doel bijstellen of paard verkopen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

jihoe
Berichten: 1124
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: zuid holland

doel bijstellen of paard verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-03 12:04

een kennis van mij wil graag verder komen in de dressuur, maar haar paard vind er helemaal niks aan. Voor recreatief dresuurrijden is hij wel geschikt.
wat raden jullie aan?
je doel bijstellen en recreatief gaan rijden
of......
zou je je paard verkopen en een paard kopen die er wel lol in heeft en waar je verder mee kunt.

Het lijkt mij een hele moeilijke beslissing omdat je toch van zo'n dier bent gaan houden, maar aangezien al je tijd en geld erin gaat zitten zou ik een paard willen wat past bij mijn doel dus.... verkopen
ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 12:07

Hangt er vanaf hoe belangrijk het voor je is. Als je echt voor de sport kiest: paard verkopen. Hoe eerder hoe beter want (ik weet uit ervaring...) hoe langer je tegen die beslissing aanzit hoe moeilijker je het jezelf maakt.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 12:28

dressuur voor het paard leuker maken. Je kunt heel goed verschillende dressuurdingen oefenen op een buitenrit. Spring eens tussendoor. Doe spelletjes, rij met halstertje. Wedden dat het paard dressuur ook wel weer leuk vindt. Vaak vindt de ruiter aan dressuur niet veel aan, of weet ie niet precies wat ie eigenlijk in die bak aan het doen is. Dan komt het neer op wat doelloos rondrijden over de hoefslag, wat gang wisselen en hup paard weer op stal. Maak het voor jezelf leuk, wordt het voor het paard ook weer leuk.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 12:29

Ik denk ook dat een paard best te overtuigen is. Maar dat kun je niet door er star mee te gaan dressuren altijd. Je zult bepaalde oefeningen erbij moeten betrekken die bevordelijk zijn voor de dressuur zoals buiten rijden (in mentaal opzicht frist een paard ervan op) of d.m.v. springen (wordt het paard sterker en ook soepeler van). En het hangt er ook van af hoeveel ze om het paard geeft. HEt is afwegen. Ik zou het niet doen maar ik moet erbij melden dat wedstrijdsport bij mij niet op zo'n heel hoog plan staat.

De hond is de betere mens

Saar4
Berichten: 2345
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 13:18

Hangt er inderdaad vanaf hoe erg zij aan het paard gehecht is. Als ze echt verder wil in de dressuur: verkopen! Ik ken toevallig een soortgelijk geval. Dat meisje wilde echt verder in de dressuur, maar had een paard dat gewoon niet enthousiast te krijgen was voor meer dan twee keer in de week dressuur. Hij was wel gek op springen. Gevolg: zowel paard als meisje werden steeds humeuriger en het ging gewoon niet meer. Nu is hij verkocht en is hij springpaard en zij heeft een nieuw paard waar ze dressuur mee rijdt. Iedereen blij Lachen

jihoe
Berichten: 1124
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-03 16:21

kijk, dat bedoel ik zo een paard heeft het dan toch veel leuker bij iemand die helemaal gaat voor het recreatief rijden, als dat je hem houdt en allemaal (voor hem) leuke dingen gaat verzinnen terwijl je zelf liever gewoon dressuur rijdt?

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 16:33

Mijn paard vindt dressuur helemaal niet zo vervelend, maar als ik dag in dag uit dressuur heeft hij het na een week echt helemaal gehad. Ik denk dat het niet haalbaar is om dag in dag uit dressuur te rijden. Dat doen topruiters ook niet. Ik wil niet weten hoe vaak zij naar het bos gaan (vind ik wsch wat weinig), maar ze doen het wel. Leert het paard om ondanks al die rare dingen toch te dressuren. Afwisselen met longeren en geef hem 2x per week vrij, lekker buiten laten lopen oid. Het zal niet voor alle paarden werken, je komt op een gegeven moment toch wel weer op een niveau waar hij het lichamelijk niet meer aan kan.
Wat dat betreft is verkopen een goede optie. Tuurlijk hecht je je aan een paard, maar het is voor velen echt een onhaalbaar om een paard tot aan zijn dood aan te houden. Maar elke dag dressuren is er voor een paard niet bij (mijn mening).

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 16:50

Ik wil soms ook meer als dat Guus kan en wil. Maar daarom verkoop ik hem dus echt niet Daarvoor geef ik te veel om hem.
Misschien kan je kennis op een ander paard wedstrijden rijden, en gewoon het paard houden voor recreatief rijden.

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank

jihoe
Berichten: 1124
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-03 16:55

het gaat gelukkig niet om dat ze 6 dagen in de week dressuur wil rijden, maar je wilt toch progressie zien als het je ambitie is om op wedstrijd uit te komen.
haar man rijdt het paard 2 keer per week buiten, elke dag stapmolen, 2 keer in de week een half uur les, een keertje dressuur een keertje longeren.
het paard heeft het super bij hun, maar....
ik kan me zo goed voorstellen dat het zo moeilijk is als je graag wedstrijden rijdt en je paard er helemaal horendol van wordt dat je dan niet weet wat je moet doen. Zeker omdat je je paard een leuk leven wilt geven maar het niet onbelangrijk is dat je er zelf lol in houdt
ik ken helaas genoeg amazones die d'r paard helemaal stuk rijden met 6 dagen volop trainen + op wedstrijd gaan maar dat is hier zeker niet het geval.

Fitzroy

Berichten: 25089
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 20:28

Ik heb hetzelfde gehad met mijn eerste paard. Ik ging op het laatst met tegenzin er naar toe en dat kan toch ook niet de bedoeling zijn.
Paard dus verkocht als recreatiepaard en het gevolg was zowel een blije ruiter als een blij paard!

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Roxxie
Berichten: 1082
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 21:48

Ik had precies het zelfde probleem maar ik had een hele lieve oom die me paard wel bij hem in de wei kon hebben dus ik had super gelluk!
Maar ja dat heb niet iedereen.
Laat haar goed naar haar gevoel luisteren ik voelde namelijk duidelijk dat als ik haar zou verkopen ik er verschrikkelijk spijt van zou krijgen het is namelijk echt me maatje...

Xyris

Berichten: 9444
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 23:14

:S om het probleem in zijn nekvel te kunnen grijpen, denk eerst goed na wat je gaat doen voordat je een paard koopt en als je hem eenmaal hebt,of uitprobeert, kijk wat hij of zij leuk vindt. Ik persoonlijk zal vragen het paard zelf te kunnen rijden en te kunnen dressuren en springen zodat ik een klein beetje een beeld kan krijgen van wat mijn paard nou leuk vindt :S maargoed, als ik het paard al had gehad, tsja, hangt ervan af waar mijn hart het meest naar uit gaat Lachen wedstrijden rijden of mijn paard.

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Dees

Berichten: 18900
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 23:20

Ik heb 2 paarden. Een die maar aan mijn grillen moet voldoen (en dus presteren) en een die weinig talent heeft.
Die laatste ([naam verwijderd]) blijft, unbedingt. Dus als zij niet meer in de sport mee kan komen, zal ik mijn doel met haar bijstellen.
Wel; ik zorg dat in de box naast haar dan een ander paard staat dat wel aan mijn doelstelling kan voldoen.
Dus mijn antwoord is een beetje van beiden. Het scheelt als je een tweede paard kan houden.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

batje

Berichten: 10559
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 23:21

Ik weet het niet.. wilde dolgraag endurance rijden met Fleur (heb ik haar ook eigenlijk voor gekocht) en dat was na een longontsteking van de baan. Toch heb ik daar geen moment over getreurd.. je haalt een keer diep adem en stapt eroverheen. Pas nu het er uit ziet dat ze het toch wel aan kan, besef ik hoe graag ik dat wil Lachen

Ik denk dus dat ik mijn wensen bij zou stellen aan mijn paard, maar daarbij moet ook ik zeggen dat ik totaal geen competitiedrang heb..

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 15:17

Ik ga met Zep mee, het is volledig afhankelijk van wat er voor jezelf belangrijk is, het is en blijft een beslissing die je zelf moet maken.

www.extendedsteps.nl Sporttherapeut, MLD paard, instructie/coaching. Academische Rijkunst, werken aan de hand, Centered Riding, KNHS jury

Alja

Berichten: 25573
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 15:26

idd je moet zelf de beslissing nemen wat belangrijker voor je is: dus presteren op wedstrijden en een beter paard kopen of gewoon recreatief bezig blijven en je paard houden

ONDERSCHRIFTLOOS

Sall

Berichten: 6696
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 15:35

Ik persoonlijk, heb 11 jaar geleden mijn pony gekocht (New Forester) omdat ik als doel had, fijn rijden, af en toe een wedstrijdje, vind het leuk om een sprongetje te maken en lekker naar buiten.
Toen heb ik de juiste keuze gemaakt om hem te kopen en heb ook heel erg veel plezier met hem gehad.
En in de loop der tijd ben ik er achter gekomen, dat mijn hart bij de dressuur/wedstrijd sport ligt.
Ik reed hem (tussen de paarden) M2 dressuur, maar besefte ook dat ik niet helemaal eerlijk tegenover hem/mezelf was.
Ik speelde al een tijd met het idee om hem te verkopen, maar liet me elke keer overhalen om het niet te doen.
Nu heb ik dus wel de knoop door gehakt, en gaan we hem morgen naar zijn nieuwe baas brengen en het voelt gewoon goed!
Zij heeft dezelfde doelstelling die ik toendertijd ook had, en waar hij uitermate geschikt voor is.
Dus zij gaan een hoop plezier aan elkaar beleven, en ik ga op zoek naar een paardje die bij mij past.

Maar, het is al eerder gezegd, het is een beslissing die zij zélf moet nemen, dat kan niemand anders voor haar doen.
Als zij haar doel opzij kan zetten, en heel veel plezier aan haar paard/hobby kan beleven, moet ze dat doen. Maar alleen omdat zíj dat wil en niet omdat iedereen zegt dat het zo zonde is, of dat het zielig is.
Ik heb ook wel gemerkt dat er meer mensen zijn die goed voor een paard kunnen zorgen Haha!

op zoek naar bijzondere kunst? www.paulinezeij.nl


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Mnoonn, Oehlala, santaju, Selina, turtlelito en 76 bezoekers