Doktersverklaring voor geblesseerde ruiter HELP

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Doktersverklaring voor geblesseerde ruiter HELP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-03 23:40

Ik heb laatst een discussie gehad met het secretariaat vaqn de vereniging waar ik zou starten. Ik had een behoorlijke blessure en de doktersrekeningen om deze te bewijzen voor zover het nog niet duidelijk genoeg was hoe ik erbij stond, maar ik moest tóch na afmelding van de wedstrijd betalen, ook al regelde ik een doktersverklaring. Hun uitleg: als je paard geblesseerd is dan hoef je niet te betalen, als jij aantoonbaar geblesseerd bent wel....dit vond ik nogal krom. Weet iemand hier meer over?

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 23:43

Als je paard geblesseerd is of koliek heeft, moet je ook betalen hoor! Want het is niet hun probleem, om het zo maar even uit te drukken. Ik wist het ook niet, maar verenigingen hebben het recht om mensen die te laat afzeggen gewoon te laten betalen, ook al heb je nog zo'n goede reden!

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-03 23:46

Ik heb nog nooit betaald bij een blessure van mijn paard! Daarbij zijn notmaliter de wachtlijsten vol dus vinden ze altijd wel iemand om t op te vullen. Maar is dit niet bij de KNHS geregeld ofzo?

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 23:50

ja, kijk maar:

HOOFDSTUK 18 - INSCHRIJFGELD DEELNEMERS DRESSUUR EN SPRINGEN - Artikel 37 schreef:

6. Een deelnemer is gehouden na inschrijving het verschuldigde inschrijfgeld te voldoen, ook indien niet deelgenomen wordt.
7. Inschrijfgelden betaald door/voor deelnemers die wel ingeschreven hebben doch niet gestart zijn, vervallen aan de wedstrijdgevende organisatie.
8. Het Federatiebestuur kan een deelnemer die heeft ingeschreven, doch zonder schriftelijke medische / veterinaire verklaring niet start, een administratieve maatregel als bedoel in het Tuchtreglement opleggen. In dat geval worden administratiekosten in rekening gebracht conform het in de tarievenlijst vastgestelde bedrag.

9. In geval een deelnemer de administratiekosten, als bedoeld in lid 8 langer dan 4 weken, nadat deze zijn opgelegd niet voldoet kan het federatiebestuur dit verzuim aanmerken als een overtreding als bedoeld in artikel 9 van het Tuchtreglement. Het bestuur kan hiervan door de aanklager aangifte doen bij het Tuchtcollege.

kortom, met een medische of DA verklaring hoef je geen boete te betalen maar het inschrijfgeld blijft staan.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-03 23:56

Thanx!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 13:33

Nog even een toevoeging wat die doktersverklaring betreft: die is nog niet zo gemakkelijk te krijgen. Zie ook dit topic over een totaal ander onderwerp: [AM] Annuleren reis, hoe?

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 15:15

O di theb ik ook meegemaakt: ik kon wel verklaring krijgen van mijn fysio maar moest betalen want dat hoefde alleen niet als mijn paard geblesseerd was. Mijn reactie: dan is volgende keer mijn paard kreupel! Grrrrrrom

jihoe
Berichten: 1124
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 09:04

volgens mij is de doktersverklaring alleen zodat je geen boete krijgt, want dat kan dus ook nog. In de paard en sport van een paar weken geleden stond er een stukje dat de KNHS daar strenger in gaat worden omdat er steeds mee mensen niet op komen dagen op een wedstrijd en hierbij dus het secretariaat in moeilijkheden brengt. Je kunt hiervoor een flinke boete krijgen. Als je een doktersverklaring of DA verklaring kunt laten zien hoef je alleen je startgeld te betalen en kun je geen boete krijgen.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 09:30

Je hebt gelijk Petrabonanza, daar is die dokters/DA verklaring ook voor!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 09:37

Dan moet die dokter maar net een verklaring willen afgeven, zie link hierboven. In de praktijk is het verboden, aangezien artsen geen gezondheidsinfo over hun patiënten aan derden (hier: wedstrijdorganisatie) mogen doorgeven. En dan kun jij wel zo'n verklaring willen om geen boete te hoeven betalen, maar als je arts voet bij stuk houdt, dan houdt het ook op.

proudmama

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 10:27

Wat ik ook heel vervelend vind is dat als je ingeschreven hebt voor een wedstrijd en je paard krijgt last van een bekende blessure(die af en toe opspeelt)je ook een doktersverklaring moet laten zien.
Ik heb er absoluut geen moeite mee om het start geld te betalen want het secretariaat heeft met prijzen en juryleden inhuren op een bepaald aantal mensen gerekend,maar ik ga niet iedere keer 60 euro neerleggen voor een doktersverklaring