaak van een maanoog te maken heeft met pigmentering (laat het technische even achterwege).
Maar nu vraag ik mij af: is dit onwenselijk in de fokkerij, is het gewoon een schoonheidsfoutje of wordt er niet op gelet?
Verder, zijn er nog extra risico's (bv. blindheid) aan verbonden?

Life isn't about waiting for the storm to pass...it's about learning how to dance in the rain!!!
[ITP] 25 september 1993: de dag dat ik mijn Imago kocht! [ITP] En ook Imago is op kamers in Uddel gegaan!

<3 Imago <3 R.I.P.....25-09-1990 - 19-06-2014


Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 10:53

Aan een maanoog zitten geen verdere eventuele medische problemen verbonden dan aan een "normaal" oog. (en dan neem ik aan dat je het over zo een blauw oog hebt, er zijn namelijk nogal wat meningsverschillen over de definitie ervan)

Wist je dat David Bowie ook een "maanoog" heeft? Haha!

Ik weet niet hoe het bij het WPN zit, maar ik heb een New Forest met een maanoog en mij is verteld (door het stamboek) dat hier op een keuring niet extra aandacht aan word besteed.

Bij het NF is het niet echt onwenselijk denk ik als je kijkt dat de hengst Brookside David mét een maanoog kampioen van Engeland is geweest.

Maar hoe het bij het KWPN zit heb ik dus geen idee, weet enkel dat je je geen zorgen over het maanoog zelf moet maken als het over (toekomstige) medische problemen gaat.

shemar
Berichten: 1428
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 23:06

In bepaalde gevallen schijnt het wel erfelijk te zijn, ik heb een pony met twee maanogen en haar veulen heeft een bruin en een blauwoog. Ze hebben er zelf geen last van hoor dat ze blauwe ogen hebben.

petraaken

Berichten: 44188
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 07:34

Het zou niet mogen meespelen maar je weet maar nooit. Verder hebben ze er geen last van hoor dat is een gewoon oog maar gekleurd. dit is inderdaad erfelijk.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 07:36

Is het een merrie dan?

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-03 08:17

Nee, het is een ruin. Maar het is mij daar ook niet persé om te doen.
Ik vroeg het mij gewoon af hoe het bekeken zou worden bij een eventuele keuring.

Life isn't about waiting for the storm to pass...it's about learning how to dance in the rain!!!
[ITP] 25 september 1993: de dag dat ik mijn Imago kocht! [ITP] En ook Imago is op kamers in Uddel gegaan!

<3 Imago <3 R.I.P.....25-09-1990 - 19-06-2014

manic

Berichten: 6983
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 08:56

Loolapelooza schreef:
Wist je dat David Bowie ook een "maanoog" heeft? Haha!



(useless info)
David Bowie heeft een oog afwijking/beschadiging (dat laat ik maar even in het midden) waarbij de pupil niet vergroot of vernauwt. Daardoor -lijkt- zijn ene oog een soort groen/bruin/amber, maar is in feite gewoon blauw. Hij heeft dus gewoon blauwe ogen.
(/useless info)

Europe is our playground

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 09:27

Volgens mij is een maanoog (in ieder geval in sommige gevallen) wel erfelijk. In een prestatie stamboek lijkt het me niet dat hier op geoordeeld wordt. Ik weet wel dat je bij de arabieren achteraan staat op een keuring...

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 11:07

manic"]
[quote="Loolapelooza schreef:
Wist je dat David Bowie ook een "maanoog" heeft? Haha!



(useless info)
David Bowie heeft een oog afwijking/beschadiging (dat laat ik maar even in het midden) waarbij de pupil niet vergroot of vernauwt. Daardoor -lijkt- zijn ene oog een soort groen/bruin/amber, maar is in feite gewoon blauw. Hij heeft dus gewoon blauwe ogen.
(/useless info)
[/quote]

Cool, weer wat bij geleerd. OK dan! *LOL*

Annick

Berichten: 1371
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Vlissingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 11:15

Mijn Hengst heeft 2 maanogen, nou is hij een Tinker dus dat komt heel vaak voor.
ik weet wel dat als ik Damian als dekhengst zou gebruiken(wat niet de bedoeling is) dan hoeft hij dat niet door te geven aan zijn nageslacht.
in ieder geval denk ik dat het wel meetelt in een keuring.
als de keuring meester het niet mooi vind zal hij de hengst ook lager plaatsen.
zelf vindt ik het belachelijk dat het mee telt.(en trouwens het gaat om het paard en als het klickt tussen jou en je paard, wat maakt het dan uit wat voor kleur ogen hij heeft toch???)
ik weet niet hoe dat zit met jou ras.
maar de meeste mensen vinden het niet mooi.
dat is mijn ervaring
ik persoonlijk vind het heeeeellllll mooi.
groetjes
Annick

Violet light filled the Heavens The rain began to fall
And the cold white breath from the gypsy
Glowing through the crystall ball

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 11:30

Ben benieuwd wat het KWPN daar voor regels op nahoud inderdaad..
Heb op de site de rasstandaard geprobeerd te vinden, maar die heeft de KWPN niet ben ik bang.

Mijn tinker heeft een half maanoog, haar veulen heeft geen maanogen. Het is geloof ik wel erfelijk, maar betekend niet dat een paard zwakker is ofzo. Al zijn er stamboeken die dit wel vinden.


Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 11:33

Bij Paints zijn maanogen ook heel normaal. Persoonlijk vind ik het prachtig Kwijl ! Ik weet eigenlijk niet of er ook stamboeken zijn die op maanogen afkeuren. Een Friesch met een maanoog bijvoorbeeld lijkt me wel erg apart, maar ik kan me voorstellen dat het niet in het beeld past wat de fokkerij voor ogen heeft.

Annick

Berichten: 1371
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Vlissingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 11:37

Dus jullie denken dat he twel erfelijk is?????
ben er eigenlijk wel benieuwd naar.
als het erfelijk zou zijn kan ik me voorstellen dat het bij sommige rassen niet wenselijk is.
ik ga het eens opzoeken.
annick

Violet light filled the Heavens The rain began to fall
And the cold white breath from the gypsy
Glowing through the crystall ball

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-03 11:38

Ik vind maanogen niet altijd even mooi maar bij dit paard stáát het gewoon. Ik vind het prachtig. Het is ook niet echt een doorzichtig oog, meer een heel lichtblauw oog. Voor de geinteresseerden, PB me ff dan mail ik een foto ervan. (Hij is officieel nog niet van mij, vind het een beetje brutaal om dan een foto te plaatsen.)

Life isn't about waiting for the storm to pass...it's about learning how to dance in the rain!!!
[ITP] 25 september 1993: de dag dat ik mijn Imago kocht! [ITP] En ook Imago is op kamers in Uddel gegaan!

<3 Imago <3 R.I.P.....25-09-1990 - 19-06-2014

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 12:28

Bij de ICS was het eerst niet toegestaan. Maar daar zijn ze nu op terug gekomen.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 13:00

maanogen zijn wel erfelijk
maar omdat het een schoonheids "foutje" is (persoonlijk vind ik het erg mooi) is het bij een groot deel van de stamboeken niet gewenst
daarentegen is het bij het paint en de tinker (en meer stamboeken wel gewoon toegestaan
ik weet niet wat het standpunt van het kwpn ten opzichte van een maanoog is
ik gok dat ze in de fokkerij gaan voorstander van zijn(ik heb ook eingelijk nog nooit een kwpn met een maanoog gezien
maar bij een ruin (foktechnisch gezien niet interresant, kan geen nakomelingen produceren) lijkt het mij vrij zinloos om met het gegeven maanoog rekening te houden
zolang het paard gezond is en het tussen jou en het paard klikt
gewoon doen

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Katja
Blogger

Berichten: 42172
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 14:40

Is er niet een verschil tussen een wit oog en een maanoog? Volgens mij is een maanoog een afwijking die in de toekomst problemen bij een paard kan opleveren. Een merrie van een lesklant van me had een maanoog mar dat is operatief verwijderd. Een licht oog zoals bv bij paints en tinkers voorkomt lijkt me niet wenselijk bij het KWPN maar ik weet niet hoe ze daar precies tegenaan kijken.

Katja
Blogger

Berichten: 42172
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 14:42

Ik heb een foutje gemaakt hierboven. De merrie had maanblindheid.

Sampie
Berichten: 358
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 15:37

haha ik heb lekker een GRIBALDI afstammeling met 2 knalblauwe ogen.
Super stoer, zwart met blauw OK dan! moooi OK dan!

ach ik ben ben er blij mee (nu ik eraan gewend ben haha) maar de reacties van mensen eromheen is zeker niet leuk tuurlijk had ik liever een ''normaal'' paard gehad en zeker als mensen zeggen dat ze '
''zulke beesten'' meteen moet laten inslapen '........... mijn lieve Gribje Haha!

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 16:44

Sampie schreef:
haha ik heb lekker een GRIBALDI afstammeling met 2 knalblauwe ogen.
Super stoer, zwart met blauw OK dan! moooi OK dan!

ach ik ben ben er blij mee (nu ik eraan gewend ben haha) maar de reacties van mensen eromheen is zeker niet leuk tuurlijk had ik liever een ''normaal'' paard gehad en zeker als mensen zeggen dat ze '
''zulke beesten'' meteen moet laten inslapen '........... mijn lieve Gribje Haha!


Cool! heb je daar een foto van?
Enne Randy als de koop doorgaat wil ik hier ook een foto van hem zien hoor!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ubermetrics en 66 bezoekers